Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie
I US.XVII/415/4/07
z 5 stycznia 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
I US.XVII/415/4/07
Data
2007.01.05
Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Rzeszowie
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
ekwiwalent pieniężny
zwolnienia przedmiotowe
żołnierze
Pytanie podatnika
Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych równoważnika za nie otrzymane w naturze przedmioty umundurowania i równoważnika za każdy zakończony rok przedłużenia okresów użytkowania przedmiotów umundurowania wydanych w naturze, wypłacanego żołnierzom zawodowym zwalnianym z zawodowej służby wojskowej.
Tożsamy z
123149, 121269, 121257
Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze zm.), Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie po rozpatrzeniu wniosku z dnia 09.10.2006 roku (data wpływu 10.10.2006 r.) Nr 2121 w sprawie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych równoważnika za nie otrzymane w naturze przedmioty umundurowania i równoważnika za każdy zakończony rok przedłużenia okresów użytkowania przedmiotów umundurowania wydanych w naturze, wypłacanego żołnierzom zawodowym zwalnianym z zawodowej służby wojskowej postanawia uznać, że stanowisko przedstawione we wniosku jest prawidłowe. W dniu 10.10.2006 roku do tut. Organu podatkowego wpłynął wniosek Płatnika w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego. Zapytanie wnioskodawcy dotyczyło możliwości zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, równoważnika za nie otrzymane w naturze przedmioty umundurowania i równoważnika za każdy zakończony rok przedłużenia okresów użytkowania przedmiotów umundurowania wydanych w naturze, wypłacanego żołnierzom zawodowym zwalnianym z zawodowej służby wojskowej. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Jednostka Nr X działając zgodnie z § 9 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 25.06.2004 r. w sprawie wypłaty równoważników pieniężnych przysługujących w zamian za umundurowanie w wyekwipowanie (Dz. U. Nr 153 poz. 1615 z późn. zm.) wypłaciła żołnierzom zawodowym zwalnianym z zawodowej służby wojskowej w okresie od dnia 1 stycznia do 31 stycznia 2006 r. równoważnik za nie otrzymane w naturze przedmioty umundurowania i równoważnik za każdy rok przedłużenia okresów użytkowania przedmiotów umundurowania wydanych w naturze, nie potrącając od wymienionych należności zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż w/w równoważnik korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny, w oparciu o obowiązujące przepisy prawa, Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie stwierdza co następuje: Stosownie do zapisu art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c tej ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ordynacji podatkowej, zaniechano poboru podatku. W myśl art. 21 ust. 1 pkt 10 powołanej powyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolna od podatku dochodowego jest wartość ubioru służbowego (umundurowania), jeżeli jego używanie należy do obowiązków pracownika, lub ekwiwalentu pieniężnego za ten ubiór. Obowiązek noszenia umundurowania, przez żołnierzy zawodowych został określony w art. 50 ust. 1 ustawy z dnia 11.09.2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. Nr 179, poz. 1750 ze zm.), natomiast uprawnienie do otrzymania umundurowania, wyekwipowania i uzbrojenia oraz w określonych przypadkach, wyżywienia albo równoważnika pieniężnego w zamian za te należności wynika z art. 66 ust. 3 pkt 1 tej ustawy. Zgodnie zaś z § 1 ust. 1 rozporządzenia Ministerstwa Obrony Narodowej z dnia 25.06.2004 r. w sprawie równoważników pieniężnych w zamian za umundurowanie i wyekwipowanie (Dz. U. Nr 153, poz. 1615 ze zm.), żołnierzowi zawodowemu, któremu nie wydano w naturze przedmiotów umundurowania, w tym ubiorów cywilnych i wyekwipowania, przyznaje się równoważnik pieniężny. Z kolei w myśl § 3 ust. 1 tego rozporządzenia żołnierzowi zawodowemu wypłaca się równoważnik za:
Ponadto z treści § 9 ww. rozporządzenia wynika, że równoważnik za dany rok kalendarzowy przysługuje również żołnierzom zawodowym zwalnianym z zawodowej służby wojskowej w okresie od 1 stycznia do 31 marca danego roku kalendarzowego, wypłata równoważnika następuje do 1 kwietnia danego roku kalendarzowego. Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że wypłacone żołnierzom zawodowym, zwalnianym ze służby wojskowej w okresie od 1 stycznia do 31 kwietnia danego roku kalendarzowego, równoważniki za nieotrzymane w naturze przedmioty umundurowania oraz wyekwipowania, których używanie należy do obowiązków żołnierzy zawodowych i do których żołnierze nabyli uprawnienia, lecz ich nie pobrali w naturze, podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Należy ponadto stwierdzić, iż skoro przepisy prawa nakazują żołnierzom zawodowym używanie ubioru służbowego (umundurowania), oraz przewidują możliwość przedłużenia okresu użytkowania tego umundurowania, to wypłacane żołnierzom zawodowym pełniącym służbę wojskową, jak i zwalnianym z tej służby w okresie od 1 stycznia do 31 marca danego roku kalendarzowego równoważniki za każdy zakończony rok przedłużenia okresu użytkowania przedmiotów umundurowania wydanych w naturze, także podlegają zwolnieniu z opodatkowania. Niniejszej odpowiedzi dokonano w oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz stan prawny obowiązujący na dzień złożenia wniosku. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.