Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB2/415-589/07/BD
z 20 marca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPB2/415-589/07/BD
Data
2008.03.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
odsetki
pomoc społeczna
przychody z innych źródeł
świadczenie nienależne
umorzenie


Istota interpretacji
Czy umorzenie podlegających zwrotowi nienależnie pobranych świadczeń stanowi przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Czy w opisanej sytuacji Ośrodek Pomocy Społecznej ma obowiązek odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz jaki dokument ma wystawić?



Wniosek ORD-IN 547 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Ośrodka Pomocy Społecznej przedstawione we wniosku z dnia 14 grudnia 2007r. (data wpływu do tut. Biura – 20 grudnia 2007r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku wystawienia PIT-8C w związku z umorzeniem świadczenia wraz z odsetkami - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 grudnia 2007r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku wystawienia PIT-8C z umorzeniem świadczenia wraz z odsetkami.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W trakcie weryfikacji wypłacanych przez Ośrodek Pomocy Społecznej świadczeń rodzinnych i zaliczek alimentacyjnych wszczęto postępowanie wyjaśniające w celu ustalenia faktycznych uprawnień do otrzymanych świadczeń. W wyniku tego postępowania świadczenia zostały uznane za nienależnie pobrane i podlegające zwrotowi z odsetkami. Fakt ten spowodował, że Ośrodek Pomocy Społecznej zwrócił się do osób, które otrzymały nienależnie pobrane świadczenia o ich zwrot. Sytuacja materialna tych rodzin jest trudna w związku z tym nie mają one możliwości zwrotu tych świadczeń. Powyższe osoby wystąpiły do Dyrektora z prośbą pisemną o umorzenie kwoty świadczeń podlegających zwrotowi. Dyrektor podjął decyzję o ich umorzeniu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy umorzenie świadczeń stanowi przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...
Czy w opisanej sytuacji Ośrodek Pomocy Społecznej ma obowiązek odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz jaki dokument ma wystawić...

Zdaniem Ośrodka Pomocy Społecznej jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych nie jest on zobowiązany do odprowadzania zaliczek na podatek od przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 i art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Według Ośrodka Pomocy Społecznej umorzenia te są właśnie przychodami z innych źródeł. Właściwe w tej sytuacji będzie wystawienie i wysłanie PIT-8C dla każdego świadczeniobiorcy w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, w którym takie umorzenie zostało dokonane co spowoduje, że świadczeniobiorca zobowiązany będzie do zapłacenia podatku łącznie z pozostałymi swoimi przychodami w zeznaniu rocznym. W sytuacji gdy umorzenie to nie przekroczy limitu przychodu wolnego od podatku może okazać się ono przychodem w danym roku w całości zwolnionym od podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Natomiast art. 11 ust. 1 wyżej cytowanej ustawy stanowi, że przychodami z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń w myśl art. 11 ust 2a ustala się:

  1. jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców,
  2. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu,
  3. jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku,
  4. w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

W opisanym we wniosku stanie faktycznym kwoty umorzonych nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych i zaliczek alimentacyjnych (wraz z odsetkami) stanowią nieodpłatne świadczenie, które jest przychodem dla osób, którym te świadczenia umorzono. Przychód ten należy potraktować jako przychód z tzw. "innych źródeł", o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z „innych źródeł”, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty z wyjątkiem alimentów na rzecz dzieci, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.Użycie w tym przepisie określenia „w szczególności” oznacza, że zawiera on otwarty katalog przychodów z innych źródeł. Wobec tego każda forma przysporzenia majątkowego po stronie podatnika nie zaliczona do pozostałych źródeł przychodów stanowi przychody z innych źródeł.

Stosownie zaś do art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów (PIT-8C) i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego, właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Obowiązek sporządzenia imiennej informacji na formularzu PIT-8C występuje zarówno w sytuacji, gdy wyżej wymienione osoby dokonywały na rzecz podatników świadczeń o charakterze pieniężnym, jak i niepieniężnym. Wobec powyższego Wnioskodawca ma obowiązek sporządzenia informacji o wysokości przychodów z innych źródeł na druku PIT-8C dla osoby fizycznej, która otrzymała decyzję o umorzeniu świadczenia wraz z odsetkami i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu właściwemu wg miejsca zamieszkania podatnika.

Przychody wykazane w PIT-8C podlegają wykazaniu w zeznaniu rocznym PIT-37 i zsumowaniu z pozostałymi przychodami osiągniętymi w roku podatkowym przez osobę otrzymującą świadczenie. Przychody z tego tytułu podlegają wykazaniu w zeznaniu bez względu na wysokość w jakiej zostały osiągnięte. W przypadku gdy dochód z tego tytułu, czy to samodzielnie jeśli jest jedynym dochodem otrzymującego świadczenie, czy też po zsumowaniu z pozostałymi dochodami nie przekroczy kwoty nie powodującej obowiązku zapłaty podatku, w rocznym zeznaniu podatkowym nie wystąpi podatek do zapłaty. Nie oznacza to jednak, że dochód ten jest zwolniony z podatku. Dochód w takiej wysokości podlega opodatkowaniu ale został osiągnięty w kwocie, która nie powoduje obowiązku zapłaty podatku.

Dodatkowo wyjaśnia się, że przepisy Ordynacji podatkowej przewidują w art. 67a § 1, że organ podatkowy, na wniosek podatnika, z zastrzeżeniem art. 67b, w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym, może:

  1. odroczyć termin płatności podatku lub rozłożyć zapłatę podatku na raty;
  2. odroczyć lub rozłożyć na raty zapłatę zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę lub odsetki określone w decyzji, o której mowa w art. 53a;
  3. umorzyć w całości lub w części zaległości podatkowe, odsetki za zwłokę lub opłatę prolongacyjną.

Wobec tego w przypadku gdy osoba pozostająca w trudnej sytuacji materialnej może zwrócić się ze stosownym wnioskiem do urzędu skarbowego. W sprawie ww. ulg organ podatkowy wydaje decyzję.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj