Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/VUR1/443-68/07
z 27 sierpnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/VUR1/443-68/07
Data
2007.08.27



Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
obniżenie podatku należnego
odliczanie podatku naliczonego
rekultywacja


Pytanie podatnika
czy na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług Spółka może pomniejszyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków na rekultywację terenów poeksploatacyjnych pokrywanych z funduszu, udokumentowanych fakturami VAT, mieszczących się w ramach odpisów na fundusz likwidacji zakładu górniczego


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółki z dnia 18.05.2007r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tj. czy na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług Spółka może pomniejszyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków na rekultywację terenów poeksploatacyjnych pokrywanych z funduszu, udokumentowanych fakturami VAT, mieszczących się w ramach odpisów na fundusz likwidacji zakładu górniczego, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia:

uznać stanowisko Strony za prawidłowe.

U z a s a d n i e n i e

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka prowadzi działalność w zakresie wydobywania kopalin metodą odkrywkową. Podmioty, których przedmiotem działalności jest wydobywanie kopalin ze złóż, obowiązane są utworzyć fundusz likwidacji zakładu górniczego na podstawie art. 26c ustawy z dnia 04.02.1994r. prawo geologiczne i górnicze (t. j Dz. U. z 2005r. Nr 228, poz. 1947 ze zm.). Spółka kwartalnie przekazuje na wyodrębniony rachunek bankowy funduszu likwidacji zakładu górniczego 10% opłaty eksploatacyjnej. Środki na fundusz przekazywane są kwartalnie, w terminie jednego miesiąca po upływie danego kwartału. Fundusz ten jest tworzony przez przedsiębiorcę w ciężar kosztów działalności, w momencie zarachowania odpisu.W 2007r. Spółka zakończyła eksploatację złoża w jednej z kopalń i rozpoczęła proces rekultywacji terenów poeksploatacyjnych, do czego jest zobowiązana na mocy ustawy z dnia 27.04.2001r. prawo ochrony środowiska (t. j. Dz. U. Nr 62, poz. 627 ze zm.). Prace związane z rekultywacją terenów, polegające na przywróceniu zdewastowanym gruntom właściwego ukształtowania rzeźby terenu, Spółka powierzyła firmie zewnętrznej. Środki funduszu likwidacji zakładu górniczego nie wystarczyły na pokrycie wszystkich wydatków związanych z rekultywacją terenów. W związku z tym, Spółka uregulowała niepokrytą przez fundusz część wydatków za prace rekultywacyjne ze środków bieżącej działalności.

Przedmiotowym wnioskiem Spółka zwróciła się z prośbą o udzielenie odpowiedzi na pytanie czy na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2004r., Nr 54, poz. 535 z póź. zm.) Spółka może pomniejszyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków na rekultywację terenów poeksploatacyjnych pokrywanych z funduszu, udokumentowanych fakturami VAT, mieszczących się w ramach odpisów na fundusz likwidacji zakładu górniczego?

Zdaniem Podatnika, poniesione wydatki na rekultywację terenu stanowią koszt uzyskania przychodu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Spółka więc ma prawo na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług pomniejszyć podatek VAT należny o podatek VAT naliczony, wynikający z faktur za wykonanie usługi rekultywacji terenów poeksploatacyjnych.

W myśl art. 86 ust.1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Stosownie do art. 88 ust. pkt 2 w/w ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Na tle przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie stwierdza co następuje:

Jednostki gospodarcze, których zadaniem jest wydobywanie różnych zasobów naturalnych z ziemi, obowiązane są do rekultywacji terenów poeksploatacyjnych. Obowiązek ten wynika z ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. Nr 62, poz. 627 z póź. zm.).W myśl art. 102 ust. 1 w/w ustawy, władający powierzchnią ziemi, na której występuje zanieczyszczenie gleby lub ziemi albo niekorzystne przekształcenie naturalnego ukształtowania terenu, jest obowiązany, z zastrzeżeniem ust. 2-5, do przeprowadzenia ich rekultywacji. Wydatki na rekultywację mogą być odnoszone bezpośrednio w koszty uzyskania przychodów, bądź też jednostka sporządza stosowne plany rekultywacji tych terenów, na realizację których tworzy się fundusz rekultywacji. Fundusze rekultywacji tworzą zwykle te jednostki, które przewidują, że prace rekultywacyjne będą trwały dłużej niż rok. Fundusz rekultywacyjny tworzy się w ciężar kosztów. Fundusz ten ma na celu zgromadzenie środków pieniężnych, które przeznaczane są na rekultywację terenów poeksploatacyjnych.

Z przedstawionego stanu faktycznego nie wynika, iż Spółka utworzyła fundusz rekultywacji, natomiast wydatki na rekultywację terenów poeksploatacyjnych poniosła z odpisu utworzonego na fundusz likwidacji zakładu górniczego.

Reasumując, w ocenie Naczelnika tut. Urzędu o ile odpis na fundusz likwidacji zakładu górniczego, który tworzony jest na podstawie odrębnej ustawy, stanowi koszt uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, to Spółka ma prawo pomniejszyć VAT należny o podatek naliczony, wynikający z faktur dokumentujących wydatki na rekultywację terenów poeksploatacyjnych pokrywanych z funduszu i mieszczących się w ramach odpisów na fundusz likwidacji zakładu górniczego.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.

P o u c z e n i e

Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Strony i jest wiążąca dla organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony #8722; do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i 2 ustawy-Ordynacja podatkowa).

Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 2 pkt 1 ustawy-Ordynacja podatkowa).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj