Interpretacja Urzędu Skarbowego Wrocław-Fabryczna
PDI/415/1/51-15/07
z 14 marca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PDI/415/1/51-15/07
Data
2007.03.14



Autor
Urząd Skarbowy Wrocław-Fabryczna


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy


Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
forma opodatkowania
zakres
zmiana
zmiana formy opodatkowania


Pytanie podatnika
Podatnik opodatkowany w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, prowadzący działalność polegającą na sprzedaży telefonów komórkowych pyta, czy po jej rozszerzeniu o działalność agentów zajmujących się sprzedażą towarów różnego rodzaju, sklasyfikowaną wg PKWiU jako 51.19Z, wybrana przez niego forma opodatkowania jest prawidłowa.


Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (jedn. tekst Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego Wrocław - Fabryczna stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 07.02.2007 r., który wpłynął do organu w dniu 08.02.2007 r., o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania działalności gospodarczej polegającej na sprzedaży nowych telefonów komórkowych wraz z abonamentem, według PKD 5119Z „ Działalność agentów zajmujących się sprzedażą towarów różnego rodzaju”, zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych, jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 09.02.2007 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego Wrocław - Fabryczna wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że wnioskodawca od października 2003 roku prowadził działalność gospodarczą, sklasyfikowaną według PKD 5211Z „ Sprzedaż detaliczna w niewyspecjalizowanych sklepach z przewagą żywności, napojów i wyrobów tytoniowych”, która w okresie od października 2003 do czerwca 2006 roku polegała na sprzedaży detalicznej artykułów spożywczych. W grudniu 2005 roku zaczął również uzyskiwać przychody na podstawie umowy agencyjnej ze sprzedaży nowych telefonów komórkowych (wcześniej zakupionych na podstawie faktur vat), wraz z abonamentem, oraz prowizji uzyskiwanej z tytułu tej sprzedaży. Wnioskodawca wskazuje, że w czerwcu 2006 roku zamknął sklep spożywczy i zajął się tylko sprzedażą telefonów. W ten sposób zmianie uległ przeważający rodzaj prowadzonej przez niego działalności, którą Urząd Statystyczny sklasyfikował według PKD jako „działalność agentów zajmujących się sprzedażą towarów różnego rodzaju”- 5119Z.
Wnioskodawca prosi o odpowiedź na pytanie czy opodatkowanie uzyskiwanych przychodów zryczałtowanym podatkiem dochodowym jest właściwe.
Jego zdaniem wybrana przez niego forma opodatkowania, czyli korzystanie z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, jest prawidłowa, gdyż uzyskuje przychody ze sprzedaży detalicznej oraz z prowizji za tą sprzedaż.
Mając na uwadze powyższy stan faktyczny Naczelnik Urzędu Skarbowego Wrocław - Fabryczna wskazuje jak niżej.
Opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą reguluje ustawa z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 ze zm.), zwana dalej ustawą. Zgodnie z art. 6 ust. 1 tej ustawy opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych. Stosownie do treści art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) ustawy opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku Nr 2 do ustawy. Załącznik ten zawiera wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.
Należy jednak zauważyć, iż dopiero moment uzyskania przychodu z tytułu świadczenia usług wymienionych w tym załączniku powoduje utratę prawa do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W myśl zapisu art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy - działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.). Wyżej cytowane rozporządzenie w sprawie PKWiU straciło moc z dniem 30 kwietnia 2004 r., jednakże zgodnie z zapisem § 2 pkt 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 89, poz. 844 ze zm.) do celów opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, podatkiem dochodowym od osób fizycznych, zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych oraz karty podatkowej stosuje się je nadal- nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2007 r.. Natomiast od dnia 1 maja 2004 r. rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz. U. z 2004 r. Nr 33, poz. 289 ze zm.) wprowadziło do stosowania w statystyce, ewidencji i dokumentacji oraz rachunkowości, a także w urzędowych rejestrach i systemach informacyjnych administracji publicznej Polską Klasyfikację Działalności (PKD).
Z załączonego do wniosku z dnia 07.02.2007 r. zaświadczenia o Nr identyfikacyjnym REGON wynika, że wykonywana przez Pana działalność gospodarcza zakwalifikowana została wg Polskiej Kwalifikacji Działalności (PKD) jako 5119Z - działalność agentów zajmujących się sprzedażą towarów różnego rodzaju. Zgodnie ze wskazanym wyżej załącznikiem Nr 2 do ustawy świadczenie usług pośrednictwa w sprzedaży towarów, różnego rodzaju – symbol PKWiU 51.19 - wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych (poz. 4 załącznika). Organ podatkowy nie ma uprawnień do klasyfikacji działalności wg PKWiU.
Jeżeli wykonywane przez wnioskodawcę usługi są zakwalifikowane zgodnie z klasyfikacją PKWiU jako usługi pośrednictwa w sprzedaży towarów, różnego rodzaju oznaczone symbolem 51.19, wówczas stosownie do treści art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) ustawy, świadczenie tego rodzaju usług powoduje utratę prawa do opodatkowania w formie ryczałtu.
W takim wypadku wnioskodawca będzie obowiązany założyć podatkową księgę przychodów i rozchodów i dokonywać rozliczeń podatku dochodowego na zasadach ogólnych.
Mając na uwadze powyższe, Naczelnik Urzędu Skarbowego Wrocław - Fabryczna uznał stanowisko wnioskodawcy za nieprawidłowe, wobec czego należało rozstrzygnąć jak w sentencji. Zgodnie z art. 14 a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie wpływu wniosku. Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia.
Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj