Interpretacja Podkarpackiego Urzędu Skarbowego
PUS.I/423/46/07
z 25 lipca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PUS.I/423/46/07
Data
2007.07.25



Autor
Podkarpacki Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
logo
reklama


Pytanie podatnika
Czy Spółka postąpiła słusznie zaliczając w/w wydatki na zakup gadżetów do kosztów uzyskania przychodów (traktując je jako wydatki na reklamę)?
Tożsamy z
157229, 155397, 155884


Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w związku z art. 4 ust. 1 oraz art. 7 ustawy z dnia 16.11.2006r. o zmianie ustawy Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590), oraz art. 15 ust.1 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku P. Sp. z o.o. z dnia 16.05.2007r. znak: DFK-0813/609/2007 (data wpływu do tut. Urzędu 21.05.2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na zakup gadżetów, zawierających logo firmy, wręczanych kontrahentom - Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie postanawia uznać, że w przedstawionym stanie faktycznym stanowisko zawarte we wniosku jest prawidłowe.

Przedstawiając we wniosku stan faktyczny Podatnik podaje, iż główna działalność Spółki to produkcja samolotów i części zamiennych. W związku ze zmianą właściciela, Spółka prowadzi szerszą akcję promocyjną i w tym celu zakupiła gadżety typu: kubki, koszulki, długopisy itp. umieszczając na nich logo firmy i wręczając je kontrahentom. Gadżety reklamowe są rozprowadzane w związku z prowadzoną działalnością w celu osiągnięcia przychodu.

Pytanie wnioskodawcy brzmi następująco: czy Spółka postąpiła słusznie zaliczając w/w wydatki na zakup gadżetów do kosztów uzyskania przychodów (traktując je jako wydatki na reklamę)? Przedstawiając swoje stanowisko w sprawie Spółka podaje, iż jej zdaniem umieszczenie logo firmy na w/w gadżetach przesądza o tym, że jest to reklama i w związku z tym Spółka zaliczyła powyższe wydatki do kosztów uzyskania przychodu.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz pytanie Spółki postawione we wniosku Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie stwierdza, co następuje.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Z powyższego wynika, że wszystkie poniesione koszty, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami lub służą zachowaniu albo zabezpieczeniu źródła przychodów.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. W katalogu tych wyłączeń nie wymieniono wydatków związanych z reklamą produktów lub usług. Z tego względu wydatki na reklamę, o ile zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła tychże przychodów – stanowią koszty uzyskania przychodów w pełnej wysokości.

Wobec braku definicji reprezentacji i reklamy w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, należy sięgnąć do definicji tych pojęć zawartych w słowniku języka polskiego. I tak poprzez reprezentację należy rozumieć:

  • grupę osób, instytucję występującą w czyimś imieniu, reprezentującą czyjeś interesy, przedstawicielstwo,
  • okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną.

Z kolei reklama jest definiowana jako:

  • działanie polegające na zachęceniu potencjalnych klientów do zakupu określonych towarów lub usług,
  • napis, rysunek, film, plakat itp. służące temu celowi,
  • efekt czyjejś celowej działalności dotyczący własnego wizerunku w środowiskach opiniotwórczych (opinia).

Reklamą jest więc działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zawarcia umowy, nabywania towarów, korzystania z oferowanych usług. Prowadzona może być poprzez rozpowszechnianie informacji o towarach, miejscach nabycia, chwaleniu kogoś i zalecaniu czegoś.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka przekazuje swoim kontrahentom kubki, koszulki, długopisy itp. gadżety opatrzone logo firmy, co oznacza, iż prezenty te są jednocześnie nośnikami treści o charakterze informacyjno-reklamowym. Jeżeli więc przekazanie przez Spółkę kontrahentom przedmiotowych gadżetów spełnia wyżej opisane znamiona reklamy, to wydatki poniesione na ich nabycie stanowią koszty uzyskania przychodów podatnika, oczywiście pod warunkiem, że zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdza się, iż w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym, stanowisko Spółki w kwestii zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zakup gadżetów opatrzonych logo firmy, wręczanych kontrahentom jest prawidłowe.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj