Interpretacja Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu
1473/WVO/443/806/191/2006/GW
z 27 lutego 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1473/WVO/443/806/191/2006/GW
Data
2007.02.27



Autor
Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług


Słowa kluczowe
import (przywóz)
import usług
miejsce
miejsce świadczenia
miejsce świadczenia usług
premia pieniężna


Pytanie podatnika
Czy faktury wystawione przez zagranicznych kontrahentów z tytułu wyrównania marży stanowią czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT z tytułu importu usług?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r – Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005r, Nr 8, poz. 60 z późniejszymi zmianami) po rozpatrzeniu wniosku , z dnia 27.11.2006r (data wpływu do tut. urzędu) żądającego udzielenia pisemnej interpretacji przepisów art. 2 pkt 9, art. art. 5 ust. 1, art. 8, art. 17 ust. 1 pkt 4, art. 17 ust. 2, oraz art. 27 ust. 1. ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami), Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy podane we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie
Podany we wniosku stan faktyczny jest następujący: Spółka dokonuje sprzedaży wódki XXX dla kontrahentów z Unii Europejskiej i krajów trzecich. Wyroby sprzedawane są zarówno do podmiotów powiązanych o których mowa w Art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jak i dla kontrahentów nie powiązanych. Wódka XXX jest wyrobem luksusowym sprzedawanym po wysokich cenach w porównaniu do innych alkoholi. Obrót tak luksusowym wyrobem jest trudny i wiąże się z dużym ryzykiem uzyskania marży na sprzedaży, zapewniającej pokrycie kosztów i odpowiedni zysk. Znalezienie dystrybutorów w niektórych krajach wiąże się z koniecznością zagwarantowania marży, jaka jest osiągana na sprzedaży luksusowych wyrobów na danym rynku. W związku z tym Spółka zamierza podpisać umowy z dystrybutorami, w których zagwarantuje dystrybutorom osiągnięcie odpowiedniej marży. Po okresie rozliczeniowym np. l rok , jeżeli dany kontrahent nie osiągnie zaplanowanej marży, to przedłoży dla SPÓŁKI fakturę tytułem wyrównania marży. Kwota faktury będzie wynikała z przedstawionego wyliczenia. Sposób wyliczenia określi umowa.

Pytania Spółki:
Czy faktury wystawione przez zagranicznych kontrahentów z tytułu wyrównania marży stanowią czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT z tytułu importu usług?

Stanowisko Wnioskodawcy co do oceny tego stanu faktycznego:
Faktury wystawione z tytułu wyrównania marży nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług ponieważ czynności te nie wymienione w zakresie opodatkowania Art. 5. ust l. ustawy o podatku od towarów i usług. Czynności - wyrównanie marży - nie będą podlegały ustawie o VAT.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami) opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Natomiast zgodnie z art. art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej.
Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Dotyczy to także przypadków kiedy sprzedawca z różnych przyczyn (np. dokonania u niego zakupów w dużych ilościach w określonym czasie) po dokonaniu dostawy udziela nabywcy tzw. premii pieniężnej polegającej na wypłacaniu określonych kwot pieniężnych. Różnorodność działań i sytuacji gospodarczych będących podstawą do ich wypłacenia sprawia, że skutki podatkowe w podatku od towarów i usług dotyczące wypłacanych nabywcom premii pieniężnych powinny być ustalane w odniesieniu do konkretnego stanu faktycznego występującego u podatnika, przy uwzględnieniu wszystkich okoliczności wiążących się z dokonaniem tych wypłat.
Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m. in. od ustalenia za co faktycznie premie zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp.
Z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, iż Spółka po pewnym okresie rozliczeniowym (np. okresie jednego roku) wypłaca swoim kontrahentom z Unii Europejskiej oraz krajów trzecich wynagrodzenie, wynikające z przedstawionego wyliczenia, a będące wyrównaniem marży,
Należy stwierdzić, iż wynagrodzenie wypłacane przez Spółkę uzależnione będzie od uzyskanej przez kontrahenta marży w danym roku podatkowym. Wynagrodzenie takie jest w rzeczywistości premią pieniężną wypłacaną przez Spółkę, tytułem uczestnictwa kontrahentów w dystrybucji towarów Spółki. W takim przypadku należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach. Zgodnie bowiem z brzmieniem art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. W przedstawionym stanie faktycznym premia pieniężna wypłacana jest na rzecz kontrahentów z Unii Europejskiej oraz krajów trzecich. Stosownie do art. 27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi – miejsce , gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności – miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28. Powyższy przepis wyraża ogólną normę, dotyczącą ustalenia miejsca świadczenia usługi, zgodnie z którą, co do zasady, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym świadczący usługę posiada siedzibę. W przedstawionym stanie faktycznym podmiotami świadczącymi usługi są kontrahenci Spółki mający swoją siedzibę na terytorium Unii Europejskiej oraz krajów trzecich, w związku z czym usługi świadczone przez nich będą podlegały opodatkowaniu na terytorium tego państw. Zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o imporcie usług - rozumie się przez to świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju. Zgodnie z art. 17 ust. 2 ustawy przepisów ust. 1 pkt 4 i 5 nie stosuje się w przypadku świadczenia usług i dostawy towarów, od których podatek należny został rozliczony przez usługodawcę lub dokonującego dostawy towarów na terytorium kraju, z wyłączeniem świadczenia usług określonych m.in. w art. 27 ust. 3, dla których w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca lub nabywca towarów. Zatem, przez import usług rozumie się usługi spełniające łącznie następujące warunki:1) usługodawcą jest podatnik mający siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium Polski, niezależnie od tego czy na terenie Wspólnoty, czy też poza jej terytorium;2) usługobiorcą jest osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej oraz osoba fizyczna mająca miejsce zamieszkania albo pobytu na terytorium kraju, zobowiązana do rozliczenia w swoim kraju podatku od towarów i usług;3) usługodawca nie rozliczył w Polsce podatku należnego z tytułu wykonywania usługi na rzecz usługobiorcy z Polski;4) usługobiorca jest zobowiązany do rozliczenia podatku z tytułu usługi wykonywanej przez usługodawcę - w przypadkach określonych w art. 27 ust. 3 ww. ustawy, czyli świadczenia usług niematerialnych wymienionych w art. 27 ust. 4 na rzecz usługobiorcy - podatnika, o którym mowa w art. 15, posiadającego siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności lub stałe miejsce zamieszkania na terytorium Polski.W związku z powyższym dla wystąpienia importu usług wymagane jest m.in., aby podatnikiem z tego tytułu był polski usługodawca.

Opodatkowaniu w Polsce podlegają te usługi, dla których miejsce świadczenia (w rozumieniu ustawy o VAT) znajduje się w kraju.Jak wynika z powyższego miejscem świadczenia omawianej usługi jest terytorium kraju członkowskiego inne niż terytorium kraju, tym samym polska Spółka nie jest podatnikiem z tytułu przedmiotowej usługi i opisana czynność nie stanowi dla Spółki importu usług.

Reasumując, wypłata przez Podatnika dla kontrahentów z Unii Europejskiej oraz krajów trzecich premii pieniężnych nie powoduje po jego stronie obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług. Co do zasady Spółka powinna od świadczącego usługę otrzymać fakturę.

Kwestie opodatkowania w/w usługi spoczywają bezpośrednio na otrzymujących premię tj. na kontrahentach z Unii Europejskiej oraz krajów trzecich , zgodnie z zasadami przewidzianymi przez przepisy prawa podatkowego obowiązujące na terytorium tych krajów. W związku z powyższym po stronie Spółki brak jest podstaw do wykazywania obowiązku podatkowego z tytułu importu usług.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj