Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-403/07-2/SM
z 12 grudnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-403/07-2/SM
Data
2007.12.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe --> Okresy przejściowe


Słowa kluczowe
budowa budynków
budynek
budynek mieszkalny
roboty
roboty budowlane
roboty budowlano-montażowe
stawka
stawka preferencyjna
stawka preferencyjna podatku
stawki podatku


Istota interpretacji
Stawka podatku dla robót budowlanych związanych z budową budynku mieszkalno-usługowego



Wniosek ORD-IN 447 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 22.10.2007 r. (data wpływu 29.10.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na roboty budowlano-montażowe - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23.10.2007 r. (data stempla pocztowego) został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na roboty budowlano-montażowe.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka jest firmą budowlaną, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W listopadzie 2006 r. podpisana został umowa o dzieło na wybudowanie 3 budynków mieszkalnych o łącznej powierzchni użytkowej mieszkań 1407,6 m kw. i powierzchni użytkowej usługowej 205,94 m kw. Budynek został sklasyfikowany jako budynek mieszkalny wielorodzinny (co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana dla celów mieszkalnych). Faktury dotyczące robót ogólnobudowlanych wystawiane są miesięcznie ze stawką 7% (podstawa prawna art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług z dn. 11 marca 2004 r.). Dnia 30 listopada 2007 r. zgodnie z umową Spółka zakończy budowę ww. budynków i zostanie wystawiona faktura końcowa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy firma budowlana wykonująca prace budowlane związane z wybudowaniem budynków mieszkalnych z usługami na zlecenie inwestora może zastosować stawkę 7% za wykonanie robót budowlanych związanych z wybudowaniem ww. budynków (zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a), czy też musi proporcjonalnie zastosować stawkę podatku 22% w odniesieniu do lokali użytkowych...

Zdaniem wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług z dn. 11 marca 2004 r. obniżoną stawkę podatku w wysokości 7% można zastosować do robót ogólnobudowlanych związanych z wybudowaniem budynków mieszkalnych z lokalami użytkowymi. Zakwalifikowanie budynku jako mieszkalnego (co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych) pozwala na zastosowanie stawki 7% jeśli chodzi o roboty budowlane związane z jego wybudowaniem i nie musi on proporcjonalnie rozliczać powierzchni użytkowej i stosować wobec niej stawki podstawowej 22%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” – w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.

W myśl art. 146 ust. 2 - przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a, rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Jednocześnie, zgodnie z art. 2 pkt 12 powołanej ustawy - ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o obiektach budownictwa mieszkaniowego - rozumie się przez to budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych:

  • 111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne,


  • 112 - Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe,


  • ex 113 - Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta RP.


Natomiast w świetle rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.) - przez budynki mieszkalne rozumie się obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że wykonywane przez Spółkę roboty budowlane dotyczą budynku, który został sklasyfikowany jako budynek mieszkalny wielorodzinny (co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych) i spełnione są ww. warunki wynikające z rozporządzenia w sprawie PKOB. Z uwagi na powyższe, jeżeli ten budynek będzie zaliczony do grupowania PKOB 112 - roboty budowlano-montażowe z nim związane są opodatkowane do dnia 31.12.2007 r. stawką podatku VAT w wysokości 7%.

Jednocześnie należy zauważyć, że to sam zainteresowany podmiot klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), czy obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach. W przypadku jakichkolwiek trudności, czy wątpliwości w ustaleniu właściwego grupowania – Spółka może się zwrócić do właściwego w tym zakresie organu, tj. Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w X.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj