Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB1/415-357/07/KB
z 26 marca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPB1/415-357/07/KB
Data
2008.03.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
dotacja
koszty dotacji
środek trwały
wartość początkowa


Istota interpretacji
wydatki poniesione na uzyskanie bezzwrotnej dotacji a wartość początkowa środków trwałych zakupionych ze środków pochodzących z ww. dotacji



Wniosek ORD-IN 658 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112 poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana K. przedstawione we wniosku z dnia 20 grudnia 2007r. (data wpływu do tut. Biura – 27 grudnia 2007r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości uwzględnienia wydatków poniesionych w związku z przygotowaniem wniosku o dotację w wartości początkowej środków trwałych nabytych ze środków pochodzących z tej dotacji – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 grudnia 2007r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości uwzględnienia wydatków poniesionych w związku z przygotowaniem wniosku o dotację w wartości początkowej środków trwałych nabytych ze środków pochodzących z tej dotacji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, wnioskodawca stara się o pozyskanie bezzwrotnej dotacji na pokrycie wydatków związanych z zakupem używanej nieruchomości wraz z przystosowaniem jej pod potrzeby produkcyjne firmy (wdrożenie nowych technologii) oraz z zakupem nowoczesnych maszyn produkcyjnych.Przygotowanie wniosku o dotację wnioskodawca zlecił wyspecjalizowanej firmie doradczej. Z tego tytułu ponosi dość wysokie koszty (kilkadziesiąt tysięcy złotych). Koszty dotyczące ww. wniosku są również wydatkiem, który ma być pokryty z dotacji. Powyższa dotacja jest klasyfikowana jako pomoc publiczna z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007 – 2013. Zgodnie z art. 21 ust. 46a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ww. dotacje są zwolnione przedmiotowo z podatku dochodowego od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy koszty poniesione w związku z przygotowaniem wniosku o dotację zwolnioną przedmiotowo z podatku dochodowego – a dotyczącą finansowania środków trwałych, mogą zwiększyć ich wartość początkową...

Zdaniem wnioskodawcy koszty poniesione w związku z przygotowaniem wniosku o dotację dotyczącą finansowania środków trwałych, mogą zwiększyć ich wartość początkową. Zgodnie z art. 22g ust. 1 pkt 1 i ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, na wartość początkową ma wpływ nie tylko cena zapłacona zbywcy, ale również koszty związane z zakupem, naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania. Koszty dotyczące przygotowania wniosku o dotację ponoszone są w celu uzyskania środków na sfinansowanie wydatków inwestycyjnych, wobec powyższego powinny stanowić w całości element wartości początkowej środka trwałego. Natomiast w momencie uzyskania dofinansowania do ww. środków trwałych, zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 45 ww. ustawy, wnioskodawca nie będzie naliczał do kosztów podatkowych, odpisów amortyzacyjnych od tej ich wartości, która zostanie sfinansowana dotacją zwolnioną od podatku dochodowego.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Na wstępie nadmienić należy, iż przedmiotem niniejszej interpretacji nie jest ocena, czy i na jakiej podstawie prawnej otrzymana dotacja jest zwolniona od opodatkowania. Dlatego też, odniesiono się w niej wyłącznie do stanowiska podatnika dot. możliwości uwzględnienia wydatków poniesionych na przygotowanie wniosku o dotację w wartości początkowej środków trwałych nabytych ze środków pochodzących z tej dotacji, jak i w ogólności do możliwości zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Stosownie do postanowień art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług. Zgodnie z treścią art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.Tak więc co do zasady otrzymane dotacje stanowią przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, chyba że zostaną przeznaczone na cele inwestycyjne np. nabycie środków trwałych.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ww. ustawy kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. W myśl art. 22 ust. 8 ww. ustawy kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 22a-22o, z uwzględnieniem art. 23. Odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od ustalonej zgodnie z przepisami ustawy wartości początkowej środków trwałych (art. 22f ust. 1 ww. ustawy). Za wartość początkową środków trwałych nabytych w drodze kupna uważa się cenę ich nabycia (art. 22g ust. 1 pkt 1 ww. ustawy).

Stosownie do treści art. 22 g ust. 3 ww. ustawy za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Katalog wydatków wpływających na wartość początkową środka trwałego nie ma charakteru zamkniętego. Z powyższego wynika jednak, iż do wartości początkowej środka trwałego zaliczyć można tylko wydatki ściśle związane z nabyciem tego środka trwałego. W tym też kontekście, stwierdzić należy, iż wydatki poniesione na przygotowanie wniosku o dotację, nie mogą być uznane za wydatki ściśle związane z nabyciem środków trwałych, jakich wnioskodawca zamierza dokonać; są to wydatki związane z uzyskaniem dotacji. W konsekwencji wydatki te nie mogą powiększać wartości początkowej ww. środków trwałych. Przedmiotowe wydatki nie mogą również zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. Jak bowiem wynika z cyt. powyżej art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotacja przeznaczona na nabycie środków trwałych nie jest zaliczana do przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej. Dlatego tez wydatki poniesione na uzyskanie tej dotacji, nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Jednocześnie zauważyć należy, iż z wniosku wynika również, iż wydatki związane z przygotowaniem wniosku o dotację mają zostać pokryte otrzymaną dotacją, co tym bardziej uzasadnia twierdzenie, iż wydatki te są obojętne podatkowo.

Biorąc powyższe pod uwagę stanowisko podatnika należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj