Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-636/07-6/GD
z 22 lutego 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-636/07-6/GD
Data
2008.02.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
impreza integracyjna
integracja pracowników
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek naliczony
prawo do odliczenia


Istota interpretacji
Czy wnioskodawca jest uprawniona do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z Ustawą o VAT z faktury dokumentującej nabycie usługi organizacji Imprezy Integracyjnej?



Wniosek ORD-IN 609 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko A sp. z o. o., przedstawione we wniosku z dnia 03.12.2007r. (data wpływu 07.12.2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zasadności obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 04.12.2007r. (data stempla pocztowego) został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zasadności obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony na wezwanie w dniu 24.01.2008r. oraz w dniu 08.02.2008r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Sp. z o.o. (dalej: Spółka” lub „A”) we wrześniu 2007 r. zorganizowała imprezę o charakterze okolicznościowo-integracyjnym z okazji otwarcia nowego zakładu produkcyjnego w X (dalej: „Impreza Integracyjna”). W Imprezie Integracyjnej brali udział pracownicy Spółki. Jednocześnie jednak A zaprosiła na Imprezę Integracyjną niektórych swoich kontrahentów (zarówno tych, którym Spółka sprzedaje swoje towary, jak i tych, od których kupuje materiały oraz usługi), a także przedstawicieli władz lokalnych. Podczas Imprezy Integracyjnej podawany był poczęstunek (zarówno w formie bufetu jak i serwowany do stołów) oraz napoje. W celu urozmaicenia imprezy w jej trakcie był również prezentowany program artystyczny. A zapłaciła za Imprezę Integracyjną ze środków własnych.

W dniu 08.02.2008r. w odpowiedzi na wezwanie znak Y z dnia 25. 01.2008r. Spółka uzupełniła przedmiotowy stan faktyczny o następujące informacje.

Spółce nie jest znany symbol klasyfikacji PKWiU usług nabytych w ramach organizowanej imprezy, ponieważ Kontrahent, od którego usługi te zostały nabyte nie podał klasyfikacji zakupionej usługi na wystawionej Spółce fakturze. Do nabywcy towarów i usług nie należy natomiast określanie symboli statystycznych nabywanych usług lub towarów. Obowiązku takiego nie posiadał również podmiot, który wystawił Spółce fakturę dokumentującą wykonanie usługi. Przepisy ustawy o VAT w art. 106 określającym zasady wystawiania faktur nie zawierają obowiązku podawania na tych dokumentach symboli statystycznych PKWiU sprzedawanych towarów i usług. Również przepisy rozporządzenia wykonawczego do ustawy o VAT co do zasady nie nakładają na wystawcę obowiązku podawania symbolu świadczonej usługi określonego w PKWiU. Jedynym wyjątkiem od tej zasady jest, zgodnie z § 9 pkt 7 Rozporządzenia, przypadek „ dostawy towarów lub świadczenia usług objętych stawką podatku niższą od określonej w art. 41 ust. 1 ustawy oraz dostawy towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy albo przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy„, tylko wówczas nazwa towaru lub usługi podana na fakturze musi obejmować również symbol określony w PKWiU (lub przepis, na podstawie którego obowiązuje zwolnienie lub stawka obniżona). W stanie faktycznym będącym przedmiotem wniosku usługa organizacji imprezy integracyjnej opodatkowana była stawką 22%. W związku z czym, zgodnie z powołanymi przepisami, sprzedawca nie musiał podawać symbolu PKWiU na fakturze wystawianej Spółce. Spółka wskazuje, że złożony przez nią wniosek o udzielenie interpretacji indywidualnej spełnia wszystkie warunki określone w art. 14a § 3 Ordynacji podatkowej. Spółka w treści wniosku zawarła wszystkie znane jej okoliczności stanu faktycznego. Nieprzedstawienie przez Spółkę symbolu PKWiU nabywanej usługi (gdyż nie jest on Spółce znany) w sytuacji, gdy nie ma ona obowiązku ustalania tego symbolu dla potrzeb podatkowej kwalifikacji zaistniałych zdarzeń nie powinno być uznane za brak formalny tego wniosku. Niezależnie od powyższego, gdyby Spółka miała obowiązek dokonania kwalifikacji statystycznej usługi, która została wykonana na jej rzecz, to organizację imprezy integracyjnej traktowałby jako usługę sklasyfikowaną w grupowaniu 74.87.17 PKWiU — „Usługi komercyjne pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane„. Powyższa usługa miała charakter złożony, dla którego klasyfikacja statystyczna nie zawiera szczególnego, wyraźnie sprecyzowanego symbolu statystycznego. Powyżej wskazana klasyfikacja zawiera w sobie natomiast wszelkie usługi, które nie zostały wymienione odrębnie w PKWiU, a mają charakter działań komercyjnych. Usługa powyższa mieści się więc w ocenie Spółki w tej kategorii.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy A jest uprawniona do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z Ustawą o VAT z faktury dokumentującej nabycie usługi organizacji Imprezy Integracyjnej...

Zdaniem wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Jednocześnie powyższa zasada podlega ograniczeniu. Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 Ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z Ustawą o CIT. Biorąc pod uwagę powyższą regulację Ustawy o VAT należy stwierdzić, że co do zasady, podatnik jest uprawniony do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, o ile nabywane towary lub usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych i jednocześnie, zgodnie z ustawą o CIT, możliwe jest zaklasyfikowanie przedmiotowego kosztu jako koszt uzyskania przychodu.

Zdaniem Spółki wydatki na organizację Imprezy Integracyjnej poniesione zostały w związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Możliwość takiego potraktowania wydatków na organizację Imprezy Integracyjnej potwierdza interpretacja prawa podatkowego wydana przez Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego z dnia 23 lutego 2007 r. (sygn. 1471NUR1/443-438106/GW). W przedmiotowej interpretacji Naczelnik stwierdził, że „w związku z organizacją (...) imprezy okolicznościowo — integracyjnej, towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W konsekwencji powyższego, o ile wydatki te mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ich poniesienie.” Zatem, ponieważ wydatki na organizację Imprezy Integracyjnej poniesione zostały w związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych i jednocześnie możliwe jest zaklasyfikowanie kosztów organizacyjnych do kosztów uzyskania przychodu zgodnie z Ustawą o CIT, A ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej nabycie usługi organizacji Imprezy Integracyjnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Jedną z najbardziej istotnych cech podatku od towarów i usług jest jego neutralność. Zasada neutralności podatku od towarów i usług wyraża się w podstawowym prawie podatnika, jakim jest prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl powołanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim podatnik wykorzystuje towary i usługi do czynności opodatkowanych, w takim zakresie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony. Powyższy przepis nie precyzuje w jaki sposób i w jakim zakresie towary i usługi mają służyć do wykonywania czynności opodatkowanych, aby podatnik uzyskał prawo do odliczenia podatku naliczonego. Powołany wyżej przepis wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych (czynności zwolnione od podatku VAT, czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT). Z w/w przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego jest uprawnieniem, a nie obowiązkiem podatnika, z którego może, lecz nie musi skorzystać.

W art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług, ustawodawca wprowadził ograniczenia podstawowego prawa podatnika, jakim jest prawo do odliczenia podatku. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony. I tak zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 przedmiotowej ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego, z zastrzeżeniem ust. 3. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego nie przysługuje także podatnikowi, który nabywa usługi noclegowe i gastronomiczne, z wyjątkiem przypadków, gdy usługi te zostały nabyte przez podatników świadczących usługi turystyki, jeżeli w skład usługi turystyki, opodatkowanej na zasadach innych niż określone w art. 119, wchodzą usługi noclegowe lub gastronomiczne albo jedne i drugie, lub w przypadku nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób (art. 88 ust. 1 pkt 4 w/w ustawy). Zdaniem Wnioskodawcy wydatki związane z organizacją imprezy integracyjnej są kosztem uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym i są związane z działalnością opodatkowaną Spółki.

Wnioskodawca usługę organizacji imprezy integracyjnej zaklasyfikował do grupowania PKWiU 74.87.17 – usługi komercyjne pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane. Uwzględniając powyższe Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktury VAT potwierdzającej nabycie usługi organizacji imprezy integracyjnej. Powyższe rozstrzygnięcie zostało dokonane w oparciu o klasyfikację dokonaną przez Wnioskodawcę.

Obowiązek prawidłowego zakwalifikowania danej czynności do właściwego grupowania PKWiU ciąży na Podatniku. Tutejszy organ nie jest właściwym do dokonania oceny prawidłowości przedstawionej klasyfikacji statystycznej wykonywanych usług. W przypadku wątpliwości co do poprawności sporządzonej klasyfikacji – Strona może się zwrócić do właściwego w tym zakresie organu, tj. Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, 93-176 Łódź, ul. Suwalska 29.

Z uwagi na to, że przedmiotowy wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 03.12.2007r. zawierał także pytanie dotyczące podatku dochodowego, odpowiedź na to pytanie zostanie udzielona w odrębnym piśmie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj