Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB3/423-58/08/MO
z 15 kwietnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPB3/423-58/08/MO
Data
2008.04.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
różnice kursowe
specjalna strefa ekonomiczna


Istota interpretacji
1. Czy powstałą dodatnią różnice w wysokości 122.151,73 zł uzyskaną pomiędzy stopą procentową WIBOR 1M a stałą stopą procentową w JPY można zaliczyć jako zmniejszenie kosztów działalności gospodarczej objętej zezwoleniem na działalność w KSSE i tym samym kształtujących dochód objęty zwolnieniem od pdop?
2. Czy różnice kursowe w kwocie 36.500,26 zł powstałe z operacji na rachunku bankowym w JPY, mogą być zaliczone do przychodów z działalności w KSSE?



Wniosek ORD-IN 567 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 10 stycznia 2008 r. (data wpływu do tut. Biura 16 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • możliwości zaliczenia do dochodów objętych zwolnieniem na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dodatniej różnicy kursowej z różnicy pomiędzy stopą procentową WIBOR 1M a stałą stopą procentową w JPY,
  • możliwości zaliczenia do przychodów z działalności w Specjalnej Strefie Ekonomicznej różnic kursowych powstałych z operacji na rachunku bankowym w JPY- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 stycznia 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • możliwości zaliczenia do dochodów objętych zwolnieniem na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dodatniej różnicy kursowej z różnicy pomiędzy stopą procentową WIBOR 1M a stałą stopą procentową w JPY,
  • możliwości zaliczenia do przychodów z działalności w Specjalnej Strefie Ekonomicznej różnic kursowych powstałych z operacji na rachunku bankowym w JPY.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółce udzielono Zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie K. Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej KSSE) Podstrefa T. Firma dokonała inwestycji w postaci budowy hali produkcyjnej na nieruchomości zakupionej w KSSE. Budowa hali była niezbędna dla uruchomienia działalności gospodarczej w specjalnej strefie ekonomicznej, jak również do prowadzenia działalności w większej skali niż w przeszłości. Poniesione nakłady inwestycyjne są podstawą do korzystania z ulgi w podatku dochodowym wynikającej z zasad dot. specjalnych stref ekonomicznych. Inwestycja ta została sfinansowana z kredytu inwestycyjnego w PLN. Podczas obowiązywania umowy kredytowej, w celu zabezpieczenia się przed wzrostem stóp procentowych i w celu obniżenia kosztów finansowych, firma zawarła z kredytodawcą transakcję CIRS. Transakcja ta polegała na zamianie waluty kredytu z PLN na JPY, co pozwoliło na uzyskanie niższego stałego oprocentowania kredytu. Pierwotna stopa procentowa kredytu w PLN wyniosła WIBOR 1M + 1.65% marży dla banku. Po uruchomieniu transakcji CIRS stopa procentowa składała się z następujących części: stała stopa w jenach 2,15% + 1,65% marży dla banku nadal PLN. Każdego miesiąca na koncie bankowym były dokonywane następujące transakcje (patrz tabela poniżej):

  1. pobranie przez bank odsetek w PLN wg pierwotnego oprocentowania tj. WIBOR 1M + 1,65% (kol. nr 1),
  2. zwrot przez bank kwoty w PLN będącej częścią odsetek równą WIBOR-owi 1M (kol. nr 2),
  3. pobranie przez bank stałej części odsetek w JPY tj. 2,15% (kol. nr 3)

W efekcie powstała dodania różnica wynikająca z niższego oprocentowania wg stałej stopy JPY w stosunku do zmiennej WIBOR (kol. nr 4 = 2-3).

Dodatkowo, w związku ze zmianą kursu JPY powstawały różnice kursowe wynikające z transakcji na koncie bankowym w JPY (kol. 5).


DataPobranie odsetek w PLN WIBOR 1M+1,65%Zwrot części odsetek WIBOR 1MPobranie odsetek wg stałej stopy JPY 2,15%Dodatnia różnica kursowa wynikająca z różnicy pomiędzy stopami procentowymi WIBOR 1M – 2,15%Dodatkowy efekt na różnicach kursowych na koncie bankowym JPY
1 2345
02.04.2007r.45.902,3132.796,3217.114,5815.681,74432,98>/td>
02.05.2007r.44.236,8931.586,1916.403,4615.182,736.607,24
01.06.2007r.47.126,8732.791,0616.244,4216.546,645.346,83
02.07.2007r.45.173,7934.016,2116.621,5617.394,657.217,95
01.08.2007r.48.192,4034.149,0315.926,3218.222,71126,73
01.09.2007r.48.089,4837.834,1717.344,0220.490,1510.448,14
01.10.2007r.47.607,1533.200,8114.567,7018.633,116.320,39
Suma326.328,89236.373,79114.222,06122.151,7336.500,26


Aktualnie ze względów ostrożnościowych, uzyskaną dodatnią różnicę w odsetkach Spółka zaliczyła do przychodów finansowych pozastrefowych czyli nie objętych zezwoleniem z PDOP. Jednakże zdaniem Spółki uzyskane dodatnie różnice stanowią w istocie pomniejszenie kosztów finansowych związanych z przeprowadzoną inwestycją w KSSE i tym samym zwiększają dochód z prowadzonej działalności określonej w zezwoleniu. Transakcja CIRS, pozwoliła także wyeliminować ryzyko rosnących stóp procentowych dzięki czemu firma zabezpieczyła się przed wzrostem kosztów finansowych, które są częścią składową kosztów prowadzonej działalności w specjalnej strefie ekonomicznej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy powstałą dodatnią różnice w wysokości 122.151,73 zł uzyskaną pomiędzy stopą procentową WIBOR 1M a stałą stopą procentową w JPY można zaliczyć jako zmniejszenie kosztów działalności gospodarczej objętej zezwoleniem na działalność w KSSE i tym samym kształtujących dochód objęty zwolnieniem od pdop...
  2. Czy różnice kursowe w kwocie 36.500,26 zł powstałe z operacji na rachunku bankowym w JPY, mogą być zaliczone do przychodów z działalności w KSSE...

Zdaniem wnioskodawcy zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54 poz. 654 ze zm.) wolne od podatku są dochody z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zezwolenia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami. Mając na uwadze powyższe, wpływy z tytułu transakcji CIRS zawartej na bazie umowy o kredyt na finansowanie inwestycji na nieruchomości zakupionej w KSSE Podstrefa T. tj. wynikające z różnic w oprocentowaniu odsetek w okresie 02.04-01.10.2007 r. mają bezpośredni związek z działalnością gospodarczą objętą zezwoleniem na działalność w KSSE. Tym samym stanowią one pomniejszenie kosztów finansowych działalności strefowej, generują dodatkowy dochód z działalności objętej zezwoleniem, a więc zwolniony od podatku dochodowego od osób prawnych. Dochód ten, uzyskany został w wyniku racjonalnej polityki finansowej Spółki zabezpieczającej ryzyko wiązane z zaciągniętym kredytem na finansowanie nakładów inwestycyjnych będących podstawą korzystania z ulgi w podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj