Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-46/07/JK
z 23 listopada 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP3/443-46/07/JK
Data
2007.11.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Przepisy wstępne --> Stosowanie klasyfikacji

Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Wyroby akcyzowe niezharmonizowane --> Opodatkowanie samochodów osobowych


Słowa kluczowe
klasyfikacja statystyczna
samochód - pickup
samochód osobowy


Istota interpretacji
Samochód typu pickup przeznaczony do przewozu osób był i jest opodatkowany pod. akcyzowym.



Wniosek ORD-IN 700 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 15 października 2007r. (data wpływu 22 października 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczące opodatkowania podatkiem akcyzowym samochodu typu pickup - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 22 października 2007r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczący opodatkowania podatkiem akcyzowym samochodu typu pickup.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka na potrzeby prowadzonej działalności ma zamiar zakupić samochód typu Toyota Hilux Double Cab 3.0 D-4D 4×4. Jest to samochód typu pickup i zgodnie z opublikowaną w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej zmianą w Notach wyjaśniających do Nomenklatury Scalonej Wspólnot Europejskich ww. auta zakwalifikowano do kodu CN 8703. Oznacza to, że samochody te będą traktowane jako osobowe.


W związku z powyższym Spółka zadała następujące pytanie.


Czy auto typu Toyota Hilux Double Cab 3.0 D-4D 4×4 będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem akcyzowym...


Zdaniem Spółki, ustawa o podatku akcyzowym stanowi jednoznacznie, że przy poborze akcyzy, m in. w dostawie i nabyciu wewnątrzwspólnotowym, należy stosować klasyfikację wyrobów akcyzowych w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej, czyli klasyfikację wg kodu CN, zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym. Kluczowe znaczenie ma jednak ust. 3 tego artykułu. Stanowi on, iż zmiany w klasyfikacjach statystycznych, o których mowa w ust. 1 i 2 artykułu nie powodują zmian w opodatkowaniu wyrobów akcyzowych, jeżeli nie zostały określone w ustawie. Według stanu prawnego obowiązującego od 1 maja 2004r. przedmiotowe samochody nie są objęte podatkiem akcyzowym.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zasady opodatkowania wyrobów akcyzowych podatkiem akcyzowym określa ustawa z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 29, poz. 257 z póź. zm.).

Wykaz wyrobów akcyzowych obejmuje załącznik nr 1 do ustawy. Jak wynika z treści załącznika, samochody osobowe zostały objęte tym wykazem w pozycji 59, w związku z czym są wyrobem akcyzowym, zatem podlegają cytowanej ustawie.

Stosownie do art. 3 ust. 2 cyt. ustawy do celów poboru akcyzy w dostawie i nabyciu wewnątrzwspólnotowym stosuje się klasyfikację wyrobów akcyzowych w układzie odpowiadającym Scalonej Nomenklaturze (CN).

Zmiany w klasyfikacjach statystycznych nie powodują zmian w opodatkowaniu wyrobów akcyzowych, jeżeli nie zostały określone w ustawie (art. 3 ust. 3 wymienionej ustawy).

Zgodnie z treścią art. 80 ust. 1 tej ustawy akcyzie podlegają samochody osobowe niezarejestrowane na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

W myśl art. 80 ust. 2 pkt 2 ustawy podatnikami akcyzy od samochodów są podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego. Obowiązek podatkowy w akcyzie od samochodów powstaje w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego, z chwilą nabycia prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel, nie później jednak niż z chwilą jego rejestracji na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym (art. 80 ust. 3 pkt 3 cyt. ustawy).

Przepis art. 80 ust. 2 cyt. ustawy nie wymienia wśród podatników podatku akcyzowego od samochodów osobowych podmiotów dokonujących dostaw wewnątrzwspólnotowych.

Zatem w celu określenia, czy dany produkt stanowi wyrób akcyzowy niezbędne jest prawidłowe zaklasyfikowanie wyrobu będącego przedmiotem zakupu. Obowiązek prawidłowej klasyfikacji ciąży na dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego. Co do zasady więc, zainteresowany podmiot sam klasyfikuje wyroby będące przedmiotem transakcji zakupu.

W celu zapewnienia właściwej interpretacji i jednolitego stosowania Taryfy celnej Minister Finansów obwieszczeniem z dnia 1 czerwca 2006 r. w sprawie wyjaśnień do Taryfy celnej (M.P. Nr 86, poz. 880) ogłosił wyjaśnienia do Taryfy celnej. Załącznik do obwieszczenia zawiera Noty wyjaśniające do Zharmonizowanego Systemu Oznaczania i Kodowania Towarów.

Zgodnie z treścią Not wyjaśniających, zawartych w pozycji 8703 i obejmujących pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne przeznaczone zasadniczo do przewozu osób (inne niż te objęte pozycją 8702), włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami osobowymi, klasyfikacja pewnych pojazdów mechanicznych objętych niniejszą pozycją jest wyznaczana przez pewne cechy, które wskazują, że te pojazdy są głównie przeznaczone raczej do przewozu osób, niż do transportu towarów. Cechy te są szczególnie pomocne przy określaniu klasyfikacji pojazdów mechanicznych, których masa brutto wynosi 5 ton i które posiadają pojedynczą zamkniętą przestrzeń wewnątrz dla kierowcy i zawierają inna przestrzeń dla pasażerów, którą można wykorzystać do transportu zarówno osób, jak i towarów. Do tej kategorii pojazdów mechanicznych włączone są te powszechnie znane jako pojazdy „wielozadaniowe” (np. pojazdy typu van, SUV-y (Sports Utility Vehicles), niektóre pojazdy typu pickup.

Zmiana w Notach wyjaśniających opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z dnia 31 marca 2007r. (2007/C74/01) dotycząca kodu CN 8703 i CN 8704 zmierzała do uszczegółowienia znaczenia pojęcia „pojazdy wielofunkcyjne”. Komisja Europejska wprowadzając zmianę w tekście Not wyjaśniających nie wprowadziła zmian w klasyfikacji Nomenklatury Scalonej przedmiotowych wyrobów.

Zatem, pojazdy samochodowe przeznaczone zasadniczo do przewozu osób i pojazdy samochodowe do transportu towarowego nadal klasyfikuje się odpowiednio do tych samych kodów CN.

Do Not wyjaśniających w pozycji 8703 dodano tekst informujący, iż niniejsza pozycja obejmuje „pojazdy wielofunkcyjne”, czyli pojazdy mechaniczne, które mogą przewozić zarówno osoby, jak i towary. Do tej pozycji zalicza się pojazdy typu pickup posiadające zazwyczaj więcej niż jeden rząd siedzeń oraz tworzą go dwie oddzielne przestrzenie, mianowicie zamknięta kabina do przewozu osób i otwarta lub zakryta powierzchnia do transportu towarów. Pojazdy typu pickup klasyfikuje się do pozycji 8704, jeżeli maksymalna wewnętrzna długość podłogi powierzchni do transportu towarów jest większa niż 50 % długości rozstawu osi pojazdu lub, jeżeli posiadają one więcej niż dwie osie. Należy w tym miejscu zaznaczyć, iż zgodnie z treścią Not wyjaśniających do HS, do pozycji 8703 przed powyższą zmianą również należało klasyfikować „pojazdy wielofunkcyjne”. Zatem zmiana dokonana przez Komisję do Not wyjaśniających zawęża do tej pory bardziej ogólne pojecie „pojazdów wielofunkcyjnych”.

Reasumując, należy uznać za błędne stanowisko wnioskodawcy, iż przedmiotowe wyroby tj. samochody typu pickup marki Toyota Hilux Double Cab 3.0 D-4D 4×4, nie podlegały akcyzie od 1 maja 2004r. Zmiana dokonana przez Komisję nie prowadziła do wprowadzenia nowego kodu CN, w którym można byłoby klasyfikować przedmiotowe wyroby. Dokonana zmiana prowadziła jedynie do doprecyzowania interpretacji zawartych w Notach wyjaśniających. Wbrew twierdzeniu wnioskodawcy treść Ogólnych Reguł Interpretacji Nomenklatury Scalonej i zasady klasyfikacji towarowej przedmiotowych wyrobów nie uległy zmianie w okresie od 1 maja 2004 r. do dnia wydania niniejszej interpretacji indywidualnej.

Minister Finansów wydający niniejszą interpretację indywidualną nie jest uprawniony do dokonywania klasyfikacji wyrobów. Wydając interpretacje indywidualną oparto się na klasyfikacji pojazdu typu pickup dokonanej przez wnioskodawcę w opisanym we wniosku zdarzeniu przyszłym.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj