Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/vur1/443-100/07/jpi/3
z 13 września 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/vur1/443-100/07/jpi/3
Data
2007.09.13



Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług


Słowa kluczowe
jakość
obowiązek podatkowy
premia pieniężna
stawki podatku
świadczenie usług
umowa
usługi reklamowe


Pytanie podatnika
"Czy w opisanych sytuacjach Wnioskodawca może wystawić klientowi fakturę VAT ze stawką podatku 22% za jakość świadczonych usług na podstawie zawartej umowy?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółki z dnia 28.06.2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tj."Czy w opisanych sytuacjach Wnioskodawca może wystawić klientowi fakturę VAT ze stawką podatku 22% za jakość świadczonych usług na podstawie zawartej umowy?Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia:

- uznać stanowisko Strony za prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, polegającą na świadczeniu usług reklamowych.

W toku prowadzonej działalności, Wnioskodawca, działając w imieniu własnym i na rzecz klienta planuje, zamawia i kupuje usługi reklamowe od dostawców. Po wykonaniu usługi (ukazaniu się reklamy), otrzymuje faktury VAT od dostawców (wystawiane na podstawie umów zawieranych pomiędzy Wnioskodawcą a mediami), dokonuje ich weryfikacji i wystawia fakturę sprzedaży VAT. Faktury te zawierają kwotę netto usługi reklamowej oraz wynagrodzenie Wnioskodawcy, czyli prowizję, liczoną procentowo od poniesionych kosztów mediowych. Z umów zawartych pomiędzy Wnioskodawcą a klientem wynika, że otrzymuje on od klienta, w końcu finansowego – premię za wyniki zgodnie z ustalonym wcześniej systemem ocen.

Ponadto, obok działalności prowadzonej w opisanej powyżej formie, Wnioskodawca, na podstawie udzielonego mu przez klienta pełnomocnictwa zawiera z dostawcami umowy na zakup mediów w imieniu i na rzecz klienta. W tej sytuacji dostawcy wystawiają bezpośrednio klientowi faktury za zamieszczone reklamy, Wnioskodawca zaś fakturuje klienta wyłącznie prowizją, liczoną procentowo od poniesionych przez klienta wydatków na reklamę. Z umów podpisanych pomiędzy Wnioskodawcą a klientem wynika ponadto, że otrzymuje on od klienta, w końcu roku finansowego, premię za wyniki, zgodnie z ustalonym wcześniej systemem ocen.

W związku z przedstawionymi stanami faktycznymi, Wnioskodawca zwraca się z prośbą o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:

- czy w opisanych sytuacjach Wnioskodawca może wystawić klientowi fakturę VAT ze stawką podatku 22% za jakość świadczonych usług na podstawie zawartej umowy?

W ocenie Spółki zarówno opisane we wniosku sytuacje skutkują powstaniem obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług oraz wystawieniem faktury VAT ze stawką 22%. Uzasadniając swoje stanowisko, Wnioskodawca podnosi, że otrzymywana przez niego premia pieniężna jest zapłatą za określone zachowanie Spółki, które decyduje o jakości świadczonych przez nią usług. Wypłacona Spółce premia za wyniki jest zatem wynagrodzeniem za świadczenie usług określonej jakości.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., dalje jako: ustawa), przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

W myśl natomiast art. 29 ust. ust. 1 ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem zaś jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku

W kontekście art. 8 ust. 1 ustawy nie powinno budzić wątpliwości twierdzenie, że proaktywność dostawcy (usługodawcy), przejawiająca się w rzetelności, terminowości realizowanych zamówień, jak również czuwanie, aby produkty (usługi) charakteryzowały się wysoką jakością może spełnić przesłanki uznania za świadczenie usług. Wydaje się, że przyjęcie takiego stanowiska jest uzasadnione, szczególnie w obliczu faktu zawarcia umowy pomiędzy sprzedawcą a kupującym, przewidującej – obok świadczenia (dostawy) przeciętnej jakości – również wynagrodzenie - za uzyskanie określonej jakości świadczonych usług (towarów).

Ponadto, wobec szerokiego ujęcia pojęcia kwoty należnej, o której mowa w art. 29 ust. 1 ustawy, uprawnionym jest się pogląd, że termin ten swym zakresem obejmuje również otrzymywane przez sprzedawców (usługodawców) od kupującego (usługobiorcy) premie za wysoką jakość towarów bądź świadczonych usług w określonym przedziale czasowym, stanowiące w istocie uzupełnienie ceny nabycia tych towarów bądź usług.

W przedstawionym we wniosku przypadku, otrzymanie premii za wyniki uzależnione jest od świadczenia usług określonej jakości, od terminowości realizowanych zamówień i wszelkich innych przejawów aktywności po stronie Wnioskodawcy, skutkujących wyższą premiowaną jakością świadczonych usług. W konsekwencji, przyjąć można, że na zapłatę za świadczone przez Wnioskodawcę usługi składają się dwie części: pierwsza z nich obejmuje wynagrodzenie za samo spełnienie świadczenia - wykonanie usługi, druga natomiast stanowi zapłatę za wysoką jakość świadczonych usług w określonym przedziale czasowym.

Biorą pod uwagę powyższe, postanowiono jak w sentencji.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.

P O U C Z E N I E

Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Strony i jest wiążąca dla organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony #8722; do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i 2 ustawy-Ordynacja podatkowa).

Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 2 pkt 1 ustawy-Ordynacja podatkowa).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj