Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Tarnowie
DO/443-22/07
z 24 lipca 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DO/443-22/07
Data
2007.07.24
Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Tarnowie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku
Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Zasady ogólne --> Moment powstania obowiązku podatkowego
Słowa kluczowe
obowiązek podatkowy
obrót wierzytelnościami
pośrednictwo finansowe
stawki podatku
windykacja należności
Pytanie podatnika
Czy istnieje konieczność opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności polegającej na nabyciu wierzytelności w celu ich windykacji, a jeżeli tak - to jaka jest właściwa stawka podatku od towarów i usług, kiedy powstaje obowiązek podatkowy oraz czy istnieje obowiązek wystawiania faktury VAT?
POSTANOWIENIE Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Tarnowie działając na zasadzie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 02.04.2007 r. (data wpływu: 03.04.2007 r.) wraz z jego uzupełnieniem z dnia 19.06.2007 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest nieprawidłowe. UZASADNIENIE Zgodnie z art. 14a § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Wnioskiem złożonym w tut. organie w dniu 03.04.2007 r., uzupełnionym na wezwanie z dnia 10.04.2007 r., znak: DO/443-22/07, w dniu 19.06.2007 r. Podatnik zwrócił się o udzielenie pisemnej interpretacji co do sposobu i zakresu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, w odniesieniu do następującego stanu faktycznego: Po przeanalizowaniu stanu faktycznego sprawy, w świetle obowiązujących przepisów, tut. organ zauważa: Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 15 ust. 1 w/w ustawy podatnikami podatku od towarów i usług są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności, co jest bezsporne w Pana przypadku, jako że w/w usługi wykonuje Pan w ramach działalności gospodarczej zarejestrowanej w ewidencji działalności gospodarczej w dniu 10.04.2006 r. pod numerem (...). Występują zatem przedmiotowe (w postaci odpłatnego świadczenia usług) oraz podmiotowe (podatnik podatku od towarów i usług) przesłanki tworzące po Pana stronie obowiązek podatkowy. Stawka podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%. Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W pozycji 3 tego załącznika znajdują się usługi pośrednictwa finansowego, sklasyfikowane w sekcji J ex (65-67). Jednocześnie określone zostały usługi, które nie korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Do tych usług ustawodawca zaliczył m.in. usługi ściągania długów oraz faktoringu. Odnosząc się do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego zauważyć należy, iż brak podstaw do kwalifikowania świadczonych przez Pana czynności do faktoringu. Faktoring zasadniczo polega na tym, iż faktor trudniący się zawodowo tego typu działalnością nabywa wierzytelność przysługującą przedsiębiorcy z tytułu dokonania sprzedaży lub wykonania usług. Ogólnie ujmując, dokonując nabycia wierzytelności faktor zobowiązuje się do świadczenia za faktoranta różnorodnych czynności, które przykładowo mogą obejmować: przejmowanie ryzyka wypłacalności dłużnika (przy faktoringu właściwym), windykację należności, finansowanie przez dyskonto, udzielanie pożyczek, itp. Co istotne, faktoring dotyczy obrotu wierzytelnościami przyszłymi, których termin płatności jeszcze nie minął. Usługa tego typu, polegająca na wyręczeniu klienta z czynności zmierzających do odzyskania długu, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług bez możliwości skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 oraz załącznika nr 4 do ustawy. Podstawą opodatkowania jest - zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług - kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzeń za wykonanie usługi, pomniejszona o kwotę podatku. W rzeczywistości nabywanie przez Pana wierzytelności następuje na podstawie bezwarunkowej cesji wierzytelności uregulowanej w art. 509-516 Kodeksu cywilnego, która nie obejmuje dodatkowych czynności wykonywanych przez zbywcę na rzecz nabywcy, które, jak wskazano wyżej, towarzyszą umowie faktoringu. Czynności tej w opinii tut. organu nie można też zaklasyfikować jako usługi ściągania długów. Wykonanie takiej usługi zakłada bowiem istnienie dwóch podmiotów, które zawarły transakcje. Usługodawca zobowiązuje się do ściągnięcia długu w zamian za wynagrodzenie. Konsumentem tej usługi (usługobiorcą) jest ten podmiot, który korzysta z usługi wykonanej przez kontrahenta, co oznacza, że usługodawca ściąga dług dla usługobiorcy, a nie dla siebie. W sytuacji opisanej we wniosku nie ma takiej relacji pomiędzy Panem a zbywcą wierzytelności. Transakcje zawierane między cedentem a cesjonariuszem dotyczą jedynie przelewu wierzytelności z cedenta na cesjonariusza. Z treści wniosku nie wynika, aby podatnik zobowiązał się do jakichkolwiek działań polegających na ściąganiu długu na rzecz innego podmiotu. Nabywając we własnym imieniu i na własny rachunek cudzą wierzytelność za własne środki finansowe strona wchodzi w miejsce dotychczasowego wierzyciela. Ewentualne podjęcie przez podatnika działań zmierzających do ściągnięcia długu nie będzie już wynikało z transakcji zawartej wcześniej z cedentem. Istniejący nadal dług strona będzie ściągała dla siebie, a nie dla innego podmiotu. Zatem w tej sytuacji podatnik nie może być za uznany za wykonawcę – świadczeniodawcę usług ściągania długów. Zgodnie z art. 19 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury jednak nie później niż 7 dni od wykonania usługi. Stosownie do przepisu art. 106 ust. 1 i 8 ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z § 8 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz.798 ze zm.) podatnicy, o których mowa w art. 15, zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni mają obowiązek wystawiania faktur VAT i wykazywania w nich podatku od towarów i usług. Odnosząc powyższe regulacje do stanu faktycznego sprawy stwierdzić należy, iż będąc podatnikiem podatku VAT czynnym na okoliczność wykonania czynności, o których mowa powyżej, jest Pan zobowiązany do wystawienia faktury VAT dla podmiotu przelewającego swoje wierzytelności.Obowiązek wystawienia faktury nie wystąpi jedynie w przypadku sprzedaży osobom fizycznym nie prowadzącym działalności gospodarczej. W związku z powyższym stanowisko Podatnika w przedmiotowej sprawie uznano za nieprawidłowe. 1. Zgodnie z art.14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę. Pouczenie: |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.