Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-516/12/ASz
z 14 sierpnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-516/12/ASz
Data
2012.08.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Ustalenie podstawy opodatkowania


Słowa kluczowe
darowizna
odliczenie od dochodu


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawca, który łącznie opodatkował dochody z małżonką, może skorzystać z odliczeń darowizny od dochodów?



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. Nr 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 09 maja 2012 r. (data wpływu do tut. Organu – 14 maja 2012 r.), uzupełnionym w dniu 01 sierpnia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości odliczenia darowizny na kościelną działalność charytatywno-opiekuńczą - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 maja 2012 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości odliczenia darowizny na kościelną działalność charytatywno-opiekuńczą.

Z uwagi na fakt, iż wniosek nie spełniał wymogów formalnych pismem z dnia 20 lipca 2012 r. znak: IBPB II/1/415-516/12/ASz wezwano do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono w dniu 01 sierpnia 2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca wspólnie z żoną rozliczył podatek dochodowy od osób fizycznych na druku PIT-37. W ww. rozliczeniu odliczył darowiznę na rzecz Środowiskowej Świetlicy Profilaktyczno-Wychowawczej (…) w wysokości 5.712,37 zł.

Powyższa darowizna został wykazana w części B załącznika PIT/0 (pole 13) i następnie wpisana w pole 97 zeznania podatkowego PIT-37.

Wnioskodawca oświadczył, że jest w związku małżeńskim oraz nie posiada z żoną rozdzielności majątkowej.

Darowizna, którą Wnioskodawca dokonał w 2011 r. miała charakter rzeczowy. Na każdej fakturze, która została wystawiona przy zakupie rzeczy, które zostały darowane, jest określona wartość oraz oświadczenie obdarowanego o przyjęciu darowizny (potwierdzenie odbioru darowizny). Na fakturach tych widnieje sposób zapłaty: gotówka oraz pod pozycją nabywca jest wpisane imię i nazwisko żony Wnioskodawcy.

Żona Wnioskodawcy w roku podatkowym 2011 nie uzyskała przychodów ze źródeł, z których dochód jest opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca wskazał, że jego żona nie pracuje i jest na jego utrzymaniu. Natomiast w 2011 r. żona Wnioskodawcy otrzymała darowiznę w kwocie 5.765,00 zł, od której zapłaciła podatek od spadków i darowizn w odpowiedniej wysokości.

Wyżej wymieniona darowizna została włączona do wspólnego budżetu domowego. Wszystkie inwestycje, które Wnioskodawca podejmuje wraz z żoną są wspólne.

Wnioskodawca wspólnie z żoną postanowił równowartość otrzymanej darowizny przeznaczyć na darowiznę na kościelną działalność charytatywno-opiekuńczą. Środowiskowa Świetlica Profilaktyczno-Wychowawcza znajduje się w tej samej miejscowości, w której mieszkała żona Wnioskodawcy do dnia ślubu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca, który łącznie opodatkował dochody z małżonką, może skorzystać z odliczeń darowizny od dochodów...

Wnioskodawca, po przeanalizowaniu objaśnień do zeznania PIT-37 i dodatku PIT/0, a także informacji uzyskanych w Internecie, doszedł do wniosku, że nie jest istotne, na którego z małżonków wystawiono fakturę, tylko to kto tę darowiznę rzeczową dokonuje.

Co za tym idzie, jeżeli jeden z małżonków jest jedynym uzyskującym przychody w rodzinie, ma prawo do tej ulgi, także wówczas, gdy faktura jest wystawiona na drugiego małżonka, gdy małżonkowie pozostają we wspólności majątkowej i prowadzą wspólne gospodarstwo domowe. Wnioskodawca wskazał, że ta sama zasada obowiązuje przy zwrocie podatku VAT za materiały budowlane. Nie ma tutaj znaczenia na kogo zostaną wystawione faktury. Odliczenia mieszkaniowe – budowlane są na jednej deklaracji dla małżeństwa, które rozlicza się wspólnie. Ta sama zasada obowiązywała przy „dużej uldze budowlanej”.

Wnioskodawca wskazał również, że według orzeczeń Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w R i Ra, z ulgi internetowej mogą korzystać podatnicy także wówczas, gdy faktura jest wystawiona na drugiego małżonka.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz przytoczone przykłady ulg: internetowej, „dużej ulgi budowlanej” i zwrotu podatku VAT za materiały budowlane, Wnioskodawca uważa, że ma prawo do skorzystania z odliczeń od dochodu w zakresie dokonanej darowizny na kościelną działalność charytatywno-opiekuńczą.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), małżonkowie podlegający obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, między którymi istnieje przez cały rok podatkowy wspólność majątkowa, pozostający w związku małżeńskim przez cały rok podatkowy mogą być, z zastrzeżeniem ust. 8, na wspólny wniosek wyrażony w zeznaniu podatkowym, opodatkowani łącznie od sumy swoich dochodów określonych zgodnie z art. 9 ust. 1 i 1a, po uprzednim odliczeniu, odrębnie przez każdego z małżonków, kwot określonych w art. 26 i art. 26c; w tym przypadku podatek określa się na imię obojga małżonków w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy łącznych dochodów małżonków.

Zasada wyrażona w ust. 2 ma zastosowanie również, jeżeli jeden z małżonków w roku podatkowym nie uzyskał przychodów ze źródeł, z których dochód jest opodatkowany zgodnie z art. 27, lub osiągnął dochody w wysokości niepowodującej obowiązku uiszczenia podatku – art. 27 ust. 3 ustawy.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 9 cyt. ustawy podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30c oraz art. 30e, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4, 4a-4e, ust. 6 lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 25, po odliczeniu kwot darowizn przekazanych na cele:

  1. określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego, organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, lub równoważnym organizacjom określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizującym te cele, z zastrzeżeniem ust. 6e,
  2. kultu religijnego,
  3. krwiodawstwa realizowanego przez honorowych dawców krwi zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o publicznej służbie krwi (Dz. U. Nr 106, poz. 681, z późn. zm.), w wysokości ekwiwalentu pieniężnego za pobraną krew określonego przepisami wydanymi na podstawie art. 11 ust. 2 tej ustawy

-w wysokości dokonanej darowizny, nie więcej jednak niż kwoty stanowiącej 6% dochodu.

Zgodnie z art. 26 ust. 7 pkt 2 wysokość wydatków na cele określone w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 7c, ustala się na podstawie dowodu, z którego wynikają dane identyfikujące darczyńcę oraz wartość przekazanej darowizny wraz z oświadczeniem obdarowanego o jej przyjęciu - w przypadku darowizny innej niż pieniężna lub innej niż określona w ust. 1 pkt 9 lit. c.

Zgodnie natomiast z art. 26 ust. 6d ww. ustawy, przepis ust. 7 stosuje się odpowiednio do darowizn odliczanych na podstawie odrębnych ustaw.

W myśl art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 ze zm.) sfera zadań publicznych obejmuje m. in. zadania w zakresie działalności charytatywnej.

Natomiast, zgodnie z art. 3 ust. 3 pkt 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie – działalność pożytku publicznego może być prowadzona także przez osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego.

Przepisem szczególnym w stosunku do przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest uregulowanie zawarte w art. 55 ust 7 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 29, poz. 154 ze zm.) które stanowi, iż darowizny na kościelną działalność charytatywno-opiekuńczą są wyłączone z podstawy opodatkowania darczyńców podatkiem dochodowym i podatkiem wyrównawczym, jeżeli kościelna osoba prawna przedstawi darczyńcy pokwitowanie odbioru oraz - w okresie dwóch lat od dnia przekazania darowizny - sprawozdanie o przeznaczeniu jej na tę działalność.

W odniesieniu do darowizn na inne cele niż kościelna działalność charytatywno-opiekuńcza mają zastosowanie ogólne przepisy podatkowe uwzględniające ograniczenie wysokości darowizny podlegającej odliczeniu od dochodu.

Tymczasem darowizny na działalność charytatywno–opiekuńczą prowadzoną przez kościelne osoby prawne, zgodnie z zasadą „lex specialis derogat legi generali” są w całości (w pełnej wysokości bez ograniczeń, bezlimitowo) wyłączone z podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca wspólnie z żoną złożył zeznanie podatkowe na druku PIT-37. W ww. zeznaniu odliczył darowiznę na rzecz Środowiskowej Świetlicy Profilaktyczno-Wychowawczej (…) Caritas Diecezji (…) w wysokości 5.712,37 zł.

Powyższa darowizna został wykazana w części B załącznika PIT/0 (pole 13) i następnie wpisana w pole 97 zeznania podatkowego PIT-37.

Wnioskodawca oświadczył, że jest w związku małżeńskim oraz nie posiada z żoną rozdzielności majątkowej.

Darowizna, którą Wnioskodawca dokonał w 2011 r. miała charakter rzeczowy. Na każdej fakturze, która została wystawiona przy zakupie rzeczy, które zostały darowane, jest określona wartość oraz oświadczenie obdarowanego o przyjęciu darowizny (potwierdzenie odbioru darowizny). Na fakturach tych widnieje sposób zapłaty: gotówka oraz pod pozycją nabywca jest wpisane imię i nazwisko żony Wnioskodawcy. Żona Wnioskodawcy w roku podatkowym 2011 nie uzyskała przychodów ze źródeł, z których dochód jest opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych; nie pracuje i jest na utrzymaniu Wnioskodawcy. W 2011 r. żona Wnioskodawcy otrzymała darowiznę w kwocie 5.765,00 zł, od której zapłaciła podatek od spadków i darowizn w odpowiedniej wysokości.

Wyżej wymieniona darowizna została włączona do wspólnego budżetu domowego.

W świetle powołanych powyżej przepisów należy stwierdzić, że zasadniczą wagę w kwestii możliwości odliczenia darowizny ma właściwy sposób jej udokumentowania.

Użyty w art. 27 ust. 6d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwrot „przepis ust. 7 stosuje się odpowiednio”, oznacza, iż wymóg dokumentowania darowizn określony w tym ustępie (a zatem wymóg posiadania dowodu, z którego wynikają dane identyfikujące darczyńcę oraz wartość przekazanej darowizny wraz z oświadczeniem obdarowanego o jej przyjęciu) stosować należy w zakresie wszelkich darowizn odliczanych na podstawie wszelkich ustaw odrębnych (w tym ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej).

Ustawodawca uzależnił zatem prawo do skorzystania z ulgi z tytułu dokonanej darowizny m.in. od posiadania dokumentu, z którego wynikają dane identyfikujące darczyńcę. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że darowizna, która w 2011 r. została przekazana na rzecz Świetlicy Środowiskowej (…) miała charakter rzeczowy. Natomiast na każdej fakturze, która została wystawiona przy zakupie rzeczy, będących przedmiotem darowizny jako nabywca jest wpisane imię i nazwisko żony. Na fakturze tej zostało umieszczone przez obdarowanego oświadczenie o przyjęciu darowizny.

Tym samym – nie kwestionując twierdzenia Wnioskodawcy, iż to on darowiznę przekaże – należy zauważyć, iż z powyższego dowodu nie wynika, że to Wnioskodawca jest darczyńcą, a zatem brak jest dokumentu warunkującego prawo do odliczenia. Okoliczności tej nie zmienia fakt wspólnego rozliczenia z małżonką oraz fakt, iż między małżonkami nie ma rozdzielności majątkowej – bowiem te przesłanki nie spełniają wymogów przewidzianych przez ustawodawcę, a określonych w art. 26 ust. 7 pkt 2 wyżej powołanej ustawy. Z treści powołanych przepisów jednoznacznie wynika, iż darczyńca – aby móc skorzystać z odliczenia – musi legitymować się dowodem ściśle przez ustawodawcę określonym.

Z przedstawionego stanu faktycznego nie wynika, iż Wnioskodawca posiadał dowód przekazania przez siebie darowizny, spełniający warunki zakreślone przywołanym powyżej przepisem art. 27 ust. 7 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego w tak przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia z tytułu dokonanej darowizny na kościelną działalność charytatywno-opiekuńczą.

W świetle powyższego należało uznać stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj