Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-125/07/AS
z 28 listopada 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-125/07/AS
Data
2007.11.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
dotacja
obniżenie podatku należnego
obrót
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek naliczony
prawo do odliczenia


Istota interpretacji
Opodatkowanie dotacji na pokrycie kosztów realizacji projektu oraz prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z tym projektem.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji, przedstawione we wniosku z dnia 20 sierpnia 2007r. (data wpływu 29 sierpnia 2007r.) uzupełnionym pismem z dnia 26 listopada 2007r. (data wpływu 28 listopada 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji na pokrycie kosztów realizacji projektu oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z tym projektem - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 sierpnia 2007r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji na pokrycie kosztów realizacji projektu oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z tym projektem.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 listopada 2007r. (data wpływu 28 listopada 2007r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Nr IBPP1/443-125/07/AS z dnia 14 listopada 2007r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Fundacja Wiedza prowadzi działalność od 4 lipca 2002r. Zgodnie ze statutem Fundacja jest powołana w celach:

  • rozwoju szkolnictwa wyższego na Sądecczyźnie, w tym w szczególności Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w N.S.,
  • kreowanie inicjatyw gospodarczych, edukacyjnych, kulturalnych w regionie Sądecczyzny oraz innych regionach Polski i krajach,
  • pomocy w organizowaniu i realizacji wszystkich inicjatyw i strategii służących rozwojowi regionalnemu określone przez wszystkie rodzaje i szczeble władzy samorządowej, wojewódzkiej i centralnej,
  • prowadzenie badań nad możliwościami rozwoju regionalnego,
  • popierania działalności społecznej, naukowej, kulturalnej i oświatowej na rzecz rozwoju regionów oraz przenoszenie doświadczeń w dziedzinie rozwoju regionalnego pomiędzy organizacjami krajowymi i zagranicznymi,
  • wspierania inicjatyw wykorzystujących fakt przystąpienia do struktur europejskich w celu rozwoju regionów we wszystkich jego przejawach,
  • wdrażanie metod zapobiegania bezrobociu wśród mieszkańców regionu,
  • prowadzanie szkoleń umożliwiających zmianę zawodu i aktywność zawodową,
  • aktywizacji zawodowej ludzi młodych i absolwentów,
  • stymulowanie rozwoju przedsiębiorczości i powstawania nowych miejsc pracy na terenie regionu,
  • prowadzenie badań nad zapobieganiem bezrobociu oraz nad skutecznymi metodami pomocy ludziom, którzy utracili pracę,
  • pomoc w utworzeniu i funkcjonowaniu funduszu finansowego bądź systemu poręczeń kredytowych służących aktywizacji gospodarczej i tworzeniu małych i średnich przedsiębiorstw i regionie.

Fundacja jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W dniu 5 września 2006r. Fundacja podpisała umowę nr ...z Województwem Małopolskim - Departament Funduszy Strukturalnych Urzędu Marszałkowskiego Województwa M.(zwanym zgodnie z umową „Instytucją Wdrażającą”) o dofinansowanie Projektu "Zostać biznesmenem" ...w ramach Priorytetu 2 - Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006, Działanie 2.5 - Promocja Przedsiębiorczości.

Projekt "Zostać biznesmenem" jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w 75% oraz ze środków budżetu państwa w 25%.

Celem bezpośrednim działania 2.5 Promocja Przedsiębiorczości ZPORR jest aktywne wspieranie zatrudnienia, poprzez stymulowanie powstania nowych mikroprzedsiębiorstw oraz zapewnienie nowozarejestrowanym mikroprzedsiębiorcom pomocy w wykorzystaniu dostępnych instrumentów wsparcia. Działanie to jest ukierunkowane na zapewnienie osobom, zamierzającym rozpocząć prowadzenie własnej działalności gospodarczej, bezpośredniego, kompleksowego wsparcia mającego im pomóc w pokonywaniu barier utrudniających rozpoczęcie działalności. W ramach działania przewidziane są różne formy pomocy, które mają za zadanie wspomagać mikroprzedsiębiorcę zarówno w momencie zakładania przedsiębiorstwa, jak i w okresie początków jego funkcjonowania.

Fundacja na realizację projektu otrzymuje od Instytucji Wdrażajacej dofinansowanie w formie dotacji na pokrycie kosztów zakupu komputera, drukarki, telefonu; zakup materiałowi biurowych, koszty rozmów telefonicznych, usług księgowych, wynajem sali oraz inne wydatki przewidziane w budżecie, a także na świadczenie usług doradczych i szkoleniowych wspierających zakładanie i prowadzenie działalności gospodarczej, na wsparcie pomostowe, jednorazowe dotacje inwestycyjne na rozwój działalności. Dofinansowanie przeznaczone na wsparcie pomostowe i jednorazowe dotacje inwestycyjne przekazywane jest przez Fundację Beneficjentom Ostatecznym Projektu, zgodnie z zasadami Uzupełnienia Programu.

Finansowanie Projektu "Zostać biznesmenem" odbywa się w następujący sposób:

dotacja jest przekazywana przez Instytucję Wdrażającą na wyodrębniony rachunek bankowy Fundacji transzami na podstawie składanych wniosków o płatność i pokrywa wyłącznie wydatki kwalifikowalne w ramach Projektu: Wszelkie wydatki niekwalifikowalne Fundacja zobowiązana jest w całości pokryć z własnych środków.

Ostatecznymi beneficjentami realizowanego projektu „Zostać biznesmenem” są osoby fizyczne niezarejestrowane jako bezrobotne, zamierzające rozpocząć działalność gospodarczą (bez względu na wiek, płeć, posiadane doświadczenie zawodowe), z wyłączeniem osób, które były właścicielami przedsiębiorstwa i prowadziły działalność gospodarczą po 1 stycznia 2004r.

Fundacja prowadzi działalność statutową nieodpłatną a także działalność gospodarczą.

Działalność gospodarcza Fundacji polega głównie na świadczeniu usług w zakresie pozostałych form kształcenia - zwolnionych z podatku od towarów i usług.

Za wykonane czynności w ramach projektu „Zostać biznesmenem” Fundacja nie otrzymuje wynagrodzenia (zapłaty) od beneficjentów tej pomocy.

Dotacja na realizację projektu nie ma bezpośredniego wpływu na cenę dostaw i usług świadczonych przez Fundację w ramach projektu, gdyż świadczone usługi na rzecz beneficjentów ostatecznych są bezpłatne.

Usługi świadczone przez Fundację na rzecz beneficjentów nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zakupione towary i usługi służą wyłącznie czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy dofinansowanie w formie dotacji otrzymane przez Fundację na pokrycie kosztów realizacji Projektu "Zostać biznesmenem" podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT...
  2. Czy Fundacja ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów związanych z realizacją Projektu "Zostać biznesmenem"...

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymane dofinansowanie w formie dotacji na realizację Projektu "Zostać biznesmenem" zgodnie z umową nr ...z dnia 5 września 2006 zawartej z Województwem Małopolskim – Departament Funduszy Strukturalnych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Według definicji zawartej w art. 29 ust. 7 ustawy opodatkowaniu podlegają wyłącznie dotacje otrzymane od innego podmiotu, związane z dostawą konkretnych towarów lub świadczeniem usług, pod warunkiem, że stanowią one uzupełniający cenę element podstawy opodatkowania. Nie podlegają natomiast opodatkowaniu dotacje, które nie mają bezpośredniego wpływu na cenę dostawy towarów lub świadczenia usług. Fundacja zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów związanych z realizacją Projektu "Zostać biznesmenem" nr projektu ...w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004 - 2006, Priorytet 2 - Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach, gdyż dotacja przyznana Fundacji na realizacje przedsięwzięcia opisanego we wniosku nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste pracowników podatnika oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Ponadto w świetle art. 29 ust 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia.

Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy uznać, iż czynności wykonywane przez Wnioskodawcę są nieodpłatne i nie stanową odpłatnej dostawy towarów ani odpłatnego świadczenia usług, nie mogą również być traktowane jak odpłatne świadczenie usług w świetle art. 8 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem dotacje uzyskane przez Wnioskodawcę w ramach przedmiotowego programu nie wiążą się z żadnymi konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie zwiększają podstawy opodatkowania tym podatkiem. W konsekwencji od środków finansowych uzyskanych przez Wnioskodawcę w ramach tego programu nie nalicza się podatku należnego.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ww. ustawy, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Fundacja za czynności wykonywane w ramach projektu „Zostań biznesmenem” nie otrzymuje wynagrodzenia, a jedynie dofinansowanie w formie dotacji ze środków krajowych w wysokości 25% oraz Europejskiego Funduszu Społecznego w wysokości 75%. Zatem Wnioskodawca w wyniku realizacji programu pod nazwą „Zostań biznesmenem” nie uzyskuje przychodu, którego źródłem byłaby opodatkowana sprzedaż towarów lub usług.

Z powyższego wynika, iż zakupione towary i usługi służą wyłącznie czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem czynności świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz uczestników (beneficjentów końcowych) programu nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą „Zostań biznesmenem”.

Mając na uwadze powyższe, stanowiska Wnioskodawcy wyrażone we wniosku należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj