Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-962/11-6/AK
z 24 listopada 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-962/11-6/AK
Data
2011.11.24



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
logo
przekazanie nieodpłatne
przekazanie towarów
sport
stowarzyszenia
uczestnicy
wpisowe
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
- zostały spełnione wszystkie przesłanki uprawniające do zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 32 cyt. ustawy, względem opłat z tytułu wpisowego za świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegające na organizacji imprez sportowych;- przekazywanie przedmiotowych koszulek, czapek, kamizelek nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 2 sierpnia 2011r. (data wpływu 11 sierpnia 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 listopada 2011r. (data wpływu 17 listopada 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT wpisowego pobieranego za uczestnictwo w zawodach i rajdach motorowych oraz w zakresie braku obowiązku opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego przekazania towarów oznaczonych logo A. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 sierpnia 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT wpisowego pobieranego za uczestnictwo w zawodach i rajdach motorowych oraz w zakresie braku obowiązku opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego przekazania towarów oznaczonych logo A.. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 listopada 2011r. (data wpływu 17 listopada 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu Nr IPPP2-443-962/11-2/AK z dnia 4 listopada 2011r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie A. jest organizacją, której podstawowa działalność obejmuje sporty motorowe. W ramach stowarzyszenia A. działają, zgodnie ze Statutem, jednostki organizacyjne - jest to dziesięć Komisji oraz trzy stałe Zespoły. Poza tym powoływane są, w razie potrzeby, Zespoły robocze.

Komisje to:

  1. Komisja Sportu Samochodowego
  2. Komisja Sportu Motocyklowego
  3. Komisja Sportu Kartingowego
  4. Komisja Sportów Popularnych i Turystyki
  5. Komisja Caravaningu
  6. Komisja Pojazdów Zabytkowych
  7. Komisja Modelarstwa Kołowego
  8. Komisja BRD
  9. Komisja Seniorów
  10. Komisja Rzeczoznawców

Zespoły stałe to:

  1. Zespól Inwestycyjny
  2. Zespół Historyczny
  3. Zespół Odznaczeń

Działalność poszczególnych Komisji polega na:

Ad.1 Komisja Sportu Samochodowego

Komisja organizuje imprezy dla kierowców amatorów, zrzeszonych w A. i niezrzeszonych, zwane KJS (Konkursowa Jazda Samochodem), rallysprinty - różniące się od KJS krótszą trasą. Imprezy te zaliczane są zarówno do cyklu Pucharu A. jak i do Mistrzostw Okręgu X . Komisja organizuje rajdy Samochodowe dla zawodników licencjonowanych. Są to imprezy rangi Mistrzostw Polski i Pucharu Polski oraz Rajdowego Debiutu. W chwili obecnej Komisja nie organizuje wyścigów samochodowych płaskich, wyścigów górskich, rallycrosu ani rajdów terenowych, ze względu na brak infrastruktury, jednakże w imprezach tych startują zawodnicy klubowi. Wszystkie powyższe imprezy zawierają w sobie jazdę na czas po wyznaczonej trasie.

Uczestnicy imprezy - zawodnicy celem wzięcia udziału w imprezie dokonują wpłat wpisowego do A..

Wpisowe:

  • w imprezach rangi MP, PP i RD we wpisowym zawierają się: wszelkie wydawnictwa rajdowe (regulamin, książki drogowe, komunikaty, mapy), tablice rajdowe (naklejki z numerami, naklejki z logo imprezy, reklama obowiązkowa - „pasek sponsorski”), naklejki identyfikacyjne (na samochody rajdowe, treningowe, serwisowe), identyfikatory dla zawodników i ekipy towarzyszącej,
  • w imprezach rangi KJS, rallysprint: wszelkie wydawnictwa rajdowe (regulamin, książki drogowe, komunikaty, mapy), tablice rajdowe (naklejki z numerami, naklejki z logo imprezy, reklama obowiązkowa - „pasek sponsorski”), naklejki identyfikacyjne (na samochody rajdowe, treningowe, serwisowe), identyfikatory dla zawodników i ekipy towarzyszącej, często w ramach wpisowego załogi otrzymują poczęstunek.

We wszystkich imprezach z wpisowego przewidziane są nagrody regulaminowe (puchary, dyplomy).

Ad.2. Komisja Sportu Motocyklowego

Analogicznie jak Komisja Sportu Samochodowego organizuje i współorganizuje imprezy motocyklowe. Imprezy rozgrywane są w dyscyplinach

  • Motocross
  • Cross Country
  • Enduro
  • Trial
  • Wyścigi motocyklowe
  • Supermoto
  • Skutery

Ze względu na brak infrastruktury klubowej KSM nie organizuje zawodów motocrossowych, trialu, enduro. Podobnie jak w sporcie samochodowym wszystkie powyższe dyscypliny sportu motocyklowego zawierają jazdę na czas po wyznaczonej trasie.

Wpisowe:

  • w imprezach rangi mistrzowskiej we wpisowym zawierają się: wszelkie wydawnictwa imprezy (regulamin imprezy, książki drogowe, komunikaty, mapy), tablice rajdowe (naklejki z logo imprezy, reklama obowiązkowa - „pasek sponsorski”), naklejki identyfikacyjne (na samochody towarzyszące i serwisowe), identyfikatory dla zawodników i ekipy towarzyszącej

We wszystkich imprezach z wpisowego przewidziane są nagrody regulaminowe (puchary, dyplomy).

Ad.3. Komisja Sportu Kartingowego.

Ze względu na brak infrastruktury klubowej (toru kartingowego) KSK nie organizuje żadnych imprez. Jedynie zawodnicy Komisji uczestniczą w zawodach rangi Mistrzostw i Pucharu Polski. Wszystkie zawody rozgrywane są na specjalnych torach.

Ad.4. Komisja Sportów Popularnych i Turystyki

Komisja statutowo zajmuje się:

  • nawigacją samochodową,
  • turystyką motorową,
  • turystyka osób niepełnosprawnych,

Organizuje imprezy turystyczne i nawigacyjne zarówno rangi klubowej, jak i Mistrzostw Okręgu oraz Mistrzostw Polski. W imprezach tych uczestniczą zarówno członkowie klubów sfederowanych w Xjak i amatorzy niesfederowani. Podczas imprez tych rozgrywane są zarówno odcinki turystyczne jak i nawigacyjne, a także odcinki jazdy na regularność i jazda na czas po wyznaczonej trasie (tzw. próby sprawnościowe)

Wpisowe:

  • w imprezach rangi Mistrzostw Polski lub Mistrzostw Okręgu we wpisowym zawierają się: wszelkie wydawnictwa imprezy (regulamin imprezy, książki drogowe, komunikaty, mapy), tablice rajdowe (numery startowe, naklejki z logo imprezy, reklama obowiązkowa - „pasek sponsorski”), naklejki identyfikacyjne (na samochody biorące udział w imprezie i ewentualnie serwisowe), identyfikatory dla zawodników i ekipy towarzyszącej
  • w ramach wpisowego zarówno na trasach turystycznych jak i nawigacyjnych organizator zapewnia uczestnikom bilety wstępu, np. do zwiedzanego muzeum, ewentualne opłaty parkingowe, poczęstunek, posiłek - przy imprezach wielodniowych.

We wszystkich imprezach z wpisowego przewidziane są nagrody regulaminowe (puchary, dyplomy) oraz drobne upominki dla pozostałych uczestników.

Ad.5. Komisja Caravaningu

Komisja ta zajmuje się specyficzną „odmianą” turystyki samochodowej a mianowicie caravaningiem. W tej dyscyplinie rozgrywane są zawody Mistrzostwa Okręgu oraz Mistrzostwa Polski w Jeździe Samochodem z Przyczepą, które polegają na jeździe na czas po wyznaczonej trasie samochodem z przyczepą oraz próby sprawności prowadzenia samochodu bez przyczepy również na czas po wyznaczonej trasie.

Wpisowe:

  • w imprezach każdej rangi we wpisowym zawierają się: wszelkie wydawnictwa imprezy (regulamin imprezy, książki drogowe, komunikaty, mapy), tablice rajdowe (numery startowe), naklejki identyfikacyjne (na samochody biorące udział w imprezie i ewentualnie serwisowe), identyfikatory dla zawodników.
  • w ramach wpisowego organizator zapewnia uczestnikom bilety wstępu do atrakcji turystycznych na trasie imprezy, ewentualne opłaty parkingowe, poczęstunek, posiłek - przy imprezach wielodniowych.

We wszystkich imprezach z wpisowego przewidziane są nagrody regulaminowe (puchary, dyplomy) oraz drobne upominki dla pozostałych uczestników.

Ad.6. Komisja Pojazdów Zabytkowych

Komisja ta zrzesza posiadaczy zabytkowych (powyżej 25 lat) pojazdów mechanicznych. Organizowane są przez Komisje imprezy rang Mistrzostw Okręgu oraz Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych. Polegają one na jazdach turystycznych, próbach sprawności prowadzenia samochodu (jazda na czas po wyznaczonej trasie), zlotach do wyznaczonych punktów oraz konkursach elegancji i sprawdzaniu stopnia zgodności pojazdu z oryginałem.

Wpisowe:

  • w imprezach każdej rangi we wpisowym zawierają się: wydawnictwa imprezy (regulamin imprezy, książki drogowe, komunikaty, ewentualnie mapy), tablice rajdowe i numery startowe, naklejki identyfikacyjne (na samochody biorące udział w imprezie i ewentualnie serwisowe), identyfikatory dla zawodników. W ramach wpisowego organizator zapewnia uczestnikom ewentualne opłaty parkingowe, poczęstunek, posiłek - przy imprezach wielodniowych.

We wszystkich imprezach z wpisowego przewidziane są nagrody regulaminowe (puchary, dyplomy) oraz drobne upominki dla pozostałych uczestników.

Ad.7. Komisja Modelarstwa Kołowego

Jest to „najmłodsza” stażem Komisja i skupia głównie młodzież szkolną. Organizowane są, na terenie A., na przygotowanych torach: Off Roadowym (terenowym) i OnRoadowym (asfaltowym) imprezy rangi Mistrzostw Klubu, Mistrzostw Mazowsza oraz Mistrzostw Polski modeli samochodów elektrycznych sterowanych radiem. Wyścigi odbywają się na czas na specjalnie przygotowanych torach.

Wpisowe (o ile występuje):

  • obejmuje identyfikatory dla zawodników. W ramach wpisowego organizator może zapewnić uczestnikom poczęstunek, z wpisowego przewidziane są nagrody regulaminowe (puchary, dyplomy) oraz drobne upominki dla uczestników.

Ad.8. Komisja BRD

Główną domeną działalności Komisji jest organizowanie imprez propagujących bezpieczeństwo ruchu drogowego. Imprezy dedykowane są zarówno do dzieci i młodzieży - rowerowe tory przeszkód (jazda na czas na rowerze po wyznaczonej trasie), motorowerowe tory przeszkód, jak i do osób dorosłych np. tzw. próba Stewart’a (jazda z piłką na specjalnym talerzu na masce samochodu po wyznaczonej trasie z pomiarem czasu). Organizowane są szkolenia i egzaminy na kartę rowerową i motorowerową dla dzieci i młodzieży.

Klubowa Komisja BRD jest od lat organizatorem Wojewódzkich Finałów Turniejów Bezpieczeństwa w Ruchu Drogowym dla szkół podstawowych i gimnazjalnych oraz Wojewódzkich Finałów Młodzieżowego Turnieju Motoryzacyjnego dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych.

Wpisowe (o ile występuje):

  • obejmuje identyfikatory dla zawodników. W ramach wpisowego organizator może zapewnić uczestnikom numery startowe, poczęstunek, z wpisowego przewidziane są nagrody regulaminowe (puchary, dyplomy) oraz drobne upominki uczestników.

Ad.9. Komisja Seniorów

Komisja ta skupia byłych zawodników i działaczy A. (którzy ukończyli 55 rok życia). Komisja ta, analogicznie jak K S Samochodowego organizuje imprezy samochodowe dla swoich członków, Ogólnopolskie Kryterium Bizonów, Konkursy Bezpiecznej Jazdy. Wszystkie te imprezy oparte są o regulaminy sportu samochodowego, jedynie w klasyfikacjach wprowadzone są tzw. „współczynniki wiekowe”

Wpisowe:

  • w imprezach rangi klubowej czy ogólnopolskiej: wszelkie wydawnictwa rajdowe (regulamin, książki drogowe, komunikaty, mapy), tablice rajdowe (naklejki z numerami, naklejki z logo imprezy), naklejki identyfikacyjne (na samochody rajdowe i ewentualnie serwisowe), identyfikatory dla zawodników i ekipy towarzyszącej, często w ramach wpisowego załogi otrzymują poczęstunek. We wszystkich imprezach z wpisowego przewidziane są nagrody regulaminowe (puchary, dyplomy).

Ad.10. Komisja Rzeczoznawców

Komisja ta nie organizuje żadnych imprez. Członkowie jej zajmują się rzeczoznawstwem samochodowym, maszyn i urządzeń mechanicznych.

Ad. Zespoły

Stałe Zespoły klubowe praktycznie nie organizują samodzielnie imprez motoryzacyjnych. Zdarza się jednak, że Zespół Historyczny współorganizuje imprezy np. z Komisją Pojazdów Zabytkowych, czy Komisją Seniorów.

Zgodnie ze statutem, działalność A. realizuje przede wszystkim następujące cele:

  1. inicjowanie i organizowanie działalności rozwijającej wiedzę motoryzacyjną i podnoszącej poziom kultury motoryzacyjnej społeczeństwa;
  2. rozwijanie sportu samochodowego, kartingowego i motocyklowego;
  3. rozwijanie turystyki motorowej kwalifikowanej i rekreacyjnej oraz caravaningowej;
  4. kultywowanie historii motoryzacji i opiekowanie się jej zabytkami;
  5. integrowanie środowiska automobilistów;
  6. rozwijanie kontaktów z krajowymi i zagranicznymi organizacjami o podobnym charakterze i zakresie działania;
  7. działanie na rzecz podnoszenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Powyższe cele A. realizuje przez:

  1. zrzeszanie osób zainteresowanych motoryzacją;
  2. inicjowanie i organizowanie imprez mających na celu podnoszenie poziomu kultury i bezpieczeństwa jazdy oraz współdziałanie, w tym względzie, z władzami, instytucjami i innymi organizacjami;
  3. organizowanie zawodów i rajdów w sportach samochodowych, motocyklowych i kartingu;
  4. organizowanie zlotów, rajdów i innych imprez turystyki motorowej i caravaningowej oraz dla posiadaczy pojazdów zabytkowych;
  5. udział swoich członków w imprezach w kraju i za granicą;
  6. prowadzenie szkoleń podstawowych i doskonalących w dziedzinie kierowania pojazdami;
  7. prowadzenie działalności wychowawczo - szkoleniowej dla dzieci i młodzieży w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego;
  8. organizowanie spotkań i prelekcji na tematy prawne i techniczne związane z działalnością motoryzacji;
  9. udzielanie poradnictwa w zakresie rozwoju techniki motoryzacyjnej i ruchu drogowego;
  10. organizowanie życia klubowego;
  11. nawiązywanie kontaktów krajowych i międzynarodowych służących rozwojowi działalności statutowej A.;
  12. wykonywanie innych czynności z dziedziny motoryzacji, powierzonych lub zleconych przez odpowiednie władze państwowe lub samorządowe oraz organizacje społeczne lub gospodarcze;
  13. przeciwdziałanie ujemnym skutkom rozwoju motoryzacji i ochrona środowiska;
  14. prowadzenie działalności w dziedzinie rzeczoznawstwa motoryzacyjnego.

A. poza działalnością statutową realizuje także działalność gospodarczą, której zyski w całości przeznaczane są na cele statutowe Stowarzyszenia. Są to w szczególności: usługi najmu sal i pomieszczeń oraz obiektów sportowych, sprzedaż monografii, organizowanie szkoleń w zakresie nauki jazdy lub doskonalenia techniki jazdy.

Działalność A. obejmuje m.in.:

  1. Wpłaty składek członkowskich przez członków A. w wartościach ustalonych uchwałą Zarządu;
  2. Wpłaty wpisowego na imprezy organizowane przez A. przez osoby:
    1. będące czynnymi podatnikami podatku VAT,
    2. nie będące czynnymi podatnikami podatku VAT,
    3. będące członkami A. Polski lub osobami z licencją sportową,
    4. wpłaty wpisowego przez firmy za zawodników z licencją sportową,
    5. wpłaty wpisowego na imprezy sportowe i turystyczne KJS, świadczone na rzecz członków A. i nie tylko, tj. osób fizycznych bez licencji sportowych (uczestnictwo ogólno dostępne);
  3. Przekazywanie nieodpłatne uczestnikom rajdów i innych imprez sportowych koszulek, czapek, kamizelek oznaczonych logo A.. Przekazywanie tych przedmiotów dotyczy uczestników, którzy wpłacili wpisowe na imprezę.

Działalność Wnioskodawcy nie jest nastawiona na osiąganie zysków. Wskazane wyżej świadczenia wykonywane są przez Wnioskodawcę odpłatnie (przede wszystkim jako zwrot kosztów i ewentualnie dodatkowe wynagrodzenie), z zastrzeżeniem, że cały zysk (który ewentualnie powstaje) przeznaczany jest na cele działalności statutowej Wnioskodawcy (wskazane powyżej).

Działalność określona w powyższych punktach wykonywana jest zarówno na rzecz członków Wnioskodawcy uprawiających sporty motorowe (sportowcy zawodowi, sportowcy amatorzy, sportowcy z licencją sportową), jak i na rzecz osób trzecich uprawiających sporty motorowe (niebędących członkami Wnioskodawcy).

A. ma wątpliwości, czy zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami, w tym art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT, sprzedaż niektórych z wyżej wymienionych działalności, w szczególności w zakresie wpłat wpisowego, będzie podlegała zwolnieniu z podatku VAT, a w związku z tym faktury winny być wystawiane z zastosowaniem stawki „zw” podatku VAT.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 14 listopada 2011r. (data wpływu 17 listopada 2011r.) Wnioskodawca wskazał, iż zgodnie z definicją klubu sportowego określoną ustawą z dnia 25 czerwca 2010r. o sporcie (Dz. U. 2010r. Nr 127 poz. 857, z póż. zmian) oraz definicją umieszczoną na stronach GUS, Stowarzyszenie A. jest podmiotem posiadającym status klubu sportowego, którego celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT. W szczególności w zakresie celów statutowych A. realizuje zadania polegające na rozwijaniu sportu samochodowego, kartingowego i motocyklowego oraz rozwijanie turystyki motorowej kwalifikowanej i rekreacyjnej oraz caravaningowej.

Należy przy tym dodać, iż A. jest społeczną organizacją działającą na podstawie prawa o stowarzyszeniach, powołaną do upowszechniania kultury motoryzacyjnej, popularyzowania sportów motorowych, turystyki motorowej oraz zasad bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Komisje i Zespoły działające w ramach Stowarzyszenia A. nie działają w formie wyodrębnionych formalnie i organizacyjnie oddziałów Stowarzyszenia i nie są odrębnymi podatnikami podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania (treść pytań 3 i 4 została ostatecznie sformułowana w uzupełnieniu do wniosku z dnia 14 listopada 2011r.).

  1. (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2) Czy na gruncie przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2011 roku pobieranie przez A. wpisowego na imprezy organizowane przez A. mogą korzystać ze zwolnienia z podatku VAT i czy dotyczy to wszystkich uczestników wpłacających wpisowe...
  2. (pytanie oznaczone we wniosku Nr 3) Czy dla zastosowania zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT istotne jest czy wpłacający wpisowe na imprezy organizowane przez A. jest osobą uprawiającą sport jako członek Wnioskodawcy, czy tez jest osobą uprawiającą sport nie będąc członkiem Wnioskodawcy...
  3. (pytanie oznaczone we wniosku Nr 4) Czy dla zastosowania zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust 1 pkt 32 ustawy o VAT istotne jest, czy wpłacający wpisowe na imprezy organizowane przez A. jest osobą uprawiającą sport jako sportowiec zawodowy (posiadający licencję sportową zawodnika wydawaną przez X lub w przypadku zawodników zagranicznych międzynarodową licencję sportową wydaną przez Narodową Federację Motorową zawodnika) czy sportowiec amator (osoba uprawiająca sport, ale nie posiadająca licencji sportowej zawodnika)...
  4. (pytanie oznaczone we wniosku Nr 5) Czy należy dodatkowo opodatkowywać nieodpłatne przekazanie uczestnikom rajdów i innych imprez sportowych koszulek, czapek, kamizelek oznaczonych logo A....

Zdaniem Wnioskodawcy, analizując konstrukcję obecnych zwolnień z podatku VAT, przewidzianych w ustawie o VAT, należy wskazać, że poprzez odejście od odwołań do klasyfikacji statystycznych (obowiązujące do końca 2010r.), ustawodawca zdecydował, iż zakres zwolnień określany będzie przede wszystkim w oparciu o wykładnię językową, która jest jednocześnie podstawową metodą wykładni przepisów prawa podatkowego. Oznacza to, że znaczenie pojęć użytych w omawianych przepisach powinno być interpretowane w oparciu o ich powszechne rozumienie językowe (i definicje słownikowe). Zgodnie z definicją słownikową sport to każda forma aktywności (fizycznej i umysłowej) podejmowanej w celu rywalizacji - zbiorowej lub indywidualnej, w różnych grach i dyscyplinach. Podobną definicję zawiera art. 2 Ustawy o Sporcie, w której wskazano, że sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach.

W tak rozumianym pojęciu sportu mieszczą się sporty motorowe.

W ocenie Wnioskodawcy podstawowe znaczenie dla zastosowania zwolnień z podatku VAT świadczeń wykonywanych przez A. ma art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT.

Zgodnie z powołanym przepisem w zakresie świadczeń zwolnionych z VAT mieszczą się usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

  1. są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,
  2. świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,
  3. są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym,

- z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Konstrukcja przywołanego przepisu ustawy o VAT wprowadza zatem zwolnienie podmiotowo-przedmiotowe dla usług związanych ze sportem, wskazując jednocześnie na szereg warunków, które muszą zostać spełnione łącznie, aby możliwe było zastosowanie wskazanego zwolnienia z VAT.

Zatem odpowiadając na pytania jak powyżej:

  1. Na gruncie przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2011 roku pobieranie przez A. wpisowego na imprezy organizowane przez A. mogą korzystać ze zwolnienia z podatku VAT i zwolnienie to dotyczy wszystkich uczestników wpłacających wpisowe.
    Ze zwolnienia od podatku VAT na mocy wymienionych we wniosku przepisów mogą korzystać bowiem usługi ściśle związane ze sportem świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu jeżeli są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu, świadczący te usługi nie jest nastawiony na osiąganie zysków oraz usługi świadczone są na rzecz osób uprawiających sport, przy czym z niniejszego zwolnienia wyłączone są usługi związane z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usługi odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usługi odpłatnego zakwaterowania związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usługi wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością. Wpisowe wpłacane przez uczestników tytułem udziału w organizowanych przez A. imprezach mających zawsze charakter sportowy winno korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Podmioty takie jak: kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu pobierając wpisowe od uczestników rajdów i innych imprez o charakterze sportowym nie powinno dodatkowo naliczać podatku VAT.
  2. Dla zastosowania zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT nieistotne jest, czy nabywca świadczenia jest osobą uprawiającą sport jako członek A., czy też jest osobą uprawiającą sport nie będąc członkiem A..
  3. Jednocześnie dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia z VAT wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT nie jest istotne, czy nabywca świadczenia jest osobą uprawiającą sport jako sportowiec zawodowy (posiadający licencję sportową zawodnika wydawaną przez X lub w przypadku zawodników zagranicznych międzynarodową licencję sportową wydaną przez Narodową Federację Motorową zawodnika) czy sportowiec amator (osoba uprawiająca sport, ale nie posiadająca licencji sportowej zawodnika).
  4. Nieodpłatne przekazanie uczestnikom rajdów i innych imprez sportowych koszulek, czapek, kamizelek oznaczonych logo A. w przypadku, gdy przedmioty te są konieczne do wzięcia udziału w rajdach (przekazywane w ramach wpisowego) nie stanowią przysporzenia majątkowego uczestników rajdu - nie są przekazane na cele osobiste tych uczestników - a więc A. nie jest zobowiązany do naliczania podatku należnego tytułem tego przekazania.

Jednakże w przypadku rozdawania na imprezach sportowych koszulek czy czapeczek innym osobom - gościom imprezy nie będącym uczestnikami rajdu - A. winien wystawić fakturę wewnętrzną i naliczyć VAT należny od tego przekazania.

Reasumując, pobieranie przez A. wpisowego tytułem uczestnictwa w imprezach sportowych opisanych we wniosku korzysta ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 32. Jednocześnie dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. I pkt 32 ustawy nie jest istotne, czy nabywca świadczenia - wpłacający wpisowe jest osobą uprawiającą sport jako członek A., czy też jest osobą uprawiającą sport motorowy nie będąc członkiem A., jak również nie jest istotne, czy wpłacający wpisowe jest osobą uprawiającą sport motorowy jako sportowiec zawodowy czy sportowiec amator.

Przekazywanie uczestnikom rajdu koszulek czy czapeczek oznaczonych logo A. nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy. Jak stanowi art 7 ust. 1 cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Towarami natomiast, w myśl art. 2 pkt 6 cyt. ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postaci energii.

W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl postanowień art. 15 ust. 1 cyt. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych, o czym stanowi art. 15 ust. 2 cyt. ustawy.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 cyt. ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23% (…).

Ustawodawca przewidział również dla niektórych czynności zwolnienie z podatku od towarów i usług.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 32 cyt. ustawy, zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

  1. są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,
  2. świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,
  3. są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

- z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 17, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem, że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług, o czym stanowi art. 43 ust. 18 cyt. ustawy.

Należy zwrócić uwagę, że na podstawie art. 131 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L z 2006 r. Nr 347/1 ze zm.), zwolnienia przewidziane w rozdziałach 2-9 stosuje się bez uszczerbku dla innych przepisów wspólnotowych i na warunkach ustalanych przez państwo członkowskie w celu zapewnienia prawidłowego i prostego stosowania tych zwolnień oraz zapobieżenia wszelkim możliwym przypadkom uchylania się od opodatkowania, unikania opodatkowania i nadużyć.

Stosownie do art. 132 ust. 1 lit. m) ww. Dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają od podatku świadczenie niektórych usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym, przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.

Jak wynika z art. 2 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 25 czerwca 2010r. o sporcie (Dz. U. Nr 127, poz. 857 ze zm.), sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach. Sport wraz z wychowaniem fizycznym i rehabilitacją ruchową składają się na kulturę fizyczną

Zgodnie z art. 3 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy, działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego. Klub sportowy działa jako osoba prawna.

Z art. 6 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy o sporcie wynika natomiast, iż kluby sportowe, w liczbie co najmniej 3, mogą tworzyć związki sportowe. Związek sportowy działa w formie stowarzyszenia lub związku stowarzyszeń

Powołane przepisy wskazują zatem, iż uprawianie kultury fizycznej następuje głównie w formie i w klubach sportowych. Te z kolei zrzeszając się mogą działać w formie stowarzyszenia lub związku sportowego.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, w celu organizowania i prowadzenia współzawodnictwa w danym sporcie może być utworzony X. Utworzenie polskiego związku sportowego przez związek sportowy wymaga uzyskania zgody ministra właściwego do spraw kultury fizycznej.

Natomiast art. 8 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy wskazuje, iż członkiem polskiego związku sportowego może być klub sportowy, związek sportowy oraz inna osoba prawna, której statut, umowa albo akt założycielski przewiduje prowadzenie działalności w danym sporcie. Klub sportowy będący członkiem polskiego związku sportowego uczestniczy we współzawodnictwie sportowym organizowanym przez ten związek.

W myśl art. 2 ust. 1 oraz ust. 3 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989r. o stowarzyszeniach (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 79, poz. 855 ze zm.), stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych. Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej członków; do prowadzenia swych spraw może zatrudniać pracowników. Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności. Stowarzyszenie działa na podstawie statutu, o czym stanowi art. 9 ww. ustawy, zgodnie z którym osoby w liczbie co najmniej piętnastu, pragnące założyć stowarzyszenie, uchwalają statut stowarzyszenia i wybierają komitet założycielski.

Z okoliczności przedstawionych przez Wnioskodawcę wynika, iż Stowarzyszenie A. jest organizacją, której podstawowa działalność obejmuje sporty motorowe. W ramach stowarzyszenia A. działają, zgodnie ze statutem, jednostki organizacyjne - jest to dziesięć Komisji oraz trzy stałe Zespoły. Poza tym powoływane są, w razie potrzeby, Zespoły robocze.

Zgodnie ze statutem, działalność A. realizuje przede wszystkim następujące cele:

  1. inicjowanie i organizowanie działalności rozwijającej wiedzę motoryzacyjną i podnoszącej poziom kultury motoryzacyjnej społeczeństwa;
  2. rozwijanie sportu samochodowego, kartingowego i motocyklowego;
  3. rozwijanie turystyki motorowej kwalifikowanej i rekreacyjnej oraz carayaningowej;
  4. kultywowanie historii motoryzacji i opiekowanie się jej zabytkami;
  5. integrowanie środowiska automobilistów;
  6. rozwijanie kontaktów z krajowymi i zagranicznymi organizacjami o podobnym charakterze i zakresie działania;
  7. działanie na rzecz podnoszenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Powyższe cele A. realizuje przez:

  1. zrzeszanie osób zainteresowanych motoryzacją;
  2. inicjowanie i organizowanie imprez mających na celu podnoszenie poziomu kultury i bezpieczeństwa jazdy oraz współdziałanie, w tym względzie, z władzami, instytucjami i innymi organizacjami;
  3. organizowanie zawodów i rajdów w sportach samochodowych, motocyklowych i kartingu;
  4. organizowanie zlotów, rajdów i innych imprez turystyki motorowej i caravaningowej oraz dla posiadaczy pojazdów zabytkowych;
  5. udział swoich członków w imprezach w kraju i za granicą;
  6. prowadzenie szkoleń podstawowych i doskonalących w dziedzinie kierowania pojazdami;
  7. prowadzenie działalności wychowawczo - szkoleniowej dla dzieci i młodzieży w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego;
  8. organizowanie spotkań i prelekcji na tematy prawne i techniczne związane z działalnością motoryzacji;
  9. udzielanie poradnictwa w zakresie rozwoju techniki motoryzacyjnej i ruchu drogowego;
  10. organizowanie życia klubowego;
  11. nawiązywanie kontaktów krajowych i międzynarodowych służących rozwojowi działalności statutowej A.;
  12. wykonywanie innych czynności z dziedziny motoryzacji, powierzonych lub zleconych przez odpowiednie władze państwowe lub samorządowe oraz organizacje społeczne lub gospodarcze;
  13. przeciwdziałanie ujemnym skutkom rozwoju motoryzacji i ochrona środowiska;
  14. prowadzenie działalności w dziedzinie rzeczoznawstwa motoryzacyjnego.

A. poza działalnością statutową realizuje także działalność gospodarczą, której zyski w całości przeznaczane są na cele statutowe Stowarzyszenia. Są to w szczególności: usługi najmu sal i pomieszczeń oraz obiektów sportowych, sprzedaż monografii, organizowanie szkoleń w zakresie nauki jazdy lub doskonalenia techniki jazdy.

Działalność A. obejmuje m.in. wpłaty wpisowego na imprezy organizowane przez A. przez osoby:

  1. będące czynnymi podatnikami podatku VAT,
  2. nie będące czynnymi podatnikami podatku VAT,
  3. będące członkami A. Polski lub osobami z licencją sportową,
  4. wpłaty wpisowego przez firmy za zawodników z licencją sportową,
  5. wpłaty wpisowego na imprezy sportowe i turystyczne KJS, świadczone na rzecz członków A. i nie tylko, tj. osób fizycznych bez licencji sportowych (uczestnictwo ogólno dostępne).

Działalność Wnioskodawcy nie jest nastawiona na osiąganie zysków. Wskazane wyżej świadczenia wykonywane są przez Wnioskodawcę odpłatnie (przede wszystkim jako zwrot kosztów i ewentualnie dodatkowe wynagrodzenie), z zastrzeżeniem, że cały zysk (który ewentualnie powstaje) przeznaczany jest na cele działalności statutowej Wnioskodawcy (wskazane powyżej).

Stowarzyszenie A. jest podmiotem posiadającym status klubu sportowego, którego celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT. W szczególności, w zakresie celów statutowych, A. realizuje zadania polegające na rozwijaniu sportu samochodowego, kartingowego i motocyklowego oraz rozwijanie turystyki motorowej kwalifikowanej i rekreacyjnej oraz caravaningowej. A. jest społeczną organizacją działającą na podstawie prawa o stowarzyszeniach, powołaną do upowszechniania kultury motoryzacyjnej, popularyzowania sportów motorowych, turystyki motorowej oraz zasad bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę, do zadań statutowych A. należy m.in. rozwijanie sportu samochodowego, kartingowego i motocyklowego, co realizowane jest poprzez organizację zawodów i rajdów w sportach samochodowych, motocyklowych i kartingu.

Zauważyć należy, iż z językowej wykładni przepisu art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż podatnik, aby móc skorzystać ze zwolnienia w nim przewidzianego winien spełnić przesłanki o charakterze podmiotowym oraz przedmiotowym.

Ze zwolnienia od podatku na mocy wymienionych przepisów mogą korzystać usługi ściśle związane ze sportem świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu jeżeli są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu, świadczący te usługi nie jest nastawiony na osiąganie zysków oraz usługi świadczone są na rzecz osób uprawiających sport, przy czym z niniejszego zwolnienia wyłączone są usługi związane z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usługi odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usługi odpłatnego zakwaterowania związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usługi wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością. Zatem podmioty takie jak: kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu świadcząc usługi marketingowe, reklamowo-promocyjne, wstępu na imprezy sportowe, usługi odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usługi odpłatnego zakwaterowania związane ze sportem oraz usługi wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością, nie mogą względem niniejszych usług korzystać z ww. zwolnienia niezależnie od tego, że są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu oraz są świadczone na rzecz osób uprawiających sport, a świadczący usługę nie osiąga w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia przeznacza je w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Opłaty wpisowe wnoszone na rzecz Wnioskodawcy przez zawodników mają charakter zapłaty za usługę (możliwość wystąpienia w zawodach), ponieważ istnieje bezpośredni związek pomiędzy wpłaconą opłatą wpisową (startową) a otrzymanym świadczeniem, które przynosi bezpośrednie korzyści otrzymującemu je zawodnikowi (możliwość startu w zawodach sportowych). A zatem w zakresie, w jakim można opłatom wpisowym przypisać cechy wynagrodzenia za uzyskane świadczenie, opisana czynność podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy.

Odnosząc się do możliwości zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy względem pobieranych przez Wnioskodawcę opłat wpisowego tytułem uczestnictwa w zawodach organizowanych przez A., zgodzić się należy z Wnioskodawcą, iż pobieranie przez A. wpisowego tytułem uczestnictwa w imprezach sportowych opisanych we wniosku korzysta ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy. Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi ściśle związane ze sportem świadczone przez związki sportowe, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu jeżeli są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu, świadczący te usługi nie jest nastawiony na osiąganie zysków oraz usługi świadczone są na rzecz osób uprawiających sport a przy tym dane usługi nie są wyłączone z niniejszego zwolnienia.

Wnioskodawca, jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, jest podmiotem posiadającym status klubu sportowego, którego celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT, a działalność Wnioskodawcy nie jest nastawiona na osiąganie zysków. W zakresie celów statutowych A. realizuje zadania polegające na rozwijaniu sportu samochodowego, kartingowego i motocyklowego oraz rozwijaniu turystyki motorowej kwalifikowanej i rekreacyjnej oraz caravaningowej.

Działalność w zakresie rozwoju i upowszechniania sportu wykonywana jest zarówno na rzecz członków Wnioskodawcy uprawiających sporty motorowe (sportowcy zawodowi, sportowcy amatorzy, sportowcy z licencją sportową), jak i na rzecz osób trzecich uprawiających sporty motorowe (niebędących członkami Wnioskodawcy).

Zatem czynności wykonywane przez Stowarzyszenie są konieczne do organizowania i uprawiania sportu. Ponadto, w związku z tym, iż A. jest Stowarzyszeniem, które jest zrzeszeniem o celach niezarobkowych to również warunek, aby świadczący usługi nie był nastawiony na osiąganie zysków jest spełniony.

W tym stanie rzeczy należy stwierdzić, iż zostały spełnione wszystkie przesłanki uprawniające do zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 32 cyt. ustawy, względem opłat z tytułu wpisowego za świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegające na organizacji imprez sportowych (zawodów).

Jednocześnie dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 32 cyt. ustawy nie jest istotne, czy osoba wpłacająca wpisowe (nabywca świadczenia) na imprezy organizowane przez A. jest osobą uprawiającą sport jako członek Wnioskodawcy, czy też jest osobą uprawiającą sport nie będąc członkiem Wnioskodawcy, jak również nie jest istotne, czy nabywca świadczenia jest osobą uprawiającą sport jako sportowiec zawodowy (posiadający licencję sportową zawodnika wydawaną przez X lub w przypadku zawodników zagranicznych międzynarodową licencję sportową wydaną przez Narodową Federację Motorową) czy sportowiec amator.

Bowiem warunkiem przewidzianym w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 32 cyt. ustawy jest, aby osoby, na rzecz których wykonywane są usługi, uprawiały sport (w omawianym przypadku sport motorowy). Status członkowski w Stowarzyszeniu nie ma znaczenia, z perspektywy wykładni przywołanej regulacji. Również sposób i okoliczności w jakich sport ten jest uprawiany (sport zawodowy, bądź amatorski) nie ma znaczenia z perspektywy wykładni art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, iż działalność A. obejmuje również przekazywanie nieodpłatne uczestnikom rajdów i innych imprez sportowych koszulek, czapek, kamizelek oznaczonych logo A.. Przekazywanie tych przedmiotów dotyczy uczestników, którzy wpłacili wpisowe na imprezę.

Zauważyć należy, iż z uwagi na fakt, iż:

  • koszulki, czapki, kamizelki oznaczone logo A. przekazywane są wyłącznie uczestnikom, którzy wpłacili wpisowe za możliwość udziału w zawodach, a
  • otrzymane wpisowe stanowi wynagrodzenie za świadczenie przez A. usług organizacji zawodów i rajdów motorowych podlegające zwolnieniu z tego podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 cyt. ustawy,

to przekazywanie przedmiotowych koszulek, czapek, kamizelek nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W sytuacji, gdyby przekazanie ww. towarów podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, prowadziłoby to do podwójnego opodatkowania tej samej transakcji: raz jako opodatkowanie wpłat z tytułu wpisowego na zawody organizowane przez A., z którego finansowany jest m.in. zakup przekazywanych koszulek, czapek, kamizelek i drugi raz jako nieodpłatne przekazanie tych towarów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj