Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-98/07/JK
z 13 grudnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP3/443-98/07/JK
Data
2007.12.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
samorząd publiczny
zadania publiczne
zadania statutowe
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy istnieje możliwość odliczenia w całości lub części podatku od towarów i usług w odniesieniu do realizowanego projektu?



Wniosek ORD-IN 787 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Powiatu przedstawione we wniosku z dnia 16 listopada 2007 r. (data wpływu 26 listopada 2007 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia zapłaconego podatku w całości lub części przy realizacji projektu stypendialnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26 listopada 2007 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia zapłaconego podatku w całości lub części przy realizacji projektu stypendialnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca w związku z realizacją projektów dofinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego otrzymał pismo z Urzędu w S., w którym zobligowany został do przedstawienia zaświadczenia, czy w odniesieniu do realizowanych projektów istnieje możliwość odliczenia podatku od towarów i usług. W latach 2004-2007 Powiat realizował programy stypendialne dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych oraz studentów. W projektach była przewidziana pomoc finansowa w postaci wypłat pieniężnych lub rzeczowa – pomoce naukowe dla uczniów. Projekt był realizowany w ramach Priorytetu 2 „Wzmocnienie zasobów ludzkich w regionach”, Działanie 2.2 ZPORR i dotyczył studentów. Dofinansowanie przekazywane było w formie finansowej na wyodrębnione konta studentów. Pomoc otrzymywali studenci wyłonieni w drodze naboru, którzy osiągnęli najniższe dochody w roku poprzedzającym otrzymanie stypendium. Przelew środków następował na podstawie umowy zawartej pomiędzy Powiatem a studentem. Projekt był realizowany w okresie od 1 października 2006 r. do 30 czerwca 2007 r. Uczestnicy projektu zobowiązani byli, aby pomoc finansową wydatkować na cele edukacyjne, ale nie musieli jednak przedstawiać rachunków dokumentujących poniesione wydatki. Nadzór nad realizacją projektu sprawował Urząd, gdzie kierowane były sprawozdania finansowe oraz wnioski o płatność. Dodatkowe informacje o projekcie:


  1. Studenci biorący udział w projekcie nie prowadzili działalności gospodarczej oraz nie mieli statusu podatnika VAT.
  2. Wsparcie w ramach programu ZPORR mieści się w pojęciu środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, późn. 970 ze zm.) i realizowane było z funduszy strukturalnych.
  3. Projekt nie miał charakteru inwestycyjnego.
  4. Realizacja projektu nie spowodowała osiągnięcia przez Powiat przychodu oraz nie była związana z działalnością gospodarczą.
  5. Wszystkie środki wpływały na wyodrębnione rachunki określone w umowach o dofinansowanie.
  6. Powiat posiada dokumentację finansowa dotyczącą realizacji projektów stypendialnych.
  7. Dofinansowanie nie nastąpiło w oparciu o zawartą przed 1 maja 2004 r. umowę z "A" i SAPARD.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


  1. Czy istnieje możliwość odliczenia w całości lub części podatku od towarów i usług w odniesieniu do realizowanego projektu...


Zdaniem wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Stypendia unijne dla studentów i uczniów wypłacane na podstawie na podstawie umów o dofinansowanie zostały sfinalizowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Przedmiotowa czynność nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Powiat realizuje głównie zadania o charakterze użyteczności publicznej, które zasadniczo nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W przypadku Powiatu opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega jedynie dodatkowa działalność (najem, dzierżawa, sprzedaż mienia, wieczyste użytkowanie gruntu). Wypłata stypendiów nie miała charakteru inwestycyjnego, nie nastąpiła w wyniku prowadzenia działalności oraz nie spowodowała osiągnięcia przychodu, zatem brak jest podstaw do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj