Interpretacja Urzędu Skarbowego Wrocław-Krzyki
PDI/415/1/68/07
z 14 sierpnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PDI/415/1/68/07
Data
2007.08.14



Autor
Urząd Skarbowy Wrocław-Krzyki


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy


Słowa kluczowe
dowód księgowy
faktura
faktura elektroniczna
poczta elektroniczna
strona internetowa


Pytanie podatnika
Czy można uznać za dowód księgowy fakturę wydrukowaną ze strony internetowej kontrahenta bez podpisu lub przesłanej pocztą elektroniczną?


POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 z późn. zm.) w związku z art. 4 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1590) Naczelnik Urzędu Skarbowego Wrocław-Krzyki stwierdza, że stanowisko Pana XX przedstawione we wniosku z dnia 29.06.2007 r., który wpłynął w dniu 29.06.2007 r. - o udzielenie interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych tj. uznania za dowód księgowy faktury wydrukowanej ze strony internetowej kontrahenta bez podpisu lub przesłanej pocztą elektroniczną jest nieprawidłowe
UZASADNIENIE
W dniu 29.06.2007 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego Wrocław-Krzyki wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, między innymi, w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cyt. ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Pan XX we wniosku z dnia 29.06.2007 r. wyjaśnia, że prowadzi działalność gospodarczą polegającą na organizowaniu wypraw górskich i wypraw trekkingowych.
Aby zrealizować imprezę wnioskodawca uczestniczy osobiście w wyprawie lub na podstawie odrębnych umów wynajmuje do tego celu osoby, które prowadzą wyprawy lub pomagają w ich prowadzeniu. Do obowiązków wnioskodawcy należy nadzorowanie przebiegu wyprawy, wynajęcie odpowiednich osób na miejscu, zakup niezbędnych usług. W imieniu turysty Pan XX nabywa usługi na jego rzecz od innych podatników, osób fizycznych lub podmiotów gospodarczych.
Do zrealizowania wypraw wnioskodawca ponosi wydatki ogólno-administracyjne, które nie są związane z konkretną wyprawą, ale służą prowadzeniu działalności gospodarczej.
Pan XX zwrócił się z zapytaniem czy można uznać za dowód księgowy stanowiący podstawę do księgowania kosztów uzyskania przychodów fakturę wydrukowaną ze strony internetowej kontrahenta bez podpisu lub przesłaną pocztą elektroniczną?
Zdaniem wnioskodawcy faktura wydrukowana ze strony internetowej kontrahenta lub przesłana pocztą elektroniczną spełnia warunki do uznania jej za dowód księgowy w rozumieniu przepisów o prowadzeniu podatkowej księgi przychodów i rozchodów.
Stanowisko organu podatkowego
Zgodnie z § 26 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 z późn. zm.) zapisy w księdze dotyczące wydatków są dokonywane na podstawie dowodów, o których mowa w § 12–16.
W myśl § 12 ust. 3 pkt 1 i 2 ww. rozporządzenia podstawą zapisów w księdze są dowody księgowe, którymi są: faktury VAT, faktury VAT marża, faktury VAT RR, faktury VAT KOMIS, faktury VAT MP, dokumenty celne, rachunki oraz faktury korygujące i noty korygujące, zwane dalej fakturami, odpowiadające warunkom określonym w odrębnych przepisach, lub inne dowody, wymienione w § 13 i § 14, stwierdzające fakt dokonania operacji gospodarczej zgodnie z jej rzeczywistym przebiegiem i zawierające co najmniej:
a. wiarygodne określenie wystawcy lub wskazanie stron (nazwę i adresy) uczestniczących w operacji, której dowód dotyczy,
b. datę wystawienia dowodu oraz datę lub okres dokonania operacji gospodarczej, której dowód dotyczy, z tym że jeżeli data dokonania operacji gospodarczej odpowiada dacie wystawienia dowodu, wystarcza podanie jednej daty,
c. przedmiot operacji gospodarczej i jego wartość oraz ilościowe określenie, jeżeli przedmiot operacji jest wymierny w jednostkach naturalnych,
d. podpisy osób uprawnionych do prawidłowego udokumentowania operacji gospodarczych
- oznaczone numerem lub w inny sposób umożliwiający powiązanie dowodu z zapisami księgowymi dokonanymi na jego podstawie.
Z treści wniosku wynika, że kontrahent umożliwi wnioskodawcy wydrukowanie faktury bez podpisu z jego strony internetowej lub prześle fakturę pocztą elektroniczną.
Udostępniając fakturę na stronie internetowej czy też przekazując pocztą elektroniczną niewątpliwie mamy do czynienia z elektronicznym przekazaniem treści faktury zapisanej w języku informatycznym. W związku z tym faktury takie muszą spełniać wymogi określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz. U. Nr 133, poz. 1119).
Wymienione rozporządzenie w § 1 pkt 1 określa m. in. sposoby i warunki wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej.
W myśl § 4 tego rozporządzenia faktury mogą być wystawiane, przesyłane i przechowywane w formie elektronicznej pod warunkiem, że autentyczność ich pochodzenia i integralność ich treści będą zagwarantowane:
1. bezpiecznym podpisem elektronicznym w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450 ze zm.) weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, lub
2. poprzez wymianę danych elektronicznych (EDI) zgodnie z umową w sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych, jeżeli zawarta umowa, dotycząca tej wymiany, przewiduje stosowanie procedur gwarantujących autentyczność pochodzenia faktury i integralność danych.
Z powyższego wynika, zatem konieczność opatrywania wystawionych faktur bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, który to rodzaj podpisu jako jedyny jest w obecnym stanie technicznym zagwarantować niekwestionowaną autentyczność pochodzenia tych dokumentów od firmy (osoby), która je wystawiła oraz gwarancję integralności (nienaruszalności) ich treści.
W przedmiotowej sprawie nie mamy do czynienia z papierowym przekazem faktury, tylko z przekazem elektronicznym, zatem należy spełniać wszelkie wymogi dla takiego przekazu określone cyt. rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005 r., bowiem tylko wówczas nastąpi wprowadzenie faktury do obrotu prawnego, co ma istotne konsekwencje prawne, w szczególności w zakresie przepisów prawa podatkowego.
Jak wynika z powyższego pobieranie faktury ze strony internetowej kontrahenta lub uzyskanie faktury przez pocztę elektroniczną (nieopatrzonych podpisem elektronicznym) nie rodzi żadnych skutków prawnych, bowiem taka faktura nie spełnia wymogów dowodu księgowego, stanowiącego podstawę zapisów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.
Należy, zatem stwierdzić, że stanowisko wnioskodawcy, w sprawie uznania za dowód księgowy faktury wydrukowanej ze strony internetowej kontrahenta bez podpisu lub przesłanej pocztą elektroniczną jest nieprawidłowe
Jednocześnie Naczelnik Urzędu Skarbowego Wrocław-Krzyki informuje, że niniejsze postanowienie zostało wydane w oparciu o obowiązujące przepisy prawa podatkowego a wyjaśnienie innego organu podatkowego, na które powołuje się wnioskodawca nie było poddane ocenie, bowiem interpretacja innego organu podatkowe nie stanowi prawa podatkowego w rozumieniu przepisów ustawy Ordynacja podatkowa, a ponadto interpretacja ta była wydana w indywidualnej sprawie innego podatnika, w oparciu o przedstawiony przez tego podatnika stan faktyczny.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj