Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/436-9/08/AD
z 26 marca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB2/436-9/08/AD
Data
2008.03.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Zwolnienia od podatku --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
gospodarstwo rolne
grunty rolne
umowa sprzedaży
użytki rolne
zwolnienia podatkowe


Istota interpretacji
Czy należy dokonać zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnej dotyczącej nabycia nieruchomości gruntowej?



Wniosek ORD-IN 632 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 22 stycznia 2008 r. (data wpływu 24 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 24 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania umowy przeniesienia własności nieruchomości gruntowej wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


W dniu 6 czerwca 2007 r. na podstawie warunkowej umowy sprzedaży oraz aktu notarialnego dotyczącego wykonania umowy warunkowej, nabyła Pani wraz z mężem nieruchomość gruntową o powierzchni 1,0243 ha. Nabycia dokonała Pani na prawach własności ustawowej z zamiarem urządzenia gospodarstwa rolnego, korzystając ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 6 ust. 2 - 4 w związku z art. 9 ust. 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W dniu 20 lipca 2007 r. na mocy decyzji administracyjnej Starosty uzyskała Pani „wyłączenie z produkcji rolnej części działki” (w wysokości 0,1188 ha oraz 0,0714 ha – odpowiednio grunty w klasie gleboznawczej PsIV oraz PsV) z przeznaczeniem pod zabudowę. W dniu 14 sierpnia 2007 r. na podstawie decyzji wydanej przez Starostwo Powiatowe w N., uzyskała Pani pozwolenie na budowę domu drewnianego mieszkalnego jednorodzinnego. Wymogiem uzyskania pozwolenia na budowę było wyłączenie części gruntów spod produkcji rolnej. Na podstawie wypisu z rejestru gruntów z dnia 27 sierpnia 2007 r. wynika, iż łączna powierzchnia nieruchomości wynosi 1,0243 ha w tym: grunt w klasie gleboznawczej PsIV stanowi powierzchnię 0,6736, PsV 0,0949, W(rowy) 0,0656, Bp 0,1902. Na terenie nabytej nieruchomości znajdować się będzie budynek mieszkalny jednorodzinny wolnostojący oraz pomieszczenia gospodarcze. Nie będą dokonywane żadne specyficzne uprawy rolne, hodowla zwierząt czy drobiu, a teren będzie wykorzystany zgodnie z jego klasyfikacją (grunty rolne pozostałe, pastwiska) na utrzymanie trawy i jej pielęgnację przy założeniu stworzenia nowej zabudowy zagrodowej mieszkalnej przez osoby fizyczne.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w opisanej sytuacji należy dokonać zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnej dotyczącej nabycia nieruchomości gruntowej...


Zdaniem Wnioskodawczyni, podatek od czynności cywilnoprawnej nie jest należny z uwagi, na fakt, iż wymóg wyłączenia części gruntu spod produkcji rolnej wyniknął jedynie ze szczególnych zapisów w planie zagospodarowania przestrzennego gminy N. Łączna powierzchnia gruntów przekracza 1 ha (spełnia wymogi definicji gospodarstwa rolnego), a wyłączony teren służy tworzeniu gospodarstwa, tj. budowaniu budynków: mieszkalnego i gospodarczych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450) umowa sprzedaży jako czynność cywilnoprawna podlega opodatkowaniu tym podatkiem.

W ustawie przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zwalnia się od podatku między innymi przeniesienie własności nieruchomości lub ich części, wraz z częściami składowymi , z wyjątkiem budynków mieszkalnych lub ich części znajdujących się na obszarze miast, w drodze umowy sprzedaży pod warunkiem, że w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności nabywane grunty stanowią gospodarstwo rolne albo utworzą gospodarstwo rolne lub wejdą w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy.

Definiując pojęcie „ gospodarstwo rolne” należy, w myśl art. 2 ust. 4 ww. ustawy, odnieść się do przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t. jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 ze zm.). Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym, za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiący własność lub znajdujący się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej.

Z powołanego wyżej przepisu art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że umowa sprzedaży będzie zwolniona od podatku, tylko wtedy, gdy w chwili dokonania czynności nabywany grunt będzie stanowił gospodarstwo rolne albo utworzy gospodarstwo rolne lub wejdzie w skład gospodarstwa rolnego. Natomiast późniejsza zmiana przeznaczenia gruntu nie może skutkować pozbawieniem praw do zwolnienia od podatku.

Należy podkreślić, że zwolnienie zawarte w art. 9 pkt 2 ma charakter warunkowy, co oznacza, że jedynie spełnienie kryteriów o których mowa w tym przepisie daje podstawę do zwolnienia umowy sprzedaży nieruchomości lub ich części z podatku od czynności cywilnoprawnych.

Z analizy stanu faktycznego opisanego we wniosku wynika, że w dniu 6 czerwca 2007 r. na podstawie warunkowej umowy sprzedaży nabyła Pani wraz z mężem nieruchomość gruntową o powierzchni 1,0243 ha. Nabycia dokonała Pani „na prawach własności ustawowej” z zamiarem urządzenia gospodarstwa rolnego. Z wypisu z rejestru gruntów z dnia 27 sierpnia 2007 r. wynika, iż łączna powierzchnia nieruchomości wynosi 1,0243 ha w tym: grunt w klasie gleboznawczej PsIV stanowi powierzchnię 0,6736, PsV 0,0949, W(rowy) 0,0656, Bp 0,1902. Na terenie posesji powstaną budynek mieszkalny jednorodzinny wolnostojący oraz pomieszczenia gospodarcze. Teren będzie wykorzystywany zgodnie z jego klasyfikacją (grunty rolne pozostałe, pastwiska) na utrzymanie trawy i jej pielęgnację.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, iż w przypadku nabycia gruntu opisanego we wniosku, stosownie do przepisu art. 9 pkt 2 lit. a) ww. ustawy, czynność ta jest zwolniona od podatku, gdyż w chwili jej dokonania nabywany grunt stanowił gospodarstwo rolne w myśl art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym.

Jednocześnie mając na uwadze, iż ww. nieruchomość jest wspólną własnością Pani i Małżonka, zaznacza się, że niniejsza interpretacja dotyczy również Małżonka, z tym, że zgodnie z art. 14k § 1 ustawy Ordynacja podatkowa zastosowanie się do niej przed jej zmianą lub przed doręczeniem organowi podatkowemu odpisu prawomocnego orzeczenia sądu administracyjnego uchylającego tę interpretację nie może szkodzić - również w przypadku nieuwzględnienia jej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej – tylko Wnioskodawcy.

Pani Małżonek chcąc uzyskać interpretację indywidualną powinien wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej udzielenie.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, że niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zmianami).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj