Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443W-3/07/IK
z 20 grudnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443W-3/07/IK
Data
2007.12.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Zarejestrowani handlowcy --> Obowiązki zarejestrowanego handlowca

Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Zwolnienia --> Zwolnienie od akcyzy paliw silnikowych


Słowa kluczowe
biokomponenty
handlowiec zarejestrowany
obowiązek podatkowy
paliwo silnikowe
zwolnienie z podatku akcyzowego


Istota interpretacji
Czy zarejestrowany handlowiec może korzystać ze zwolnień z podatku akcyzowego?



Wniosek ORD-IN 3 MB



W odpowiedzi na wezwanie Spółki z ograniczona odpowiedzialnością, z dnia 14 listopada 2007r. (data wpływu 20 listopada 2007 r.) do usunięcia naruszenia prawa poprzez zmianę indywidualnej pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 26 października 2007r. znak IBPP3/443-84/07/IK/KAN-831/09/07, złożone na podstawie art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów wyjaśnia co następuje.

Uzasadnienie

W wyniku ponownej analizy sprawy, z uwzględnieniem zarzutów przytoczonych w wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa, znaleziono podstawy do zmiany ww. indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Treść zarzutów zawartych w wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa.

Spółka z ograniczona odpowiedzialnością czyni zarzut naruszenia:

  • postanowień § 12 ust. 3 pkt 2 w związku z ust. 1 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień poprzez błędną wykładnię;
  • art. 120 oraz art. 121 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) poprzez brak zastosowania w sprawie;
  • zasady równego traktowania podmiotów przez władze publiczne wyrażonej w art. 32 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483)

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów zmienia swoje stanowisko zawarte w indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 26 października 2007 r. znak IBPP3/443-84/07/IK/KAN-831/09/07 i stwierdza, co następuje:

System zwolnień od podatku akcyzowego jest ściśle powiązany z procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Objęcie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych procedurą zawieszenia poboru akcyzy stanowi konieczny warunek stosowania zwolnień od akcyzy realizowanych bezpośrednio (nie w formie zwrotu zapłaconego podatku). Obowiązek stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w stosunku do zwolnionych wyrobów wynika bezpośrednio z art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.).

Ponadto, na konieczność stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w odniesieniu do wyrobów zwolnionych od akcyzy, wskazuje przepis art. 27 ust. 3 ww. ustawy. W konsekwencji wyroby korzystające ze zwolnienia muszą być produkowane w składzie podatkowym lub być wprowadzone na terytorium kraju z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy. Zauważyć przy tym należy, że zwolnienia od akcyzy realizowane bezpośrednio nie mogłyby mieć zastosowania w odniesieniu do wyrobów, od których akcyza została już zapłacona. Dlatego też podmiotami uprawnionymi do zwolnienia od akcyzy (m.in. dla biokomponentów i paliw silnikowych z zawartością biokomponentów) nie mogą być podmioty nabywające wyroby nieobjęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Zgodnie z § 12 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (t.j. Dz. U. z 2006 r. Nr 72, poz. 500 ze zm.), w przypadku paliw silnikowych z zawartością biokomponentów, o których mowa w ust. 1 pkt 2 ww. paragrafu, zwolnienie od akcyzy ma zastosowanie pod warunkiem, że:

  • podmiot korzystający ze zwolnienia produkujący paliwa ciekłe z zawartością biokomponentów lub biopaliwa ciekłe prowadzi dokumentację techniczną wskazującą na sposób wytworzenia takich paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych i zawartość w nich biokomponentów;
  • podmiot nabywający paliwa ciekłe z zawartością biokomponentów lub biopaliwa ciekłe w celu ich odsprzedaży korzystający ze zwolnienia prowadzi ewidencję pozwalającą na wyodrębnienie zwolnionych wyrobów nieobjętych zwolnieniem.

W przypadku, o którym mowa w § 12 ust. 3 pkt 1 powołanego rozporządzenia, zwolnienie od akcyzy paliw silnikowych z zawartością biokomponentów ma zastosowanie wówczas, gdy paliwa te są wyprowadzane ze składu podatkowego na terytorium kraju (w którym są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy) przez prowadzącego skład podatkowy, który je wyprodukował. Wyprowadzanie ww. paliw z zawartością biokomponentów ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy rodzi obowiązek podatkowy wobec prowadzącego skład podatkowy, dlatego też tylko ten podmiot może skorzystać z przedmiotowego zwolnienia z akcyzy. Warunkiem zastosowania tego zwolnienia jest prowadzenie przez ww. podmiot uprawniony dokumentacji technicznej wskazującej na sposób wytworzenia paliw ciekłych z zawartością biokomponentów lub biopaliw ciekłych i zawartość w nich biokomponentów.

W przypadku określonym w § 12 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego podmiotem korzystającym ze zwolnienia może być podmiot prowadzący skład podatkowy, wprowadzający do obrotu paliwa silnikowe z zawartością biokomponentów wyprodukowane w innym składnie podatkowym. Podmiot ten może nabywać ww. paliwa w procedurze zawieszenia poboru akcyzy ze składu podatkowego na terytorium kraju lub na terytorium innego państwa członkowskiego (w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego). Powyższy przepis nie wskazuje bowiem, iż podmiot korzystający ze zwolnienia może nabywać paliwa silnikowe z zawartością biokomponentów tylko w obrocie krajowym. Ponieważ z przepisu tego nie wynika również obowiązek nabywania zwolnionych wyrobów wyłącznie ze składu podatkowego na terytorium kraju. Zatem, należy uznać za dopuszczalne stosowanie przedmiotowego zwolnienia od akcyzy także w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego ww. paliw w procedurze zawieszenia poboru akcyzy przez zarejestrowanego handlowca. Jak wynika z § 12 ust. 3 pkt 2 ww. rozporządzenia, warunkiem zastosowania zwolnienia od akcyzy jest w omawianym przypadku prowadzenie przez podmiot korzystający ze zwolnienia ewidencji pozwalającej na wyodrębnienie wyrobów zwolnionych i wyrobów nieobjętych zwolnieniem. Jednocześnie należy podkreślić, iż obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych zharmonizowanych przez zarejestrowanego handlowca powstaje z dniem nabycia wyrobów przez te podmioty (tj. wprowadzenia wyrobów do określonego miejsca odbioru wskazanego w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego). W myśl ustawy o podatku akcyzowym zarejestrowany handlowiec nie może magazynować ani wysyłać wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy. W związku z powyższym podmiot ten nie może dokonywać odsprzedaży ww. wyrobów i ich dostarczenia do innych podmiotów w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Reasumując, w wyniku ponownej analizy sprawy, uwzględniając zarzuty przytoczone w wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa, stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę, uznaje się za prawidłowe.

Na zmienioną niniejszym aktem pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie z dnia 20 grudnia 2007 r. znak IBPP3/443W-3/07/IK/KAN-831/09/07 stronie przysługuje prawo wniesienia skargi z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia niniejszej odpowiedzi (art. 53 § 2 ww. ustawy) za pośrednictwem organu, który wydał interpretację (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj