Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdańsku
BP/423-29/07
z 16 sierpnia 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
BP/423-29/07
Data
2007.08.16
Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Gdańsku
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania
Słowa kluczowe
przejęcie
rozliczanie straty
strata
Pytanie podatnika
Czy strata podatkowa z 2005 i 2007 r. przejętego do odpłatnego korzystania przedsiębiorstwa państwowego może być pokrywana z dochodu Spółki?
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmian.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 21.05.2007 r. (data wpływu do tut. Urzędu 22.05.2007 r.) złożonego przez Sp. z o. o., z siedzibą w Gdańsku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), w sprawie pokrycia straty podatkowej z 2005 i 2007 r. przejętego do odpłatnego korzystania przedsiębiorstwa państwowego z dochodu Spółki, stwierdza, że: stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego. UZASADNIENIE Pismem z dnia 21.05.2007 r. (data wpływu do tut. Urzędu 22.05.2007 r.) Sp. z o. o., z siedzibą w Gdańsku wystąpiło do tut. Organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w sprawie pokrycia straty podatkowej z 2005 i 2007 r. przejętego do odpłatnego korzystania przedsiębiorstwa państwowego z dochodu Spółki. Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że dnia 31 marca 2007 r. Sp. z o. o. podpisało umowę notarialną ze Skarbem Państwa o oddanie mienia przedsiębiorstwa państwowego, w rozumieniu art. 55 Kodeksu Cywilnego, do odpłatnego korzystania, na podstawie art. 39 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397 z późn. zm.), rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 grudnia 2004 r. w sprawie warunków spłaty należności za korzystanie z przedsiębiorstwa (Dz. U. 269, poz. 2667) oraz rozporządzenia nr 210/2006 Wojewody Pomorskiego z dnia 13 listopada 2006 r. w sprawie prywatyzacji bezpośredniej przedsiębiorstwa państwowego Sp. z o. o., wydanego za zgodą Ministra Skarbu z dnia 9 stycznia 2007 r. Umowa została zawarta na okres 15 lat. W skład przedsiębiorstwa wchodziły m. in. prawo wieczystego użytkowania gruntu, budynek biurowy, ruchome składniki majątku trwałego i nietrwałego, wierzytelności, zobowiązania, prawa i obowiązki wynikające z umów o pracę pracowników zatrudnionych w przedsiębiorstwie, z umów z kontrahentami, rozliczenia międzyokresowe kosztów, rezerwy na świadczenia pracownicze itp. Zobowiązania obejmowały ponadto zarachowaną w 2006 r. premię za rok 2006, ale wypłaconą dopiero w kwietniu 2007 r. przez Spółkę, ostatnią ratę wynagrodzenia Pełnomocnika do spraw prywatyzacji, ujętą w księgach przedsiębiorstwa państwowego, która mogła być wypłacona dopiero po „rozliczeniu prywatyzacji”, czyli przez Spółkę oraz zadeklarowane w przedsiębiorstwie państwowym odpisy na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych przypadające na okres trzech miesięcy 2007 r., a które zostaną zapłacone w ustawowym terminie w maju 2007 r. przez Spółkę. Przedsiębiorstwo Państwowe zakończyło swoją działalność 31 marca 2007 r. z bardzo wysoką stratą podatkową jak również posiada 50% straty podatkowej z 2005 r., która dotychczas nie została rozliczona z dochodem podatkowym. Spółka wprowadziła do swoich ksiąg rachunkowych przejmowane aktywa i pasywa według ich wartości rynkowych, a nie według wartości bilansowej, w jakiej były one ujęte w bilansie zamknięcia prywatyzowanego przedsiębiorstwa. Przy czym środki trwałe i wartości niematerialne i prawne zostały zaewidencjonowane w cenach rynkowych, w wartościach określonych przez rzeczoznawcę. Aktywa obrotowe jak i zobowiązania (zapasy, należności, środki pieniężne, rozliczenia międzyokresowe czynne, zobowiązania, rezerwy na świadczenia emerytalne i nagrody jubileuszowe, fundusz socjalny) zaliczone zostały do krótkoterminowych i wprowadzone do ksiąg Spółki w wartościach, w jakich występowały w bilansie zamknięcia przedsiębiorstwa państwowego. W Spółce po stronie pasywów wystąpiło również zobowiązanie wobec Skarbu Państwa z tytułu przejęcia przedsiębiorstwa do odpłatnego korzystania. Wystąpiła dodatnia wartość firmy, zarówno bilansowa jak i podatkowa. Przejęcie majątku przez Spółkę nastąpiło dnia 1 kwietnia 2007 r. Podatnik stawia pytanie: czy strata podatkowa z 2005 i 2007 r. przejętego do odpłatnego korzystania przedsiębiorstwa państwowego może być pokrywana z dochodu Spółki? Opisując własne stanowisko w sprawie podatnik stwierdza, że mimo tego, że wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki przejętego do odpłatnego korzystania przedsiębiorstwa państwowego, przy ustalaniu dochodu oraz straty dla potrzeb podatku dochodowego od osób prawnych, nie będzie mogła rozliczać strat przedsiębiorstwa państwowego z lat ubiegłych. Ograniczenie to wynika z art. 7 ust. 3 pkt 5 oraz ust. 4a updop, które zdaniem podatnika, obejmuje swoim unormowaniem m. in. prywatyzację bezpośrednią przedsiębiorstw państwowych przeprowadzaną w oparciu o przepisy ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji polegającą na oddaniu przedsiębiorstwa do odpłatnego korzystania. Na tle zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdańsku stwierdza, co następuje: Art. 7 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zmian.) reguluje generalne zasady dotyczące przedmiotu opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z art. 7 ust. 1 powyższej ustawy przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Art. 7 ust. 2 w/w ustawy określa, że dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą. Ponieważ ustawa nie wyszczególnia źródeł przychodów, przy ustalaniu straty bierze się pod uwagę wszystkie przychody i koszty ich uzyskania, z wyjątkiem tych wymienionych w art. 7 ust. 3 ustawy. Stosownie do art. 7 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się:
Natomiast art. 7 ust. 4a przywołanej ustawy stanowi, że przy ustalaniu straty nie uwzględnia się również strat przedsiębiorstw państwowych przejmowanych lub nabywanych na podstawie przepisów o komercjalizacji i prywatyzacji. Reasumując, na podstawie przepisów art. 7 ust. 3 pkt 5 oraz art. 7 ust. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych Sp. z o. o. nie może uwzględniać starty podatkowej przedsiębiorstwa państwowego oddanego do odpłatnego korzystania na podstawie ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (t. j. Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397 ze zm.) przy dokonywaniu odliczeń od dochodu do opodatkowania, jak również przy ustalaniu straty podatkowej. Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdańsku potwierdza zatem stanowisko Sp. z o. o. przedstawione we wniosku. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.