Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-259/08-3/RK
z 29 lutego 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-259/08-3/RK
Data
2008.02.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
budownictwo mieszkaniowe
budownictwo społeczne
roboty budowlano-montażowe
stawki podatku


Istota interpretacji
Montaż instalacji sanitarnej (PKWiU 45.33.20-00.00) oraz montaż instalacji centralnego ogrzewania (PKWU 45.33.11-00.00), wykonane wewnątrz budynków mieszkalnych, zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, są robotami budowlano-montażowymi, o których mowa w § 5 ust. 1a pkt 1 rozporządzenia, dlatego też korzystają z obniżonej stawki podatku VAT 7%.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 11.02.2008 r. (data wpływu 14.02.2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie wysokości stawki podatku dla usług budowlano-montażowych wykonywanych w budynkach mieszkalnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12.02.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie wysokości stawki podatku dla usług budowlano-montażowych wykonywanych w budynkach mieszkalnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka jest firmą handlowo — usługową świadczącą usługi w sektorze budowlanym. Firma świadczy usługi budowlane w zakresie hydrauliki związanej z centralnym ogrzewaniem, ciepłą wodą użytkową i zimną wodą użytkową. Usługi te polegają na montażu instalacji sanitarnej wewnątrz budynku, centralnego ogrzewania, przez co stanowią element składowy budynku. Firma posiada w swojej ofercie materiały budowlane, związane ze świadczeniem wyżej wymienionych usług, opodatkowane w większości stawką podatku VAT 22%. Oprócz świadczenia usług, przedsiębiorstwo dokonuje sprzedaży samych materiałów budowlanych w punkcie sprzedaży detalicznej, z zastosowaniem stawki podatkowej VAT właściwej dla sprzedawanych materiałów. Materiały te traktowane są jako towary handlowe, podlegające ewidencji w magazynie towarów i uczestniczą w obrocie towarowym firmy (dok. PZ, WZ). Sprzedaż dokumentowana jest paragonami, fakturami VAT na zasadach określonych w przepisach prawa podatkowego. Odbiorcami są osoby prawne, osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą.

Firma, przyjmuje do wykonania roboty budowlano-montażowe związane z budownictwem mieszkaniowym. Zleceniodawcami są osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej. Zleceniodawcy, określają tylko rodzaj roboty, jaka ma być wykonana. Dla przykładu, zamawiający zleca montaż instalacji sanitarnej w budynku mieszkalnym - wykonanie instalacji grzewczej, itp. Sposób wykonania roboty (instalacji), np. dobór materiałów, zakup niezbędnych narzędzi i materiałów, rodzaj wykonywanych czynności, itp. zlecający pozostawia w gestii wykonawcy, tj. firmy PAWO. Strony zawierają uzgodnienia w dokumencie POROZUMIENIE/UMOWA, w którym określone są podstawowe dane stron, rodzaj roboty, termin jej wykonania, wynagrodzenie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy montaż instalacji sanitarnej (PKWIU 45.33.20-00.00) oraz montaż instalacji centralnego ogrzewania (PKWiU 45.33.11-00.00), wykonane wewnątrz budynków mieszkalnych, zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, są robotami budowlano — montażowymi, o których mowa w § 5 ust. 1a pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2007 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004 nr 97 poz. 970 ze zm.) i stosuje się do nich stawkę podatku VAT w wysokości 7%...

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie § 5 ust. 1a pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2007 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004 nr 97 poz. 970 ze zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy, obniża się do wysokości 7 %, również w odniesieniu do robót budowlano- montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, w zakresie w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust 12-12c ustawy.

Zatem, zdaniem Spółki, montaż instalacji sanitarnej (PKWiU 45.33.20-00.00) oraz montaż instalacji centralnego ogrzewania (PKWU 45.33.11-00.00), wykonane wewnątrz budynków mieszkalnych, zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, są robotami budowlano-montażowymi, o których mowa w § 5 ust. 1a pkt 1 rozporządzenia, dlatego też korzystają z obniżonej stawki podatku VAT 7%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14 c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy, z tym że należy wskazać, iż Wnioskodawca błędnie powołał rok wydania rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem jest to rozporządzenie z dnia 27.04.2004 r., a nie jak podaje Wnioskodawca z dnia 27.04.2007 r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj