Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-66/07/KP
z 5 grudnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-66/07/KP
Data
2007.12.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Składy podatkowe --> Działalność w składzie podatkowym


Słowa kluczowe
alkohol etylowy
alkohol etylowy skażony
podatek akcyzowy
skład podatkowy
wyroby akcyzowe zharmonizowane


Istota interpretacji
Przetwarzanie koncentratu do spryskiwaczy na terenie składu podatkowego, obciążenia podatkowe w podatku akcyzowym wytworzonych produktów.



Wniosek ORD-IN 803 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Przedsiębiorstwa, przedstawione we wniosku z dnia 31 sierpnia 2007 r. (data wpływu 7 września 2007 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 listopada 2007 r. (data wpływu 21 listopada 2007 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie opodatkowania produkcji i sprzedaży wyrobu sklasyfikowanego do symbolu PKWiU 15.92.12-00 - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 września 2007 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 15 listopada 2007 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie opodatkowania produkcji i sprzedaży wyrobu sklasyfikowanego do symbolu PKWiU 15.92.12-00.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zamierza importować z Ukrainy koncentrat do spryskiwaczy o kodzie CN 3820 0000, a następnie przetworzyć ww. produkt na następujące wyroby:

  1. rozpałkę do grilla w postaci żelu (nie będą wytrącane skażalniki, a jedynie zostaną dodane trzy środki – koncentrat, woda, środek żelujący), według opinii Urzędu Statystycznego przedmiotowy wyrób należy klasyfikować do grupowania PKWiU: 15.92.12-00 lub 24.66.48-90.90,
  2. preparat zapachowy do saun (nic nie będzie wytrącane, a jedynie zostanie dodany: środek zapachowy, woda), według opinii Urzędu Statystycznego przedmiotowy wyrób należy klasyfikować do grupowania PKWiU: 24.52 lub 15.92.12-00.

Powyższe produkty Wnioskodawca zamierza sprzedawać zarówno w Polsce jak i za granicą głównie w Niemczech.

Do wniosku dołączono opinię Urzędu Statystycznego w Łodzi znak: OK-5672/KW-2828/2007 z dnia 24 lipca 2007 r., z której wynika, iż podpozycja o kodzie CN 2207 20 - jest powiązana z grupowaniem PKWiU 15.92.12.

Alkohol etylowy i pozostałe alkohole skażone o dowolnej mocy – obejmuje alkohole skażone, tj. wyroby alkoholowe zmieszane z substancjami, które czynią je niezdatnymi do spożycia, ale nie przeszkadzają użyciu ich do celów przemysłowych. Skażalnikami mogą być różne substancje, w zależności od ustawodawstwa danego kraju.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2001 r. o wyrobie spirytusu, wyrobie i rozlewie wyrobów spirytusowych oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych (Dz. U. Nr 31, poz. 353 ze zm.) alkohol etylowy skaża się jednym ze środków skażających, który zmienia smak, zapach albo zabarwienie alkoholu etylowego w taki sposób, że bez zmiany istotnych właściwości alkohol ten staje się niezdatny do spożycia.

Zaklasyfikowanie wyrobów wytworzonych na bazie spirytusu skażonego w podpozycji CN 2207 20 lub w innych grupowaniach takich jak np.: CN 3307 00 oraz odpowiednio w grupowaniu PKWiU 15.92.12-00 lub w grupowaniu PKWiU 24.52. uzależnione jest więc od oceny czy substancje dodawane do spirytusu skażonego nie zmieniają jego właściwości, czy też zmieniają właściwości spirytusu skażonego w taki sposób, że otrzymywane wyroby wykazują cechy, np.: środków myjących i czyszczących, rozpuszczalników organicznych lub środków dezynfekcyjnych.

Zaklasyfikowanie wymienionych w piśmie wyrobów: zapach do saun, zawierającego m.in.: etanol skażony bitrexem, środek powierzchniowo czynny, naturalny środek zapachowy, woda, do grupowań:

PKWiU 24.52 „Kosmetyki i wyroby perfumeryjne”
lub
PKWiU 15.92.12-00 „Alkohol etylowy i pozostałe alkohole skażone o dowolnej mocy”

Rozpałka do grilla o składzie, etanol 96% - koncentrat spryskiwacza, skażony bitrexem, środek powierzchniowo czynny, culminall – środek żelujący, woda:
PKWiU 24.66.48-90.90 „Mieszaniny objęte pozycją PCN 3823, pozostałe, gdzie indziej niewymienione”
lub
PKWiU 15.92.12-00 „Alkohol etylowy i pozostałe alkohole skażone o dowolnej mocy”

uzależnione jest od oceny czy substancje dodawane do spirytusu skażonego zmieniają właściwości spirytusu skażonego lub nie zmieniają jego właściwości (np. są kolejnymi skażalnikami, dodanymi w ilościach określonych stosownymi przepisami Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi).

Przedmiotowa ocena nie leży w gestii służb statystyki publicznej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Jakie są obciążenia podatkowe, akcyzowe oraz pozapodatkowe na tego typu wyroby...
  2. Czy produkcja musi się odbywać w składzie podatkowym – jeśli tak to, dlaczego...
  3. Czy Wnioskodawca powinien wysłać próbki do laboratorium celnego w celu potwierdzenia, że produkt jest zgodny z deklaracją przedsiębiorcy...

Zdaniem Wnioskodawcy, wyroby zaklasyfikowane do symbolu PKWiU 15.92.12-00.00, nie są obciążone podatkiem akcyzowym, ich produkcja nie musi odbywać się w składzie podatkowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Ustawa z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.) reguluje opodatkowanie wyrobów podatkiem akcyzowym oraz określa zasady i tryb wprowadzania do obrotu wyrobów objętych akcyzą i oznaczania niektórych z tych wyrobów znakami akcyzy (art. 1).

W myśl art. 3 ust. 1 i 2 ww. ustawy do celów poboru akcyzy i obowiązku oznaczania wyrobów znakami akcyzy na terytorium kraju stosuje się klasyfikację wyrobów akcyzowych w układzie odpowiadającym Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Do celów poboru akcyzy i obowiązku oznaczania znakami akcyzy w imporcie oraz w dostawie i nabyciu wewnątrzwspólnotowym stosuje się klasyfikację wyrobów akcyzowych w układzie odpowiadającym Scalonej Nomenklaturze (CN).

Zgodnie z powołanym wyżej przepisem w celu określenia zakresu wyrobów podlegających opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, jak również regulacjom dotyczącym obrotu tymi wyrobami, ustawodawca odwołuje się do odpowiednich klasyfikacji statystycznych tj. Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz Scalonej Nomenklatury Handlu Zagranicznego (CN).

W związku z powyższym w celu określenia, czy dany produkt stanowi wyrób akcyzowy, według jakiej stawki należy naliczyć podatek akcyzowy, czy dany wyrób akcyzowy jest obciążony dodatkowymi obowiązkami związanymi z jego produkcją i przemieszczaniem – niezbędne jest zaklasyfikowanie do go odpowiedniego grupowania PKWiU lub CN.

W przedmiotowym wniosku wskazano różne symbole statystyczne PKWiU oraz CN dla importowanych i produkowanych przez Wnioskodawcę wyrobów.

W związku z powyższym koniecznym jest dokonanie oceny prawnej stanowiska Wnioskodawcy odrębnie w odniesieniu do każdego rodzaju grupowań PKWiU oraz CN wskazanych we wniosku.

W odniesieniu do wyrobu klasyfikowanego do grupowania PKWiU 15.92.12-00 i CN 2207 20 stwierdzić należy co następuje:

Zgodnie z art. 2 pkt 1 i pkt 2 ww. ustawy wyrobami akcyzowymi są wyroby podlegające akcyzie określone w załączniku nr 1 do ustawy, a wyroby akcyzowe zharmonizowane to paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 2 do ustawy.

W myśl art. 67 ww. ustawy do napojów alkoholowych, w rozumieniu ustawy, zalicza się piwo, wino, napoje fermentowane, produkty pośrednie oraz alkohol etylowy.

Zgodnie z art. 72 ust. 1 ww. ustawy alkoholem etylowym są wszelkie wyroby o rzeczywistej zawartości alkoholu przekraczającej 1,2% objętości oznaczone odpowiednio symbolami PKWiU 15.91.10, 15.92.11 i 15.92.12 oraz kodami CN 2208 i 2207, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego grupowania PKWiU i kodu CN oraz napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony spirytus oznaczone odpowiednio symbolami PKWiU 15.91.10 i 15.92.11 oraz kodami CN 2208 i 2207 10 00, a także wyroby o rzeczywistej zawartości alkoholu przekraczającej 22% objętości, oznaczone odpowiednio symbolami PKWiU 15.93.11, 15.93.12, 15.94.10 i 15.95.10 oraz kodami CN 2204 10, 2204 21 10, 2204 29 10, 2204, 2206 00 i 2205.

Pod pozycją nr 25 załącznika nr 2 do ww. ustawy został wymieniony wyrób zaklasyfikowany wg symbolu CN 2207 20 00 oraz PKWiU 15.92.12 – alkohol etylowy i inne alkohole skażone, o dowolnej mocy. Zatem wyroby oznaczone ww. kodem CN oraz PKWiU są wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi i podlegają regulacjom ustawy o podatku akcyzowym.

W myśl art. 72 ust. 3 i 4 ww. ustawy podstawą opodatkowania alkoholu etylowego jest liczba hektolitrów czystego alkoholu o temperaturze 20°C zawartego w gotowym wyrobie. Stawka akcyzy na alkohol etylowy wynosi 6 300 zł od 1 hektolitra czystego alkoholu zawartego w gotowym wyrobie.

Na podstawie delegacji zawartej w art. 72 ust. 5 ww. ustawy, Minister Finansów przepisami § 2 pkt 1 rozporządzenia z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 ze zm.) obniżył stawkę akcyzy dla wyrobu zaklasyfikowanego do PKWiU 15.92.12 – alkohol etylowy i inne alkohole skażone o dowolnej mocy – do wysokości 4550 zł od 1 hl alkoholu etylowego 100% vol.

Na podstawie art. 30 ust. 2 i 3 ww. ustawy produkcja i przetwarzanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych mogą odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym. Prowadzącym skład może być wyłącznie podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego.

Natomiast zgodnie z art. 32 ust. 1 ww. ustawy zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego wydaje właściwy naczelnik urzędu celnego na pisemny wniosek zainteresowanego podmiotu.

W myśl art. 26 ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony, jeżeli wyroby są produkowane, przetwarzane lub magazynowane w składzie podatkowym oraz przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium kraju.

Ponadto w myśl art. 26 ust. 2 pkt 1, 3 i 4 pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest również zawieszony, jeżeli wyroby są przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium Wspólnoty Europejskiej lub dostarczane ze składu podatkowego na terytorium kraju do nabywcy będącego podmiotem upoważnionym przez właściwy organ podatkowy państwa członkowskiego do stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy oraz nabywane z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy na terytorium kraju przez prowadzącego skład podatkowy.

Zgodnie z art. 27 ust. 1 i 4 ww. ustawy jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z prowadzeniem składu podatkowego, to warunkiem zawieszenia poboru akcyzy jest zezwolenie na prowadzenie przez podmiot składu podatkowego wydane przez właściwego naczelnika urzędu celnego. Jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, to warunkiem zawieszenia poboru akcyzy jest łączne spełnienie przez podatnika następujących warunków: dołączenie do przewożonych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych administracyjnego dokumentu towarzyszącego oraz złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.

Na podstawie przepisu art. 28 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje w przypadku otrzymania przez podatnika administracyjnego dokumentu towarzyszącego z potwierdzeniem odbioru wyrobów akcyzowych zharmonizowanych przez nabywcę; zobowiązanie podatkowe w akcyzie ciążące na tym podatniku wygasa z dniem otrzymania przez podatnika administracyjnego dokumentu towarzyszącego z potwierdzeniem odbioru tych wyrobów przez nabywcę, w części objętej potwierdzeniem.

Szczegółowy sposób stosowania i dokumentowania procedury zawieszenia poboru akcyzy przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych na terytorium kraju i między państwami członkowskimi Wspólnoty Europejskiej uregulowany został przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 89, poz. 849 ze zm.) w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania. W myśl § 3 ust. 1 przemieszczanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, niezależnie od zastosowanych środków transportu, odbywa się na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego, o którym mowa w przepisach dotyczących dokumentacji związanej z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.

Natomiast wzór formularza Administracyjnego Dokumentu Towarzyszącego, sposób obiegu kart Administracyjnego Dokumentu Towarzyszącego, terminy zwrotu poszczególnych kart Administracyjnego Dokumentu Towarzyszącego, sposób potwierdzania ich odbioru oraz sposób postępowania w przypadku zwrotu Administracyjnego Dokumentu Towarzyszącego określają przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2004 r. w sprawie dokumentacji związanej z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (Dz. U. Nr 81, poz. 744 ze zm.).

Przepisy cyt. wyżej rozporządzenia określają również sposób prowadzenia ewidencji Administracyjnego Dokumentu Towarzyszącego, a także sposób prowadzenia ewidencji ilościowo- wartościowej wyrobów akcyzowych zharmonizowanych przez prowadzącego skład podatkowy.

Natomiast w myśl art. 28 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje w przypadku wyprowadzenia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy; obowiązek podatkowy powstaje w dniu wyprowadzenia tych wyrobów poza teren składu podatkowego.

Z cyt. wyżej przepisów wynika, iż produkcja wyrobów akcyzowych zharmonizowanych zaklasyfikowanych do symbolu PKWiU 15.92.12-00 może odbywać się jedynie na terenie składu podatkowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. W tym celu Wnioskodawca powinien złożyć pisemny wniosek do właściwego miejscowo naczelnika urzędu celnego o wydanie pozwolenia na prowadzenie składu podatkowego.

Ponadto z cyt. wyżej przepisów wynika, iż w procedurze zawieszenia poboru akcyzy można przemieszczać wyroby akcyzowe nie tylko na terytorium kraju – pomiędzy składami podatkowymi, lecz również wyroby te można przemieszczać w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do innego kraju członkowskiego pod warunkiem wszakże, że przedmiotowe wyroby zostaną przemieszczane:

  • do składu podatkowego na terytorium Wspólnoty Europejskiej,
  • do nabywcy będącego podmiotem upoważnionym przez właściwy organ państwa członkowskiego do stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy.

W powyższej sytuacji, zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy nastąpi w momencie otrzymania przez podatnika administracyjnego dokumentu towarzyszącego z potwierdzeniem odbioru wyrobów akcyzowych zharmonizowanych przez nabywcę; zobowiązanie podatkowe w akcyzie ciążące na tym podatniku wygaśnie z dniem otrzymania przez podatnika administracyjnego dokumentu towarzyszącego z potwierdzeniem odbioru tych wyrobów przez nabywcę, w części objętej potwierdzeniem.

Natomiast jeśli sprzedaż wyrobów oznaczonych symbolem PKWiU 15.92.12-00, będzie odbywała się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, o której mowa wyżej, wówczas, zgodnie z art. 28 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, zakończenie tej procedury nastąpi w przypadku wyprowadzenia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego, zaś obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym powstanie w dniu wyprowadzenia tych wyrobów poza teren składu podatkowego.

W powyższej sytuacji na podatniku będą ciążyły obowiązki, o których mowa w art. 18 ust. 1 i art. 19 ust. 1 i 2 ww. ustawy.

W myśl art. 18 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym podatnicy są obowiązani składać w urzędzie celnym deklaracje dla podatku akcyzowego, zwane dalej „deklaracjami podatkowymi”, za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy.

Ponadto zgodnie z art. 19 ust. 1 i 2 ww. ustawy podatnicy są obowiązani do obliczenia i zapłaty akcyzy za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, na rachunek właściwej izby celnej, chyba że z przepisów ustawy wynika inny termin płatności. W przypadku wyrobów akcyzowych zharmonizowanych podatnicy są również obowiązani do obliczenia i zapłaty akcyzy wstępnie za okresy dzienne.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż wyroby zaklasyfikowane do symbolu 15.92.12-00 są obciążone podatkiem akcyzowym, a ich produkcja odbywa się w składzie podatkowym. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Dodatkowo należy zaznaczyć, iż obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania danego towaru do właściwego grupowania PKWiU ciąży na zainteresowanym, tj. na podmiocie dokonującym czynności, których przedmiotem są wyroby akcyzowe. Tutejszy organ nie jest właściwym do dokonania oceny prawidłowości przedstawionej klasyfikacji statystycznej wyrobów będących przedmiotem wniosku.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego wyrobów klasyfikowanych do grupowań PKWiU 24.66.48-90.90, PKWiU 24.52 i CN 3820 00 00, CN 2207 20 oraz obowiązku wysyłania próbek do laboratorium celnego zostanie zawarta w odrębnych rozstrzygnięciach.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj