Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB3/423-112/07/JD
z 5 grudnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPB3/423-112/07/JD
Data
2007.12.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Wyłączenia


Słowa kluczowe
niewypłacone dywidendy
przychód
rolnictwo
świadczenie nieodpłatne


Istota interpretacji
1. Czy w przypadku gdy Spółka z powodu braku środków pieniężnych wypłaciła dywidendę w późniejszym terminie powstanie u spółki przychód w podatku dochodowym od osób prawnych.
2. Jeżeli powstanie przychód do opodatkowania to w jaki sposób wyliczyć jego wartość.



Wniosek ORD-IN 720 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 31 sierpnia 2007 r. (data wpływu do tut. Biura 6 września 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:
- skutków podatkowych niewypłaconej w terminie dywidendy – jest nieprawidłowe;
- sposobu wyliczenia wartości przychodu do opodatkowania w związku z niewypłaconą w terminie dywidendą – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 września 2007 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • skutków podatkowych niewypłaconej w terminie dywidendy;
  • sposobu wyliczenia wartości przychodu do opodatkowania w związku z niewypłaconą w terminie dywidendą.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.W czerwcu 2007 r. Zwyczajne Zgromadzenie Wspólników Spółki z o. o. przeznaczyło część zysku za rok 2006 na wypłatę dywidendy. Nie określono szczególnego terminu dla jej wypłaty. Ze względu na brak środków finansowych spółka nie wywiązała się z wypłatą dywidendy w terminie określonym w art. 193 § 1 Kodeksu spółek handlowych. W tym czasie Spółka miała duże kłopoty ze spłatą bieżących zobowiązań, do których spłaty wykorzystywała kredyt w rachunku bieżącym.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1. Czy w przypadku gdy Spółka z powodu braku środków pieniężnych wypłaciła dywidendę w późniejszym terminie powstanie u spółki przychód w podatku dochodowym od osób prawnych.
2. Jeżeli powstanie przychód do opodatkowania to w jaki sposób wyliczyć jego wartość.

Zdaniem wnioskodawcy:

Ad. 1. W związku z tym, że Spółka faktycznie nie posiadała środków pieniężnych, miała kłopoty ze spłatą bieżących zobowiązań z tytułu dostaw i usług, posiadała zadłużenie kredytowe w rachunku bankowym nie powstał u spółki przychód w podatku dochodowym od osób prawnych.
Ad. 2. W przypadku wystąpienia u Spółki przychodu z tytułu nieodpłatnego świadczenia przychodem winna być wysokość średniego oprocentowania kredytów gospodarczych z uwzględnieniem terminów spłaty w ratach. Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam co następuje.

Ad. 1. Zgodnie z przepisem art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, jest w szczególności wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych, spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych jednak nie precyzuje co należy rozumieć przez „nieodpłatne świadczenie”, ograniczając się jedynie do wskazania, w art. 12 ust. 6 i 6a, sposobu i kryteriów ustalania wartości nieodpłatnych i częściowo odpłatnych świadczeń. Z tego względu należy odwołać się do rozumienia pojęcia „świadczenia” zgodnego z przepisami prawa i nauką prawa cywilnego. Pojęcie świadczenia należy więc rozpatrywać na tle stosunku zobowiązaniowego (art. 353 Kodeksu cywilnego). Przez świadczenie w takim rozumieniu należy uznać zachowanie się zobowiązanego (dłużnika) zgodne z treścią zobowiązania i polegające na zadośćuczynieniu godnego ochrony wierzyciela. Zachowanie to może polegać na zachowaniu się czynnym (działaniu) lub biernym (zaniechaniu lub powstrzymaniu się od jakiegoś działania). Zatem w świetle art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, aby można było określone świadczenie zaliczyć do kategorii świadczeń nieodpłatnych stanowiących źródło przychodu podlegającego opodatkowaniu, musi dojść do stosunku prawnego, w wyniku którego jeden podmiot dokonuje określonego świadczenia, drugi natomiast to świadczenie otrzymuje nieodpłatnie, zwiększając w ten sposób swoje przychody podatkowe. Dla celów podatkowych za nieodpłatne świadczenia należy przyjmować te wszystkie zdarzenia prawne lub gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu przysporzenie w majątku podatnika mające konkretny wymiar finansowy.

Przenosząc powyższe wyjaśnienia na grunt przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego należy stwierdzić, że do zdarzenia skutkującego wystąpieniem nieodpłatnego świadczenia należy zaliczyć niewypłacenie przez Spółkę należnego udziałowcom zysku (dywidendy) i pozostawienie go do dyspozycji Spółki – jeśli z tego tytułu Spółka nie wypłaciła udziałowcom odsetek.

Ad. 2. Zgodnie z art. 12 ust. 6 pkt 4 ww. ustawy, wartość nieodpłatnych świadczeń ustala się na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.
A zatem, w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku, w związku niewypłaceniem udziałowcom w terminie dywidendy, po stronie Spółki powstanie korzyść, a więc przychód, którego wielkość odpowiada wysokości odsetek, które Spółka musiałaby zapłacić przy zaciągnięciu kredytu bankowego w wysokości zatrzymanej kwoty zysku.
Reasumując należy stwierdzić, że stanowisko Spółki zawarte we wniosku z dnia 31 sierpnia 2007 r. w zakresie:

  • skutków podatkowych niewypłaconej w terminie dywidendy – jest nieprawidłowe;
  • sposobu wyliczenia wartości przychodu do opodatkowania w związku z niewypłaconą w terminie dywidendą – jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj