Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-6/08/ASz
z 12 marca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-6/08/ASz
Data
2008.03.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury


Słowa kluczowe
faktura VAT
klasyfikacja statystyczna
nabywca
opodatkowanie
usługi


Istota interpretacji
wystawienie faktury VAT z tytułu usługi badań i analiz technicznych wykonanej na podstawie zlecenia otrzymanego od firmy z Francji



Wniosek ORD-IN 820 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 grudnia 2007r. (data wpływu 27 grudnia 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości wystawienia faktury VAT z tytułu usługi badań i analiz technicznych wykonanej na podstawie zlecenia otrzymanego od firmy z Francji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 grudnia 2007r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości wystawienia faktury VAT z tytułu usługi badań i analiz technicznych wykonanej na podstawie zlecenia otrzymanego od firmy z Francji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

X ogłosił konkurs na realizację projektu „Przygotowawcze studium dla określenia wymagań dyrektywy Eko – modelu, seria 15: Instalacje spalania paliw stałych małej mocy” (preparatory Study for Eco-design Requirements of EuPs Lot 15: Solid Fuel Small Combustion Installations (TREN/D3/390-2006/Lot15/2007/S07.74922). Do konkursu przystąpił zespół reprezentujący trzy instytucje z trzech różnych krajów: B z Francji, A z Wielkiej Brytanii oraz Wnioskodawcy z Polski. Jednostka koordynującą projekt oraz podpisującą umowę z Komisją Europejską jest B z Francji, która po wygraniu konkursu zleciła określone zadania do wykonania w pozostałych instytucjach, w tym Wnioskodawcy. Właścicielem wszystkich powstałych w wyniku projektu prac autorskich, intelektualnych i przemysłowych pozostaje Komisja Europejska. Prace realizowane przez Wnioskodawcę na rzecz projektu będą realizowane w ramach pracy usługowej w zakresie badań i analiz technicznych (PKWiU 74.3) na podstawie zlecenia otrzymanego od firmy B z Francji. Ponieważ firma ta jest podatnikiem posiadającym siedzibę na terytorium Wspólnoty, w kraju innym niż kraj świadczącego usługę tj. Wnioskodawcy – miejscem świadczenia usługi będzie miejsce, gdzie nabywca posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności i dla którego ta usługa jest świadczona. W związku z powyższym faktura za usługę wystawiona przez Wnioskodawcę nabywcy usługi, tj. B z Francji powinna, zamiast danych dotyczących stawki i kwoty podatku VAT oraz kwoty należności wraz z podatkiem, zawierać adnotację, iż podatek rozlicza nabywca. Faktura ta powinna również zawierać informację o podstawie prawnej, z której wynika zastosowanie innej niż podstawowa stawka podatku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca realizujący pracę usługową w zakresie badań i analiz technicznych (PKWiU 74.3) na podstawie zlecenia otrzymanego od firmy B z Francji prawidłowo wystawia faktury VAT z adnotacją, iż podatek VAT rozlicza nabywca usługi, tj. firma B z Francji...

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie zlecenia otrzymanego od firmy B z Francji, prawidłowo wystawia on faktury VAT z adnotacją, iż podatek VAT rozlicza nabywca usługi tj. firma B z Francji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Stosownie do art. 27 ust. 1 ustawy o VAT w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.W świetle art. 27 ust. 3 ustawy o VAT w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz:

  1. osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub
  2. podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę
    - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

Zgodnie z art. 27 ust. 4 pkt 3 ustawy o VAT przepis ust. 3 stosuje się do usług doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 72.1); w zakresie oprogramowania (PKWiU 72.2); prawniczych, rachunkowo-księgowych, badania rynków i opinii publicznej, doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.1); architektonicznych i inżynierskich (PKWiU 74.2) - z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 1; w zakresie badań i analiz technicznych (PKWiU 74.3); przetwarzania danych i dostarczania informacji; tłumaczeń.Stosownie do art. 106 ust. 1 ww. ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.W myśl art. 106 ust. 2 ww. ustawy o VAT przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do dostawy towarów lub świadczenia usług, dokonywanych przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni, jeżeli miejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze.

W świetle § 27 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.) przepisy § 9, 11-23 i 26 stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze.Zgodnie z § 27 ust. 2 ww. rozporządzenia faktury, o których mowa w ust. 1, powinny zawierać dane określone w § 9, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem.W myśl § 27 ust. 3 ww. rozporządzenia faktury, o których mowa w ust. 1, mogą nie zawierać danych określonych w § 9 ust. 1 pkt 2, dotyczących nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 4.

W świetle § 27 ust 4. ww. rozporządzenia w przypadku świadczenia usług, o których mowa w art. 27 ust. 3 pkt 2 oraz art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 ustawy, faktura dokumentująca wykonanie tych czynności powinna zawierać numer, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego, innym niż terytorium kraju, oraz informację, że zobowiązanym do rozliczenia tego podatku jest nabywca usługi.

Z zacytowanego powyżej przepisu art. 27 ust. 4 pkt 3 ustawy o VAT wynika, iż miejscem świadczenia przedmiotowej usługi będzie miejsce siedziby usługobiorcy czyli Francja. Zatem, jeśli zgodnie z obowiązującymi przepisami na terenie Francji świadczący usługę (Wnioskodawca) ma obowiązek dokonania tam rejestracji do podatku od wartości dodanej (bądź już takiej rejestracji dokonał wcześniej) wystawia on fakturę za wykonaną usługę w zakresie badań i analiz technicznych według przepisów francuskich, nalicza podatek według stawek podatkowych tam obowiązujących i tam go odprowadza. Jeśli natomiast nie ma obowiązku dokonania rejestracji do podatku od wartości dodanej na terytorium Francji i takiej rejestracji nie dokonał, Wnioskodawca wystawia fakturę VAT według przepisów polskich zgodnie z § 27 ust. 1 – 4 cytowanego rozporządzenia z dnia 25 maja 2005r., tj. faktura taka powinna zawierać dane określone w § 9 cytowanego rozporządzenia z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem. Może natomiast nie zawierać danych określonych w § 9 ust. 1 pkt 2 dotyczących nabywcy. Faktura dokumentująca wykonanie tych czynności powinna zawierać numer, pod którym francuski nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium Francji, oraz informację, że zobowiązanym do rozliczenia tego podatku jest nabywca usługi.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że prawidłowo wystawia on faktury VAT z tytułu świadczenia usług w zakresie badań i analiz technicznych dla francuskiego odbiorcy z adnotacją, iż podatek VAT rozlicza nabywca usługi należy uznać za prawidłowe.

Wskazać należy, że oceniając stanowisko Podatnika, tut. organ przyjął wskazaną przez niego klasyfikację statystyczną wykonanej czynności. Klasyfikacji danego towaru lub usługi według PKWiU w pierwszej kolejności dokonuje bowiem producent lub importer danego towaru bądź usługi, natomiast wątpliwości i spory na tym tle rozstrzygane są przez właściwe organy statystyczne. Oznacza to, iż tut. organ nie jest właściwy do samodzielnego dokonywania klasyfikacji statystycznej danego towaru lub usługi, jak również nie jest uprawniony do weryfikacji dokonanego już zakwalifikowania danego towaru lub usługi przez podatnika. Klasyfikacja ta stanowi element stanu faktycznego, w oparciu o który rozstrzygana jest sprawa.

Należy ponadto wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy – Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj