Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-556/07/KG
z 11 marca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-556/07/KG
Data
2008.03.11



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
fundacje
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek naliczony
usługi edukacyjne
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
1. Czy dofinansowanie w formie dotacji otrzymane przez Fundację na pokrycie kosztów realizacji projektu podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT?
2. Czy Fundacja ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów związanych z realizacją projektu?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji, przedstawione we wniosku, który wpłynął do tut. organu dnia 11 grudnia 2007r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z poniesionymi wydatkami związanymi z realizacją projektu pod nazwą „XXX” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 grudnia 2007r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z poniesionymi wydatkami związanymi z realizacją projektu pod nazwą „XXX”.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Fundacja prowadzi działalność od dnia 4 lipca 2002r. Zgodnie ze statutem Fundacja jest powołana w celach :

  • rozwoju szkolnictwa wyższego na S., w tym w szczególności Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej,
  • kreowanie inicjatyw gospodarczych, edukacyjnych, kulturalnych w regionie S. oraz innych regionach Polski i krajach,
  • pomocy w organizowaniu i realizacji wszystkich inicjatyw i strategii służących rozwojowi regionalnemu określone przez wszystkie rodzaje i szczeble władzy samorządowej, wojewódzkiej i centralnej.
  • prowadzenie badań nad możliwościami rozwoju regionalnego,
  • popierania działalności społecznej, naukowej, kulturalnej. i oświatowej na rzecz rozwoju regionów oraz przenoszenie doświadczeń w dziedzinie rozwoju regionalnego pomiędzy organizacjami krajowymi i zagranicznymi,
  • wspierania inicjatyw wykorzystujących fakt przystawienia do struktur europejskich w celu rozwoju regionów we wszystkich jego przejawach,
  • wdrażanie metod zapobiegania bezrobociu wśród mieszkańców regionu,
  • prowadzenie szkoleń umożliwiających zmianę zawodu i aktywność zawodową,
  • aktywizacji zawodowej ludzi młodych i absolwentów,
  • stymulowanie rozwoju przedsiębiorczości i powstawania nowych miejsc pracy na terenie regionu,
  • prowadzenie badań nad zapobieganiem bezrobociu oraz nad skutecznymi metodami pomocy ludziom, którzy utracili pracę,
  • pomoc w utworzeniu i funkcjonowaniu funduszu finansowego bądź systemu poręczeń kredytowych służących aktywizacji gospodarczej i tworzeniu małych i średnich przedsiębiorstw i regionie.
    Fundacja jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT

Fundacja prowadzi działalność statutową nieodpłatną a także działalność gospodarczą. Działalność gospodarcza Fundacji w 2007r. polegała głównie na świadczeniu usług w zakresie pozostałych form kształcenia - zwolnionych z podatku od towarów i usług VAT.W dniu 6 marca 2006r. Fundacja podpisała umowę o dofinansowanie nr z Województwem M. – Wojewódzkim Urzędem Pracy w K. Instytucją Wdrażającą), projektu „XXX” amach Priorytetu 2 - Wzmocnienie zasobów ludzkich w regionach (z wyłączeniem Działania 2.5 – Promocja przedsiębiorczości).Przedsięwzięcie jest finansowane w 75% przez Europejski Fundusz Społeczny i w 25% przez budżet państwa.Celem głównym projektu „XXX” jest nabycie przez Beneficjentów Ostatecznych (rolników, domowników) nowych umiejętności w wyniku praktycznych kursów zawodowych i szkoleń teoretycznych oraz wykorzystanie tych umiejętności w konkretnych firmach na stanowiskach subsydiowanych przez Fundację (w ramach projektu udzielana jest m.in. pomoc dla przedsiębiorców na tworzenie subsydiowanych stanowisk pracy polega ona na tym, iż Fundacja pokrywa 65% kosztów kwalifikowalnych związanych z zatrudnieniem pracownika, natomiast pozostałe 35% stanowi wkład własny przedsiębiorców-pracodawców. Wsparcie na subsydiowanie nowych miejsc pracy udzielane jest przedsiębiorcą w celu tworzenia nowych miejsc pracy).

Realizacja projektu polega na: stworzeniu i realizacji Indywidualnego Planu Działania 120 Beneficjentów Ostatecznych, zorganizowaniu dla Beneficjentów Ostatecznych kursów zawodowo–praktycznych, przeszkoleniu ich z zakresu uruchomienia i prowadzenia działalności gospodarczej. Zgodnie z założeniami projektu, w wyniku jego realizacji co najmniej 30 osób uzyska zatrudnienie poza rolnictwem, 55 osób nabędzie nowe kwalifikacje. Wszelkie usługi świadczone przez Fundację w ramach projektu „XXX” na rzecz Beneficjentów Ostatecznych są bezpłatnie.Na realizację ww. projektu zgodnie z umową o dofinansowanie Fundacja otrzymuje dofinansowanie w formie dotacji. Dotacja jest przekazywana przez Instytucję wrażającą na wyodrębniony rachunek bankowy Fundacji transzami na podstawie składanych wniosków o płatność i pokrywa wyłącznie wydatki kwalifikowalne w ramach projektu. Wszelkie wydatki nie kwalifikowalne Fundacja zobowiązana jest w całości pokryć z własnych środków.Zgodnie z budżetem projektu „XXX” do wydatków objętych dotacją należą: zakup sprzętu, usługi cateringowe, wynajem sal szkoleniowych, wynajem pomieszczeń biurowych, druk materiałów szkoleniowych, zakup artykułów żywnościowych dla uczestników szkoleń i kursów, koszty rozmów telefonicznych, zakup materiałów biurowych zużywalnych (papier, toner itp.), wydatki dotyczące Beneficjentów Ostatecznych (dojazdy uczestników na kursy, szkolenia, opieka nad dzieckiem), wydatki związane z personelem zatrudnionym do realizacji projektu, wydatki związane z subsydiowaniem zatrudnienia.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy dofinansowanie w formie dotacji otrzymane przez Fundację na pokrycie kosztów realizacji projektu „XXX” podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT...
  2. Czy Fundacja ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów związanych z realizacją projektu „XXX”...

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymane dofinansowanie w formie dotacji na realizację projektu „XXX” zgodnie z umową o dofinansowanie nr z dnia 6 marca 2006r. zawartej z Województwem M. – Wojewódzkim Urzędem Pracy w K. – Instytucją Wdrażającą nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Według definicji zawartej w art. 29 ust. 1 ustawy opodatkowaniu podlegają wyłącznie dotacje otrzymane od innego podmiotu, związane z dostawą konkretnych towarów lub świadczeniem usług, pod warunkiem, że stanowią one uzupełniający cenę element podstawy opodatkowania. Nie podlegają natomiast opodatkowaniu dotacje, które nie mają bezpośredniego wpływu na cenę dostawy towarów lub świadczenia usług.Fundacja zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów związanych z realizacją ww. projektu, gdyż dotacja przyznana Fundacji na realizacje przedsięwzięcia opisanego we wniosku nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

AD. 1.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy, świadczeniem usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również: przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę w jakiej dokonano czynności prawnej, zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub tolerowania czynności lub sytuacji, świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Należy zauważyć, iż zwiększają podstawę opodatkowania (obrót), a tym samym są faktycznie opodatkowane podatkiem VAT tylko te dotacje, które związane są bezpośrednio z daną dostawą lub świadczeniem usług, przy czym przez bezpośredni związek należy rozumieć sytuację, gdy dotacja taka została dokonana w celu dofinansowania dostarczanych towarów lub świadczenia konkretnych usług. Powyższe stwierdzenie wynika z faktu, iż w sytuacji gdy podatnik w związku z dającym się zindywidualizować dostarczeniem towarów lub świadczeniem konkretnych usług otrzymuje odpowiadające całości bądź części ceny wynagrodzenie wypłacane przez podmiot inny niż kontrahent, jakiekolwiek dofinansowanie (dotację), to uznać należy, iż tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok kwoty należnej od nabywcy uzupełnienie podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług z tytułu dokonanego dostarczenia towarów lub świadczenia usług i podlega opodatkowaniu ww. podatkiem.

Za odpłatne świadczenie usług uznaje się także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenia usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub części (ust. 2 art. 8). W przypadku usług wymienionych w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej postanowiono, że są one identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych (ust. 3 art. 8). W powyższej definicji świadczenia usług podlegających opodatkowaniu, przyjęto generalnie, że są nimi wszelkie odpłatne świadczenia, niebędące dostawą towarów oraz te nieodpłatne świadczenia niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, z którymi wiązało się prawo do odliczenia podatku od towarów i usług związanego z tymi usługami.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca zrealizował projekt pn. „XXX” w ramach Priorytetu 2 – Wzmocnienie zasobów ludzkich w regionach (z wyłączeniem Działania 2.5 – Promocja przedsiębiorczości). Głównym celem projektu jest nabycie przez Beneficjentów Ostatecznych (rolników, domowników) nowych umiejętności w wyniku praktycznych kursów zawodowych i szkoleń teoretycznych oraz wykorzystanie tych umiejętności w konkretnych firmach na stanowiskach subsydiowanych przez Fundację oraz przeszkoleniu ich z zakresu uruchomienia i prowadzenia działalności gospodarczej. Wszystkie te usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Ostatecznych Beneficjentów mają charakter nieodpłatny.
Odnosząc powyższe do przedstawionego stanu prawnego należy stwierdzić, że otrzymana dotacja nie stanowi dopłaty do ceny towarów czy usług, zatem nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

AD. 2.
W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit a ustawy o VAT).Powyższe regulacje oznaczają, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jedynie w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Aby zatem podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wystawionych faktur VAT, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane (w sposób bezpośredni i bezsporny) z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Jak już wcześniej wskazano zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przy czym, przez dostawę towarów rozumie się – zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT – przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, zaś przez świadczenie usług – zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy VAT – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT na równi z odpłatnym świadczeniem usług, traktuje się nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. „XXX” w ramach Priorytetu 2 – Wzmocnienie zasobów ludzkich w regionach (z wyłączeniem Działania 2.5 – Promocja przedsiębiorczości). W ramach tego projektu, prowadzi bezpłatne szkolenia dla Beneficjentów Ostatecznych (rolników, domowników), których celem jest nabycie przez uczestników nowych umiejętności w wyniku praktycznych kursów zawodowych i szkoleń teoretycznych oraz wykorzystanie tych umiejętności w konkretnych firmach na stanowiskach subsydiowanych przez Fundację oraz przeszkoleniu ich z zakresu uruchomienia i prowadzenia działalności gospodarczej. Podejmowane czynności mieszczą się w przedmiocie działalności Wnioskodawcy.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że świadczone przez Wnioskodawcę nieodpłatne usługi na rzecz Beneficjentów Ostatecznych są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, zatem nie stanowią odpłatnego świadczenia usług, które podlega opodatkowaniu. Tym samym towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie służą czynnościom opodatkowanym, a zatem Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.Reasumując stwierdzić należy, że dotacja otrzymana przez Wnioskodawcę na realizację projektu „XXX” nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, a podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizacji tego projektu nie podlega odliczeniu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj