Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-29/08/ASz
z 8 kwietnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-29/08/ASz
Data
2008.04.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów --> Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów


Słowa kluczowe
dokumenty
dostawa wewnątrzwspólnotowa


Istota interpretacji
uznanie czy dostawa towaru do kontrahenta czeskiego za pośrednictwem magazynu typu call-off stock zlokalizowanego na terytorium Czech spełnia przesłanki do uznania tej transakcji za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, określenia momentu powstania obowiązku podatkowego oraz dokumentów uprawniających do stosowania stawki 0%.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. X, przedstawione we wniosku z dnia 9 stycznia 2008r. (data wpływu 11 stycznia 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czy dostawa towaru do kontrahenta czeskiego za pośrednictwem magazynu typu call-off stock zlokalizowanego na terytorium Czech spełnia przesłanki do uznania tej transakcji za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, określenia momentu powstania obowiązku podatkowego oraz dokumentów uprawniających do stosowania stawki 0% - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 stycznia 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czy dostawa towaru do kontrahenta czeskiego za pośrednictwem magazynu typu call-off stock zlokalizowanego na terytorium Czech spełnia przesłanki do uznania tej transakcji za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, określenia momentu powstania obowiązku podatkowego oraz dokumentów uprawniających do stosowania stawki 0%.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka X (zwana dalej Spółką) jest podmiotem prowadzącym w Polsce działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży hurtowej środków ochrony pracy zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium kraju. Na rzecz jednego z nabywców przedmiotowych towarów - podatnika podatku od wartości dodanej zidentyfikowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium Czech (zwanym dalej Nabywcą), Spółka dokonuje dostawy towarów za pośrednictwem zlokalizowanego w Czechach magazynu typu call-off stock (tj. magazynu, gdzie towary przeznaczone są dla jednego konkretnie oznaczonego kontrahenta, znanego w momencie wysyłki towaru z terytorium kraju, który pobiera towary z magazynu zgodnie z własnymi potrzebami). Spółka korzysta z uproszczenia zawartego w legislacji czeskiej polegającego na zwolnieniu z obowiązku rejestracji i rozliczenia podatku VAT zarówno z tytułu WNT, jaki późniejszej dostawy towarów do nabywcy na terytorium Czech. Obowiązek rozliczenia podatku VAT w Czechach przejmuje Nabywca (mechanizm samonaliczenia - rozpoznanie WNT) i warunek ten został zawarty w umowie pomiędzy Spółką i Nabywcą. Towar będący przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy transportowany jest na terytorium Czech bezpośrednio przez Spółkę przy użyciu własnego środka transportu i Spółka posiada dokument, zawierający dane, o których mowa w art. 42 ust. 4 ustawy o VAT (nabywca na ww. dokumencie potwierdza fakt przyjęcia towarów do magazynu w Czechach). Nabywca ma prawo pobrania towarów w każdym czasie, należy jednak podkreślić, iż towary pozostają własnością Spółki do chwili pobrania z magazynu przez Nabywcę, co zostało zastrzeżone w umowie. Jednocześnie nadmienia się, iż Nabywca nie jest zobowiązany do zakupu wszystkich towarów znajdujących się w magazynie, a towar może zostać przez Spółkę wycofany z magazynu po rozwiązaniu umowy, bądź też zamieniony na inny, jeśli nie jest on zgodny z zamówieniem. Pobranie towaru zostaje potwierdzone dokumentami wydań magazynowych (dokument WZ). W związku z faktem, iż w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia ze sprzedażą ciągłą, faktury, zgodnie z dyspozycją § 13 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego wystawiania faktur (...), wystawiane są ostatniego dnia miesiąca i obejmują wszystkie towary pobrane w danym miesiącu przez Nabywcę. Fakt posiadania przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, o którym mowa w art. 99, dowodów, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do Nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju (dokument, o którym mowa w art. 42 ust. 4 ustawy, kopia faktury dostawy oraz specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku) uprawnia Spółkę do stosowania stawki 0% w odniesieniu do przedmiotowej transakcji.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy opisane powyżej transakcje dostaw na rzecz czeskiego nabywcy za pośrednictwem magazynu typu call-off stock stanowią dla Spółki wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów... W przypadku odpowiedzi twierdzącej, w którym momencie wystąpi wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów - czy w momencie przemieszczenia towarów do magazynu zlokalizowanego na terytorium Czech, czy też w momencie pobrania przedmiotowych towarów z magazynu przez Nabywcę...
  2. Czy przedmiotowe czynności można uznać za sprzedaż ciągłą i dokumentować fakturami, wystawionymi zgodnie z § 13 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798) tj. wystawianymi ostatniego dnia miesiąca i odpowiednio (przyjmując określone stanowisko z pkt 1) czy faktury mają dokumentować czynność przemieszczenia towarów na terytorium Czech - obejmując całą wartość przemieszczanych towarów, czy też czynność pobrania przedmiotowych towarów z magazynu przez czeskiego odbiorcę - obejmując wartość pobranych towarów w okresie jednego miesiąca...
  3. Kiedy w odniesieniu do przedmiotowych dostaw powstaje obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług...
  4. Jakie dokumenty uprawniają Spółkę do stosowania stawki 0% dla przedmiotowych dostaw... W przypadku stanowiska odmiennego od stanowiska Spółki Wnioskodawca prosi o wskazanie poprawności postępowania i momentu stosowania stawki 0% w przedstawionym stanie faktycznym.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1.

Ustawodawstwa poszczególnych krajów członkowskich w różny sposób uregulowały kwestię obowiązków dostawcy towarów do magazynów typu „call off stock”. Niektóre z nich, aby uprościć procedurę tego typu, zdjęły z zagranicznego dostawcy obowiązek zarejestrowania się w tym kraju jako podatnika podatku od wartości dodanej przy jednoczesnym zobowiązaniu krajowego nabywcy do rozliczenia podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Aktualnie obowiązujące przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie regulują w odrębny sposób sytuacji, w których w ramach uproszczeń stosowanych w innych państwach Unii Europejskiej następuje przekazanie lub nabywanie towarów za pośrednictwem tzw. magazynu typu call-off stock, położonych w innych państwach członkowskich, należy się więc odnieść do istniejących uregulowań ogólnych. Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535, ze zmianami), pod pojęciem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (zwana dalej WDT), wyjąwszy przypadki szczególne, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju na terytorium innego państwa członkowskiego na rzecz nabywcy zidentyfikowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ustawy o VAT (tj. w wykonaniu dostawy towarów) bądź też przemieszczenie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa z terytorium kraju na terytorium innego państwa członkowskiego UE, które to towary zostały przez tego podatnika nabyte, wytworzone lub wydobyte na terytorium kraju, jeśli towary te mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego (art. 13 ust. 3 ustawy o VAT). W świetle powyższego należy więc przyjąć, iż w sytuacji, gdy wywóz towarów następuje w celu dokonania transakcji z ustalonym nabywcą (przeniesienia na konkretny podmiot prawa do dysponowania wywożonym towarem jak właściciel), zachodzi wówczas WDT w sprzedaży (art. 13 ust. 1 ustawy o VAT), której po stronie nabywcy odpowiada wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów w zakupie, czyli „nabycie uprawnienia do rozporządzania jako właściciel ruchomymi rzeczami wysyłanymi lub transportowanymi do osoby nabywającej towary przez lub na rachunek sprzedawcy bądź osoby nabywającej towary w Państwie Członkowskim innym niż to, z którego towary są wysyłane lub transportowane". Natomiast gdy dla wywożonych towarów nie jest jeszcze znany nabywca lub towary mają służyć innym niż ich dostawa czynnościom, wówczas występuje u podatnika WDT w przemieszczeniu towarów, której odpowiada wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów przez ten sam podmiot na terytorium państwa członkowskiego zakończenia transportu lub wysyłki. Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z wewnątrzwspólnotową dostawą towarów, o której mowa w art. 13 ust. 1 ustawy, jednak dopiero z chwilą kiedy nabywca towarów uzyska prawo do rozporządzania tymi towarami jak właściciel. Na mocy zawartej z odbiorcą umowy, towary pozostają własnością Spółki do momentu wydania towarów z magazynu zlokalizowanego na terenie Czech czeskiemu Nabywcy. Samo przemieszczenie towarów z terytorium Polski do magazynu mieszczącego się w Czechach przez podatnika, który nie zamierza się rejestrować w Czechach dla potrzeb podatku od wartości dodanej, w sytuacji gdy dostawa towarów jest dokonywana w chwili wydania towarów odbiorcy z tego magazynu, nie stanowi bowiem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Dopiero spełnienie dwóch warunków łącznie tj. przemieszczenie towarów na terytorium Czech oraz przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel stanowić będzie wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Tym samym, w sytuacji, gdy Spółka nie ma obowiązku rejestracji do podatku od wartości dodanej na terytorium Czech dla przedmiotowych transakcji i nie zamierza takiej rejestracji dokonywać nie będzie miał zastosowania w niniejszej sprawie art. 13 ust. 3 ustawy.

Ad. 2.

Na podstawie art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy. W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798) określono szczegółowo zasady wystawiania faktur, dane które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania. W myśl § 9 ust. 1 pkt 3 powołanego rozporządzenia, faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej dzień, miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako „FAKTURA VAT"; podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym.Jednocześnie, w przypadku, gdy podatnik określa na fakturze wyłącznie miesiąc i rok dokonania sprzedaży fakturę wystawia się zgodnie § 13 ust. 2 ww. rozporządzenia nie później niż siódmego dnia od zakończenia miesiąca, w którym dokonano sprzedaży. W powołanych powyżej przepisach rozporządzenia, ograniczono możliwość określenia daty sprzedaży poprzez podawanie jedynie miesiąca i roku sprzedaży, do przypadków sprzedaży o charakterze ciągłym, nie definiując tego pojęcia. Przyjmując, że pojęcie sprzedaży towarów użyte w tym przepisie należy rozumieć w ujęciu art. 2 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług, obejmuje ono wszystkie wymienione w tym przepisie czynności opodatkowane: odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Oznacza to, że powołany również w ww. rozporządzeniu, przy braku odmiennej definicji, termin "sprzedaż" oznacza również wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Natomiast jeśli chodzi o pojęcie „ciągłości" sprzedaży, pojęcie to należy rozumieć zgodnie z zasadami prawa cywilnego, odnosząc go do pojęcia zobowiązania o charakterze ciągłym. Zobowiązanie to wytwarza taki stosunek prawny, który może choć nie musi być oznaczony terminem (dostawa, najem, dzierżawa, itp.). Charakter tego stosunku jest trwały i mogą z niego wypływać obowiązki bądź ciągłe, bądź okresowe. Tym samym sprzedaż o charakterze ciągłym, w ujęciu § 9 ust. 1 pkt 3 cyt. wyżej Rozporządzenia obejmuje świadczenie polegające na stałym i powtarzalnym (trwałym) zachowaniu strony zobowiązanej do świadczenia np. umowa dostawy towarów, umowa najmu, umowa dzierżawy, itp. Charakter wykonywanych czynności należy odnosić do każdego z kontrahentów oddzielnie. Uwzględniając zatem powyższe, a także przedstawiony stan faktyczny, można uznać, że dokonywane na rzecz czeskiego Nabywcy wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów za pośrednictwem magazynu typu call-off stock mają charakter sprzedaży ciągłej. Można je zatem dokumentować fakturami wystawianymi zgodnie z § 9 ust. 1 pkt 3 oraz § 13 ust. 2 ww. rozporządzenia -określenie na fakturze wyłącznie miesiąca i roku dokonania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów; faktura wystawiona ostatniego dnia miesiąca obejmuje wszystkie towary pobrane w danym miesiącu przez Nabywcę. Możliwość wystawiania faktur zbiorczych za okres obejmujący jeden miesiąc potwierdził Minister Finansów w piśmie z dnia 15 lutego 1994 r. (znak: PP1-7207-640/93/SK/94).

Ad. 3.

Kwestię momentu powstania obowiązku podatkowego w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów uregulowano w art. 20 ustawy o VAT, zgodnie z którym obowiązek podatkowy powstaje powstaje 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towarów, a jeżeli przed upływem tego terminu podatnik wystawił fakturę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury. W związku z faktem, iż w przedstawionym stanie faktycznym dostawa zostaje wykonana dopiero z chwilą wydania z magazynu towaru Nabywcy, i dokumentowana fakturami wystawionymi ostatniego dnia miesiąca i obejmuje wszystkie towary pobrane w danym miesiącu przez Nabywcę, należy przyjąć, że obowiązek podatkowy z tytułu ww. dostaw powstaje z chwilą wystawienia przedmiotowych faktur.

Ad. 4.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 3 ustawy o VAT w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów stawka podatku wynosi 0%, z zastrzeżeniem art. 42. Jednocześnie art. 42 ust. 1 ustawy stanowi, iż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem że:

  1. podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, i podał ten numer oraz swój numer, o którym mowa w art. 97 ust. 10, na fakturze stwierdzającej dostawę towarów;
  2. podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, o którym mowa w art. 99, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

W związku z faktem, że towary będące przedmiotem dostawy na rzecz czeskiego nabywcy wywożone są bezpośrednio przez Spółkę, przy użyciu własnego środka transportu, Spółka posiada dokument, o którym mowa w art. 42 ust. 4 ustawy (nabywca na ww. dokumencie potwierdza fakt przyjęcia towarów do magazynu w Czechach). Ze względu na specyfikę dostaw prowadzonych za pośrednictwem magazynu call-off stock Nabywca na dokumencie, o którym mowa w art. 42 ust. 4, wystawionym wcześniej niż faktura VAT dokumentująca późniejszą dostawę, potwierdza fakt dostarczenia towarów do miejsca znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju. Tak więc posiadanie przez Spółkę w swojej dokumentacji dowodu, o którym mowa powyżej oraz pozostałych dowodów (kopia faktury dostawy oraz specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku) przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, o którym mowa w art. 99, potwierdza jednoznacznie fakt wywiezienia towaru z terytorium kraju i dostarczenia do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, co uprawnia Spółkę do stosowania stawki 0% w odniesieniu do przedmiotowych transakcji.

W przypadku stanowiska odmiennego od stanowiska Spółki prosi się o wskazanie poprawności postępowania w przedstawionym stanie faktycznym oraz momentu zastosowania w przedmiotowej sprawie stawki 0%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego dotyczące pytań nr 1, 3 i 4 uznaje się za prawidłowe.

Ad. 1.

Procedura sprzedaży z wykorzystywaniem składów konsygnacyjnych oraz tzw. magazynów call off stock jest rodzajem uproszczenia i udogodnienia prowadzenia działalności gospodarczej. W ustawie z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, nie znalazły się jednak żadne szczególne unormowania dotyczące rozliczania transakcji dokonywanych z wykorzystaniem składów konsygnacyjnych lub magazynu typu call off stock, w związku z czym należy odnieść się do zasad ogólnych.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 13 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (dalej WDT) ma miejsce wówczas, gdy wywóz towarów z terytorium kraju na terytorium innego państwa członkowskiego następuje na rzecz nabywcy zidentyfikowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, w wykonaniu czynności powodujących przeniesienie prawa do dysponowania towarami jak właściciel. W myśl zapisu art. 13 ust. 3 ww. ustawy za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów uznaje się również przemieszczenie przez podatnika, o którym mowa w art. 15, lub na jego rzecz towarów należących do jego przedsiębiorstwa z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, które zostały przez tego podatnika na terytorium kraju w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo sprowadzone na terytorium kraju w ramach importu towarów, jeżeli mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego.

Ponadto zgodnie z ust. 6 cyt. artykułu 13 aby miała miejsce wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów to dokonującym dostawy winien być podatnik (z wyjątkiem ust. 7 tegoż artykułu), który zgłosił zamiar dokonywania wewnątrzwspólnotowych dostaw towarówi został zarejestrowany jako podatnik VAT UE zgodnie z art. 97.W art. 22 ust. 1 pkt 1 powyższej ustawy wskazano, iż miejscem dostawy towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy. Dla towarów niewysyłanych ani nietransportowanych, w myśl art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, miejscem dostawy jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy.

Dla właściwej identyfikacji WDT nie jest bez znaczenia, jak wewnątrzwspólnotowa transakcja traktowana jest w państwie członkowskim, na terytorium którego towar jest wysyłany. Jeżeli państwo członkowskie – w tym przypadku Czechy - stosuje w swojej legislacji podatkowej specjalne uproszczenia, polegające na zwolnieniu podmiotu dokonującego sprzedaży towarów przez magazyn z obowiązku rejestracji i rozliczenia VAT zarówno z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, jak i późniejszej dostawy towarów do nabywcy, wówczas u Zainteresowanego wystąpi WDT na podstawie zapisu art. 13 ust. 1 ustawy.

W związku z tym, iż Wnioskodawca wskazał, że towar dostarczany jest do magazynu typu call off stock w Czechach tut. organ dodatkowo pragnie wyjaśnić, iż w piśmie z dnia 11 listopada 2004r. skierowanym do Ministerstwa Finansów przez Komisję Europejską stwierdzono, cyt.:

„W odniesieniu do umów call off stock i consignment stock niektóre Państwa członkowskie rzeczywiście stosują konkretne uproszczenia w stosunku do istniejących zasad, regulujących omawiane transakcje w ramach prawa wspólnotowego. Uproszczenia te nie mają podstawy prawnej w VI Dyrektywie. Stosowane uproszczenia różnią się w zależności od poszczególnych Państw członkowskich i są często związane z zasadą wzajemności zainteresowanych dwóch państw.Niektóre państwa członkowskie traktują natomiast wysyłanie towarów w ramach umowy call off stock jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz klienta w innym państwie członkowskim, a nie za wydanie dobra, co oznacza, że na tym etapie nie zmienia się własność towarów. Taka zasadę można stosować jedynie jeżeli Państwo członkowskie, w którym klient posiada siedzibę również zgadza się, aby dostawca nie musiał być zarejestrowany na VAT na jego terytorium jako, że staje się właścicielem towarów w tym państwie i następnie dostarcza je swojemu klientowi w tym państwie.Oznacza to, że jedynie jeżeli oba zainteresowane Państwa członkowskie wyrażą zgodę na to, aby traktować przekazanie rzeczy na mocy umowy call off stock jako wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów przez dostawcę oraz wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów przez klienta można zastosować rozwiązanie upraszczające”.

Z wniosku wynika, że Spółka zamierza dokonać dostawy towarów z Polski do magazynu położonego w Czechach. Kontrahent Wnioskodawcy (znany już w momencie wysyłki towarów z Polski) jest zarejestrowanym w Czechach podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych. Towary pozostają własnością Wnioskodawcy do chwili pobrania ich z magazynu przez nabywcę. Zatem w momencie pobrania towarów z magazynu przez czeskiego kontrahenta będzie przechodziło na niego prawo do dysponowania towarami jak właściciel.

Zatem przemieszczanie towarów z terytorium Polski do magazynu mieszczącego się na terytorium innego kraju Unii Europejskiej (Czechy) przez Wnioskodawcę na rzecz z góry ustalonego nabywcy, oraz uzyskanie przez kontrahenta czeskiego prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel będzie stanowić wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy o VAT. Są bowiem spełnione łącznie dwa warunki, zawarte w ww. przepisie, pozwalające na uznanie danej czynności za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, tj. przemieszczenie towarów na terytorium innego kraju Unii Europejskiej na rzecz podatnika podatku od wartości dodanej oraz przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Ad. 3.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku VAT obowiązek podatkowy w transakcji wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów powstaje 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towarów, a w przypadku gdy przed upływem tego terminu, podatnik wystawił fakturę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury.

Z wniosku wynika, że pobranie towaru z magazynu zostaje potwierdzone dokumentami wydań magazynowych (dokument WZ), natomiast faktury wystawiane są ostatniego dnia miesiąca i obejmują wszystkie towary pobrane w danym miesiącu przez nabywcę. Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż dostawa towaru będzie dokonana z chwilą pobrania towaru przez nabywcę z magazynu. Nakłada to na Wnioskodawcę obowiązek wystawienia faktury dokumentującej tę dostawę w terminie 7 dni od wydania towaru ze składu, zgodnie z zapisem § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia z podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.). Dlatego też obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów powstawał będzie z chwilą wystawienia faktury.

Ad. 4.

Zgodnie z art. 42 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0% pod warunkiem, że:

  1. podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, i podał ten numer oraz swój numer, o którym mowa w art. 97 ust. 10 na fakturze stwierdzającej dostawę towarów,
  2. podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, o którym mowa w art. 99, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

W przypadku, gdy towar dostarczany jest przez przewoźnika muszą również zostać spełnione warunki, o których mowa w art. 42 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z tym przepisem dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju:

  1. dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju – w przypadku gdy przewóz towarów zlecany jest przewoźnikowi (spedytorowi),
  2. kopia faktury,
  3. specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku.

Nowelizacją ustawy o podatku VAT obowiązującą od 1 czerwca 2005r. w ramach art. 42 ust. 3 skreślono pkt 4 stanowiący do 31 maja 2005r. jeden z koniecznych dokumentów potwierdzających wywóz towarów poza terytorium kraju tj. dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Stosownie do art. 42 ust. 4 ustawy o VAT w przypadku wywozu towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów bezpośrednio przez podatnika dokonującego takiej dostawy lub przez jego nabywcę, przy użyciu własnego środka transportu podatnika lub nabywcy, podatnik oprócz dokumentów, o których mowa w ust. 3 pkt 2 i 3, powinien posiadać dokument zawierający co najmniej:

  1. imię i nazwisko lub nazwę oraz adres siedziby lub miejsca zamieszkania podatnika dokonującego wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz nabywcy tych towarów;
  2. adres, pod który są przewożone towary, w przypadku gdy jest inny niż adres siedziby lub miejsca zamieszkania nabywcy;
  3. określenie towarów i ich ilości;
  4. potwierdzenie przyjęcia towarów przez nabywcę do miejsca, o którym mowa w pkt 1 lub 2, znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
  5. rodzaj oraz numer rejestracyjny środka transportu, którym są wywożone towary, lub numer lotu - w przypadku gdy towary przewożone są środkami transportu lotniczego.

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca dokonał dostawy towarów na rzecz czeskiego kontrahenta zidentyfikowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium Czech. Ponadto Wnioskodawca przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, o którym mowa w art. 99 ustawy o VAT jest w posiadaniu kopii faktury dostawy oraz specyfikacji poszczególnych sztuk ładunku. W związku z faktem, że towary będące przedmiotem dostawy na rzecz czeskiego nabywcy wywożone są bezpośrednio przez Wnioskodawcę, posiada on również dokument, o którym mowa z art. 42 ust. 4 ww. ustawy. Należy zatem uznać, iż w świetle przytoczonych wyżej przepisów posiada on wszystkie dokumenty niezbędne do zastosowania stawki 0% z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy dotyczące pytań nr 1, 3 i 4 należało uznać za prawidłowe.

Ponadto Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach informuje, iż ocena stanowiska Wnioskodawcy odnoszącego się do pytania nr 2 (w kwestii uznania sprzedaży, o której mowa we wniosku za sprzedaż ciągłą, oraz dokumentowania jej fakturami wystawionymi zgodnie z § 13 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798)), będzie przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj