Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-56/07-6/IŚ
z 12 listopada 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-56/07-6/IŚ
Data
2007.11.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Termin i sposób przekazywania zaliczek

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Wysokość zaliczek

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
dotacja
konsorcjum
obowiązek płatnika
pomoc bezzwrotna
projekt
Unia Europejska (Wspólnota Europejska)
wynagrodzenie za pracę
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Opodatkowanie wynagrodzeń pracowników realizujących projekt finansowany z 6. Programu Ramowego Unii Europejskiej



Wniosek ORD-IN 653 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko XXX, przedstawione we wniosku z dnia 31.07.2007 r. (data wpływu 06.08.2007 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzeń pracowników realizujących projekt INNET finansowany z 6. Programu Ramowego Unii Europejskiej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 06.08.2007r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzeń pracowników realizujących projekt INNET finansowany z 6. Programu Ramowego Unii Europejskiej.

Z uwagi na braki formalne w złożonym wniosku, tutejszy organ podatkowy pismem z dnia 04.10.2007 r. wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez uszczegółowienie stanu faktycznego i przedstawienie własnego stanowiska w sprawie, a także o przedstawienie dokumentu, z którego wynika umocowanie prawne do występowania w zastępstwie wnioskodawcy z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego.

Wniosek uzupełniono w wyznaczonym terminie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca realizuje projekt pt. „Networking of national/regional funding and innovation organisations for the involvement of Sesin trchnology-based innovatio clusters In Europe” („Tworzenie sieci kontaktów pomiędzy krajowymi/regionalnymi organizacjami finansującymi i innowacyjnymi, na rzecz zaangażowania MŚP w oparte na technologiach innowacyjne klastry w Europie” – skrócona nazwa INNET).

Jest to projekt finansowany w ramach 6. Programu Ramowego Unii Europejskiej (6. PR), a wnioskodawca jest jednym z partnerów w międzynarodowym konsorcjum realizującym projekt (jest jednym z bezpośrednich wykonawców projektu).

Pracownicy wnioskodawcy zatrudnieni na umowy o pracę są bezpośrednimi wykonawcami prac/zadań projekcie INNET.

Pracownicy ci poświęcają na realizację projektu część swojego zaangażowania w ramach posiadanych etatów. Zaangażowanie pracowników w projekt INNET jest rejestrowane w postaci prowadzonych kart czasu pracy. Dla każdego z pracowników zaangażowanych w projekt płatnik (czyli wnioskodawca) otrzymał oświadczenie, że dany podatnik realizuje bezpośrednio cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy.

Na koniec miesiąca pracodawca przelewa wynagrodzenia pracownikom bezpośrednio zaangażowanym w realizację projektu INNET, a zatem realizującym cele programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy, przy czym część tego wynagrodzenia jest pokrywana z projektu INNET, zgodnie z kartą czasu pracy, a pozostała część z dotacji podmiotowej dla wnioskodawcy.

Na wyodrębnionym dla projektu koncie bankowym znajdują się środki przelane na rzecz wnioskodawcy przez koordynatora projektu, który zgodnie z zasadami realizacji projektów w 6. PR, otrzymuje środki bezpośrednio od Komisji Europejskiej (KE) dla całego konsorcjum realizującego projekt, a następnie przekazuje je pozostałym partnerom. Koordynator jest zatem podmiotem upoważnionym do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.

Zgodnie z regułami obowiązującymi w 6. PR, stronami umowy dofinansowania są Komisja Europejska (KE) i konsorcjum reprezentowane przez koordynatora, którym w przypadku INNET-u jest francuska agencja YYY, działająca na rzecz wspierania innowacyjnych małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP).

Zasady przekazywania środków na rzecz członków konsorcjum, są określone w umowie dofinansowania oraz w umowie konsorcjum.

Konsorcjum otrzymuje od KE środki na realizację projektu w formie prefinasowania. Jeśli na koncie projektu nie byłoby środków z bezzwrotnej pomocy, to wystąpiłaby konieczność finansowania tego projektu z pożyczki, tj. ze środków wnioskodawcy.

Zgodnie z umową dofinansowania projektu INNET, zasadą jest wypłacanie zaliczek przez KE dla wykonawców. Jeżeli zaliczka na dany okres rozliczeniowy nie zostanie skonsumowana, to pozostała kwota zaliczki nie jest zwracana, lecz kwota następnej zaliczki zostaje obniżona o wielkość niewykorzystanych środków.

Ponadto w zakresie realizacji projektów międzynarodowych wnioskodawcę obowiązuje wewnętrzna procedura zarządzania rachunkami bankowymi, określona decyzją kierownika jednostki. W sytuacji, gdy nie wpłynęła pierwsza płatność zaliczkowa a istnieje potrzeba rozpoczęcia ponoszenia wydatków, można dokonać zasilenia rachunku podstawowego do obsługi projektu. Natomiast, gdy płatność zaliczkowa wpływa na rachunek pomocniczy do obsługi projektu, zasileń rachunku podstawowego dokonuje się ze środków znajdujących się na rachunku pomocniczym na zasadach określonych w ww. decyzji.

Pierwsza zaliczka dotycząca projektu INNET wynosiła 40% kosztów I okresu rozliczeniowego i sześciu miesięcy okresu II, z czego 10% zatrzymał koordynator projektu stosownie do postanowień umowy konsorcjum. Pozostała część zaliczki została rozdzielona pomiędzy partnerów proporcjonalnie do ich procentowego udziału w kosztach projektu.

Należna zaliczka dla wnioskodawcy w wysokości ###### euro wpłynęła na konto projektu INNET w dniu 10 lipca 2007 r. Od tego momentu projekt INNET nie jest finansowany z pożyczki, ponieważ na koncie projektu znajdują się środki pochodzące z programu ramowego Unii Europejskiej.

Odnośnie ewidencji księgowej projektu INNET wnioskodawca podaje, że początkowo koszty INNET-u nie były księgowane na wyodrębnionym koncie projektu. Sprawę wyjaśniono w czerwcu 2007 r. Koszty za I okres rozliczeniowy, tj. do 31 maja 2007r. przeksięgowano na projekt INNET w kwotach netto (podatek VAT nie jest kosztem kwalifikowanym w projekcie i w całości pokrywa ten podatek wnioskodawca z własnych środków). Począwszy od lipca 2007 r. koszty INNETU są na bieżąco księgowane na konto projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy zgodnie z obowiązującymi przepisami podatkowymi płatnik powinien potrącać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych w odniesieniu do tej części wynagrodzeń pracowników realizujących bezpośrednio projekt INNET, która jest finansowana z 6. PR, jeśli projekt nie jest kredytowany (tj. na koncie projektu znajdują się środki pochodzące z 6. PR)...

Jeśli na koncie projektu finansowanego z 6. PR w momencie wypłaty wynagrodzeń nie było środków, a więc wynagrodzenia za pracę na rzecz projektu INNET zostały sfinansowane z pożyczki i zgodnie z przepisami została od nich odprowadzona zaliczka na podatek dochodowy od osób fizycznych, to czy po otrzymaniu przez wnioskodawcę środków z 6. PR i zwróceniu pożyczonej kwoty, zapłacona zaliczka na podatek dochodowy od osób fizycznych podlega zwrotowi przez urząd skarbowy...

Zdaniem wnioskodawcy powinny być i są potrącane zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzeń pracowników realizujących projekt INNET, ponieważ wnioskodawca jako płatnik nie jest w stanie ocenić na podstawie posiadanej dokumentacji, czy spełnione są warunki do zwolnienia od opodatkowania części wynagrodzeń ww. osób. Zaliczki te mogą być zwrócone przez urząd skarbowy podatnikom na podstawie ich indywidualnych wniosków, po przedstawieniu dokumentacji odnośnie okresu, za który ubiegają się o zwrot podatku potwierdzającej, że poniesione koszty na wynagrodzenia pochodziły zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ze środków programów ramowych Unii Europejskiej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszystkie dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Wynagrodzenia pracowników należą do źródeł przychodów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 12 ust 1 ww. ustawy, tj. ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy i podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnione z opodatkowania są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanymi przez niego programami.

Z zapisu powyższego wynika, iż przesłankami warunkującymi zwolnienie od podatku są:

  • zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych, z których podatnik jest wynagradzany;
  • bezpośrednia realizacja przez podatnika celu programu finansowanego określonych powyżej środków zagranicznej bezzwrotnej pomocy.

Zwolnienie to adresowane jest zatem jedynie do podatników bezpośrednio realizujących cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

W związku z tym dochody pracowników, uzyskiwane na podstawie umowy o pracę, jak i podatników bezpośrednio realizujących cel programu w ramach innej umowy zawartej z osobą prawną (np. umowy zlecenia), która „pierwsza” otrzymała bezzwrotną pomoc i która z natury rzeczy nie może być bezpośrednim realizatorem celu korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem że osoby te bezpośrednio realizują cel programu.

Natomiast dochody podatników, którym podatnik (osoba fizyczna) bezpośrednio realizujący cel programu (przykładowo zleceniobiorca wykonujący umowę, o której wyżej mowa, w tym w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej) zlecił wykonanie określonych czynności (w ramach umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej), zostały wyłączone ze zwolnienia. Oznacza to, że nie korzystają ze zwolnienia tzw. podwykonawcy.

Zauważyć ponadto należy, iż ustawa nie uzależnia zastosowania przedmiotowego zwolnienia od tego, czy podatnik (także będący pracownikiem) otrzymuje bezpośrednio te środki w ramach bezzwrotnej pomocy. Wymaga natomiast, by podatnik bezpośrednio realizował cel programu.

Jak przedstawiono we wniosku, środki otrzymywane przez Wnioskodawcę na realizację projektu INNET finansowane są z 6. Programu Ramowego, który jest trzecią największą linią budżetową w wydatkach Unii Europejskiej po Wspólnej Polityce Rolnej i Funduszach Strukturalnych. Wnioskodawca jest beneficjentem tej pomocy i jako państwowa osoba prawna może realizować ten projekt angażując do tego osoby fizyczne – pracowników.

W tym stanie rzeczy, w przypadku realizacji przez Wnioskodawcę projektu finansowanego ze środków pomocowych, co do zasady zwolnione z opodatkowania będą wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w projekt INNET, finansowane z tych samych środków, jeżeli spełniony zostanie wymóg bezpośredniej realizacji celu programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Aby dany pracownik mógł skorzystać ze wspomnianego zwolnienia, musi wykazać więc, że jego praca służy bezpośrednio realizacji celu pomocy, zaś zapłata za wykonanie tych prac pochodzi ze środków pomocowych, tj. z rachunku, na którym ulokowane są wyłącznie środki pomocowe.

Słownik języka polskiego Wyd. Naukowe PWN (Wydanie VII z 1992 r., str. 148) definiuje słowo bezpośrednio jako „bez jakiegokolwiek pośrednictwa; osobiście, wprost”, natomiast słowo bezpośredni jako „nie mający ogniw pośrednich, dotyczący kogoś czy czegoś wprost”. Zatem istotną okolicznością wpływającą na zastosowanie zwolnienia jest charakter czynności wykonywanych przez pracownika. Wynagrodzenia za czynności i prace o charakterze merytorycznym, czyli związane bezpośrednio z realizacją celu programu pomocowego mogą być traktowane jako zwolnione z podatku w tej części, w jakiej zostały sfinansowane ze środków pomocowych.

Należy jednak odróżnić czynności i prace o charakterze merytorycznym od czynności i prac o charakterze technicznym, organizacyjnym i pomocniczym. Zwolnieniu od podatku nie podlegają wynagrodzenia osób zaangażowanych jedynie pośrednio w realizację projektu, wykonujących prace o charakterze pomocniczym lub polegające na wykonywaniu typowych funkcji kierowniczych, koordynacyjnych i nadzorczych, które aczkolwiek są niezbędne w procesie realizacji projektu, nie stanowią bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego. W tym miejscu nasuwa się uwaga, że zarówno pracodawca-płatnik, jak i pracownik zaangażowany w realizację projektu winni zadbać o taki sposób udokumentowania czynności pracownika związanych z realizacją projektu, aby kryterium bezpośredniej realizacji celu było jednoznaczne do oceny.

Ustalenie zatem, czy w konkretnym przypadku dochody danego podatnika objęte są powyższym zwolnieniem, wymaga analizy postanowień szeregu aktów prawnych, począwszy od umowy przyznającej bezzwrotne środki pomocowe, a skończywszy na umowie, na podstawie której podatnik otrzymuje dochody (np. stosunek pracy, umowa zlecenia, o dzieło).

Reasumując: z wniosku wynika, że Płatnik nie jest w stanie ocenić, czy spełnione są warunki do zwolnienia od podatku dochodowego w przypadku danego pracownika, tym samym ciąży na nim obowiązek poboru zaliczek na podatek zgodnie z art. 32 i art. 38 powoływanej ustawy.

Wynagrodzenia pracowników z tytułu wykonywania zadań związanych z realizacją projektu INNET finansowanego z 6. PR Unii Europejskiej, będą co do zasady korzystały ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust.1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli będą finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy, pod warunkiem iż pracownicy ci bezpośrednio realizują program objęty pomocą.

Jeżeli w chwili dokonywania przez Wnioskodawcę wypłaty wynagrodzeń nie były one finansowane ze środków pomocowych, wynagrodzenia te nie spełniają warunków do zwolnienia ich z opodatkowania na podstawie ww. art. 21 ust. 1 pkt 46. W takiej sytuacji Wnioskodawca jako płatnik ma obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od tych wypłat. Z obowiązku tego nie zwalnia Wnioskodawcy fakt, iż w okresie późniejszym nastąpiła refundacja ze środków pomocowych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj