Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-269/07/KP
z 5 grudnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-269/07/KP
Data
2007.12.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Składy podatkowe --> Działalność w składzie podatkowym


Słowa kluczowe
alkohol etylowy
alkohol etylowy skażony
podatek akcyzowy
skład podatkowy
wyroby akcyzowe zharmonizowane


Istota interpretacji
Przetwarzanie koncentratu do spryskiwaczy na terenie składu podatkowego, obciążenia podatkowe w podatku akcyzowym wytworzonych produktów.



Wniosek ORD-IN 811 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Przedsiębiorstwa, przedstawione we wniosku z dnia 31 sierpnia 2007 r. (data wpływu 7 września 2007 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 listopada 2007 r. (data wpływu 21 listopada 2007 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie importu wyrobu sklasyfikowanego do symbolu CN 2207 20 - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 września 2007 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 15 listopada 2007 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie importu wyrobu sklasyfikowanego do symbolu CN 2207 20.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zamierza importować z Ukrainy koncentrat do spryskiwaczy o kodzie CN 3820 0000, a następnie przetworzyć ww. produkt na następujące wyroby:

  1. rozpałkę do grilla w postaci żelu (nie będą wytrącane skażalniki, a jedynie zostaną dodane trzy środki – koncentrat, woda, środek żelujący), według opinii Urzędu Statystycznego przedmiotowy wyrób należy klasyfikować do grupowania PKWiU: 15.92.12-00 lub 24.66.48-90,
  2. preparat zapachowy do saun (nic nie będzie wytrącane, a jedynie zostanie dodany: środek zapachowy, woda), według opinii Urzędu Statystycznego przedmiotowy wyrób należy klasyfikować do grupowania PKWiU: 24.52 lub 15.92.12-00.

Powyższe produkty Wnioskodawca zamierza sprzedawać zarówno w Polsce jak i za granicą głównie w Niemczech.

Do wniosku dołączono opinię Urzędu Statystycznego w Łodzi znak: OK-5672/KW-2828/2007 z dnia 24 lipca 2007 r., z której wynika, iż podpozycja o kodzie 2207 20 - jest powiązana z grupowaniem PKWiU 15.92.12.

Alkohol etylowy i pozostałe alkohole skażone o dowolnej mocy – obejmuje alkohole skażone, tj. wyroby alkoholowe zmieszane z substancjami, które czynią je niezdatnymi do spożycia, ale nie przeszkadzają użyciu ich do celów przemysłowych. Skażalnikami mogą być różne substancje, w zależności od ustawodawstwa danego kraju.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2001 r. o wyrobie spirytusu, wyrobie i rozlewie wyrobów spirytusowych oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych (Dz. U. Nr 31, poz. 353 ze zm.) alkohol etylowy skaża się jednym ze środków skażających, który zmienia smak, zapach albo zabarwienie alkoholu etylowego w taki sposób, że bez zmiany istotnych właściwości alkohol ten staje się niezdatny do spożycia.

Zaklasyfikowanie wyrobów wytworzonych na bazie spirytusu skażonego w podpozycji CN 2207 20 lub w innych grupowaniach takich jak np.: CN 3307 00 oraz odpowiednio w grupowaniu PKWiU 15.92.12-00 lub w grupowaniu PKWiU 24.52.19 uzależnione jest więc od oceny czy substancje dodawane do spirytusu skażonego nie zmieniają jego właściwości, czy też zmieniają właściwości spirytusu skażonego w taki sposób, że otrzymywane wyroby wykazują cechy, np.: środków myjących i czyszczących, rozpuszczalników organicznych lub środków dezynfekcyjnych.

Zaklasyfikowanie wymienionych w piśmie wyrobów: zapach do saun, zawierającego m.in.: etanol skażony bitrexem, środek powierzchniowo czynny, naturalny środek zapachowy, woda, do grupowań:

PKWiU 24.52 „Kosmetyki i wyroby perfumeryjne”
lub
PKWiU 15.92.12-00 „Alkohol etylowy i pozostałe alkohole skażone o dowolnej mocy”
Rozpałka do grilla o składzie, etanol 96% - koncentrat spryskiwacza, skażony bitrexem, środek powierzchniowo czynny, culminall – środek żelujący, woda:
PKWiU 24.66.48-90.90 „Mieszaniny objęte pozycją PCN 3823, pozostałe, gdzie indziej niewymienione”
lub
PKWiU 15.92.12-00 „Alkohol etylowy i pozostałe alkohole skażone o dowolnej mocy”

uzależnione jest od oceny czy substancje dodawane do spirytusu skażonego zmieniają właściwości spirytusu skażonego lub nie zmieniają jego właściwości (np. są kolejnymi skażalnikami, dodanymi w ilościach określonych stosownymi przepisami Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi).

Przedmiotowa ocena nie leży w gestii służb statystyki publicznej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Jakie są obciążenia podatkowe, akcyzowe oraz pozapodatkowe na tego typu wyroby...
  2. Czy produkcja musi się odbywać w składzie podatkowym – jeśli tak to, dlaczego...
  3. Czy Wnioskodawca powinien wysłać próbki do laboratorium celnego w celu potwierdzenia, że produkt jest zgodny z deklaracją przedsiębiorcy...

Zdaniem Wnioskodawcy, import wyrobu o kodzie CN 2207 20 i przetwarzanie na terytorium kraju nie jest obciążony podatkiem akcyzowym, a tym samym przetworzenie ww. wyrobu w procesie produkcji nie musi odbywać się w składzie podatkowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Ustawa z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.) reguluje opodatkowanie wyrobów podatkiem akcyzowym oraz określa zasady i tryb wprowadzania do obrotu wyrobów objętych akcyzą i oznaczania niektórych z tych wyrobów znakami akcyzy (art. 1).

W myśl art. 3 ust. 1 i 2 ww. ustawy do celów poboru akcyzy i obowiązku oznaczania wyrobów znakami akcyzy na terytorium kraju stosuje się klasyfikację wyrobów akcyzowych w układzie odpowiadającym Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Do celów poboru akcyzy i obowiązku oznaczania znakami akcyzy w imporcie oraz w dostawie i nabyciu wewnątrzwspólnotowym stosuje się klasyfikację wyrobów akcyzowych w układzie odpowiadającym Scalonej Nomenklaturze (CN).

Zgodnie z powołanym wyżej przepisem w celu określenia zakresu wyrobów podlegających opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, jak również regulacjom dotyczącym obrotu tymi wyrobami, ustawodawca odwołuje się do odpowiednich klasyfikacji statystycznych tj. Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz Scalonej Nomenklatury Handlu Zagranicznego (CN).

W związku z powyższym w celu określenia, czy dany produkt stanowi wyrób akcyzowy, według jakiej stawki należy naliczyć podatek akcyzowy, czy dany wyrób akcyzowy jest obciążony dodatkowymi obowiązkami związanymi z jego produkcją i przemieszczeniem – niezbędne jest zaklasyfikowanie do odpowiedniego grupowania PKWiU lub CN.

W przedmiotowym wniosku wskazano różne symbole statystyczne PKWiU oraz CN dla importowanych i produkowanych przez Wnioskodawcę wyrobów.

W związku z powyższym koniecznym jest dokonanie oceny prawnej stanowiska Wnioskodawcy odrębnie w odniesieniu do każdego rodzaju grupowań PKWiU oraz CN wskazanych we wniosku.

W odniesieniu do wyrobu klasyfikowanego do grupowania CN 2207 20 stwierdzić należy co następuje:

Zgodnie z art. 2 pkt 1 i pkt 2 ww. ustawy wyrobami akcyzowymi są wyroby podlegające akcyzie określone w załączniku nr 1 do ustawy, a wyroby akcyzowe zharmonizowane to paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 2 do ustawy.

Zgodnie z art. 2 pkt 9 ww. ustawy import oznacza przywóz wyrobów akcyzowych z terytoriów państw trzecich na terytorium kraju.

Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym opodatkowaniu akcyzą podlega eksport i import wyrobów akcyzowych. Ponadto, na podstawie art. 4 ust. 5 ww. ustawy, jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1-3, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności określonej w tych przepisach, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości.

W myśl art. 67 ww. ustawy do napojów alkoholowych, w rozumieniu ustawy, zalicza się piwo, wino, napoje fermentowane, produkty pośrednie oraz alkohol etylowy.

Zgodnie z art. 72 ust. 1 ww. ustawy alkoholem etylowym są wszelkie wyroby o rzeczywistej zawartości alkoholu przekraczającej 1,2% objętości oznaczone odpowiednio symbolami PKWiU 15.91.10, 15.92.11 i 15.92.12 oraz kodami CN 2208 i 2207, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego grupowania PKWiU i kodu CN oraz napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony spirytus oznaczone odpowiednio symbolami PKWiU 15.91.10 i 15.92.11 oraz kodami CN 2208 i 2207 10 00, a także wyroby o rzeczywistej zawartości alkoholu przekraczającej 22% objętości, oznaczone odpowiednio symbolami PKWiU 15.93.11, 15.93.12, 15.94.10 i 15.95.10 oraz kodami CN 2204 10, 2204 21 10, 2204 29 10, 2204, 2206 00 i 2205.

W pozycji nr 25 załącznika nr 2 ww. ustawy o podatku akcyzowym został wymieniony wyrób zaklasyfikowany wg kodu CN 2207 20 00 oraz PKWiU 15.92.12 – alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone. Zatem wyroby oznaczone ww. kodem CN są wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi i jako takie podlegają regulacjom ustawy o podatku akcyzowym.

W myśl art. 72 ust. 3 i 4 ww. ustawy podstawą opodatkowania alkoholu etylowego jest liczba hektolitrów czystego alkoholu o temperaturze 20°C zawartego w gotowym wyrobie. Stawka akcyzy na alkohol etylowy wynosi 6 300 zł od 1 hektolitra czystego alkoholu zawartego w gotowym wyrobie.

Na podstawie delegacji zawartej w art. 72 ust. 5 ww. ustawy, Minister Finansów przepisami § 2 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 ze zm.) obniżył stawkę akcyzy dla wyrobu zaklasyfikowanego do CN 2207 20 – alkohol etylowy i inne alkohole skażone o dowolnej mocy – do wysokości 4550 zł od 1 hl alkoholu etylowego 100% vol.

Na podstawie art. 20 ust. 1 ww. ustawy podatnicy dokonujący importu wyrobów akcyzowych są obowiązani do obliczenia i wykazania kwoty akcyzy w zgłoszeniu celnym, z uwzględnieniem obowiązujących stawek. Ponadto zgodnie z art. 21 ust. 1 ww. ustawy podatnik dokonujący importu wyrobów akcyzowych jest obowiązany do zapłaty akcyzy w terminie i na warunkach określonych w przepisach prawa celnego dla należności celnych.

W myśl art. 26 ust. 3 pkt 2 ww. ustawy pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych może być zawieszony, jeżeli wyroby te otrzymały inne przeznaczenie celne na podstawie przepisów prawa celnego lub są przemieszczane do składu podatkowego.

Zgodnie z przepisem art. 30 ust. 2 i 3 ww. ustawy produkcja i przetwarzanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych mogą odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym. Prowadzącym skład może być wyłącznie podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego.

W myśl art. 26 ust. 4 ww. ustawy minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić, w drodze rozporządzenia, wykaz wyrobów akcyzowych zharmonizowanych importowanych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie ust. 3 pkt 2. Na podstawie ww. delegacji ustawowej Minister Finansów rozporządzeniem z dnia 23 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 89, poz. 849 ze zm.) w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania przepisami § 1 pkt 1 i § 17 ust. 1 określił wykaz wyrobów akcyzowych importowanych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Zgodnie z ww. przepisem do importowanych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, które mogą być objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy należą: gaz płynny - propan, butan, mieszaniny propanu – butanu, benzyny specjalne - oznaczone symbolem PKWiU 23.20.13.00.2 i kodem CN 2710 11 21, 2710 11 25 oraz wyroby akcyzowe, o których mowa w § 14 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, poz. 966 ze zm.).

Powyższy wykaz wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest katalogiem zamkniętym, w sposób enumeratywny wyliczającym rodzaje wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, które w przypadku importu mogą być objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Ww. wykaz wyrobów, o których mowa w powołanych wyżej przepisach § 1 pkt 1 i § 17 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r., nie obejmuje wyrobu akcyzowego o symbolu CN 2207 20, w związku z tym pobór akcyzy, w związku z importem tego wyrobu, następuje w sposób określony w przepisach art. 20 ust 1 oraz 21 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.

Ponadto w myśl § 2 cyt. wyżej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r., nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy w przypadku produkcji lub przetwarzania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, od których została zapłacona akcyza, jeżeli kwota należnej akcyzy jest równa lub niższa od kwoty uprzednio zapłaconej akcyzy. Cyt. wyżej przepis oznacza, iż w tym przypadku, produkcja i przetwarzanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych obciążonych zapłaconą akcyzą nie musi odbywać się w składzie podatkowym, przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Jak wskazano wyżej, importowany z Ukrainy wyrób akcyzowy oznaczony kodem CN 2207 20 00 nie będzie mógł być objęty procedurą zawieszenia poboru akcyzy w celu przemieszczenia na terytorium kraju, ponieważ wyroby akcyzowe zharmonizowane oznaczone ww. kodem CN nie mieszczą się w katalogu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych importowanych mogących być objętych ww. procedurą. W związku z powyższym Wnioskodawca, na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym, dokonując importu alkoholu etylowego skażonego będzie miał obowiązek zapłaty należnego podatku akcyzowego.

Zatem skoro Wnioskodawca uiści podatek akcyzowy w należnej wysokości w związku z importem, to zgodnie z art. 4 ust. 5 ww. ustawy oraz § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania, dalsze przemieszczanie przedmiotowego wyrobu na terytorium kraju, nie będzie odbywać się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, a jego przetworzenie nie musi odbywać się w składzie podatkowym, przy zachowaniu warunków określonych w § 2 ww. rozporządzenia.

Ponadto sprzedaż ww. wyrobów na terytorium kraju jak również do innych państwa członkowskich Wspólnoty, nie spowoduje powstania obowiązku podatkowego z tytułu dokonania sprzedaży.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż import wyrobu zaklasyfikowanego do symbolu CN 2207 20 jest obciążony podatkiem akcyzowym. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Dodatkowo należy zaznaczyć, iż obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania danego towaru do właściwego grupowania PKWiU i CN ciąży na zainteresowanym, tj. na podmiocie dokonującym czynności, których przedmiotem są wyroby akcyzowe. Tutejszy organ nie jest właściwym do dokonania oceny prawidłowości przedstawionej klasyfikacji statystycznej wyrobów będących przedmiotem wniosku.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego wyrobów klasyfikowanych do grupowań PKWiU 24.66.48-90.90, PKWiU 24.52, PKWiU 15.92.12 i CN 3820 00 00 oraz obowiązku wysyłania próbek do laboratorium celnego zostanie zawarta w odrębnych rozstrzygnięciach.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj