Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IP-PB3-423-54/08-2/DG
z 21 marca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IP-PB3-423-54/08-2/DG
Data
2008.03.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty pośrednie
produkty
promocja
wydatek


Istota interpretacji
Czy koszty pośrednie poniesione przez Spółkę w 2007r., w związku z promocją nowego produktu A…. są dla Spółki kosztem uzyskania przychodów w 2007r.?



Wniosek ORD-IN 373 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 18.12.2007r. (data wpływu 24.12.2007r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie uznania wydatków na promocję nowego produktu za koszty uzyskania przychodów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 grudnia 2007r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie wydatków na promocję nowego produktu za koszty uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka zajmuje się sprzedażą hurtową środków ochrony roślin. Polskie przepisy stanowią, że nowy produkt wprowadzony do sprzedaży na rynek polski musi mieć Rejestrację Ministerstwa Rolnictwa, jest to żmudny proces trwający kilka miesięcy, zatem Spółka już w 2006 roku złożyła do Ministerstwa Rolnictwa dokumentację wymaganą do zarejestrowania w Polsce nowego produktu A… środka chwastobójczego z rekomendacją stosowania w uprawach zbóż. Spółka od 2007r. zamierzała importować ten produkt, uwzględniając go w swojej ofercie handlowej. Wiadomo, że zainteresowanie potencjalnych nabywców nową ofertą musi być poprzedzone działaniami promocyjno - reklamowymi, muszą to być różnorodne działania, z uwagi na tak trudny rynek jakim jest rynek środków ochrony roślin. W 2007r. Spółka poniosła koszty związane z produkcją ulotek, broszur prezentujących A…, oraz zorganizowała publiczną prezentację produktu na ogólnopolskim A-S w B…. Spółka przeświadczona, że nowy produkt, będzie sprzedawany na polskim rynku w 2007r. poczyniła przedmiotowe wydatki, aby zapewnić jego najefektywniejszą sprzedaż, niestety nie z winy Spółki nie doszło w odpowiednim czasie do zarejestrowania produktu. Niestety na kolejnych posiedzeniach Komisji do spraw Rejestracji nie podjęto stosownej decyzji. Powszechnie wiadomo, że na rynku środków ochrony roślin decydującą rolę odgrywa czas, opryski odbywają się na wiosnę, ewentualnie jesienią nieuzyskanie przez Spółkę rejestracji do końca sierpnia, nie dało Spółce szansy na import i sprzedaż tego produktu na rynku krajowym w 2007r. W dniu 23 listopada 2007r. na posiedzeniu Komisji Rejestracji Środków O.R nasz produkt A…. 100 EC uzyskał aprobatę komisji, Po 7 dniach działań administracyjnych powinna zostać złożona decyzja o rejestracji do podpisu Ministra Rolnictwa. Spółka uważa, że w 2008r. rozpocznie się jego sprzedaż na polskim rynku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy koszty pośrednie poniesione przez Spółkę w 2007r., w związku z promocją nowego produktu A…. są dla Spółki kosztem uzyskania przychodów w 2007r....

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodu są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Nie ulega wątpliwości, że wydatki związane z promocją i reklamą nowego produktu, który ma zostać umieszczony w ofercie handlowej Spółki spełniają warunki zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów określone przepisem art. 15 ust. 1 ustawy. Ponieważ nie są to koszty bezpośrednio związane z przychodami - ponoszone wydatki mają charakter kosztów pośrednich - przy określaniu momentu ich rozliczenia podatkowego zastosowanie powinien mieć przepis art. 15 ust. 4d ustawy w brzmieniu: koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Zdaniem Spółki w opisanym stanie faktycznym zastosowanie mieć będzie zdanie pierwsze przytoczonego przepisu - poniesione w 2007 roku wydatki związane z promocją i reklamą nowego produktu powinny zostać zaliczone do kosztów podatkowych w dacie ich poniesienia. Na powyższe nie ma wpływu fakt, że sprzedaż produktu (z przyczyn niezależnych od Spółki) rozpocznie się dopiero w roku 2008 i będzie kontynuowana w latach następnych - w tym przypadku nie ma możliwości rozliczania tych wydatków w określonym okresie czasu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zasady kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów określają art. 15 i 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000r., Nr 54, poz. 654 ze zm.). Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy.

Decydującym czynnikiem pozwalającym zaliczyć dany wydatek do kosztów uzyskania przychodów jest zatem poniesienie go w celu osiągnięcia przychodu, przy czym każdy wydatek poza wyraźnie wskazanym w ustawie - wymaga indywidualnej oceny pod kątem adekwatnego związku z przychodami i racjonalności działania dla osiągnięcia przychodu.

Ustawa przewiduje dwie kategorie kosztów, a mianowicie:

  • koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami,
  • koszty uzyskania przychodów inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami.

Do pierwszej kategorii kosztów należy zaliczyć koszty, których poniesienie wpłynęło bezpośrednio na uzyskanie konkretnego przychodu, druga zaś kategoria obejmuje wszelkie inne koszty dotyczące całokształtu działalności podatnika związane z jego funkcjonowaniem.

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, Spółka w 2007r. poniosła wydatki na promocję nowego produktu, który zgodnie z prognozami miał w tym roku wejść na rynek. Z powodu opisanych we wniosku trudności sprzedaż nowego produktu nastąpi w roku następnym czyli 2008. Poniesione przez Spółkę wydatki na produkcję ulotek i broszur, zorganizowanie prezentacji produktu na targach, jako wydatki na reklamę można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów innych niż koszty bezpośrednio związane z przychodami. Zgodnie z art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą. Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów (art. 15 ust. 4e ustawy).

W związku z powyższym w sytuacji gdy Spółka, poniesionych kosztów nie będzie mogła przyporządkować konkretnemu przychodowi, nie będzie możliwe określenie z jaką częścią przychodów związane będą te koszty, koszty te należy rozliczyć w dacie poniesienia.

Reasumując, wydatki poniesione na promocję nowego produktu stanowią koszty uzyskania przychodów inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, które są potrącalne w dacie ich poniesienia zgodnie z art. 15 ust. 4d, z zastrzeżeniem art. 15 ust. 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj