Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/VUR1/443-67/07/ZS/1
z 30 sierpnia 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/VUR1/443-67/07/ZS/1
Data
2007.08.30
Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku
Słowa kluczowe
refakturowanie
sprzedaż nieruchomości
stawki podatku
świadczenie usług
umowa zlecenia
Pytanie podatnika
Spółka pyta, czy postąpiła prawidłowo wystawiając faktury VAT dotyczące opłat i podatków związanych ze sprzedaną nieruchomością, stosując do poniesionych kosztów (tj. opłat sądowych i podatków od czynności cywilnoprawnych) stawkę VAT taką jak dla czynności sprzedaży nieruchomości, tj. 22%.
P O S T A N O W I E N I E Na podstawie art. 14a § 4 w związku z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu wniosku Spółki A z dnia 28.05.2007r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tj. czy Spółka postąpiła prawidłowo wystawiając faktury VAT dotyczące opłat i podatków związanych ze sprzedaną nieruchomością, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny postanawia: uznać stanowisko Strony za prawidłowe. U Z A S A D N I E N I E Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w dniu 13 grudnia 1999r. pomiędzy Firmą X a Spółką A została zawarta umowa zlecenia dotycząca wybudowania i sprzedaży obiektu handlowego. Z § 4 trzeciej zmiany umowy zlecenia zawartej w dniu 14.11.2003r. wynika, że zlecający Firma A zobowiązała się do pokrycia opłat związanych z wszystkimi umowami koniecznymi do wykonania zawartej umowy zlecenia, w tym związanych z już zawartymi umowami dotyczącymi nieruchomości, obliczonych w drodze zsumowania poszczególnych kwot opłat notarialnych, wpisów sądowych, podatku od czynności cywilnoprawnych oraz opłat skarbowych. Rozliczenie kosztów wpisów sądowych oraz podatków od czynności cywilnoprawnych nastąpiło w 2004r. w formie not księgowych wystawionych w dniach 14.02.2004r. i 18.03.2004r., w łącznej kwocie 324.639,80 zł. W dniu 08.07.2004r. (akt notarialny z dnia 08.07.2004r.) Spółka A dokonała sprzedaży zabudowanej nieruchomości na rzecz Firmy A.W wyniku przeprowadzonej analizy w 2006r. Spółka A anulowała w/w noty księgowe i wystawiła w ich miejsce faktury VAT stosując do poniesionych kosztów (tj. opłat sądowych i podatków od czynności cywilnoprawnych) stawkę VAT taką jak dla czynności sprzedaży nieruchomości, tj. 22%. Spółka pyta, czy postąpiła prawidłowo wystawiając faktury VAT dotyczące opłat i podatków związanych ze sprzedaną nieruchomością? Zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Z 1993r., Nr 11, poz. 50 ze zm.) podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 2. obowiązani są wystawiać fakturę stwierdzającą w szczególności sprzedaż towarów, jej datę, cenę jednostkową bez podatku, wartość sprzedaży, kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy. W ocenie Naczelnika tut. urzędu, w przedstawionym stanie faktycznym mamy do czynienia z tzw. „refakturowaniem”. Ustawa z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, jak również ustawa z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, nie regulują problematyki refakturowania. Przyjęta praktyka organów podatkowych jak i orzecznictwo sądowe wydane na podstawie tych ustaw dopuszczają sytuację, w której koszty niektórych usług, których odbiorcą jest podmiot inny niż podmiot obciążony przez ich wykonawcę mogą być w ramach zawartych umów przenoszone na faktycznego odbiorcę poprzez wystawienie tzw: “refaktury”. Istotą refakturowania jest zafakturowanie “odsprzedaży” usługi bez doliczenia jakiejkolwiek marży czy prowizji, celem natomiast jest przeniesienie wyłożonych kosztów przez podmiot “refakturujący” na podmiot, który faktycznie z danych usług korzysta, pomimo, że podmiot refakturujący - “fizycznie” danej usługi nie świadczy. Refakturowanie usług nastąpić może pod warunkiem, że strony łączy umowa określająca sprzedaż o charakterze zasadniczym, zaś refakturowanie jest jedynie sprzedażą uboczną, służącą realizacji zawartej umowy, odbiorca refaktury jest równocześnie odbiorcą świadczonych usług, a także pomiędzy odbiorcą i wystawcą refaktury powinna istnieć umowa, z której wynika, że refakturowana usługa jest świadczona i jest przedmiotem odrębnego fakturowania. Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego pomiędzy stronami transakcji istniała umowa zlecenia z dnia 13 grudnia 1999r. zmieniona m.in. 14 listopada 2003r. Na mocy § 4 w/w umowy zleceniodawca (Millenium Development Sp. z o. o.) zobowiązuje się do pokrycia m.in. opłat związanych z wszystkimi umowami koniecznymi do wykonania przedmiotowej umowy. Na podstawie w/w umowy zleceniobiorca w dniach 14.02.2004r. I 18.03.2004r. notami księgowymi o numerach: 1/2004, 2/2004 i 4/2004 obciążył zleceniodawcę kosztami, na które składały się: podatek od czynności cywilnoprawnych oraz opłata sądowa od wykonanych aktów notarialnych. Będąc zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, wykonując powyższą czynność polegającą na „refakturowaniu” opisanych wyżej kosztów, stosownie do normy zawartej w/cyt. wyżej przepisie art. 32 ust. 1 ustawy o VAT, Wnioskodawca winien udokumentować ją fakturą VAT. Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie. Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego. P O U C Z E N I E Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Strony i jest wiążąca dla organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony #8722; do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i 2 ustawy - Ordynacja podatkowa). Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 2 pkt 1 ustawy-Ordynacja podatkowa). |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.