Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-202/07-2/SP
z 14 grudnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-202/07-2/SP
Data
2007.12.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Ograniczony obowiązek podatkowy


Słowa kluczowe
miejsce zamieszkania
ograniczony obowiązek podatkowy
rezydencja
umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania
USA


Istota interpretacji
Obowiazek podatkowy w Polsce w 2007r. w związku z przeniesieniem miejsca zamieszkania do USA



Wniosek ORD-IN 508 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 31.08.2007 r. (data wpływu 01.10.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku podatkowego w 2007 r. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 01.10.2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku podatkowego w 2007 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

I. Centrum interesów życiowych i gospodarczych w 2007 roku:

  1. 02.07.2001 r. – wyjazd Wnioskodawczyni do USA.


  2. 12.11.2001 r. – rozwód cywilny Wnioskodawczyni.


  3. 21.03.2005 r. – unieważnienie ślubu kościelnego Wnioskodawczyni.


  4. W Polsce Wnioskodawczyni nie posiada żadnego majątku; konto walutowe, które zostało założone przed wyjazdem do USA jest nieużywane.


  5. Od momentu uzyskania rozwodu, a później unieważnienia małżeństwa, najbliższa rodzina w Polsce dla Wnioskodawczyni to rodzice i siostra. Wnioskodawczyni posiadała też grono przyjaciół jednak kontakty te z każdym rokiem ulegają rozluźnieniu.


  6. W USA Wnioskodawczyni przebywa od sześciu lat i tam ma nowych znajomych i przyjaciół.


  7. 02.10.2001 r. – uzyskanie wizy studenckiej (F1 STUDENT VISA) – przedłużenie legalności pobytu w USA.


  8. 10.10.2001 r. – uzyskanie tymczasowego amerykańskiego prawa jazdy w Stanie Nowy Jork (LEARNER PERMIT).


  9. 10.12.2001 r. – uzyskanie stałego amerykańskiego prawa jazdy w Stanie Nowy Jork (DRIVER LICENCE).


  10. Czerwiec 2002 r. – ukończenie LAGUARDIA COMMUNITY COLLEGE – INTENSIVE ESL PROGRAM – intensywny kurs języka angielskiego.


  11. Grudzień 2003 r. – ukończenie BOROUGH OF MANHATTAN COMMUNITY COLLEGE – ASSOCIATE’S DEGREE IN BUSINESS MANAGEMET – dwuletnie studium zarządzania biznesem.


  12. Styczeń 2006 r. – ukończenie studiów na ST. JOHN’S UNIVERSITY – uzyskanie tytułu MASTER OF BUSINESS ADMINISTRATION IN INTERNATIONAL FINANCE.


  13. 10.01.2003 r. – rozpoczęcie starań o uzyskanie w USA “Zielonej Karty”.


  14. 15.12.2003 r. – uzyskanie wizy pracowniczej w USA.


  15. Styczeń 2004 r. – uzyskanie numeru identyfikacyjnego (SOCIAL SECURITY).


  16. 22.02.2006 r. – zatwierdzenie aplikacji na pracę w departamencie pracy w USA.


  17. Marzec 2006 r. – petycja Wnioskodawczyni o zieloną kartę zostaje przez biuro prawne przesłane do władz imigracyjnych USA – aktualnie Wnioskodawczyni jest w okresie oczekiwania na rozpatrzenie przez urząd imigracyjny.


  18. 08.05.2006 r. – uzyskanie zezwolenia na pracę – dokument ten pozwala Wnioskodawczyni na podjęcie pracy u każdego pracodawcy.


  19. W 2007 roku Wnioskodawczyni uzyskała w USA dochody z tytułu zatrudnienia. Wnioskodawczyni nie posiada innych źródeł dochodów ani w Polsce ani w USA.


Dodatkowe dokumenty:

    1. Dowody rejestracyjne i ubezpieczenia samochodów.

    2. Rachunki z wycieczek po USA:

    - lipiec 2003 r. – Niagara

    - czerwiec 2004 r. – Los Angeles, Las Vegas, Grand Canion, Dolina Śmierci

    - marzec 2006 r. – Floryda

    - sierpień 2007 r. – Boston, Waszyngton

    - coroczne wyjazdy na narty.

    3. Członek parafii Św. Krzyża (HOLY CROSS CHURCH, 61-21 56TH RD, MASPETH, NY 11378).

    4. Ubezpieczenie zdrowotne THE EMPIRE PLAN w USA.

    5. Rachunki telefoniczne, internet, telefon komórkowy.

    6. Konta czekowe i oszczędnościowe oraz karty kredytowe w bankach w Nowym Jorku.

II. Miejsce faktycznego pobytu Wnioskodawczyni w 2007 roku:

Od momentu przyjazdu Wnioskodawczyni do USA, czyli od 02.07.2001 r. do chwili obecnej, czyli do 31.08.2007 r. Wnioskodawczyni przebywa nieprzerwanie w USA i na najbliższą przewidywalną przyszłość zamierza tu pozostać.

III. Na potwierdzenie powyższego stanu faktycznego Wnioskodawczyni posiada odpowiednie dokumenty.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionym stanie faktycznym, w świetle obowiązujących w Rzeczpospolitej Polskiej w 2007 roku przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych – art. 3 i art. 4a ustawy z dnia 16 listopada 2006 roku o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588) – Wnioskodawczyni podlega w Polsce ograniczonemu, czy nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu za 2007 rok...

Zdaniem Wnioskodawcy:

I. Miejsce przebywania Wnioskodawczyni w 2007 roku (art. 3 ust. 1a, pkt 2 ustawy).

  1. Od 01.01.2007 r. do chwili obecnej, czyli do 31.08.2007 r., a więc więcej niż 183 dni, Wnioskodawczyni przebywa nieprzerwanie w USA, czyli poza Rzeczpospolitą Polską. Nawet w najbardziej nieprzewidywalnej sytuacji, gdyby Wnioskodawczyni była zmuszona wrócić do Polski natychmiast, będzie przebywać na terenie Polski mniej niż 183 dni w 2007 roku.


II. Centrum interesów osobistych lub gospodarczych Wnioskodawczyni (ośrodek interesów życiowych) w 2007 roku (art. 3 ust. 1a pkt 1 ustawy).

  1. Od momentu wyjazdu Wnioskodawczyni do USA w lipcu 2001 roku, ośrodek interesów osobistych zaczął stopniowo „przesuwać się” z Polski do USA. Najbliżsi Wnioskodawczyni, czyli rodzice i siostra mieszkają w Polsce, ale grono znajomych i przyjaciół znajduje się w USA. Wnioskodawczyni jest stanu wolnego i bezdzietna. Wnioskodawczyni uważa, że w świetle zaistniałych w jej życiu, a przedstawionych we wniosku faktów, może stwierdzić, iż centrum jej interesów osobistych w 2007 roku jest poza Polską – w USA.


  2. W USA Wnioskodawczyni pogłębiła znajomość języka angielskiego i ukończyła dodatkowe studia magisterskie. Tu Wnioskodawczyni mieszka, pracuje, płaci podatki, ma samochód, podjęła oficjalnie starania o pełną legalizację jej pobytu w USA – jest w trakcie oczekiwania na pozytywne zakończenie tej sprawy. W Polsce Wnioskodawczyni nie posiada żadnego majątku. Wnioskodawczyni uważa, ze w świetle zaistniałych w jej życiu, a przedstawionych we wniosku faktów, może stwierdzić, że centrum interesów gospodarczych w 2007 roku jest poza Polską – w USA.


III. Miejsce zamieszkania wnioskodawczyni w 2007 roku i rodzaj obowiązku podatkowego (art. 3 ust. 1a i 2a ustawy).

Wnioskodawczyni jest przekonana, że w pełni wyczerpała znamiona by wykazać, że w 2007 roku jej miejsce zamieszkania zdefiniowane w art. 3 ust. 1a ustawy nie jest na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W związku z tym podlega w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu – art. 3 ust. 2a ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z regulacją zawartą w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy) podlegają w Polsce osoby fizyczne jeśli mają miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Natomiast, art. 3 ust. 2a cytowanej ustawy stanowi, że osoby fizyczne nie posiadające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Zgodnie z art. 3 ust. 1a ww. ustawy za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.


W świetle art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, powołane przepisy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobiegania podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Stosownie do art. 3 ust. 1 pkt 7 lit. b) umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U z 1976 r. Nr 31, poz. 178), określenie "osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Polski" oznacza jakąkolwiek osobę (oprócz spółki lub innej jednostki organizacyjnej, traktowanej zgodnie z polskim prawem jako spółka) mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Polski dla celów jej opodatkowania, lecz w przypadku udziałowca spółki prawa cywilnego lub zarządcy majątku tylko w takim zakresie, w jakim dochód uzyskany przez taką osobę z tego tytułu podlega podatkowi polskiemu jako dochód uzyskany przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce.

Natomiast zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 8 lit. b) umowy, określenie "osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Stanów Zjednoczonych" oznacza jakąkolwiek osobę (oprócz spółki lub innej jednostki organizacyjnej, traktowanej zgodnie z prawem Stanów Zjednoczonych jako spółka) mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Stanów Zjednoczonych dla celów jej opodatkowania, lecz w przypadku udziałowca spółki prawa cywilnego lub zarządcy majątku tylko w takim zakresie, w jakim dochód uzyskany przez taką osobę z tego tytułu podlega podatkowi Stanów Zjednoczonych jako dochód uzyskany przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Stanach Zjednoczonych.

Definicja ta odnosi się zatem do określenia „miejsca zamieszkania” przyjętego w ustawodawstwach wewnętrznych państw i uwzględnia różne formy więzi osobistej z państwem, które we własnym ustawodawstwie ustala podstawę podlegania nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Zgodnie z ww. przepisem, jeżeli osoba fizyczna ma miejsca zamieszkania w obydwu Umawiających się Państwach to jej status będzie określony wg następujących zasad:

  1. osobę uważa się za mającą miejsce zamieszkania w tym Państwie, w którym ona stale zamieszkuje. Jeżeli ona stale zamieszkuje w obydwu Umawiających się Państwach lub nie zamieszkuje w żadnym z nich, to będzie uważana za osobę mającą miejsce zamieszkania w tym Państwie, z którym ma ściślejsze powiązania osobiste i gospodarcze (ośrodek interesów życiowych),
  2. jeżeli nie można ustalić, w którym Państwie znajduje się ośrodek powiązań życiowych osoby, to będzie ona uważana za mającą miejsce zamieszkania w tym Państwie, w którym zazwyczaj przebywa,
  3. jeżeli przebywa ona zazwyczaj w obydwu Państwach lub nie przebywa w żadnym z nich to będzie ona uważana za mającą miejsce zamieszkania w tym Państwie, którego jest obywatelem.


Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny oraz przedstawiony powyżej stan prawny, należy stwierdzić, iż w 2007 roku podlega Pani w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Posiada Pani miejsce zamieszkania na terytorium USA, w tym państwie Pani pracuje, płaci podatki, składki na ubezpieczenie zdrowotne, posiada konta czekowe i oszczędnościowe oraz karty kredytowe w bankach w Nowym Jorku. Od momentu wyjazdu z Polski, przebywa Pani nieprzerwalnie w USA z zamiarem stałego pobytu – podjęła Pani oficjalne starania o pełną legalizację pobytu w USA i jest Pani w trakcie oczekiwania na pozytywne zakończenie tej sprawy. W Polsce nie posiada Pani źródeł dochodów oraz żadnego majątku. Jest Pani osobą stanu wolnego i bezdzietną.

Mając na uwadze fakt, iż z USA łączą Panią ściślejsze powiązania osobiste i gospodarcze oraz uwzględniając zapisy umowy zawartej między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U z 1976 r. Nr 31, poz. 178), stwierdzić należy, że w 2007 r. podlega Pani w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art.52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art.47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art.53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art.54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj