Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-30/08/BJ
z 14 marca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-30/08/BJ
Data
2008.03.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
jednostka samorządu terytorialnego
odzyskanie podatku naliczonego
zadania publiczne
zadania statutowe
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Brak możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizowaną inwestycją, która nie jest związana z działalnością opodatkowaną.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA



Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 3 stycznia 2008 r. (data wpływu 14 stycznia 2008 r.) uzupełnionym w dniu 12 marca 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług, w związku z realizacją projektu pod nazwą „Budowa infrastruktury ośrodka sportów zimowych „G” niezwiązanego z wykonywaniem czynności opodatkowanych - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 14 stycznia 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług, w związku z realizacją projektu, który nie jest związany ze sprzedażą opodatkowaną.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Gmina M. realizuje projekt pod nazwą „Budowa infrastruktury ośrodka sportów zimowych „G”–Etap III”. Zadanie to jest realizowane przy udziale Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego na lata 2004- 2006, na które przyznana została dotacja w wysokości 71,76% kwoty wydatków kwalifikowanych (10% wydatków pochodzi z Budżetu Państwa, pozostałe 18,24% nakładów jest finansowane ze środków własnych budżetu Gminy M.). Środki przeznaczone są na budowę budynku użytkowego oraz na budowę toru saneczkowego, tras pieszo-rowerowych, wyciągu narciarskiego dla dzieci, snow –parku, przygotowanie podłoża pod plażę i lodowisko, parkingi wraz z oświetleniem. Po zakończeniu inwestycji ośrodek sportów zimowych zostanie przekazany w trwały zarząd zakładowi pod nazwą „G.” Przekazanie majątku w formie trwałego zarządu nie stanowi usługi ani dostawy towarów w rozumieniu ustawy od podatku i usług. Gmina nie będzie uzyskiwała przychodów opodatkowanych podatkiem od towarów i usług z tytułu wynajmu lub dzierżawy, w związku z tym nie ma możliwości obniżenia kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego z tytułu prowadzenia tej inwestycji, a naliczony podatek od towarów i usług zalicza do kosztów kwalifikowanych

Wnioskodawca w uzupełnieniu wniosku wskazał również, iż środki pozyskane na realizację projektu nie są środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy istnieje możliwość odzyskania podatku naliczonego od towarów i usług w związku z poniesionymi wydatkami związanymi z prowadzoną inwestycją...


Zdaniem Wnioskodawcy nie ma możliwości odzyskania naliczonego podatku od towarów i usług w związku z prowadzoną inwestycją, z uwagi na fakt, iż Gmina nie będzie uzyskiwała sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Na mocy art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych. Przedmiotowa inwestycja zaś będzie służyła zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty gminnej w dziedzinie kultury i sportu.

Ponadto stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) zwalnia się od tego podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Gmina korzystając ze zwolnienia swoich dochodów od opodatkowania podatkiem dochodowym, nie ma możliwości zaliczenia nieodliczonego podatku od towarów i usług do kosztów uzyskania przychodów.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj