Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-52/08-2/SM
z 7 marca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-52/08-2/SM
Data
2008.03.07


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
kasa rejestrująca
stołówka
stołówka szkolna
usługi edukacyjne
usługi stołówkowe
usługi zwolnione
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienia z podatku od towarów i usług
zwolnienie


Istota interpretacji
zwolnienie z podatku od towarów i usług oraz obowiązku instalacji kasy rejestrującej świadczonych przez szkołę usług stołówkowych



Wniosek ORD-IN 308 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu przedstawione we wniosku z dnia 10.01.2008 r. (data wpływu 14.01.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie świadczenia usług stołówkowych - est prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14.01.2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie świadczenia usług stołówkowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Zgodnie z art. 67a ustawy z dnia 07.09.1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), który to przepis został wprowadzony przez ustawę z dnia 07.09.2007 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty (Dz. U. Nr 181, poz. 1292) i obowiązuje od 01.01.2008 r. - w celu wspierania prawidłowego rozwoju uczniów szkoła może zorganizować stołówkę. Korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej jest odpłatne. Zasady korzystania ze stołówki, w tym wysokość opłat, ustala organ prowadzący szkołę. Do opłat wnoszonych za korzystanie przez uczniów z posiłku w stołówce szkolnej nie wlicza się wynagrodzeń pracowników i składek naliczanych od tych wynagrodzeń oraz kosztów utrzymania stołówki.

W związku z tym przepisem szkoła/zespół szkół, dla której organem prowadzącym jest Gmina Wxxxxxxx rozpocznie prowadzenie stołówki szkolnej, z której korzystać będą wyłącznie uczniowie i pracownicy szkoły. Stołówka prowadzona będzie przez personel szkoły. Stołówka nie będzie odrębnym podmiotem gospodarczym i jej prowadzenie ściśle związane będzie z działalnością szkoły. Opłaty za wydane posiłki pobierane będą na kwitariusz przychodowy będący drukiem ścisłego zarachowania. Z kwitariusza opłaty wpłacane będą do kasy Urzędu Gminy (szkoła jest jednostką budżetową).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy w świetle opisanej sytuacji sprzedaż posiłków i świadczenie usług stołówkowych wewnątrz jednostki w stołówce szkolnej podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług jako usługi edukacyjne...
  2. Czy przy ewidencjonowaniu przychodów ze sprzedaży posiłków w prowadzonej stołówce szkolnej jednostka zwolniona jest z obowiązku stosowania kas rejestrujących...

Zdaniem wnioskodawcy:

  1. Prowadzenie stołówki szkolnej przez personel szkoły dla uczniów i pracowników szkoły pod warunkiem, że stołówka nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym, a prowadzenie jej jest ściśle związane z działalnością szkoły mieści się w grupowaniu PKWiU ex 80 „Usługi w zakresie edukacji” i zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług, usługi te zwolnione są od tego podatku - załącznik nr 4 do ustawy, poz. 7.
  2. W opisanym wyżej stanie faktycznym jednostka zwolniona jest z obowiązku ewidencji przychodów ze sprzedaży posiłków przy zastosowaniu kas rejestrujących, ponieważ sprzedaż posiłków następuje jedynie wewnątrz jednostki, związana jest z działalnością szkoły, a usługi mają charakter usług edukacyjnych.

Identyczne stanowiska w obu postawionych pytaniach przy identycznych stanach faktycznych prezentowane są przez Urzędy Skarbowe, m.in.:

  • postanowienie Urzędu Skarbowego w Zgorzelcu US.PP-443/1/6/2/06;
  • postanowienie Urzędu Skarbowego z Zamościu POIV-443/37/06;
  • postanowienie Urzędu Skarbowego w Przemyślu US.IX/443-14/HM/06;
  • postanowienie Urzędu Skarbowego w Dębicy PO III 443-14/07

i przez wiele innych urzędów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ad. 1.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy - przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 - usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Zatem prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ustawy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że szkoła/zespól szkół, dla której organem prowadzącym jest Gmina, będzie prowadziła (przez personel szkoły) stołówkę szkolną dla uczniów i pracowników szkoły. Stołówka nie będzie odrębnym podmiotem gospodarczym, a prowadzenie jej będzie ściśle związane z działalnością szkoły i mieścić się będzie (zdaniem Gminy) w grupowaniu PKWiU ex 80, tj. usługi w zakresie edukacji.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy - zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W załączniku nr 4 pod poz. 7 mieszczą się usługi o symbolu PKWiU ex 80 – usługi w zakresie edukacji.

Uwzględniając powyższe - świadczenie ww. usług stołówkowych będzie zwolnione od podatku od towarów i usług.

Należy podkreślić, że niniejsza odpowiedź została udzielona wyłącznie w oparciu o grupowanie wskazane przez Gminę. Tutejszy organ nie jest właściwym do dokonania oceny prawidłowości przedstawionej klasyfikacji statystycznej. Obowiązek prawidłowego zakwalifikowania prowadzonej działalności, sprzedawanych wyrobów czy wykonywanych usług do właściwego grupowania PKWiU ciąży na podmiocie wykonującym te czynności. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania zainteresowany może zwrócić się z wnioskiem do właściwego w tym zakresie organu, tj. Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, 93-176 Łódź .

Ad. 2.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy - podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Szczegółowe zasady w tym zakresie zostały uregulowane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 245, poz. 1807).

Zgodnie z § 2 przedmiotowego rozporządzenia – zwalnia się do dnia 30 czerwca 2008 r. z obowiązku ewidencjonowania sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. W poz. 25 tego załącznika wymienione zostały „usługi w zakresie edukacji”, symbol PKWiU 80.

Uwzględniając powyższe, świadczenie usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 80 do dnia 30 czerwca 2008 r. jest zwolnione z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj