Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/DPR2/423-106/07/JB
z 27 sierpnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/DPR2/423-106/07/JB
Data
2007.08.27



Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
cele statutowe
deklaracja korygująca
dochód
korekta
nagroda pieniężna
zwolnienia podatkowe


Pytanie podatnika
Czy przedstawiony przez Spółkę sposób rozliczenia wypłaconych pracownikom nagród z osiągniętego w 2005r. dochodu, jest prawidłowy.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § l ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r.- Ordynacja podatkowa (t.j. - Dz.U. z 2005r. Nr. 8, poz.60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Podatnika, o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia

- uznać stanowisko Strony za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego wynika, że Podatnik jest Samodzielnym Zakładem Opieki Zdrowotnej. Priorytetowym zadaniem zakładu w 2006 roku było udzielanie świadczeń zdrowotnych i promocja zdrowia łącznie z realizacją zadań dydaktycznych i badawczych dla potrzeb Akademii Medycznej. Strona korzysta zatem ze zwolnień określonych w art. 17 ust. l pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - w zakresie osiąganego dochodu, o ile wydatkuje go na realizację w/w celów. Jednakże, Strona wskazuje, że część osiągniętego w 2005r. dochodu została przeznaczona na nagrody dla pracowników. W zeznaniu rocznym CIT-8 za 2005r. wykazano cały dochód, jako dochód wolny od podatku, zgodnie z art. 17 ust. l pkt 4 w/w ustawy. Po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego za rok 2005, w maju 2006r. wypłacono pracownikom nagrody z zysku, a następnie w czerwcu odprowadzono z tego tytułu należne składki ZUS. Wobec faktu, iż powyższe działanie zdaniem Podatnika, nie było zgodne z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w dniu 02.04.2007r. złożono korekty dwóch deklaracji CIT-2, w których wykazano następujące dane:

1.w deklaracji CIT-2 za okres 01.01.2006-31.05.2006, w części G wykazano kwotęwypłaconych nagród z z zysku oraz kwotę należnego podatku dochodowego od osóbprawnych;

2.w deklaracji CIT-2 za okres 01.01.2006-30.06.2006, w części G wykazano kwotęzapłaconych składek ZUS i FP pracodawcy oraz kwotę należnego podatku dochodowego ztego tytułu.

Wobec powyższego Strona zwróciła się z prośbą o potwierdzenie, czy przedstawiony przez nią sposób rozliczenia wypłaconych pracownikom nagród z osiągniętego w 2005r. dochodu, jest prawidłowy. Ponadto Strona wskazuje, że wpłaciła na konto tut. Urzędu zaległą kwotę podatku wraz z odsetkami.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art.17 ust. l pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. - Dz.U. z 2000r. Nr. 54, poz. 654 ze zm) wolne od podatku są dochody podatników, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo - techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele. Zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. l, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne określone w tym przepisie - stosownie do art. 17 ust.1b powołanej ustawy - ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony - bez względu na termin - i wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów. Natomiast zgodnie z art. 17 ust.1 a pkt 2 w/w ustawy, zwolnienie to nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż statutowe.

Powołane przepisy zwalniają zatem od opodatkowania dochód w rozumieniu art. 7 ust. 2 w/w ustawy, tj. nadwyżkę sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania osiągniętą w roku podatkowym, jednakże tylko w tej części, która zostanie wydatkowana na cele wskazane przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1. Tym samym, przeznaczenie dochodu na cele inne niż wymienione w art. 17 ust. l, skutkuje obowiązkiem obliczenia i zapłaty podatku w trybie art. 25 ust. 4 w/w ustawy. Zgodnie z dyspozycją zawartą w tym przepisie, w brzmieniu obowiązującym do końca 2006r., jeżeli podatnicy, o których mowa w art.17 ust. l, uprzednio zadeklarowali, że przeznaczą dochód na cele określone w tych przepisach i dochód ten wydatkowali na inne cele - podatek od tego dochodu, bez wezwania, wpłaca się do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku; przepis ten stosuje się również do dochodów za lata poprzedzające rok podatkowy, zadeklarowanych i nie wydatkowanych w tych latach na cele określone w art.17 ust. 1b. W składanych deklaracjach podatnicy są obowiązani do wykazywania sumy dochodów, w tym także z lat poprzedzających rok podatkowy, przeznaczonych a nie wydatkowanych do końca okresu, za który składana jest deklaracja.

Dochód ten, wydatkowany na inne cele niż objęte zwolnieniem w okresie od pierwszego do przedostatniego miesiąca roku podatkowego oraz należny z tego tytułu podatek dochodowy należy wykazać w części G deklaracji o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) - CIT-2(17), przy czym dochód należy wykazać w poz. 46 deklaracji CIT-2(17), a zobowiązanie z tego tytułu - w poz. 47 deklaracji CIT-2(17) (wg wzoru deklaracji obowiązującej w 2006r.). Jednocześnie podatnicy są zobowiązani do wykazania sumy dochodów, w tym także z lat poprzedzających rok podatkowy, przeznaczonych na cele statutowe, a nie wydatkowanych do końca okresu, za który jest składana deklaracja również w informacji o odliczeniach od dochodu i od podatku oraz o dochodach wolnych i zwolnionych od podatku (załącznik CIT-2/O(4) poz. 44).W związku z powyższym należy uznać, że stanowisko Strony w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe. Jeżeli podatnik zadeklarował swoje dochody jako korzystające ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. l pkt 4 ustawy, a następnie dochody te w części wydatkował na cele inne niż wskazane w tych przepisach, to zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dochody te w tej części podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych; termin zapłaty podatku z w/w tytułu upływa 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku. Oznacza to, że jeżeli Podatnik dochód zadeklarowany jako wolny od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 wydatkował w maju 2006r. i czerwcu 2006r. na cele inne niż określone w tych przepisach, to zobowiązanie z w/w tytułu powinno być uiszczone do 20 czerwca 2006r. i odpowiednio do 20 lipca 2006r. oraz wykazane w deklaracji o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) – CIT - 2 za okres 01.01.2006 - 31.05.2006r. i 01.01.2006 – 30.06.2006r. składanych w analogicznych terminach jak dla wpłat podatku.

Mając powyższe na uwadze, postanowiono jak na wstępie.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.

Pouczenie

Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Strony i jest wiążąca dla organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony - do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § l i 2 ustawy - Ordynacja podatkowa).Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia (art. 14a § 4 w związku z art.236 § 2 pkt l ustawy - Ordynacja podatkowa).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj