Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-3/08/BK
z 31 marca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-3/08/BK
Data
2008.03.31



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące drobnych przedsiębiorstw --> Drobni przedsiębiorcy


Słowa kluczowe
zwolnienia podmiotowe


Istota interpretacji
Czy żeby korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a następnie w przypadku utraty prawa do tego zwolnienia i zamiaru skorzystania z niego ponownie, przyjmuje się w rejestrze sprzedaży wartości w kwotach brutto czy netto?



Wniosek ORD-IN 952 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 8 grudnia 2007 r. ( data wpływu 2 stycznia 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 20 marca 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia wartości sprzedaży przy określeniu limitu uprawniającego do zwolnienia podmiotowego w podatku od towarów i usług - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 2 stycznia 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia wartości sprzedaży przy określeniu limitu uprawniającego do zwolnienia podmiotowego w podatku od towarów i usług.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Prowadzi Pani działalność gospodarczą, wykonując na zlecenie podmiotów gospodarczych ustawowo zwolnionych od podatku VAT usługi administracyjno-biurowe. Nie jest Pani podatnikiem VAT i korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Rachunki za usługi wystawiane są w kwocie brutto. W rejestrze sprzedaży wpisuje Pani wartość brutto, a następnie wylicza wartość netto i należny podatek, np. brutto 3.200,00 zł, netto 2.622,95, VAT 577,05.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Przy założeniu, że przez dwanaście miesięcy Pani rachunki będą w takiej samej wysokości, to zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług ile będzie wynosić sprzedaż: 2.622,95 x 12 = 31.475,40 zł, czy 3.200 x 12 = 38.400,00 zł...

Jak będzie wyglądała sytuacja, kiedy utraci Pani prawo, o którym mowa w art. 113 ust. 1... Czy aby uzyskać po trzech latach prawo do ponownego zwolnienia, będzie liczony limit z rachunków brutto czy netto ...

Czy żeby korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a następnie w przypadku utraty prawa do tego zwolnienia i zamiaru skorzystania z niego ponownie, przyjmuje się w rejestrze sprzedaży wartości w kwotach brutto czy netto...


Pani zdaniem, zgodnie z konstytucyjną zasadą równości podmiotów, każdy z podatników powinien do rejestru sprzedaży wpisywać kwotę brutto, kwotę netto i podatek VAT. Jednakże podstawą do korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 jest wartość netto sprzedaży. Ponadto po zapoznaniu się z przepisami ustawy o podatku od towarów usług, wszystkie kwoty, jakie występują w tym podatku są wyrażane w wartościach netto, dlatego też roczna sprzedaż dla potrzeb wyliczenia limitu, o którym mowa w art. 113 ust. 1 na podstawie podanego przykładu wynosi 31.475,40 zł.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


W myśl art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zgodnie z art. 113 ust. 2 powołanej ustawy do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1 nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Na podstawie art. 113 ust. 9 powołanej ustawy, podatnik rozpoczynający wykonywanie czynności określonych w art. 5 w trakcie roku podatkowego jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidziana przez podatnika wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej sprzedaży, kwoty określonej w ust. 1 lub w ust. 8. Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży w proporcji do okresu prowadzonej sprzedaży, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1 lub w ust. 8, zwolnienie określone w ust. 9 traci moc z momentem przekroczenia kwoty, określonej w ust. 1 lub w ust. 8.

W oparciu o art. 113 ust. 11 ww. ustawy podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może dopiero po upływie 3 lat, licząc od końca miesiąca, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

Natomiast w świetle art. 29 ust. 1 cyt. ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę(kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych prze podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż prowadzi Pani działalność gospodarczą, korzystając ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy należy zauważyć, iż zwolnienie podmiotowe powoduje, że wszystkie wykonywane czynności są nieopodatkowane, nie ma więc obowiązku naliczania i rozliczania VAT. Zatem do dnia utraty zwolnienia podmiotowego nie występuje u Pani podatek od towarów i usług przy dokonywanej sprzedaży. Dlatego też cała wartość świadczonych usług wykazana w ewidencji sprzedaży stanowi podstawę do wyliczenia kwoty obrotu uprawniającego do zwolnienia podmiotowego (brutto = netto). Dla podanego przez Panią przykładu wartość sprzedaży liczona dla potrzeb limitu, o którym mowa w art. 113 ust. 1 wynosi 38.400 zł (tj. 3.200 x 12).

Przepis art. 113 ust. 1 zdanie drugi tj. „do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku” nie ma zastosowania w Pani przypadku, bowiem zapis ten dotyczy tych podatników, którzy jako czynni podatnicy VAT wykazywali i odprowadzali w poprzednim roku podatkowym do budżetu państwa należny podatek - chcą ponownie skorzystać ze zwolnienia podmiotowego (co przewidują przepisy art. 113 ust. 1 w związku z art. 113 ust. 11 cyt. ustawy).

Dlatego w przypadku, gdyby utraciła Pani prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnowała z tego zwolnienia i po upływie 3 lat ponownie zamierzała skorzystać z tego zwolnienia, do wyliczenia limitu, o którym mowa w art. 113 ust. 1, należałoby przyjąć wartość sprzedaży netto.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj