Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-743/07/DM
z 3 marca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-743/07/DM
Data
2008.03.03



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury


Słowa kluczowe
faktura VAT
faktura zaliczkowa
wystawienie faktury
zaliczka


Istota interpretacji
Czy w sytuacji, gdy kwota zafakturowanej uprzednio zaliczki będzie równa wartości brutto wydanego towaru można wystawić kolejną fakturę VAT, w której treść odnosząca się do nazwy towaru (zaliczka), zostanie zastąpiona nazwą faktycznie sprzedanego towaru, zaś pozostała do zapłaty kwota należności wyniesie zero?



Wniosek ORD-IN 881 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 grudnia 2007 r. (data wpływu 24 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania dostawy towaru dokonanej po otrzymaniu zaliczki obejmującej całą cenę (brutto) towaru - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 24 grudnia 2007 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania dostawy towaru dokonanej po otrzymaniu zaliczki obejmującej całą jego cenę brutto.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie hurtowej i detalicznej sprzedaży paliw na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Na poczet realizowanych odpłatnych dostaw, otrzymuje zaliczki, które dokumentuje fakturami VAT. Występują sytuacje, gdy kwota wpłacanych zaliczek jest niższa niż wartość wydanego później towaru. Zdarzają się też sytuacje, gdy wartość wpłaconej zaliczki odpowiada wartości brutto wydanego później towaru. Z uwagi na dużą ilość wystawianych faktur zaliczkowych Spółka chciałaby wprowadzić pewien mechanizm ich wystawiania i rozliczania polegający na tym, że każdorazowo po otrzymaniu zaliczki od kontrahenta, Spółka będzie wystawiać fakturę na podstawie § 14 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.) - na całość należności. Jednocześnie po dokonaniu dostawy, której wartość będzie odpowiadać wartości brutto wpłaconej zaliczki Spółka chciałaby postępować w sposób określony w treści § 14 ust. 4 cyt. rozporządzenia, tj. rozliczać w fakturze otrzymane wcześniej zaliczki bez względu na to, czy ich wysokość będzie niższa, czy taka sama jak wartość brutto sprzedanych towarów.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy w sytuacji, gdy kwota zafakturowanej uprzednio zaliczki będzie równa wartości brutto wydanego towaru można wystawić kolejną fakturę VAT, w której treść odnosząca się do nazwy towaru (zaliczka), zostanie zastąpiona nazwą faktycznie sprzedanego towaru, zaś pozostała do zapłaty kwota należności wyniesie zero...


Zdaniem Wnioskodawcy pomimo, że § 14 ust. 5 ww. rozporządzenia określa, sposób postępowania w sytuacji, gdy faktury zaliczkowe obejmują całą cenę brutto towaru lub usługi, zaprezentowanego sposobu postępowania nie można uznać za niewłaściwy. W ocenie Spółki użyte w treści wskazanego przepisu sformułowanie „po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi nie wystawia faktury w terminie określonym w § 13” oznacza, że nie musi ona wystawiać dodatkowej faktury w sytuacji, gdy wcześniej wystawiono fakturę zaliczkową na całą cenę brutto, co jednak nie wyklucza możliwości wystawienia takiej faktury.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W myśl zaś art. 106 ust. 3 przepis m.in. ust. 1 stosuje się odpowiednio do części należności otrzymywanych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, iż w przypadku otrzymania zaliczki podatnik zobowiązany jest do wystawienia faktury VAT. Tryb i forma dokumentowania otrzymanych zaliczek wynikają z odpowiednich przepisów wykonawczych do ustawy o podatku od towarów i usług.

Stosownie do § 14 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.) jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część lub całość należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano część lub całość należności od nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, który stanowi iż fakturę wystawia się również nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym pobrano przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi każdą kolejną część należności (zaliczkę, przedpłatę, zadatek lub ratę).

Z kolei z uregulowań zawartych w ust. 4 ww. przepisu wynika, że jeżeli faktury, o których mowa w ust. 1 i 2, nie obejmują całej ceny brutto, sprzedawca po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi wystawia fakturę na zasadach określonych w § 9 i 11-13, z tym, że sumę wartości towarów (usług) pomniejsza się o wartość otrzymanych części należności, a kwotę podatku pomniejsza się o sumę kwot podatku wykazanego w fakturach dokumentujących pobranie części należności; taka faktura powinna zawierać również numery faktur wystawionych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi.

Jednocześnie zgodnie z dyspozycją § 14 ust. 5 jeżeli faktury, o których mowa w ust. 1 i 2, obejmują całą cenę brutto towaru lub usługi, sprzedawca po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi nie wystawia faktury w terminie określonym w § 13, zgodnie z którym fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem § 14 i15.

Uwzględniając łączne brzmienie powyższych przepisów regulujących prawidłowy sposób postępowania w przypadku otrzymania zaliczki, stwierdzić należy, iż w sytuacji gdy wystawiona faktura zaliczkowa obejmuje całą cenę brutto towaru lub usługi, po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi nie jest już wystawiana faktura ostateczna. Skoro bowiem w § 14 ust. 5 rozporządzenia ustawodawca stwierdził, iż we wskazanych w nim przypadkach sprzedawca „nie wystawia faktury”, oznacza to, iż wbrew stanowisku Wnioskodawcy, nie umożliwił podatnikowi swobody wyboru postępowania.

Reasumując stwierdzić należy, iż w przypadku gdy wartość wpłaconej zaliczki, udokumentowanej zgodnie z § 14 ust. 1 rozporządzenia, odpowiada wartości brutto wydanego później towaru, brak jest podstaw aby po dokonaniu dostawy Spółka w oparciu o ust. 4 wskazanego przepisu wystawiała kolejną fakturę VAT.


Interpretacja dotyczy zdarzenie przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj