Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-36/07/JK
z 20 grudnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP3/443-36/07/JK
Data
2007.12.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek akcyzowy


Słowa kluczowe
biokomponenty
dokumentacja podatkowa
ulga podatkowa
zwolnienie z poboru akcyzy
zwolnienie z podatku akcyzowego


Istota interpretacji
Sposób prowadzenia dokumentacji technicznej, o której mowa w § 12 rozporządzeniu MF w sprawie zwolnienia od podatku akcyzowego oraz obliczenie kwoty zwolnionej.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku nr GT/426/07 z dnia 28 września 2007r. (data wpływu 4 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczące warunków zwolnienia od akcyzy benzyn silnikowych i oleju napędowego oraz sposobu rozliczenia kwoty zwolnienia od akcyzy - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 4 października 2007 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczący warunków zwolnienia od akcyzy benzyn silnikowych i oleju napędowego oraz sposobu rozliczenia kwoty zwolnienia od akcyzy.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka wytwarza paliwa z udziałem biokomponentów. Paliwa spełniają warunki określone w § 12 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 72 poz. 500 ze zm.). Procentowa zawartość biokomponentów jest potwierdzona dla każdej partii wytworzonych paliw badaniami jakościowymi przeprowadzonymi w laboratorium Spółki i wystawionym atestem jakościowym. Wytwarzane w składzie podatkowym Spółki paliwa są magazynowane w obcych składach podatkowych (bazach paliwowych), z którymi zawarte są umowy na wynajem pojemności magazynowych. W jednym zbiorniku w bazie paliwowej będą gromadzone paliwa stanowiące własność kilku podmiotów, a także paliwa o różnej zawartości biokomponentów lub w ogóle nie zawierające takiego dodatku. Wobec powyższego paliwo Spółki wydawane ze składu podatkowego (bazy paliwowej) poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy może mieć inną niż wynikającą z atestu jakościowego procentową zawartość biokomponentu. Zamiarem Spółki jest by każda odbierana z bazy paliwowej partia paliwa miała stałą zawartość biokomponentu. Aby uzyskać w każdym przypadku, zgodną z założeniami technicznymi, zawartość biokomponentu, Spółka rozważa możliwość dodawania biokomponentu w bazach paliwowych bezpośrednio do zbiorników magazynowych lub w toku wydawania paliwa ze składu podatkowego przy załadunku paliwa na środek transportu. Dodania biokomponentu w bazie paliwowej dokonywałby prowadzący skład podatkowy na zlecenie Spółki, przy czym biokomponenty byłyby zawsze własnością Spółki.

Wnioskodawca zakłada również, że wprowadzane do zbiorników bazy paliwowej paliwa Spółki nie zawierałaby biokomponentów, a paliwa innych producentów, przechowywane w tym samym zbiorniku komponenty by posiadały. W tym przypadku ilość dodawanych w bazie paliwowej do takiego paliwa biokomponentów, dla osiągnięcia technologicznej zawartości biokomponentu, byłaby w istocie niższa, gdyż pewna ilość komponentu w paliwie Spółki pochodziłaby z paliwa innego producenta.

Ilość biokomponentu niezbędna dla osiągnięcia technologicznej zawartości biokomponentów dla danego rodzaju paliwa będzie ustalana automatycznie na podstawie danych dotyczących ilości paliwa przechowywanego w zbiorniku i zawartości biokomponentu.

Nie jest możliwe natomiast przeprowadzanie każdorazowo po dopełnieniu zawartości biokomponentu analizy jakościowej paliwa. Technologiczną zawartość biokomponentów w paliwach potwierdzałyby jedynie ewidencje przyjęć i wydań paliwa i biokomponentów.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy w świetle przepisu § 12 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego dokumentację wytwarzania paliw w Spółce (np. warunki techniczne dla poszczególnych rodzajów paliw, atesty jakościowe, itp.) wraz z raportem z ewidencji przyjęć i wydań paliw oraz biokomponentów w bazie paliwowej, można uznać za dokumentację techniczną wskazującą na sposób wytworzenia paliwa z zawartością biokomponentów, warunkującą prawo do ulgi w podatku akcyzowym...
  2. W jaki sposób powinna być obliczona kwota przysługującego Spółce zwolnienia z tytułu sprzedaży paliw zawierających biokomponenty... Czy kwota ulgi powinna wynikać z ilości dodanych (zużytych) biokomponentów, czy też powinna być obliczona na podstawie informacji o procentowej zawartości biokomponentów w sprzedawanym paliwie...


Zdaniem Spółki, przepis § 12 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego nakłada obowiązek posiadania całej dokumentacji technicznej wskazującej na sposób wytworzenia takich paliw ciekłych i zawartości w nich biokomponentów, a zatem posiadania całego szeregu dokumentów wytwarzanych w różnych komórkach organizacyjnych przedsiębiorstwa składających się na stosowany w tym przedsiębiorstwie system ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych.

Wytwarzanie paliw w Spółce odbywa się wg procesów technologicznych stosowanych powszechnie w produkcji paliw. Jakość produkowanych paliw jest monitorowana poprzez badanie jakościowe prowadzone przez jej własne laboratorium. Wnioskodawca posiada dokumentację techniczną wskazującą na sposób wytwarzania paliw ciekłych. Ponadto uważa on, iż ewidencja rozchodu biokomponentów prowadzona zarówno w Spółce jak też w bazie paliwowej pozwala ustalić bez żadnych wątpliwości zawartość biokomponentów w sprzedawanych paliwach ciekłych. Ustawa z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz. U. Nr 169 poz. 1199 ze zm.) nie nakłada obowiązku ponownego badania jakościowego. Kwota zwolnienia powinna być określona w oparciu o zużycie biokomponentów od każdego litra dodanych biokomponentów, a więc dodanych zarówno w fazie produkcji paliw w Spółce, jak i dodanych w bazie paliwowej dla uzyskania technologicznej zawartości biokomponentów.

Brzmienie przepisu § 12 ust. 1 pkt 2 cytowanego rozporządzenia pozwala na rozliczenie kwoty przysługującego zwolnienia w okresie rozliczeniowym przewidzianym przepisami ustawy o podatku akcyzowym tzn. w okresie miesięcznym. Np. w okresie rozliczeniowym z bazy paliwowej zostało wydane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy 2000 l benzyny o zawartości 4,8% etanolu. W okresie tym zużyto 48 l etanolu w Spółce i 48 l etanolu w bazie paliwowej. Kwota należnej akcyzy może być pomniejszona w tym okresie o kwotę 144 zł (48+48) × 1,50 = 144,00.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zasady opodatkowania wyrobów akcyzowych podatkiem akcyzowym, tj. zasady i tryb wprowadzania do obrotu wyrobów objętych akcyzą oraz zwolnienia od akcyzy określa ustawa z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.). Należy zwrócić tu uwagę, iż powołana przez Spółkę ustawa z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych, oprócz określenia treści takich pojęć jak biokomponent czy biopaliwo ciekłe, reguluje zagadnienia związane z wykonywaniem działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania biokomponentów, wytwarzania przez rolników biopaliw ciekłych na własny użytek, wykonywania działalności gospodarczej w zakresie wprowadzania do obrotu biokomponentów i biopaliw ciekłych oraz określania i realizacji Narodowego Celu Wskaźnikowego, przeprowadzania kontroli, sporządzania sprawozdawczości i tryb przedkładania sprawozdań. Niniejsza interpretacja indywidualna wydawana w trybie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa obejmuje swym zakresem wyłącznie przepisy prawa podatkowego tj. przepisy ustaw podatkowych, postanowień ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych (art. 3 pkt 2 ww. ustawy).

Zgodnie z przepisem § 12 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 72, poz. 500 ze zm.) w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego zwalnia się od akcyzy spełniające wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach i zawierające powyżej 2% biokomponentów benzynę silnikową nieetylizowaną - w wysokości 1,50 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tej benzyny oraz olej napędowy - w wysokości 1,00 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tego oleju napędowego - z tym że zwolnienie nie może być wyższe niż należna kwota akcyzy z tytułu sprzedaży tych paliw.

Zwolnienie, o którym mowa wyżej, ma zastosowanie pod warunkiem, że to podmiot korzystający ze zwolnienia produkujący paliwa ciekłe z zawartością biokomponentów lub biopaliwa ciekłe prowadzi dokumentację techniczną wskazującą na sposób wytworzenia takich paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych i zawartość w nich biokomponentów (§ 12 ust. 3 pkt 1 wskazanego rozporządzenia). Zatem, dane zawarte w przedmiotowej dokumentacji technicznej stanowią podstawę obliczenia kwoty zwolnienia od akcyzy.

Dokumentacja techniczna produkowanego wyrobu to zbiór wszystkich dokumentów niezbędnych do jego wykonania, prawidłowego pod względem jakości. W skład dokumentacji technicznej może wchodzić:

  • dokumentacja konstrukcyjna – np. rysunki złożeniowe, wykonawcze, montażowe, wykaz części, warunki odbioru technicznego, dokumentacja techniczno – ruchowa, warunki eksploatacji i inne
  • dokumentacja technologiczna – zbiór dokumentów technologicznych określających proces technologiczny produkowanego wyrobu i potrzebne do tego środki technologiczne.


Sporządzenie i prowadzenie dokumentacji technicznej przez podmiot wynika z przepisów odrębnych, innych niż przepisy prawa podatkowego.

Stosownie do przytoczonego wyżej przez Spółkę zdarzenia przyszłego nie jest możliwe przeprowadzenie każdorazowo po dopełnieniu zawartości biokomponentu analizy jakościowej paliwa ustalającej faktyczną zawartość biokomponentu w benzynie lub oleju napędowym. Zawartość biokomponentów w benzynie i oleju napędowym opuszczających procedurę zawieszenia poboru akcyzy potwierdzałyby ewidencje wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, o których mowa w § 21 rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2004 r. w sprawie dokumentacji związanej z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (Dz. U. Nr 81, poz. 744 ze zm.), prowadzone przez skład podatkowy Spółki oraz składy podatkowe magazynujące (bazy paliw).

Zatem, ustalenie zawartości biokomponentu i kwoty zwolnienia podmiot przeprowadzałby na podstawie:

  • dokumentacji technicznej związanej z produkcją benzyn i oleju napędowego
  • ewidencji prowadzonej w swoim składzie podatkowym oraz
  • na podstawie ewidencji prowadzonych przez składy podatkowe magazynowe (bazy paliw), z którymi Spółka zawarła umowę na przechowywanie wyrobów Spółki.


Należy uznać, iż powyższy sposób ustalania ilości litrów biokomponentów dodanych do produkowanych benzyn i oleju napędowego, a tym samym kwoty zwolnienia, jest niezgodny z przepisem zawartym w § 12 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego który stanowi, iż przedmiotowe zwolnienie ma zastosowanie, gdy zawartość biokomponentów w paliwach ciekłych produkowanych przez uprawniony do zwolnienia podmiot wynika z prowadzonej przez ten podmiot dokumentacji technicznej, czyli dokumentacji technicznej sporządzanej przez podmiot uprawniony do zwolnienia.

Uprawniony do zwolnienia podmiot produkujący paliwa ciekłe z zawartością biokomponentów ustala ilość dodanych biokomponentów w produkowanych benzynie i oleju napędowym i kwotę zwolnienia od akcyzy w oparciu o prowadzoną przez ten podmiot dokumentację techniczną. Nie może tego ustalenia dokonać poprzez ewidencję prowadzonego przez siebie składu podatkowego oraz ewidencje składów podatkowych prowadzonych przez inne podmioty.

Błędne jest również stanowisko Spółki w zakresie sposobu rozliczenia kwot przysługujących jej zwolnień.

Przepis § 12 ust. 1 pkt 2 cyt. rozporządzenia stanowi, iż podstawą zwolnienia od akcyzy jest każdy litr biokomponentów dodanych do benzyny lub oleju napędowego, czyli podstawą zwolnienia od akcyzy jest ilość biokomponentów. Na tej podstawie uprawniony podmiot dokonuje obliczenia kwoty zwolnienia od akcyzy.

W myśl art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym podatnicy są obowiązani do obliczenia i zapłaty akcyzy za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, na rachunek właściwej izby celnej, chyba że z przepisów ustawy wynika inny termin płatności.

Stosownie do art. 19 ust. 2 wymienionej ustawy w przypadku wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, a takimi wyrobami są produkowane benzyny i olej napędowy, podatnicy są również obowiązani do obliczenia i zapłaty akcyzy wstępnie za okresy dzienne.

Wstępnych wpłat akcyzy za okresy dzienne dokonuje się nie później niż 25 dnia po dniu, w którym powstał obowiązek podatkowy. Wpłaty dzienne dokonywane za miesiąc rozliczeniowy są uwzględniane przy rozliczeniu akcyzy, o której mowa w ust. 1, za dany miesiąc rozliczeniowy (art. 19 ust. 3 cyt. ustawy).

Zgodnie z ust. 4 pkt 2 cytowanego artykułu wpłaty dzienne dokonywane w miesiącu rozliczeniowym są pomniejszane kwoty przysługujących podatnikowi zwolnień od akcyzy.

Stosownie do powyższego podatnik dokonując obliczenia zapłaty akcyzy wstępnie za okresy dzienne winien ją pomniejszyć o kwotę zwolnienia.

Reasumując, należy uznać za błędne stanowisko Spółki, iż przedmiotowe zwolnienie ma zastosowanie w przypadku, gdy zawartość biokomponentów w sprzedawanych paliwach ciekłych wynika z ewidencji rozchodu biokomponentów prowadzonych przez kilka różnych podmiotów. Zawartość biokomponentów w paliwach ciekłych, będąca podstawą ustalenia kwoty zwolnienia od akcyzy, musi wynikać z dokumentacji technicznej prowadzonej przez podmiot korzystający ze zwolnienia. Natomiast pomniejszenia kwoty zwolnienia od akcyzy należy dokonać obliczając każdą wpłatę dzienną w miesiącu rozliczeniowym.

Ponadto informuje się, że niniejsza interpretacja indywidualna nie rozstrzyga kwestii dotyczących ustalenia, który z podmiotów (Spółka czy bazy paliwowe) jest producentem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych oraz podmiotem uprawnionym do zwolnienia od akcyzy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj