Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB1/415-121/07/ZK
z 20 grudnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPB1/415-121/07/ZK
Data
2007.12.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
dowód księgowy
działalność gospodarcza
koszty uzyskania przychodów


Istota interpretacji
Jaki adres powinien znajdować się na fakturach VAT i dokumentach celnych, stanowiących podstawę zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej?



Wniosek ORD-IN 645 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani C., przedstawione we wniosku z dnia 04 września 2007r. (data wpływu do tut. Biura – 20 września 2007r.) uzupełnionym w dniu 05 listopada 2007r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wymogów formalnych, jakie powinny spełniać faktury dokumentujące zakupy i dokumenty celne, stanowiące podstawę zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 września 2007r. do tut. Biura wpłynął w/w wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m. in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wymogów formalnych, jakie powinny spełniać faktury dokumentujące zakupy i dokumenty celne, stanowiące podstawę zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.
Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych. Dlatego też, pismem z dnia 22 października 2007r. wezwano do jego uzupełnienia. W dniu 05 listopada 2007r. w/w wniosek został uzupełniony.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Podatnik zarejestrował działalność gospodarczą w Urzędzie Skarbowym w Z. wykazując w zgłoszeniu NIP-1 w części C.5.1 jako główne miejsce wykonywania działalności gospodarczej adres biura (inna miejscowość), a w części C.5.2 jako dodatkowe miejsce wykonywania działalności - adres będący jednocześnie jego miejscem zamieszkania zgłoszonym w zgłoszeniu VAT-R.
Faktury zakupowe wykazują w danych nabywcy adres biura, będącego głównym miejscem wykonywania działalności gospodarczej. Również na dokumentach SAD dotyczących zakupu towarów handlowych od kontrahentów zagranicznych widnieje adres siedziby biura. Pozostałe dane na fakturach/dokumentach celnych są zgodne ze zgłoszeniem działalności w Urzędzie skarbowym, tzn. zawierają nazwę podatnika wraz z imieniem i nazwiskiem oraz numer identyfikacji podatkowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy faktury zakupowe oraz dokumenty odprawy celnej wystawione na adres biura dają podatnikowi prawo zaliczenia ich w ciężar kosztów uzyskania przychodów...

Zdaniem wnioskodawcy, dokumenty powyższe dają prawo do uznania stwierdzonych nimi wydatków za koszty uzyskania przychodów. Faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać m. in. imiona i nazwiska lub nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy. Dla zidentyfikowania na fakturze VAT osoby fizycznej jako nabywcy niezbędne i wystarczające jest wskazanie jej imienia i nazwiska, adresu oraz numeru NIP. Jeżeli tożsamość podmiotów uczestniczących w obrocie nie ulega wątpliwości, a adres siedziby i adres prowadzenia działalności został zgłoszony właściwemu organowi podatkowemu, umieszczanie na fakturach VAT adresu prowadzenia działalności nie powinno być kwestionowane. Istotnym jest, aby adres siedziby podatnika był zgodny z danymi identyfikacyjnymi zawartymi w zgłoszeniu rejestracyjnym. Zdaniem wnioskodawcy, w przypadku przedstawionym w pytaniu, nie ma potrzeby wystawiania not korygujących, a faktury zakupowe/dokumenty celne dają prawo do zaliczenia stwierdzonych nimi wydatków w ciężar kosztów, gdyż niezależnie od adresu wskazanego na fakturze podatnikiem jest ten sam nabywca.
Wnioskodawca podnosi również, iż słuszność powyższego stanowiska potwierdza pismo Izby Skarbowej w Gdańsku z dnia 28 maja 2004r. nr Pl/005-342/04/CIP/04.Zdaniem wnioskodawcy, dokumenty powyższe dają prawo do uznania stwierdzonych nimi wydatków za koszty uzyskania przychodów. Faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać m. in. imiona i nazwiska lub nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy. Dla zidentyfikowania na fakturze VAT osoby fizycznej jako nabywcy niezbędne i wystarczające jest wskazanie jej imienia i nazwiska, adresu oraz numeru NIP. Jeżeli tożsamość podmiotów uczestniczących w obrocie nie ulega wątpliwości, a adres siedziby i adres prowadzenia działalności został zgłoszony właściwemu organowi podatkowemu, umieszczanie na fakturach VAT adresu prowadzenia działalności nie powinno być kwestionowane. Istotnym jest, aby adres siedziby podatnika był zgodny z danymi identyfikacyjnymi zawartymi w zgłoszeniu rejestracyjnym. Zdaniem wnioskodawcy, w przypadku przedstawionym w pytaniu, nie ma potrzeby wystawiania not korygujących, a faktury zakupowe/dokumenty celne dają prawo do zaliczenia stwierdzonych nimi wydatków w ciężar kosztów, gdyż niezależnie od adresu wskazanego na fakturze podatnikiem jest ten sam nabywca. Wnioskodawca podnosi również, iż słuszność powyższego stanowiska potwierdza pismo Izby Skarbowej w Gdańsku z dnia 28 maja 2004r. nr Pl/005-342/04/CIP/04.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj