Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB/423-296/07-2/EK
z 3 marca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB/423-296/07-2/EK
Data
2008.03.03



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
cel wydatku
koszty uzyskania przychodów
orkiestra
reprezentacja
związek przyczynowo-skutkowy


Istota interpretacji
Czy wydatki ponoszone przez Spółkę na funkcjonowanie orkiestry górniczej oraz chóru, stanowią dla Spółki koszt uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia?



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej przedstawione we wniosku z dnia 27 listopada 2007 r. (data wpływu 03.12.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 03 grudnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Podstawowa działalność Spółki prowadzona jest w zakresie kopalnictwa rud miedzi, produkcji miedzi oraz produkcji metali szlachetnych i pozostałych metali nieżelaznych. Spółka w ramach prowadzonej działalności finansuje utrzymanie orkiestry górniczej i chóru zakładowego, co związane jest z kultywowaniem tradycji górniczych. Na koszty funkcjonowania i utrzymania orkiestry i chóru (w związku z ich próbami i występami) składają się przede wszystkim koszty wynagrodzeń muzyków/chórzystów z narzutami, koszty transportu orkiestry/chóru na różnego rodzaju imprezy, amortyzacja środków trwałych wykorzystywanych przez orkiestrę/chór, koszty mundurów górniczych, koszty czynszu z tytułu najmu pomieszczeń wykorzystywanych przez te zespoły, koszty ubezpieczenia majątku wykorzystywanego przez orkiestrę/chór.

Działalność orkiestry górniczej dotyczy:

  • udziału w zakładowych imprezach związanych z wręczaniem pracownikom odznaczeń górniczych, stopni górniczych, szpad górniczych (co regulują odrębne przepisy dotyczące górnictwa jak i regulacje wewnątrzzakładowe), jak również w imprezach integrujących środowisko górnicze,
  • udziału w imprezach zewnętrznych, które mają na celu promocję marki firmy, takich jak np. coroczny „Bieg(…)” o Lampkę Górniczą – udział w mszach górniczych, festynach, przy obsłudze świąt państwowych, branżowych, uroczystości lokalnych,
  • udziału w turniejach, konkursach, przeglądach orkiestr, koncertowania np. z okazji rocznic działalności orkiestry, co związane jest z promocją marki firmy,
  • udziału w pogrzebach:

      - odpłatnie na zlecenie (wg kalkulacji),
      - nieodpłatnie – zgodnie z regulacjami wewnętrznymi Spółki dotyczącymi odznaczenia „Zasłużony(…)” oraz w przypadku zgonu pracownika na skutek wypadku przy pracy.

Z tytułu funkcjonowania orkiestry górniczej, Spółka uzyskuje przychody (określone powyżej), które opodatkowuje podatkiem dochodowym od osób prawnych, przy czym jest rzeczą niemożliwą całościowe określenie wysokości kosztów, jakie dotyczą poszczególnych imprez (np. koszty związane z próbami, amortyzacja, ubezpieczenia, mundury).

Podczas występów orkiestry, jej muzycy zawsze występują w strojach górniczych – co regulują odrębne przepisy, tj. ustawa z dnia 14 lutego 2003 r. o stopniach górniczych, honorowych szpadach górniczych i mundurach górniczych (Dz. U. z 2003 r. Nr 52, poz. 449) wraz z aktami wykonawczymi. Podczas imprez, w których uczestniczy orkiestra Spółki, takich jak Bieg (…), festyny, przeglądy, konkursy, koncerty, wystawiane są banery lub tablice z logo Spółki. Potwierdzeniem powyższego są informacje w mediach (w tym dotyczące udziału Spółki w mszach górniczych). Ponadto w przypadku koncertów orkiestry Spółki, informacja o tym fakcie kierowana jest do ludności lokalnej (plakaty informujące o dacie, miejscu koncertu).

Natomiast działalność chóru zakładowego dotyczy przede wszystkim udziału w zakładowych imprezach związanych z wręczaniem pracownikom odznaczeń górniczych, stopni górniczych, szpad górniczych (co regulują odrębne przepisy dotyczące górnictwa – wskazane powyżej), w mszach górniczych, imprezach integrujących środowisko górnicze, jak również w koncertach międzynarodowych. Chór jest także członkiem Robotniczego(…). Członkowie chóru, podobnie jak to ma miejsce w przypadku orkiestry, występują w mundurach górniczych, a podczas ich występów wystawiane są banery i tablice z logo Spółki. Fakty powyższe, tj. uczestnictwo Spółki w ww. imprezach znajdują potwierdzenie w mediach.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy wydatki ponoszone przez Spółkę na funkcjonowanie orkiestry górniczej oraz chóru, stanowią dla Spółki koszt uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia...


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z postanowieniami art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. W przypadku Spółki wydatki związane z funkcjonowaniem orkiestry/chóru wiążą się przede wszystkim z promowaniem marki Spółki, co mieści się w zakresie pojęcia reklamy. Ponadto, działalność orkiestry powoduje generowanie przychodów opodatkowanych podatkiem dochodowym, co dodatkowo nakazuje uznać je za koszty uzyskania przychodów (bez wydatku brak przychodu).

W związku z powyższym, w ocenie Spółki, ww. wydatki winny być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia – koszty bieżącego funkcjonowania Spółki.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym od dnia 01.01.2007 r., kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (…). Kosztami uzyskania przychodu są więc wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów. Aby wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów, należy zatem ocenić jego związek z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz możliwość osiągnięcia przychodu. Z oceny tego związku powinno wynikać, że poniesiony wydatek obiektywnie może przyczynić się do osiągnięcia przychodu – w okresie ponoszenia kosztów lub w przyszłości. W związku z powyższym, kosztami będą zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskiwanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim.

Nie każdy koszt poniesiony w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów może zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów. Takimi kosztami nie mogą być wydatki wymienione w art. 16 ust. 1 ww. ustawy. Przepis ten, w pkt 28 (w brzmieniu obowiązującym od dnia 01.01.2007 r.) stanowi, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Konsekwencją takiego zapisu jest wyłączenie z kosztów uzyskania przychodów wszystkich wydatków na reprezentację.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje pojęcia reprezentacji, wobec czego uzasadnionym jest odwołanie się do wykładni językowej tego pojęcia.

Przez reprezentację rozumie się „okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną” – Uniwersalny Słownik języka polskiego pod red. prof. Stanisława Dubisza (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007). Przenosząc tę definicję na grunt ustawy podatkowej, należy uznać, że reprezentacja to przede wszystkim każde działanie skierowane do istniejących lub potencjalnych kontrahentów podatnika lub osób trzecich, w celu stworzenia jak najkorzystniejszego wizerunku firmy na zewnątrz. W związku z powyższym, wydatki na reprezentację to koszty, jakie ponosi podatnik w celu wykreowania pozytywnego wizerunku, uwypuklenia swojej zasobności, profesjonalizmu. Wydatki te jednocześnie w sposób pośredni promują firmę.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że podstawowa działalność Spółki prowadzona jest w zakresie kopalnictwa rud miedzi, produkcji miedzi oraz produkcji metali szlachetnych i pozostałych metali nieżelaznych. Z powyższego wynika zatem, iż działalność orkiestry górniczej i chóru, mająca charakter działalności kulturalnej, nie jest związana z celem gospodarczym Spółki. Należy zauważyć, że działalność orkiestry górniczej i chóru mieści się w szeroko rozumianym pojęciu reprezentacji. Niewątpliwie bowiem podmioty te – kultywujące wieloletnią tradycję górniczą – reprezentują Spółkę, w ramach której działają. Wobec powyższego, nie można podzielić opinii Wnioskodawcy, jakoby wydatki związane z funkcjonowaniem orkiestry i chóru mieściły się w zakresie pojęcia reklamy.

Jednocześnie podkreślić należy, że opatrzenie występów orkiestry i chóru logo firmy nie przesądza o podatkowej kwalifikacji wydatków związanych z funkcjonowaniem tych podmiotów.


Mając na uwadze powyższe, wydatki ponoszone przez Spółkę na funkcjonowanie orkiestry górniczej oraz chóru nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj