Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-203/07-2/AS
z 5 grudnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-203/07-2/AS
Data
2007.12.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Pojęcie przychodu

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zeznania podatkowe --> Termin i zasady sporządzania zeznań

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
opodatkowanie dochodu
podatek dochodowy od osób fizycznych
przychody z innych źródeł
zeznanie podatkowe


Istota interpretacji
Rozliczenie i opodatkowanie dochodu osoby fizycznej, zatrudnionej na czas nieokreślony przez innego pracodawcę, nie prowadzącej samodzielnie działalności gospodarczej, uzyskującej nieregularne dochody z innego źródła za słowne polecanie usług, bez zawarcia umowy o pracę, zlecenia, ani o dzieło



Wniosek ORD-IN 303 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia --.--.2007 r. (data wpływu --.--.2007 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu rozliczenia dodatkowych dochodów uzyskiwanych w wyniku współpracy z firmą usługową - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu --.--.2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu rozliczenia dodatkowych dochodów uzyskiwanych w wyniku współpracy z firmą usługową

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest osobą fizyczną zatrudnioną na czas nieokreślony. Nie prowadzi działalności gospodarczej. Chce nawiązać współpracę z pewną firmą usługową działającą na terytorium Polski. Nie przewiduje się podpisania z tą firmą umowy zlecenia ani umowy o dzieło. Współpraca ta ma polegać na tym, że będzie w czasie wolnym, przy okazji, informować znajome osoby o ofercie niniejszej firmy. Jeżeli osoba informowana skorzysta z oferty, firma ta wypłaci Wnioskodawcy, co jakiś czas niewielkie premie pieniężne.

Według wstępnych informacji kwoty te mogą opiewać na 100, 200, może w bardzo optymistycznym wypadku 500 zł. Pragnie zaznaczyć, że nie wie, jaka będzie ich wielkość. Może to być na początek jakaś śmiesznie niska kwota np. 5, 10, 30 zł. Nie wie również, z jaką częstotliwością będą one wypływać (raz w miesiącu, raz w kwartale).

Wnioskodawca chce spróbować swoich sił ponieważ potrzebuje dodatkowego dochodu. Jednocześnie chce być w porządku wobec prawa i urzędu skarbowego. Z tych dochodów chce się rozliczać i odprowadzać należny podatek.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W jaki sposób ma rozliczać tego typu dochody i gdzie je umieszczać w rozliczeniu rocznym...

Zdaniem wnioskodawcy:

Będąc osobą fizyczną, zatrudnioną na czas nieokreślony przez innego pracodawcę, nie prowadząc samodzielnie działalności gospodarczej, będzie otrzymywał nieregularne dochody z innego źródła za słowne polecanie usług. Nie będzie to umowa o pracę, ani umowa zlecenie, ani umowa o dzieło. Nie wie jak często i jak duże dochody będzie uzyskiwał. Wobec tego uważa, że do tej sytuacji ma zastosowanie art. 45 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.). Zatem dochód ten może umieścić w rozliczeniu rocznym PIT-37 – Część C.1., pkt 5 w wierszu „inne źródła”, niewymienione w wierszach 1 do 4.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłami przychodów są: inne źródła.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14 -16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Jak wynika z użytego przez ustawodawcę sformułowania „w szczególności”, definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy.

Jako przychód z innych źródeł należy zatem uznać każdy przypadek, kiedy po stronie osoby fizycznej nastąpi przysporzenie mające konkretny wymiar finansowy.

Podstawową zasadą prawa podatkowego jest powszechność i równość opodatkowania. To, że wszyscy obywatele są zobowiązani do płacenia podatku świadczy o równości obywateli wobec prawa.

Jak wynika z przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego, jest osobą fizyczną, zatrudnioną na czas nieokreślony przez innego pracodawcę, nie prowadzi działalności gospodarczej, będzie otrzymywał nieregularne dochody z innego źródła za słowne polecanie usług. Powyższe świadczenia nie będzie realizował na podstawie ani umowy o pracę, ani umowy zlecenie, ani umowy o dzieło. Nie zna częstotliwości i wielkości dochodów, jakie będzie z tego tytułu uzyskiwał.

Uzyskiwanie dochodu z tytułu świadczenia usług bez skonkretyzowanej umowy przez osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej, jest przysporzeniem, skutkującym powstaniem dochodu podlegającego opodatkowaniu.

W związku z powyższym, otrzymywane premie pieniężne stanowią zobowiązanie, i należy je traktować jako inne świadczenie w rozumieniu powołanego wyżej art. 11 ust. 1 ustawy, co skutkuje uzyskaniem przychodu z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy, jako świadczenie o charakterze pieniężnym.

W konsekwencji, w myśl art. 45 (z zastrzeżeniem ust. 7 i 8) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest Pan zobowiązany do złożenia urzędowi skarbowemu zeznania, według ustalonego wzoru, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, i w nim wykazać wszystkie uzyskane i podlegające opodatkowaniu w roku podatkowym dochody, również te, które uzyskał w wyniku współpracy z firmą usługową bez zawarcia konkretnej umowy i łącznie je opodatkować.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja nr 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj