Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-99/08/EA
z 10 marca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-99/08/EA
Data
2008.03.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
beneficjent
dofinansowanie
gmina
obniżenie podatku należnego
pomoc społeczna
trwały zarząd
zadania własne


Istota interpretacji
Prawo do odliczenia podatku naliczonego przez gminę wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu pod nazwą „Dom Pomocy Społecznej dla osób przewlekle psychicznie chorych”.



Wniosek ORD-IN 547 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy Miasta R., przedstawione we wniosku z dnia 9 stycznia 2008r. (data wpływu 16 stycznia 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu pod nazwą „Dom Pomocy Społecznej dla osób przewlekle psychicznie chorych” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 stycznia 2008r. wpłynął ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu pod nazwą „Dom Pomocy Społecznej dla osób przewlekle psychicznie chorych”.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W związku z realizacją umowy na dofinansowanie robót budowlanych obiektów służących rehabilitacji osób niepełnosprawnych, finansujący – Województwo – Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w R., zobowiązał Gminę Miasto R. do przedstawienia stosownych interpretacji organów podatkowych w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług w całości lub w części od podatku należnego.

W ramach dofinansowywanego zadania inwestycyjnego „Dom Pomocy Społecznej dla osób przewlekle psychicznie chorych”, Gmina Miasto R. nabywa roboty budowlane związane z remontem łazienek Domu Pomocy Społecznej.

Inwestycję prowadzi Urząd Miasta, który na mocy ustawy o finansach publicznych został powołany do realizacji wydatków Gminy, nieprzypisanych innym jednostkom organizacyjnym. Wydatki zadania obejmują roboty instalacyjne dotyczące instalacji wodno-kanalizacyjnych, instalacji elektrycznych (oświetleniowej i przyzywowej) oraz inne roboty budowlane, a w szczególności: wyburzenie i budowa ścianek działowych, wymiana stolarki drzwiowej, zbicie starej terakoty i położenie nowych płytek podłogowych, roboty wykończeniowe.

Wartość inwestycji zwiększy wartość początkową budynku Domu Pomocy Społecznej.

Gmina Miasto R. jest właścicielem powstałego w drodze inwestycji majątku, który będzie służył realizacji zadań własnych zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, tj. zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty, dotyczących pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych. R. jako Miasto na prawach Powiatu, wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie pomocy społecznej zgodnie z art. 4 ustawy o samorządzie powiatowym.

Trwały zarząd nad zmodernizowanym budynkiem otrzyma Dom Pomocy Społecznej, który w świetle art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) jest odrębnym podatnikiem VAT. Biorąc powyższe pod uwagę brak podstaw prawnych do odliczenia naliczonego podatku VAT przez Gminę Miasto R. poprzez Urząd Miasta.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina Miasto R. w związku z realizacją dofinansowywanego zadania „Dom Pomocy Społecznej dla osób przewlekle psychicznie chorych” ma prawo obniżenia kwoty podatku naliczonego od podatku należnego...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on podstaw prawnych do odliczenia w całości lub części naliczonego podatku VAT od dokonywanych zakupów, które stanowią podstawę dofinansowania z Województwa P. – Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej w R. Podatnikowi przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku naliczonego od podatku należnego, zgodnie z art. 86 ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Gmina Miasto R. poprzez jednostkę organizacyjną – Dom Pomocy Społecznej realizuje zadania własne z zakresu polityki społecznej, które nie stanowią katalogu zadań podlegających opodatkowaniu lub korzystają ze zwolnienia (załącznik nr 4 do ustawy o VAT – wykaz usług zwolnionych od podatku – symbol PKWiU ex85: usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej).

Inwestycje w postaci modernizacji obiektu DPS prowadzi i finansuje Gmina Miasto R. poprzez Urząd Miasta, który jest odrębnym podatnikiem podatku VAT.

Dlatego Gmina Miasto R. – Urząd Miasta nie ma możliwości do rozliczenia podatku VAT.

Ponadto zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika podatku VAT organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy, w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi ustawami.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a zatem prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jest prawem warunkowym. W sytuacji braku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego lub zwrotu różnicy podatku.

Należy zauważyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem, o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.).

Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych (art. 7 ust. 1 pkt 6 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent).

W myśl art. 33 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy.

Jak wynika z powyższego, urząd gminy nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy, również ma gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy. Zatem Urząd Gminy działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy i w tym zakresie jest zwolniony z podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w ramach swoich zadań w zakresie pomocy społecznej realizuje zadanie inwestycyjne „Dom Pomocy Społecznej dla osób przewlekle psychicznie chorych”, polegające na remoncie łazienek Domu Pomocy Społecznej.

Wydatki związane z realizacją przedmiotowego zadania obejmują roboty instalacyjne dotyczące instalacji wodno-kanalizacyjnych, instalacji elektrycznych (oświetleniowej i przyzywowej) oraz inne roboty budowlane, a w szczególności: wyburzenie i budowa ścianek działowych, wymiana stolarki drzwiowej, zbicie starej terakoty i położenie nowych płytek podłogowych, roboty wykończeniowe.

Zatem w myśl powyższych przepisów nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie służą czynnościom opodatkowanym, ponieważ Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami. Tym samym nie przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego zadania.

Z treści wniosku wynika ponadto, iż wartość inwestycji zwiększy wartość początkową budynku Domu Pomocy Społecznej. Wnioskodawca jest właścicielem powstałego w drodze inwestycji majątku, a Dom Pomocy Społecznej otrzyma zmodernizowany budynek w trwały zarząd.

Zauważyć w tym miejscu należy, iż oddanie nieruchomości w trwały zarząd dokonywane jest w drodze decyzji przez właściwy organ. Nieruchomości stanowiące przedmiot własności lub przedmiot użytkowania wieczystego jednostki samorządu terytorialnego oddaje się w drodze decyzji w trwały zarząd (będący formą prawną władania nieruchomością) odpowiedniej jednostce organizacyjnej na czas oznaczony lub nieoznaczony.

Przepisy art. 43 ust. 1 i 5, art. 44 ust. 1 oraz art. 45 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami (t. j. Dz. U. z 2004r. Nr 261, poz. 2603 ze zm.), z których wynika oddanie nieruchomości gminnych w trwały zarząd ich jednostkom organizacyjnym, wskazują zatem na inny niż cywilnoprawny charakter przekazania nieruchomości w trwały zarząd.

Reasumując należy stwierdzić, iż w myśl powołanych przepisów realizowana przez Wnioskodawcę inwestycja, o której mowa w pytaniu nie będzie służyła wykonywaniu czynności opodatkowanych, tak więc nie została spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj