Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-31/08/AK
z 28 marca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-31/08/AK
Data
2008.03.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług transportowych

Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług


Słowa kluczowe
czynności nieopodatkowane podatkiem od towarów i usług
miejsce świadczenia usług
usługi na majątku rzeczowym


Istota interpretacji
Czy prawidłowym będzie - w sytuacji, gdy faktura za remont od podatnika polskiego za wykonaną usługę remontu samochodu wystawiona będzie z 22% stawką podatku od towarów i usług – wystawienie refaktury na kontrahenta niemieckiego za remont samochodu i uzgodnioną w umowie prowizję bez podatku od towarów i usług?



Wniosek ORD-IN 816 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 stycznia 2008 roku (data wpływu 16 stycznia 2008 roku) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wykonanej w Polsce a refakturowanej na kontrahenta niemieckiego usługi remontu jego samochodu - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 16 stycznia 2008 roku został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wykonanej w Polsce a refakturowanej na kontrahenta niemieckiego usługi remontu jego samochodu.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług od dnia 1 maja 2006 roku. Jest również zarejestrowany jako podatnik VAT UE. Kontrahent niemiecki świadczący usługi w zakresie przewozu osób autokarami złożył Wnioskodawcy propozycję, by ten wykonał usługę polegającą na wyszukaniu na terytorium Polski przedsiębiorcy, który wyremontuje samochód należący do kontrahenta niemieckiego. Umowa na remont oraz faktura za remont tego samochodu wystawiona będzie na firmę Wnioskodawcy. Wnioskodawca po wykonanym remoncie, w terminie do 15 dni kalendarzowych, dostarczy samochód kontrahentowi do Niemiec i wystawi fakturę VAT za remont samochodu, powiększoną o prowizję za załatwienie sprawy (m.in. poniesione koszty z tytułu transportu). Usługa ta nie będzie usługą wykonywaną w systemie ciągłym, będzie natomiast spisana umowa na wykonanie usługi i odbiór samochodu.

Kontrahent niemiecki podał Wnioskodawcy numer, pod którym zidentyfikowany jest w Niemczech dla potrzeb podatku od wartości dodanej.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy prawidłowym będzie - w sytuacji, gdy faktura za remont od podatnika polskiego za wykonaną usługę remontu samochodu wystawiona będzie z 22% stawką podatku od towarów i usług – wystawienie refaktury na kontrahenta niemieckiego za remont samochodu i uzgodnioną w umowie prowizję bez podatku od towarów i usług...


Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 28 ust. 5 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku usług wykonywanych przez pośredników działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów – miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dokonania dostawy towarów z zastrzeżeniem ust. 6. Miejscem dostawy towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy, czyli faktura powinna być wystawiona ze stawką 0%.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 8 ust. 1 cytowanej ustawy, przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W przypadku świadczenia usług, dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług podstawowe znaczenia ma określenie miejsca świadczenia danej usługi. Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi – miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności – miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Jak stanowi art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) ww. ustawy, w przypadku świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym - miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28.

Usługami na ruchomym majątku rzeczowym są takie czynności jak uszlachetnianie, naprawianie czy wytwarzanie (przetwarzanie) towarów z materiałów powierzonych. Z założenia wykonywane usługi prowadzą do przekształcenia cech towarów będących ich przedmiotem po to, by nadać im nową postać, zgodnie z zamówieniem zleceniodawcy. W stanie faktycznym opisanym we wniosku naprawa na terenie Rzeczpospolitej samochodu będącego własnością niemieckiego zleceniodawcy stanowi usługę na ruchomym majątku rzeczowym.

W myśl art. 28 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku usług, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. c i d, świadczonych dla nabywcy, który podał wykonującemu te usługi numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi są wykonywane, miejscem świadczenia usług jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy usługi ten numer, pod warunkiem że towary po wykonaniu tych usług zostaną wywiezione z terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi te zostały faktycznie wykonane.

Zgodnie z art. 28 ust. 8 ww. ustawy, w przypadku gdy usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, przepis ust. 7 stosuje się, jeżeli towary po wykonaniu usług zostaną niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 30 dni od wykonania na nich usług, wywiezione poza terytorium kraju.

Z treści złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca zawarł z kontrahentem niemieckim umowę na wykonanie na terytorium kraju usługi polegającej na naprawie należącego do zleceniodawcy samochodu, przy czym usługi tej nie wykona osobiście. W celu realizacji świadczenia nabędzie od podmiotu polskiego wymienioną usługę, po czym zwiększając koszty usługi o swoją prowizję, wystawi fakturę na podmiot niemiecki. Usługa ta, mimo iż niewykonana bezpośrednio przez Wnioskodawcę nie traci statusu usługi na ruchomym majątku rzeczowym, zgodnie bowiem z uregulowaniami obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 roku Dyrektywy Rady nr 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 roku w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dziennik Urzędowy UE L z 2006 r., Nr 347/1 ze zm.), w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że podatnik ten sam otrzymał i wyświadczył te usługi (art. 28 Dyrektywy).

Analizując przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż w przypadku świadczenia - będącej usługą na ruchomym majątku rzeczowym - usługi naprawy samochodu, wykonywanej na zlecenie kontrahenta z kraju Unii Europejskiej przez polskiego podatnika, w sytuacji gdy nabywca usługi (podatnik kraju UE) podał polskiemu podatnikowi świadczącemu usługę, numer pod którym jest zidentyfikowany dla potrzeb podatku od wartości dodanej, oraz przerobiony towar obcy zostanie wywieziony z terytorium Polski niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 30 dni od dnia wykonania na nim usługi, miejscem świadczenia usługi będzie kraj Unii Europejskiej (zgodnie z przepisami prawa obowiązującymi w tym kraju), który nadał nabywcy usługi numer identyfikacyjny – Niemcy w okolicznościach przedmiotowej sprawy.

Skoro zatem świadczenie przedmiotowych usług ma miejsce poza terytorium kraju, usługi te, jako niepodlegające opodatkowaniu na terytorium Polski nie mogą zostać opodatkowane krajową 0% stawką podatku od towarów i usług. Brak jest również podstaw, by w oparciu o przedstawione we wniosku okoliczności faktyczne sprawy zakwalifikować wykonywaną przez Panią usługę, do - uregulowanych w przepisie art. 28 ust. 5 pkt 2, lit. b) ustawy o podatku od towarów i usług - usług pośrednictwa związanych bezpośrednio z dostawą towarów.


Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj