Interpretacja Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego
PP II 443/1/71730/06
z 29 listopada 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP II 443/1/71730/06
Data
2006.11.29



Autor
Dolnośląski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
import usług
obowiązek podatkowy
termin odliczenia podatku od towarów i usług
usługi informatyczne


Pytanie podatnika
Spółka zwraca się z pytaniem, czy w świetle przepisów ustawy z dnia 1 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) Spółka powinna dokonywać rozliczenia podatku od towarów i usług z tytułu importu usług w miesiącu wystawienia faktury przez usługodawcę, a w konsekwencji dokonać obciążenia podatkiem należnym oraz dokonać odliczenia podatku naliczonego z tytułu importu usług w miesiącu wystawienia faktury przez usługodawcę.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Naczelnik Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu stwierdza, że stanowisko (...)Sp. z o. o. – przedstawione we wniosku z dnia 07.08.2006 r., który wpłynął do tut. Urzędu w dniu 29.08.2006 r., o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej obowiązku rozliczenia podatku od towarów i usług z tytułu importu usług informatycznych w miesiącu wystawienia faktury przez usługodawcę oraz obciążenia podatkiem należnym i odliczenia podatku naliczonego z tytułu importu usług w miesiącu wystawienia faktury przez usługodawcę – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29.08.2006 r. do Naczelnika Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Pismem z dnia 21.09.2006 r. wezwano Podatnika do usunięcia braków formalnych wniosku. Braki formalne zostały usunięte w dniu 03.10.2006 r..

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Ze stanu faktycznego opisanego we wniosku wynika, że Spółka zamierza nabywać od kontrahentów mających siedzibę na terenie Unii Europejskiej usługi informatyczne. Spółka nie posiada stałych miejsc prowadzenia działalności poza terytorium Polski. Spółka nie posiada również oficjalnie sklasyfikowanych kupowanych przez nią usług. Według posiadanej wiedzy oraz dokładnego rozeznania w aspekcie kupowanych usług, Spółka jest w stanie przypisać pakietowi usług następujące numery:

72.10.10-00.00 – Usługi doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego

72.21.11-00.00 – Usługi w zakresie oprogramowania systemowego i narzędziowego

72.22.11-00.00 – Usługi doradztwa w zakresie systemów i problemów technicznych

72.30.10-00.00 – Usługi zarządzania sprzętem komputerowym

72.40.13-00.00 – Usługi baz danych pozostałe

72.50.12-00.00 – Usługi konserwacji i naprawy sprzętu komputerowego

72.22.12-00.00 – Usługi opracowania oprogramowania na zamówienie klienta

72.22.13-00.00 – Usługi analizy systemowej i oprogramowania systemów

72.22.14-00.00 – Usługi konserwacji systemów

72.22.15-00.00 – Usługi specjalistyczne w zakresie oprogramowania pozostałe

72.40.11-00.00 – Usługi publikowania w trybie on-line

64.20.15-00.00 – Usługi sieci wydzielonej (dedykowanej)

64.20.16-00.00 – Usługi transmisji danych

64.20.18-00.00 – Usługi zapewnienia dostępu do Internetu

Nabywane przez Spółkę usługi będą świadczone za pomocą Internetu. Usługi objęte umową, świadczone poprzez sieć informatyczną to:

zdalne zarządzanie serwerami i oprogramowaniem na nich zainstalowanym,

uaktualnianie oprogramowania komputerów (system operacyjny, oprogramowanie biurowe, oprogramowanie antywirusowe itp.),

dostępu do Internetu,

tworzenie i utrzymywanie stron intranetowych,

zdalny dostęp do zasobów sieci dla użytkowników mobilnych,

udostępnianie baz danych zasobów informatycznych,

dostarczanie oprogramowania (systemy centralne RITS, HEAT).

Spółka wskazuje, iż sieć informatyczna, wykorzystywana do świadczenia tych usług jest siecią elektroniczną podobną do Internetu. Korzystają z niej tylko podmioty na rzecz, których Spółka świadczy usługi informatyczne. Spółka informuje również, że usługi świadczone będą przez czas nieokreślony oraz mają charakter ciągły. Wystawiane faktury nie dokumentują wpłaty zaliczek, dokumentują natomiast rozliczenia Spółki z tytułu częściowego wykonania usług informatycznych, które kalkulowane będą w trakcie pierwszych trzech kwartałów roku kalendarzowego na podstawie budżetowanych kosztów z tytułu świadczenia usług i będą podlegały rozliczeniu wraz z wystawieniem faktury za czwarty kwartał świadczenia usług w danym roku.

Na tle opisanego stanu faktycznego, Spółka zwraca się z pytaniem, czy w świetle przepisów ustawy z dnia 1 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) Spółka powinna dokonywać rozliczenia podatku od towarów i usług z tytułu importu usług w miesiącu wystawienia faktury przez usługodawcę, a w konsekwencji dokonać obciążenia podatkiem należnym oraz dokonać odliczenia podatku naliczonego z tytułu importu usług w miesiącu wystawienia faktury przez usługodawcę.

Podatnik stoi na stanowisku, iż nabywane usługi należy potraktować jako import usług i w związku z tym w miesiącu wystawienia faktury przez usługodawcę obciążać się podatkiem od towarów i usług należnym (a w konsekwencji w tym samym miesiącu odliczać podatek od towarów i usług naliczony), przeliczając fakturę po kursie Narodowego Banku Polskiego z daty jej wystawienia, traktując tę datę jako moment powstania obowiązku podatkowego.

W ocenie Naczelnika Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu, przedstawione przez Spółkę stanowisko w sprawie jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), przez import usług należy rozumieć świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4. Przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, iż podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju. Przepisu tego nie stosuje się w przypadku świadczenia usług, od których podatek należny został rozliczony przez usługodawcę, z wyłączeniem jednak świadczenia usług określonych w art. 27 ust. 3 lub art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7, dla których w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca. W myśl art. 27 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz:

  1. osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub
  2. podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę

– miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

Artykuł 27 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług wskazuje usługi niematerialne, do których stosuje się powołany wyżej przepis ust. 3. Nabywane przez Spółkę usługi wymienione zostały w art. 27 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, a wobec tego miejscem świadczenia przedmiotowych usług jest terytorium kraju. Tym samym obowiązek podatkowy, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług, spoczywa na Spółce jako nabywcy usługi.

Kwestia powstania obowiązku podatkowego z tytułu importu usług została uregulowana przez ustawodawcę w art. 19 ust. 19 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym do importu usług stosuje się odpowiednio przepisy ust. 1, 4, 5, 11, 13 pkt 1 lit. b i c pkt 2, 4 i 7-9 oraz ust. 14-16. Ponieważ dla usług wskazanych we wniosku, z wyjątkiem usług telekomunikacyjnych (oznaczonych symbolem PKWiU 64.2), ustawodawca nie określił szczególnego momentu powstania obowiązku podatkowego, przy ustaleniu momentu powstania obowiązku podatkowego należy posłużyć się zasadami ogólnymi wynikającymi z art. 19 ust. 4 i 5 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 19 ust. 4 omawianej ustawy, jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzona fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. Zgodnie z ustępem 5 tego artykułu, przepis ten stosuje się odpowiednio do faktur za częściowe wykonanie usługi. Natomiast obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług w przypadku świadczenia usług telekomunikacyjnych (PKWiU 64.2) powstaje z chwilą upływu terminu płatności, jeżeli został on określony w umowie dla rozliczeń z tego tytułu (art. 19 ust. 13 pkt 1 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług). Wystawienie faktury przez świadczącego usługę nie ma wpływu w tym wypadku na moment powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług z tytułu importu usług.

Zdaniem Naczelnika Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu, z uwagi na fakt, iż w przypadku świadczenia usług o charakterze ciągłym, nie jest możliwe ustalenie daty wykonania usługi, należy wziąć pod uwagę art. 19 ust. 5, który wiąże obowiązek podatkowy z chwilą wystawienia faktury za częściowe wykonanie usługi. Stąd też terminem powstania obowiązku podatkowego przy częściowym wykonaniu usług, jest termin wystawienia faktury przez świadczącego usługę. Usługę należy uznać za wykonaną najpóźniej w dniu wystawienia faktury przez wykonawcę świadczenia, w tej części w jakiej usługa objęta jest tą fakturą. Zatem moment powstania obowiązku podatkowego w podatku należnym od towarów i usług z tytułu importu przedmiotowych usług wyznacza data wystawienia faktury przez świadczącego usługę. Wyjątkiem jest import usług telekomunikacyjnych, dla których określono szczególny moment powstania obowiązku podatkowego – termin płatności określony w umowie dla rozliczeń z tego tytułu.

Wobec powyższego, Spółka powinna dokonać rozliczenia podatku należnego od towarów i usług z tytułu importu przedmiotowych usług w miesiącu wystawienia faktury przez usługodawcę, z wyjątkiem nabywanych usług telekomunikacyjnych, których rozliczenie powinno nastąpić w miesiącu, w którym przypada termin płatności określony w umowie.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Zgodnie z art. 86 ust. 10 ww. ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje – w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 4 – w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku należnym u nabywcy odpowiednio od importu usług lub wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca. Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy (art. 86 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z uwagi na powyższe, tut. organ podatkowy stwierdza, iż Spółka ma prawo obniżyć kwotę podatku należnego od towarów i usług o podatek naliczony – który będzie stanowiła kwota podatku należnego od importu usług – w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku należnym u Spółki od importu usług, a więc jak wyżej wskazano w miesiącu wystawienia faktury przez usługodawcę lub w miesiącu, w którym przypada termin płatności określony w umowie (w przypadku usług telekomunikacyjnych). Jeżeli Spółka nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w tych terminach, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie sporządzenia wniosku.

Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.

Zażalenie podlega opłacie skarbowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj