Interpretacja Urzędu Skarbowego w Mielcu
US.V/423-3/07
z 24 lipca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.V/423-3/07
Data
2007.07.24



Autor
Urząd Skarbowy w Mielcu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Pobór podatku --> Deklaracje i zaliczki


Słowa kluczowe
specjalna strefa ekonomiczna
wydatki inwestycyjne


Pytanie podatnika
Czy należy zwiększyć podstawę opodatkowania za 2007 r. o kwotę zwróconego wydatku inwestycyjnego z tytułu otrzymanego w 2007 r. przez Spółkę z o.o. dofinansowania z PARP?


Działając na podstawie art. 14a §1 i §4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), art. 4 ustawy z dnia 16.11.2006 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590), art. 25 ust. 6, ust. 7, ust. 9, ust. 10 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), art. 12 ustawy z dnia 20.10.1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600 z późn. zm.), art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 02.10.2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz. U. Nr 188, poz. 1840 z późn. zm.), § 5 ust. 1 pkt 1, § 6, § 7, § 13 ust. 1 pkt 5, § 13 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 05.09.1995 r. w sprawie ustanowienia specjalnej strefy ekonomicznej w Mielcu (Dz. U. Nr 107, poz. 526 z późn. zm.) - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Mielcu po rozpatrzeniu wniosku z dnia 11.05.2007 r. (wniosek wpłynął do tut. Urzędu w dniu 14.05.2007 r.) , uzupełnionego pismem z dnia 15.06.2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie w części dotyczącej zwiększenia podstawy opodatkowania w zeznaniu podatkowym za 2007 r. w podatku dochodowym od osób prawnych o kwotę odliczonego w 2006 r. wydatku inwestycyjnego, zwróconego Spółce w 2007 r. w formie dofinansowania w ramach umowy zawartej z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości – postanawia uznać, że stanowisko Spółki jest prawidłowe w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku.

W dniu 14.05.2007 r. wpłynął do tut. organu podatkowego wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w części dotyczący zwiększenia podstawy opodatkowania w zeznaniu podatkowym za 2007 r., jeżeli w 2007 r. nastąpi wpływ dofinansowania z PARP projektu inwestycyjnego związanego z zakupem środka trwałego o kwotę zwróconego wydatku inwestycyjnego , uzupełniony pismem z dnia 15.06.2007 r.

Z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, że prowadzi działalność gospodarczą na terenie specjalnej strefy ekonomicznej „Euro-Park” Mielec w oparciu o zezwolenie na prowadzenie takiej działalności wydane dnia 29.09.1997 r. Nr 29/MG. W oparciu o zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej Spółka korzysta z ulgi w podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 05.09.1995 r. w sprawie ustanowienia specjalnej strefy ekonomicznej w Mielcu tj. do wysokości stanowiącej równowartość kwoty wydatków inwestycyjnych. Spółka posiadając zezwolenie uzyskane przed dniem 1.01.2001 r. zachowała prawo do zwolnień podatkowych wynikających z przepisów w/w ustawy z dnia 02.10.2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych tj. z art. 5 ust. 1 pkt 1 - do dnia 31.12.2011 r., gdyż w dniu wejścia w życie tej ustawy była małym przedsiębiorcą. Przedmiotowa Spółka zakupiła fabrycznie nową maszynę - wycinarkę laserową, która została zakwalifikowana jako środek trwały do grupy 486-7 KŚT. Całkowita wartość inwestycji w związku z zakupem maszyny wyniosła 1.743 tys. zł, przy czym za wydatki inwestycyjne Spółka uznała w kwocie 1.684 tys. zł wydatki określone w w/w rozporządzeniu Rady Ministrów. Zobowiązanie wynikające z zakupu w/w maszyny zostało w całości uregulowane do dnia 10.10.2006 r., i do końca 2006 r. poniesiony przez Spółkę wydatek nie został zwrócony.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że Spółka w dniu 24.05.2006 r. zawarła z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości umowę o dofinansowanie projektu związanego z zakupem maszyny w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego – Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw na lata 2004-2006 , Priorytet 2 – „Bezpośrednie wsparcie przedsiębiorstw”, Działanie 2.3 – „Wzrost konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw poprzez inwestycje”. Na podstawie tej umowy Spółka ma uzyskać dofinansowanie do zakupu maszyny w wysokości 50% wydatków kwalifikowanych. W miesiącu kwietniu 2007 r. Spółka złożyła sprawozdanie o wykonaniu projektu, lecz do dnia składania zapytania nie otrzymała jeszcze tego dofinansowania. Spółka korzysta z uproszczonej formy wpłat zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych.

Zapytanie Spółki brzmi: czy Spółka w związku z wpływem w roku 2007 dofinansowania projektu inwestycyjnego i wycofaniem części wydatków z wydatków inwestycyjnych uprawniających do zwolnienia z podatku dochodowego winna zwiększyć podstawę opodatkowania o kwotę zwróconego wydatku w zeznaniu podatkowym za 2007 r.?

Zdaniem Spółki w miesiącu wpływu na konto dofinansowania projektu inwestycyjnego zajdą okoliczności wymienione w § 13 ust. 1 pkt 5 w/w rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 05.09.1995 r. Zgodnie z § 13 ust. 2 tego rozporządzenia podmiot zobowiązany jest do zwiększenia podstawy opodatkowania o wysokość kwoty zwróconej w miesiącu następującym po miesiącu, w którym utracono prawo do zwolnienia. Spółkę jednak ten przepis w dosłownym brzmieniu nie dotyczy, ponieważ korzysta z uproszczonej formy wpłacania zaliczek na podatek dochodowy, a fakt zwrócenia wydatku inwestycyjnego nie będzie miał wpływu na wysokość zaliczek na podatek dochodowy w 2007 r., ani też na zaliczkę w miesiącu następującym po miesiącu, w którym wydatki zostaną zwrócone, że względu na to, że zaliczki ustalane są w wysokości 1/12 podatku należnego za 2005 r. Fakt ten będzie miał wpływ na wysokość podatku dochodowego w 2007 r., a więc zostanie rozliczony w zeznaniu rocznym za 2007 r.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Mielcu po zapoznaniu się z przedstawionym przez Spółkę stanem faktycznym wyjaśnia.

Spółka prowadząc działalność gospodarczą na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej „Euro-Park” Mielec na podstawie zezwolenia Nr 29/MG z dnia 29.09.1997 r., stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 02.10.2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz. U. Nr 188, poz. 1840 z późn. zm.) zachowuje prawo do zwolnień podatkowych określonych w art. 12 ustawy z dnia 20.10.1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600 z późn. zm.) - w brzmieniu z dnia 31.12.2000 r. w okresie do dnia 31.12.2011 r. – jeżeli w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy (tj. na dzień 01.05.2004 r.) jest małym przedsiębiorcą w rozumieniu załącznika Nr 1 do rozporządzenia nr 70/2001/WE z dnia 12.01.2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. Urz. WE L 10 z 13.01.2001 r.).

W przypadku przedmiotowej Spółki, biorąc pod uwagę zapis § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 05.09.1995 r. w sprawie ustanowienia specjalnej strefy ekonomicznej w Mielcu (Dz. U. Nr 107, poz. 526 z późn. zm.) – w brzmieniu z dnia 31.12.2000 r., w okresie 10 lat od dnia rozpoczęcia działalności gospodarczej na terenie strefy, dochód podmiotu uzyskany z działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu jest wolny od podatku dochodowego w wysokości stanowiącej równowartość kwoty wydatków inwestycyjnych, z zastrzeżeniem ust. 2, który dotyczy całkowitego zwolnienia z podatku dochodowego, gdy wydatki inwestycyjne przekroczą kwotę stanowiącą równowartość 2 mln euro. Należy przy tym nadmienić, że przepis w/w § 5 stosuje się odpowiednio po upływie okresu, o którym jest mowa w § 5 ust. 1 tego rozporządzenia, z tym, że kwota zwolnień nie może przekroczyć, odrębnie w każdym roku podatkowym, połowy dochodu uzyskanego z działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu – w świetle § 6 w/w rozporządzenia.

Zwolnienie od podatku, o którym jest mowa w § 5 ust. 1 pkt 1w/w rozporządzenia, w myśl zapisu § 7 rozporządzenia, przysługuje w miesiącu następującym po miesiącu, w którym podmiot poniósł wydatki inwestycyjne, aż do wyczerpania zwolnienia, nie dłużej jednak niż do upływu okresu, na który została ustanowiona strefa, z zastrzeżeniem § 6 tego rozporządzenia.

Zgodnie z art. 25 ust.6 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. Z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) - w brzmieniu obowiązującym od 01.01.2007 r., podatnicy mogą wpłacać zaliczki w danym roku podatkowym w uproszczonej formie w wysokości 1/12 podatku należnego wykazanego w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, złożonym w roku poprzedzającym dany rok podatkowy. Jeżeli w tym zeznaniu podatnicy nie wykazali podatku należnego, mogą wpłacać zaliczki miesięczne w wysokości 1/12 podatku należnego wynikającego z zeznania złożonego w roku poprzedzającym dany rok podatkowy o dwa lata. Jeżeli również w tym roku podatnicy nie wykazali podatku należnego, nie są możliwe wpłaty zaliczek w uproszczonej formie. Podatnik, który wybrał tę formę wpłacania zaliczek na zasadach określonych w art. 25 ust. 6 i 6a jest obowiązany spełnić łącznie warunki wymienione w art. 25 ust. 7 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Przedmiotowa Spółka w 2007 r. korzysta z uproszczonej formy wpłat zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych, wpłacając zaliczki na ten podatek w wysokości 1/12 podatku należnego wynikającego z zeznania podatkowego za 2005 r. Zatem wysokość zaliczki miesięcznej płacona przez Spółkę w terminach płatności określonych w art. 25 ust. 1a w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych uzależniona jest od podatku należnego wykazanego przez Spółkę we wcześniejszych zeznaniach, w danym przypadku zeznaniu z 2005 r..

Jak wynika z zapisu §13 ust. 1 pkt 5 w/w rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie ustanowienia specjalnej strefy ekonomicznej w Mielcu - w brzmieniu z dnia 31.12.2000 r., podmiot traci prawo do zwolnień od podatku dochodowego, jeżeli w roku podatkowym w którym z nich skorzystał, lub przed upływem trzech lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym zakończył korzystanie ze zwolnień otrzyma zwrot wydatków inwestycyjnych w jakiejkolwiek formie. Ponadto jak wynika z § 13 ust. 2 tego rozporządzenia, w razie wystąpienia okoliczności, o których mowa w §13 ust. 1, podmiot jest zobowiązany do zwiększenia podstawy opodatkowania o kwotę dochodu zwolnionego od podatku, a w razie poniesienia straty – do jej zmniejszenia o tę kwotę w miesiącu następującym po miesiącu, w którym utracił prawo do zwolnień. Gdy zaistnieją okoliczności określone w §13 ust. 1 w/w rozporządzenia, utrata prawa do zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym z uwagi na roczny okres rozliczenia tego podatku będzie dotyczyła wyłącznie tego roku podatkowego, w którym stwierdzono powstanie takich okoliczności. Obowiązek zwiększenia podstawy opodatkowania o kwotę dochodu zwolnionego od podatku (ewentualnie zmniejszenia straty) dotyczy tej części dochodu zwolnionego, która odpowiada kwocie wydatku inwestycyjnego zwróconego Spółce w formie dofinansowania w ramach umowy z PARP.

W przypadku otrzymania w 2007 r. dofinansowania projektu inwestycyjnego, składając zeznanie podatkowe dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych za 2007 r. w terminie do 31.03.2008 r., Spółka winna dokonać w tym zeznaniu rozliczenia podatku dochodowego, z uwzględnieniem kwot zwiększających podstawę opodatkowania lub zmniejszających stratę, w związku z wystąpieniem okoliczności powodujących utratę prawa do zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, tj. o kwotę odliczoną przez Spółkę w 2006 r., a zwróconą w 2007 r. Nie jest bowiem możliwe w miesiącu następującym po miesiącu, w którym podatnik utracił prawo do zwolnień wykazanie tego rodzaju okoliczności, z uwagi na sposób wpłat zaliczek na podatek dochodowy w uproszczonej formie.

Dodatkowo tut. organ podatkowy nadmienia, biorąc pod uwagę urzędową interpretację Ministra Finansów z 30.08.2006 r. znak: DD 6-8213-8/06/DZ/412, że pomoc jaką otrzyma Spółka w ramach umowy o dofinansowanie projektu inwestycyjnego jest przeznaczona na inwestycje i pochodzi ze środków pochodzących z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. Nie jest to więc pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy oraz środki te nie mogą być też uznane za pomoc pochodzącą z dotacji w rozumieniu art. 106 ust.2 pkt 1 ustawy z 30.06.2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) , obowiązującej od dnia 1.01.2006 r.

Należy przy tym zauważyć, że w związku z nowelizacją w/w ustawy o finansach publicznych, zgodnie z art. 106 ust. 2 pkt 3a tej ustawy – obowiązującym od 29.12.2006 r., do dotacji zalicza się wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizacje programów finansowanych z udziałem środków m.in. pochodzących z funduszy strukturalnych. W ten sposób, biorąc pod uwagę w/w znowelizowaną ustawę o finansach publicznych, środki pomocowe otrzymane w ramach nowej perspektywy finansowej na lata 2007-2013 będą traktowane jako dotacje z budżetu państwa.

Mając także na uwadze fakt, że Spółka dofinansowanie związane z realizowanym projektem inwestycyjnym na zakup maszyny w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego, na podstawie umowy zawartej w dniu 24.05.2006 r. z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości ma otrzymać w 2007 r., fakt ten nie wpłynie na wysokość zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych, jeżeli nie wystąpią przypadki wymienione w art. 25 ust. 9 i 10 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dotyczące zmiany należnego podatku dochodowego od osób prawnych wykazanego w zeznaniu za 2005 r., będącego podstawą do obliczenia wysokości zaliczek miesięcznych na podatek dochodowy w uproszczonej formie na 2007 r. Przypadki, o których mowa w art. 25 ust. 9 i ust. 10 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dotyczą korekty zeznania podatkowego złożonej przez podatnika oraz określenia przez właściwy organ podatkowy należnego podatku dochodowego w wysokości innej niż wykazana w zeznaniu lub zeznaniu korygującym.

Biorąc powyższe pod uwagę należy uznać, że stanowisko Spółki przedstawione w zapytaniu jest prawidłowe.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj