Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-115/08-2/SM
z 5 marca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-115/08-2/SM
Data
2008.03.05


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Korekta kwoty podatku naliczonego

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
aport
korekta
korekta podatku
sprzedaż
sprzedaż środków trwałych
sprzedaż towarów
sprzedaż zwolniona
środek trwały
towar handlowy
towar używany
zwolnienia podatkowe
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienia z podatku od towarów i usług
zwolnienie


Istota interpretacji
Zasady opodatkowania sprzedaży towarów handlowych i środków trwałych, wniesionych wcześniej w formie aportu



Wniosek ORD-IN 449 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 10.01.2008 r. (data wpływu 24.01.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zasad opodatkowania dostawy składników majątkowych (towarów handlowych i środków trwałych), wniesionych wcześniej w formie aportu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24.01.2008 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zasad opodatkowania dostawy składników majątkowych, wniesionych wcześniej w formie aportu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Z dniem 1 listopada 2006 roku nastąpiło wniesienie przedsiębiorstwa Axxxx spółka jawna do Axxxx spółka z o.o. W skład przedsiębiorstwa będącego przedmiotem aportu wchodziły m. in. rzeczy ruchome (towary handlowe, środki trwałe), nieruchomości zabudowane oraz nieruchomości niezabudowane (grunty) oraz prawo wieczystego użytkowania gruntu. Nabywca przedsiębiorstwa, tj. Axxxx sp. z o.o. zbywała i w dalszym ciągu zamierza zbywać w związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych i w toku prowadzonej działalności gospodarczej poszczególne składniki nabytego w drodze aportu przedsiębiorstwa. Z uwagi na różne skutki podatkowe w zakresie podatku od towarów i usług, co do zbycia poszczególnych składników uprzednio nabytego przedsiębiorstwa, podatnik przedstawia dwa warianty zaistniałych stanów faktycznych oraz dwa warianty zdarzeń przyszłych.

  1. Zaistniały stan faktyczny.

  1. Dostawa rzeczy ruchomych (towarów handlowych i środków trwałych).

Podatnikowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o naliczony przy nabyciu tych towarów z uwagi na to, że towary te zostały nabyte w formie aportu; taka dostawa nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT (art. 6 ust. 1 ustawy VAT). W przypadku dostawy nabytych w drodze aportu przedsiębiorstwa towarów handlowych podatnik naliczał podatek VAT według zasad ogólnych. W przypadku dostawy nabytych w drodze aportu przedsiębiorstwa środków trwałych nie będących nieruchomościami podatnik postępował w ten sam sposób, niezależnie od tego, czy od nabycia (tj. od dnia aportu) upłynęło 6 miesięcy czy też nie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

  1. 1. Czy podatnik postąpił prawidłowo opodatkowując dostawę towarów handlowych oraz środków trwałych nie będących budynkami ani budowlami stanowiących składniki przedsiębiorstwa nabytego w drodze aportu na zasadach ogólnych...

Zdaniem wnioskodawcy:

  1. 1.

Jeżeli chodzi o dostawę towarów handlowych oraz środków trwałych nie będących budynkami ani budowlami, to opodatkować należało wyłącznie dostawę towarów handlowych, które nie mogą zostać uznane za „używane” w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy o podatku VAT. Skoro tak, właściwe było przy dostawie tych towarów rozpoznanie obowiązku podatkowego i naliczenie stawki VAT według zasad ogólnych. Jeżeli chodzi natomiast o dostawę środków trwałych nie będących budynkami ani budowlami, to przy ich nabyciu Axxxx spółka z o.o. nie przysługiwało uprawnienie do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z uwagi na ich nabycie w drodze aportu przedsiębiorstwa. Ich dostawa powinna była być opodatkowana tylko wtedy, gdyby Axxxx spółka z o.o. używał ich w celu wykonywania czynności opodatkowanych krócej niż 6 miesięcy licząc od dnia aportu, tj. 2 listopada 2006 roku. Oznacza to, że po dniu 2 maja 2007 roku dostawa tych towarów była zwolniona z podatku VAT, a Axxxx spółka z o.o. używając przez co najmniej sześć miesięcy te towary po dokonaniu aportu i opodatkowując następnie ich dostawę stawką 22% postąpił nieprawidłowo.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Ad. I. 1.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” - zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego; zwolnienie dotyczy również używanych budynków i budowli lub ich części, będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze.

W myśl art. 43 ust. 2 pkt 2 ustawy - przez towary używane, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się pozostałe towary, z wyjątkiem gruntów, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku.

Towary handlowe nie spełniały ww. kryterium towaru używanego – ich dostawa nie mogła korzystać ze zwolnienia i winna być opodatkowana na zasadach ogólnych według właściwej stawki podatkowej.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że przedmiotem dostawy były także środki trwałe (nie będące budynkami i budowlami), stanowiące składniki przedsiębiorstwa wniesionego do Spółki w formie aportu. Przedmiotowa transakcja nie podlegała regulacjom ww. ustawy o VAT (zgodnie z art. 6 ust. 1 przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału) samodzielnie sporządzającego bilans) - Spółce nie przysługiwało w tym przypadku prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z ich nabyciem (nie wystąpił podatek od towarów i usług od tej transakcji).

Zatem w przypadku, gdy środki trwałe były używane przez okres dłuższy niż pół roku (spełniały ww. definicję towarów używanych), Spółce nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem - ich dostawa powinna być zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie przedmiotowych przepisów.

Przytoczyć tu należy także przepisy dotyczące korekt podatku naliczonego.

W myśl art. 86 ust. 1 ww. ustawy - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy - po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-9, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11, dla zakończonego roku podatkowego. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli różnica między proporcją odliczenia określoną w art. 90 ust. 4 a proporcją określoną w zdaniu poprzednim nie przekracza 2 punktów procentowych.

W myśl art. 91 ust. 2 /w brzmieniu obowiązującym od 1 czerwca 2005r./ - w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym, są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat a w przypadku nieruchomości - w ciągu 10 lat, licząc począwszy od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości - jednej dziesiątej, kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio.

Kwota 15.000 zł odnosi się do środków trwałych nabytych po dniu 31 maja 2005r.; dla środków trwałych nabytych w okresie od dnia 1 maja 2004r. do dnia 31 maja 2005r. kwota ta wynosi 3.500 zł.

Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty (art. 91 ust. 3 ustawy).

Zgodnie z art. 91 ust. 4-6 ustawy o VAT, w przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów, o których mowa w ust. 2, uważa się, że towary te są nadal używane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty. Korekta po sprzedaży, o której mowa w ust. 4, powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż. W przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:

  1. opodatkowane – w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru związane jest z czynnościami opodatkowanymi;
  2. zwolnione lub nie podlegały opodatkowaniu - do obliczenia korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi lub niepodlegającymi opodatkowaniu.

W myśl art. 91 ust. 7 ustawy - przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio, w przypadku gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się to prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Zgodnie z art. 91 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług - w przypadku zbycia przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału), o których mowa w art. 6 pkt 1, korekta określona w ust. 1-8 jest dokonywana odpowiednio przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zakładu (oddziału).

Należy również wskazać na zapis art. 163 ust. 2 ustawy, zgodnie z którym w stosunku do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych nabytych przed 1 maja 2004 roku stosuje się przepis art. 20 ust. 5 ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.).

Z kolei treść art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 21 kwietnia 2005r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 90 poz. 756) stanowi, że do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych nabytych po dniu 30 kwietnia 2004r. lecz przed dniem wejścia w życie ustawy mają zastosowanie przepisy art. 91 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu dotychczasowym.

Uwzględniając powyższe, jeżeli w skład zbywanego przedsiębiorstwa Axxxx spółka jawna wchodziły środki trwałe, w odniesieniu do których nie upłynął jeszcze okres dokonania korekty odliczanego częściowo podatku naliczonego - nabywca tego przedsiębiorstwa, tj. Axxxx Sp. z o.o., był zobowiązany do kontynuowania tej korekty. Natomiast w przypadku, gdy w okresie dokonywania korekty nastąpiła sprzedaż przedmiotowych środków trwałych, Spółka była zobowiązana dokonać jednorazowej korekty odliczenia w odniesieniu do pozostałego okresu na ww. zasadach.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie informuję, że z uwagi na to, iż ilość stanów faktycznych i zdarzeń przyszłych zawartych we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej jest mniejsza niż ilość wniesionych opłat, kwota w wysokości 75 zł stanowi nadpłatę i podlega zwrotowi zgodnie z § 18 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształceniu w inną formę organizacyjno-prawną (Dz. U. z 2006r. Nr 116, poz. 783). Powyższa kwota zostanie zwrócona na numer rachunku bankowego widniejący na dołączonym do wniosku potwierdzeniu złożenia dyspozycji krajowej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj