Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-60/07/PS
z 26 listopada 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB3/423-60/07/PS
Data
2007.11.26


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody


Słowa kluczowe
dochody wolne od podatku
dotacja
pomoc finansowa
przychód
zwrot wydatków


Istota interpretacji
Czy odpowiednia część dotacji otrzymanej na podstawie umowy o dofinansowanie projektu zawartej z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości w dniu 20 czerwca 2006 roku, tj. kwota 69.864,25 zł, stanowiąca zwrot wydatków poniesionych przez Spółkę na nabycie prawa wieczystego użytkowania nieruchomości podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych?



Wniosek ORD-IN 691 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 25 września 2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zasad zwolnienia z podatku dochodu Spółki uzyskanego z tytułu otrzymanej dotacji - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 września 2007 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zasad zwolnienia z podatku dochodu Spółki uzyskanego z tytułu otrzymanej dotacji.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Na podstawie umowy o dofinansowanie projektu z dnia 20 czerwca 2006 roku, zawartej z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości, Spółka uzyskała w dniu 13 sierpnia 2007 roku dotację w wysokości 1.231.338,93 zł w programie „wzrost konkurencyjności międzynarodowej firmy O. Spółka z o.o. poprzez zakup nowej linii technologicznej”. Część dotacji, tj. kwota 69.864,25 zł stanowiła zwrot wydatków poniesionych przez Spółkę na nabycie prawa wieczystego użytkowania nieruchomości położonej w O. Zawarcie umowy nabycia nieruchomości zostało potwierdzone wystawieniem przez sprzedawcę faktury w dniu 11 maja 2006 roku.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy odpowiednia część dotacji otrzymanej na podstawie umowy o dofinansowanie projektu zawartej z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości w dniu 20 czerwca 2006 roku, tj. kwota 69.864,25 zł, stanowiąca zwrot wydatków poniesionych przez Spółkę na nabycie prawa wieczystego użytkowania nieruchomości podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych...


Zdaniem Spółki w powyżej opisanym stanie faktycznym, odpowiednia część dotacji stanowiąca zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na nabycie prawa użytkowania wieczystego nieruchomości, otrzymana na podstawie umowy o dofinansowanie projektu, zawartej z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości w dniu 20 czerwca 2006 roku, tj. kwota 69.864,25 zł, jest wolna od podatku dochodowego od osób prawnych (art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych).

Ponadto, skoro zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 14 tej ustawy do przychodów nie zalicza się między innymi wartości innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń finansowanych lub współfinansowanych ze środków agencji rządowych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów, kwota dotacji stanowiąca zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na nabycie prawa użytkowania wieczystego nieruchomości nie stanowi przychodu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stwierdzam, że stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.


Należy mianowicie wyjaśnić, że Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) jest agencją rządową, podlegającą Ministrowi właściwemu ds. gospodarki. Powstała na mocy ustawy z 9 listopada 2000 roku o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. Nr 109, poz. 1158 ze zm.). Celem Agencji jest zarządzanie funduszami pochodzącymi z budżetu państwa i Unii Europejskiej oraz realizacja programów rozwoju gospodarki, zwłaszcza w zakresie wspierania rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw, eksportu, rozwoju regionalnego, wykorzystania nowych technik i technologii, tworzenia nowych miejsc pracy, rozwoju zasobów ludzkich oraz przeciwdziałania bezrobociu.

Agencja uczestniczy w realizacji programów operacyjnych, o których mowa w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 roku o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. z 2004 r. Nr 116, poz. 1206 ze zm.) jako instytucja wdrażająca, udzielająca pomocy finansowej beneficjentom określonym w art. 6b ust. 1 (art. 4 ust. 1a pkt 1 ustawy o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości). Podmiotami wymienionymi w art. 6b ust. 1 ustawy, którym Agencja może udzielać pomocy finansowej są: 1) przedsiębiorcy, 2) podmioty działające na rzecz rozwoju gospodarczego, 3) podmioty działające na rzecz zatrudnienia lub rozwoju zasobów ludzkich, 4) jednostki samorządu terytorialnego, 5) podmioty działające na rzecz innowacyjności. Pomoc finansowa, o której mowa powyżej może mieć formę bezzwrotnego wsparcia finansowego, pożyczek lub finansowania kosztów usług świadczonych przez usługodawców bezpłatnie lub za odpłatnością niższą od ceny rynkowej (art. 6b ust. 2 ustawy).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka otrzymała dotację na podstawie umowy zawartej z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości, której część stanowiła zwrot wydatków poniesionych na nabycie prawa wieczystego użytkowania nieruchomości gruntowej. Wydatki poniesione przez Wnioskodawcę, objęte wsparciem finansowym, nie stanowią jednak kosztów uzyskania przychodów. Zgodnie bowiem z treścią przepisu art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 ze zm.) nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na nabycie prawa wieczystego użytkowania gruntów (…). W konsekwencji w związku z przepisem art. 12 ust. 4 pkt 6a powołanej ustawy stanowiącym, że do przychodów nie zalicza się zwróconych innych wydatków nie zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów, środki pomocowe, w części stanowiącej zwrot tych wydatków nie będą stanowiły tego rodzaju przysporzenia.

Biorąc powyższe pod uwagę, Spółka dokonując rozliczenia za 2007 rok nie będzie zobowiązana do ujęcia w przychodach podatkowych kwoty dotacji, stanowiącej zwrot wydatków poniesionych na nabycie prawa wieczystego użytkowania nieruchomości.

W ocenie tutejszego Organu w przedstawionym stanie faktycznym zastosowania nie znajdą natomiast przepisy art. 12 ust. 4 pkt 14 jak również art. 17 ust. 1 pkt 21 cytowanej ustawy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj