Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/VUR1/443-31/07/AP
z 6 czerwca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/VUR1/443-31/07/AP
Data
2007.06.06



Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów


Słowa kluczowe
druk
licencja
nabycie wewnątrzwspólnotowe


Pytanie podatnika
Czy od kontrahenta z Wielkiej Brytanii do wydania i druku polskiej wersji językowej książki , wydanie i wydrukowanie na materiale własnym polskiej wersji językowej w/w książek przez D. Ltd. oraz ich dostawa do Spółki, winno być potraktowane jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 06.03.2007r. (data wpływu 09.03.2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia:

- uznać stanowisko Strony za prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Strona jako firma wydawnicza zakupiła licencję od kontrahenta z Wielkiej Brytanii do wydania i druku polskiej wersji językowej książki . Zdaniem Spółki wydanie i wydrukowanie na materiale własnym polskiej wersji językowej w/w książek przez D. Ltd. oraz ich dostawa do Spółki, winno być potraktowane jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. W związku z tym Spółka ma obowiązek wykazać tą transakcję jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów w deklaracji VAT-7 oraz w informacji podsumowującej VAT-UE.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;2) eksport towarów;3) import towarów;4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 9 ust. 1 w/w ustawy przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Stosownie do objaśnień do deklaracji dla podatku od towarów i usług zawartych w rozporządzeniu ministra Finansów z dnia 19.09.2005r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 185, poz. 1545) w poz. 32 deklaracji VAT-7 wykazuje się wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, obliczoną zgodnie z art. 31 ustawy. Suma kwot wykazanych w okresie jednego kwartału będzie porównywana z wartością wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów wykazaną w informacji podsumowującej. W pozycji tej należy również wykazać wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 138 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy (dane te wykazuje ostatni w kolejności podatnik rozliczający się w wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej wg procedury uproszczonej). Również w tej pozycji uwzględnia się wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 136 ustawy (dane dotyczące wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, które zostało uznane za opodatkowane na terytorium kraju na podstawie zastosowania w wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej procedury uproszczonej, podaje drugi w kolejności podatnik rozliczający się w tej transakcji wg procedury uproszczonej). Natomiast w pozycji 33 deklaracji wykazuje się łączną wartość podatku należnego od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, obliczoną wg obowiązujących stawek, z wyłączeniem transakcji, o których mowa w art. 136 ustawy.

W związku z powyższym wewnątrzspólnotowe nabycie towarów, jako czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, oraz podatek należny wynikający z tego nabycia, należy wykazać w deklaracji VAT-7 odpowiednio w poz. 32 oraz 33.

Jednocześnie zgodnie z art. 100 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, o których mowa w art. 15, dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w rozumieniu art. 9-12 lub wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w rozumieniu art. 13, zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym informacje podsumowujące o dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów i wewnątrzwspólnotowych dostawach towarów, zwane dalej "informacjami podsumowującymi", za okresy kwartalne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu:
1) wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów - w przypadku informacji podsumowujących dotyczących wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów;
2) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów - w przypadku informacji podsumowujących dotyczących wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów.

Należy zauważyć. że deklaracja VAT UE zawiera jedynie informacje dotyczące towarów. Wobec tego transakcje wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów podatnik winien wykazać w deklaracji podsumowującej VAT UE, obowiązek taki nie istnieje natomiast w przypadku nabycia usługi.

Ponadto Naczelnik Urzędu pragnie zaznaczyć, iż zgodnie z art. 14a § 1 ustawy – Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Wniosek, o którym mowa w § 1, składa się do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, naczelnika urzędu celnego lub wójta, burmistrza (prezydenta miasta), starosty albo marszałka województwa. Składając wniosek, podatnik, płatnik lub inkasent jest obowiązany do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie (art. 14a § 2 w/w ustawy).

Z powyższych regulacji wynika, iż w złożonym wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego podatnik przedstawia stan faktyczny oraz własne stanowisko w sprawie. Strona przedstawiając stan faktyczny zaklasyfikowała przedmiotowe czynności jako nabycie towarów. Należy zauważyć, że obowiązek właściwego sklasyfikowania danej czynności spoczywa na podatniku. W przypadku wątpliwości podatnik może zwrócić się o pomoc w zaklasyfikowaniu tej czynności do właściwego urzędu statystycznego.

Jednocześnie Naczelnik Urzędu zwraca uwagę, iż szczegółowa ocena czy opisane we wniosku czynności mieszczą się w zakresie pojęcia "nabycie towarów" oraz badanie prawidłowości działań podatnika w kontekście obowiązków nałożonych ustawą o podatku od towarów i usług dokonane być może wyłącznie na etapie postępowania podatkowego, nie zaś na etapie postępowania prowadzonego na podstawie art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że o ile przedmiotowa czynność stanowi nabycie towarów (a nie usługi), to w opisanej sytuacji będziemy mieli do czynienia z wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów, o którym mowa w w/cyt. przepisach, zatem podatek należny wynikający z tego nabycia, należy wykazać zarówno w deklaracji VAT-7 jak i deklaracji podsumowującej VAT UE. Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj