Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IP-PB3-423-72/08-2/GJ
z 21 marca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IP-PB3-423-72/08-2/GJ
Data
2008.03.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
budżet państwa
dotacja
fundacje
opodatkowanie
organizacje międzynarodowe
otrzymanie
środek
środki pomocowe
zwolnienia podatkowe


Istota interpretacji
Środki finansowe otrzymane przez Fundację nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego i stanowią dla niej przychód podatkowy, wydatki zaś poniesione w związku z uzyskaniem tego przychodu będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodów stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych



Wniosek ORD-IN 251 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji, przedstawione we wniosku z dnia 19.12.2007 r. (data wpływu 31.12.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania środków zagranicznych i środków z budżetu państwa - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31.12.2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania środków zagranicznych i z budżetu państwa.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W lutym 2007r. Fundacja zawarła umowę z Ministrem Rozwoju Regionalnego w wyniku której Fundacja została wybrana na operatora Funduszu dla Organizacji Pozarządowych, finansowanego ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego (45%), Norweskiego Mechanizmu Finansowego (45%) oraz budżetu państwa (10%) . Fundacja otrzymuje wynagrodzenie oraz kieruje projektem, zajmuje się dystrybucją środków do ostatecznych beneficjentów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wszystkie otrzymane środki korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych bądź jako tzw. środki pomocowe (środki zagraniczne) lub jako dotacje (środki z budżetu państwa)...

Zdaniem wnioskodawcy, otrzymywane przez Fundację i ostatecznych beneficjentów środki korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych , wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych , pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji unii europejskiej i programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc. 90% otrzymywanych środków (jakkolwiek refinansowanych z budżetu Państwa ) stanowi wspomnianą pomoc zagraniczną. Również pozostałe 10 % otrzymywanych środków z budżetu państwa stanowi zdaniem Wnioskodawcy dotację zwolnioną z podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wątpliwości Fundacji budzą następujące pisma:

  • pismo Ministerstwa Finansów z dnia 30 czerwca 2006r. , które nakazuje stosować opodatkowanie środków otrzymywanych z Europejskich Funduszy Strukturalnych w latach 2004-2006,
  • pisma Ministerstwa Finansów z dnia 12 czerwca 2007r. oraz 18 lipca 2007r., zgodnie z którymi z dniem 1 stycznia 2007r. zmieniła się klasyfikacja budżetowa środków na zadania finansowane przy udziale środków unijnych, którą stosuje się do programów realizowanych od 1 stycznia 2007r.. W myśl tej klasyfikacji budżetowej wyżej opisane środki stanowią dotację.
  • interpretacja Urzędu Skarbowego w Bełchatowie, z której wynika, że środki z tzw. Norweskiego Mechanizmu Finansowego korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, ze zm.) wolne od podatku są:

  • dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc .

Dla zastosowania zwolnienia od podatku dochodowego na postawie powyższego przepisu istotne jest określenie źródła, z którego wnioskodawca otrzymuje dotację. Warunkiem jest otrzymanie dotacji bezpośrednio z zagranicy lub od podmiotu krajowego upoważnionego do ich rozdzielania.

Znowelizowana ustawa o finansach publicznych z dnia 30 czerwca 2005 r (Dz. U. Nr 249, poz. 2104)(nowela z dnia 8 grudnia 2006r. – Dz. U. Nr 249, poz. 1832 ) , która weszła w życie w dniu 29 grudnia 2006r. w art. 5 ust. 1 pkt 2) określiła, że środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu ( EFTA). Do środków, o których mowa w ww. ust. 1 pkt 2) zalicza się:

1)środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych;

2)środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa;

3)środki:

  1. Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej „ Sekcja Gwarancji”,
  2. Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
  3. Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich,

3a)niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu ( EFTA):

  1. Norweskiego Mechanizmu Finansowego,
  2. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
  3. Szwajcarskiego Mechanizmu Finansowego;

4)inne środki.

Zmiana statusu środków unijnych i włączenie ich do budżetu państwa w ustawie o finansach publicznych powoduje, że programy operacyjne od 2007r. są finansowane według zasad określonych w znowelizowanej ustawie o finansach publicznych. Środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak i współfinansujących środków krajowych przeznaczone na realizację tych programów operacyjnych będą wydatkami budżetu państwa jako dotacje rozwojowe ( art. 106 ust. 2 pkt 3a ustawy o finansach publicznych). Powołany art. 106 ust. 2 pkt 3a ustawy o finansach publicznych nie obejmuje środków z Norweskiego Mechanizmu Finansowego, ani z Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego. W ocenie Organu zastosowanie w tym zakresie będzie miał art. 106 ust. 2 pkt 1) lit. d ustawy o finansach publicznych, zgodnie z którym środki pomocowe z nich pochodzące będą dotacjami celowymi, które są przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowych oraz podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 oraz z 2004r. Nr 64, poz. 593, Nr 116, poz. 1203 i Nr 210, poz. 2135 ), zwanych „ organizacjami pozarządowymi”.

Zmiany w ustawie o finansach publicznych skutkują zastosowaniem na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych innych przepisów niż art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy. U beneficjentów środków pomocowych uzyskane w 2007r. przychody pochodzące z dotacji rozwojowych i celowych będą wolne od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Stosownie do treści tego przepisu, wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego , z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach. W tym miejscu należy odróżnić podmioty, które realizują projekty od podmiotów, które wdrażają, zarządzają środkami finansowymi przeznaczonymi dla tych pierwszych na realizację określonych celów. W ocenie Organu tylko podmioty, które otrzymują środki dla wykonania zadań, w formie dotacji celowych za pośrednictwem innego podmiotu są wolne od podatku dochodowego. Brak jest natomiast przesłanek, aby uznać za wolne od podatku dochodowego dochody podatników, realizujących usługi zarządzania środkami z dotacji, za które otrzymują wynagrodzenie z tych środków. Odnosząc powyższe do przedmiotowej sprawy należy zauważyć, że Wnioskodawca został wyznaczony operatorem Funduszu dla Organizacji Pozarządowych, który z tytułu zarządzania, administrowania i dystrybucji środków z Funduszu do organizacji pozarządowych otrzymuje wynagrodzenie.

Należy uznać, że środki finansowe otrzymane przez Fundację nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego i stanowią dla niej przychód podatkowy, wydatki zaś poniesione w związku z uzyskaniem tego przychodu będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodów stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zatem stanowisko wnioskodawcy w zakresie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj