Interpretacja Podkarpackiego Urzędu Skarbowego
PUS.I/423/46/07
z 25 lipca 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PUS.I/423/46/07
Data
2007.07.25
Autor
Podkarpacki Urząd Skarbowy
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
logo
reklama
Pytanie podatnika
Czy Spółka postąpiła słusznie zaliczając w/w wydatki na zakup gadżetów do kosztów uzyskania przychodów (traktując je jako wydatki na reklamę)?
Tożsamy z
157229, 155397, 155884
Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w związku z art. 4 ust. 1 oraz art. 7 ustawy z dnia 16.11.2006r. o zmianie ustawy Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590), oraz art. 15 ust.1 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku P. Sp. z o.o. z dnia 16.05.2007r. znak: DFK-0813/609/2007 (data wpływu do tut. Urzędu 21.05.2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na zakup gadżetów, zawierających logo firmy, wręczanych kontrahentom - Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie postanawia uznać, że w przedstawionym stanie faktycznym stanowisko zawarte we wniosku jest prawidłowe. Przedstawiając we wniosku stan faktyczny Podatnik podaje, iż główna działalność Spółki to produkcja samolotów i części zamiennych. W związku ze zmianą właściciela, Spółka prowadzi szerszą akcję promocyjną i w tym celu zakupiła gadżety typu: kubki, koszulki, długopisy itp. umieszczając na nich logo firmy i wręczając je kontrahentom. Gadżety reklamowe są rozprowadzane w związku z prowadzoną działalnością w celu osiągnięcia przychodu. Pytanie wnioskodawcy brzmi następująco: czy Spółka postąpiła słusznie zaliczając w/w wydatki na zakup gadżetów do kosztów uzyskania przychodów (traktując je jako wydatki na reklamę)? Przedstawiając swoje stanowisko w sprawie Spółka podaje, iż jej zdaniem umieszczenie logo firmy na w/w gadżetach przesądza o tym, że jest to reklama i w związku z tym Spółka zaliczyła powyższe wydatki do kosztów uzyskania przychodu. Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz pytanie Spółki postawione we wniosku Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie stwierdza, co następuje. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Z powyższego wynika, że wszystkie poniesione koszty, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami lub służą zachowaniu albo zabezpieczeniu źródła przychodów. Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. W katalogu tych wyłączeń nie wymieniono wydatków związanych z reklamą produktów lub usług. Z tego względu wydatki na reklamę, o ile zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła tychże przychodów – stanowią koszty uzyskania przychodów w pełnej wysokości. Wobec braku definicji reprezentacji i reklamy w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, należy sięgnąć do definicji tych pojęć zawartych w słowniku języka polskiego. I tak poprzez reprezentację należy rozumieć:
Z kolei reklama jest definiowana jako:
Reklamą jest więc działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zawarcia umowy, nabywania towarów, korzystania z oferowanych usług. Prowadzona może być poprzez rozpowszechnianie informacji o towarach, miejscach nabycia, chwaleniu kogoś i zalecaniu czegoś. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka przekazuje swoim kontrahentom kubki, koszulki, długopisy itp. gadżety opatrzone logo firmy, co oznacza, iż prezenty te są jednocześnie nośnikami treści o charakterze informacyjno-reklamowym. Jeżeli więc przekazanie przez Spółkę kontrahentom przedmiotowych gadżetów spełnia wyżej opisane znamiona reklamy, to wydatki poniesione na ich nabycie stanowią koszty uzyskania przychodów podatnika, oczywiście pod warunkiem, że zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Biorąc powyższe pod uwagę stwierdza się, iż w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym, stanowisko Spółki w kwestii zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zakup gadżetów opatrzonych logo firmy, wręczanych kontrahentom jest prawidłowe. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.