Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-217/12-2/AKr
z 24 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-217/12-2/AKr
Data
2012.05.24



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące drobnych przedsiębiorstw --> Drobni przedsiębiorcy


Słowa kluczowe
podatek od towarów i usług
przedsiębiorcy
zwolnienia podmiotowe


Istota interpretacji
Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia podmiotowego – art. 113 ust. 1.



Wniosek ORD-IN 800 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 lutego 2012 r. (data wpływu 27 lutego 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia podmiotowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lutego 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia podmiotowego

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka rozpoczęła działalność z dniem 1 lutym 2010 r., z tym dniem zrezygnowała ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy. Na tę okoliczność złożyła dnia 18 marca 2010 r. zgłoszenie VAT-R, zaznaczając pozycję 32 i podając dzień 1 luty 2010 r. jako datę, od której rezygnuje ze zwolnienia. W tym samym zgłoszeniu Spółka dokonała rejestracji podatnika VAT-EU zaznaczając pozycje 58 i 59 oraz podając datę 1 kwietnia 2010 r. jako datę, od której przewiduje rozpoczęcie dokonywania czynności wymienionych w pozycjach 58 i 59.

Dnia 19 marca 2010 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego potwierdził zrejestrowanie Spółki jako podatnika VAT czynnego. Dnia 23 marca 2010 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego potwierdził zrejestrowanie z dniem 1 kwietnia 2010 r. Spółki jako podatnika VAT-UE.

Podczas swojej działalności Spółka nie dokonała żadnej transakcji będącej wewnątrzwspólnotową dostawą lub wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów oraz nie nabywała usług, o których mowa w art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 ustawy. W przedmiocie działalności Spółki wpisana jest między innymi pozycja PKD (2007) 62.02.7 – Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki oraz PKD (2007) 70.22.Z – Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania, jednak podczas swojej dotychczasowej działalności Spółka nie świadczyła usług w zakresie doradztwa i nie będzie takich usług świadczyć w przyszłości.

Od 1 stycznia 2012 r. Spółka nie dokonała żadnej sprzedaży i nie odliczała VAT od faktur zakupu. Od dostawców Spółka przyjmuje faktury VAT i rachunki, a na życzenie odbiorców będzie wystawiała tylko rachunki.

W roku 2011 wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła kwoty 150.000 zł. Spółka przewiduje, że w roku 2012 wartość sprzedaży nie przekroczy kwoty 150.000 zł.

Stąd Spółka wybrała na rok 2012 zwolnienie z VAT i złożyła w dniu 21 lutego 2012 r. w Urzędzie Skarbowym informację na druku VAT-R, zaznaczając pozycję 30 i podając datę 1 stycznia 2012 r. jako datę, od której z tego zwolnienia będzie korzystała oraz pozycję 63 podając datę 31 grudnia 2011 r. jako datę zaprzestania dokonywania czynności, o której mowa w pozycji 63.

W związku ze złożeniem VAT-R po terminie, w dniu 21 lutego 2012 r. Spółka zawiadomiła Naczelnika Urzędu Skarbowego o możliwym popełnieniu czynu zabronionego w celu skorzystania z instytucji przyznania się do popełnienia czynu zabronionego (tzw. czynnego żalu). Spółka nie otrzymała odpowiedzi na to zawiadomienie. Spółka od początku roku zachowuje się jak podatnik zwolniony, czyli nie wystawia faktur VAT, nie składa deklaracji VAT i nie rozlicza podatku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka korzysta od dnia 1 stycznia 2012 r. ze zwolnienia z VAT, o którym mowa w art. 113 ust.1 ustawy o VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, art. 113 ust. 1 ustawy o VAT stanowił, że zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Natomiast zgodnie z ust. 11 tego samego artykułu, podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1. Ponadto na mocy art. 113 ust. 13 ustawy o VAT, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz podatników:

  1. dokonujących dostaw:
    1. wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali,
    2. towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, z wyjątkiem energii elektrycznej (PKWiU 40.10.10) i wyrobów tytoniowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym,
    3. nowych środków transportu,
    4. terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę;
  2. świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie;
  3. niemających siedziby lub miejsca zamieszkania na terytorium kraju.

W świetle powołanych wyżej przepisów należy stwierdzić, iż co do zasady, podatnik może ponownie skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w sytuacji, gdy spełnione zostaną następujące warunki:

  • od końca roku, w którym nastąpiła utrata prawa do zwolnienia od podatku lub rezygnacji z tego zwolnienia, musi upłynąć rok,
  • podatnik w poprzednim roku podatkowym nie może przekroczyć określonej wartości sprzedaży, definiowanej zapisem art. 113 ust. 1 ustawy o VAT,
  • podatnik nie może wykonywać czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT.

Spółka miała prawo od 1 stycznia 2012 r. powrócić do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, gdyż spełniała wyżej opisane warunki. Od końca roku, w którym nastąpiła rezygnacjia ze zwolnienia upłynął rok. W 2011 r. wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła kwoty 150.000 zł. Spółka nie wykonuje czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT, przy czym fakt, iż w przedmiocie działalności Spółki znajdują się usługi doradztwa nie ma znaczenia, gdyż Spółka takich usług w rzeczywistości nie świadczyła i świadczyć nie będzie i nie dokonywała w rzeczywistości importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca.

Co do zasady Spółka zgodnie z art. 96 ust. 12 powinna do 7 stycznia 2012 r. złożyć zgłoszenie VAT-R informujące o powrocie do zwolnienia. Jednakże zgłoszenie tego faktu po terminie – dnia 21 lutego 2012 r. stanowi jedynie spóźnione potwierdzenie wybrania zwolnienia od początku roku i na okoliczność uchybienia terminowi Spółka zawiadomiła Naczelnika Urzędu Skarbowego o możliwym popełnieniu czynu zabronionego w celu skorzystania z instytucji przyznania się do popełnienia czynu zabronionego (tzw. czynnego żalu). Z uwagi na to, że Spółka i tak od początku roku zachowuje się jak podatnik zwolniony, czyli nie wystawia faktur VAT, nie składa deklaracji VAT i nie rozlicza podatku, to należy uznać, że wybrała na 2012 r. zwolnienie z podatku. Przewidziany bowiem termin w przepisie art. 96 ust. 12 jest jedynie terminem na poinformowanie właściwego organu podatkowego o skorzystaniu ze zwolnienia podmiotowego i jego uchybienie nie świadczy o niemożności skorzystania z tego zwolnienia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast według art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stosownie do art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zgodnie z art. 113 ust. 2 ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1 (art. 113 ust. 11 ustawy).

Natomiast w myśl art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, świadczenia usług, dla których zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 podatnikiem jest ich usługobiorca, oraz podatników świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie.

Należy zauważyć, iż w oparciu o art. 113 ust. 14 pkt 2 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych uzyskał delegację ustawową do określenia, w drodze rozporządzenia, listy towarów i usług, o których mowa w art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. a i pkt 2, z uwzględnieniem klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

Przepis § 27 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), określa listę towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, stanowiącą załącznik do rozporządzenia.

W załączniku tym, zatytułowanym „Lista towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy”, wymieniono w części I Wyroby (złom) z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, w części II Usługi.

Pod pozycją 12 przedmiotowego załącznika wymieniono „Doradztwo, z wyłączeniem doradztwa rolniczego związanego z uprawą roślin i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego”.

W świetle powyższego usługi w zakresie doradztwa nie korzystają ze zwolnienia podmiotowego.

Ze stanu sprawy wynika, że Spółka rozpoczęła działalność z dniem 1 lutego 2010 r., z tym dniem zrezygnowała ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy. Na tę okoliczność złożyła dnia 18 marca 2010 r. zgłoszenie VAT-R podając 1 luty 2010 r. jako datę, od której rezygnuje ze zwolnienia. W tym samym zgłoszeniu Spółka dokonała rejestracji podatnika VAT-EU podając datę 1 kwietnia 2010 r. jako datę, od której przewiduje rozpoczęcie dokonywania czynności wymienionych w pozycjach 58 i 59.

Dnia 19 marca 2010 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego potwierdził zrejestrowanie Spółki jako podatnika VAT czynnego. Dnia 23 marca 2010 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego potwierdził zrejestrowanie z dniem 1 kwietnia 2010 r. Spółki jako podatnika VAT-UE.

Podczas swojej działalności Spółka nie dokonała żadnej transakcji będącej wewnątrzwspólnotową dostawą lub wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów oraz nie nabywała usług, o których mowa w art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 ustawy. W przedmiocie działalności Spółki wpisana jest między innymi pozycja PKD (2007) 62.02.7 – Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki oraz PKD (2007) 70.22.Z – Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania.

Podczas swojej dotychczasowej działalności Spółka nie świadczyła usług w zakresie doradztwa i nie będzie takich usług świadczyć w przyszłości.

Od dnia 1 stycznia 2012 r. Spółka nie dokonała żadnej sprzedaży i nie odlicza VAT od faktur zakupu. Od dostawców Spółka przyjmuje faktury VAT i rachunki, a na życzenie odbiorców będzie wystawiała tylko rachunki.

W roku 2011 wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła kwoty 150.000 zł. Spółka przewiduje, że w roku 2012 wartość sprzedaży nie przekroczy kwoty 150.000 zł.

Spółka wybrała na rok 2012 zwolnienie z VAT i złożyła w dniu 21 lutego 2012 r. w Urzędzie Skarbowym informację na druku VAT-R, zaznaczając pozycję 30 i podając datę 1 stycznia 2012 r. jako datę, od której z tego zwolnienia będzie korzystała oraz pozycję 63 podając datę 31 grudnia 2011 r. jako datę zaprzestania dokonywania czynności, o której mowa w pozycji 63.

Spółka od początku roku zachowuje się jak podatnik zwolniony, czyli nie wystawia faktur VAT, nie składa deklaracji VAT i nie rozlicza podatku.

Odnosząc treść przytoczonych przepisów do przedstawionego opisu sprawy należy stwierdzić, że skoro wartość sprzedaży opodatkowanej u Wnioskodawcy w roku 2011 nie przekroczyła kwoty 150.000 zł., to Spółka może – od dnia 1 stycznia 2012 r. – skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, w oparciu o art. 113 ust. 11 ustawy.

O ponownym wyborze zwolnienia Spółka powinna poinformować właściwego naczelnika urzędu skarbowego deklarując zmianę w zgłoszeniu rejestracyjnym VAT-R, zgodnie z przepisem art. 96 ust. 12 ustawy, w myśl którego, jeżeli dane zawarte w zgłoszeniu rejestracyjnym ulegną zmianie, podatnik jest obowiązany zgłosić zmianę do naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana (…). Zatem w zaistniałej sytuacji Wnioskodawca chcąc ponownie wybrać zwolnienie winien złożyć takie zgłoszenie aktualizacyjne do 7 stycznia 2012 r. Pomimo tego, że powyższe zgłoszenie o ponownym skorzystaniu ze zwolnienia winno być złożone do 7 stycznia 2012 r. zwolnienie, w przypadku dokonania przez podatnika takiego wyboru, ma zastosowanie od dnia 1 stycznia tego roku. Przewidziany bowiem termin w przepisie art. 96 ust. 12 jest jedynie terminem na poinformowanie właściwego organu podatkowego o skorzystaniu ze zwolnienia podmiotowego.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, iż wymóg pisemnego zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o zamiarze skorzystania ze zwolnienia został przez Spółkę dopełniony, jednakże Wnioskodawca złożył zgłoszenie na druku VAT-R do Urzędu Skarbowego w dniu 21 lutego 2012 r. Wnioskodawca od dnia 1 stycznia 2011r. zachowywał się jak podatnik VAT zwolniony tzn. nie wystawia faktur VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

Ponadto, zgodnie z art. 97 ust. 13 ustawy, w przypadku zaprzestania przez podmiot zarejestrowany jako podatnik VAT UE wykonywania czynności, o których mowa w ust. 1 i 3, podmiot ten jest obowiązany na piśmie zgłosić ten fakt naczelnikowi urzędu skarbowego przez aktualizację zgłoszenia rejestracyjnego; zgłoszenie składa się w terminie 15 dni, licząc od dnia zaistnienia tej okoliczności.

Zgłoszenie, o którym mowa w ust. 13, stanowi dla naczelnika urzędu skarbowego podstawę do wykreślenia podmiotu z rejestru jako podatnika VAT UE – art. 97 ust. 14 ustawy.

Stosownie do art. 97 ust. 15, w przypadku gdy podmiot, o którym mowa w ust. 1-3, nie złoży za 6 kolejnych miesięcy lub 2 kolejne kwartały deklaracji podatkowej, naczelnik urzędu skarbowego wykreśla z urzędu podmiot z rejestru jako podatnika VAT UE i powiadamia go o powyższym.

W myśl art. 97 ust. 16 ustawy, wykreślenie podatnika z rejestru jako podatnika VAT, o którym mowa w art. 96 ust. 6, 8 i 9, jest równoznaczne z wykreśleniem go z rejestru jako podatnika VAT UE.

Reasumując, Spółka od dnia 1 stycznia 2012 r., ma prawo do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku, określonego w art. 113 ust. 1 ustawy w związku z art. 113 ust. 11.

Tutejszy Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym stanie faktycznym, które nie zostały objęte pytaniem – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj